[19-16V] Koppeling versleten ? Of anders koppelingsdeel ?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Serge1916V

Hoi,

Ik heb al 1,5 jaar lang dat als mijn motor GOED warm is dat de koppeling dan raar is :D
Als ik dus de koppeling intrap dan trap ik het eerste gedeelte de koppeling zonder moeite in(dus geen tegendruk) en dan ineens een heel klein stukje kan ik hem intrappen. Dus er blijft iets hangen ofzo ? Daar lijkt het op.

Ook als ik op de snelweg rijdt en ik voel met mijn linkervoet de koppeling dan is die een heel stuk gewoon zonder tegendruk in te trappen en dan voel je pas de tegendruk.
Is dan de koppeling gaar ? Drukgroep ?

Soms dan trap je hem in en wil je hem op laten komen en hij pakt hem als je hem voor de helft op laat komen maar dan pakt ie um meteen dus dat verwacht je dan niet en dan slaat ie dus bijna af. Als je trouwens nog een keer koppelt dan is het meestal over.
Als de motor koud is dan is er geen probleem!!

Grtzzz
Serge
jeroen.k

Misschien het automatisch stelmechanisme van je kabel verrot? Verder weet ik ook niets van koppelingen...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Is de kabel misschien door slijtage niet meer soepel? Als die warm wordt zet hij uit en kan ie minder soepel gaan. Anders misschien inderdaad je stelmechanisme. Ik heb die bij mij laatst vervangen. Het is een plastic tandwiel-achtig iets, wat niet echt stevig is, vind ik. Bij mij waren er een aantal tanden afgebroken.

Verder weet ik te weinig van koppelingen om er een zinnig antwoord op te geven.
Serge1916V

Dat zou inderdaad kunnen ja.
Want het lijkt wel alsof ie een paar tandjes overslaat!!
Is dat duur zo'n tandwiel ding ?
Merijn
Über-Spammer

Ik geloof dat je die niet los kan kopen, maar daarin kan ik me vergissen. Volgens mij zit die namelijk geleverd bij een kompleet pedaal. Ik zal vanavond mijn rekening er eens op naslaan om je uitsluitsel te geven.
Ollie

Is inderdaad een probleem, die plastic tandjes willen nogal eens afbreken of afslijten. Is echter niet los te krijgen, moet je het hele koppelingspedaal voor vervangen! En dat is a) niet goedkoop bij de dealer (weet de prijs niet meer) en b) een klote klus om te vervangen.
Je komt er zo klote bij! Lekker omgekeerd met je hoofd in de voetenruimte :( Je moet het staafje door het rempedaal en koppelingspedaal eruit halen, dat is nog enigszins te doen, maar zie het er dan maar weer eens in te krijgen. Let goed op waar welk ringetje zit enzo.
Serge1916V

Het zal wel een klote klus zijn dan :(

Maar ik begrijp eigenlijk iets niet zo goed, als de motor koud is dan is er niks aan de hand!!!
Als de motor warm is dan heb ik dit pas, ook als ik op de snel weg rijd en dus 130 rijdt ofzo en ik voel met mijn linker voet de koppelingpedaal dan is die helemaal ingetrapt zeg maar, in ieder geval je kan de pedaal bijna helemaalintrappen....als je dan geen gas meer geeft dan voel je het weer steeds hoger terugkomen.
Dus als je stopt bv voor een stoplicht en dus afremt en dan trap je de koppeling in en zet hem in z'n vrij en koppeling los.(de motor is dan goed warm)
Dan Wil je weer gaan rijden dus koppeling in, en dan voel je al dat je eigenlijk de koppeling al niet goed hebt want je hebt hem dan eigenlijk maar half in terijl je wel heel het pedaal in hebt getrapt.
Dus als je hem laat opkomen dan pakt ie hem meteen!!!! :evil:
Het lijkt wel dat wanneer ik gas geef dat dan de koppeling mee gaat!!
Moeilijk uit te leggen zeg.... :)
Bart V

Hetb zou je kabel kunnen zijn, maar hou rekening met het ergste, een nieuwe koppeling dus. Wat heeft je 19 gelopen?? en is dit de eerste koppeling????

Gr Bart
Serge1916V

Hij heeft nu 188.000 op de teller!!
Ik weet niet of ie al een keer vervangen is, ik denk het wel.....of niet ??? :)
Om de hoeveel km moet je ongeveer je koppeling vervangen....het is ook een sport koppeling want hij is best zwaar en kort.
Merijn
Über-Spammer

Aan de kilometerstand en de symptomen te lezen, denk ik dat gewoon je koppeling een heel eind aan vervanging toe is... :(

Maar laat er eens iemand naar kijken die er wel verstand van heeft! :)
Bart V

koppeling kan 2 ton mee, maar in een 16V vaak minder omdat hij er flink van langs krijgt. Mijne was bij 136.000 km helemaal WEG, de plaat althans. Het is dus maar net hoe je er mee omgaat.
Als hij kort en hard is zou het een sportkoppeling kunnen zijn, maar net zo goed een gare :-D

Mischien kan de vorige eigenaar je er meer over vertellen.

Gr Bart
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou als het al een sport koppeling is is de koppeling al vervangen
want een 19 16v heeft niet standaart zo een koppeling

een sport koppeling is zwaarder om te bedienen dus het lijkt me aannemelijk dat het auto.stel mech.
versleten is
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ramon16V
Contacteer:

denk dat de hele zooi op is en aan vervanging toe is

zou voor de zekerheid als je het laat vervangen alles laten doen dus plaat + drukgroep en misschien ook je kabel, kan zijn dat die een beetje uitgerekt is.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou ik niet
en ik ben monteur
logische stap is eerst de verstelling te bekijken
is die gaar of aardig versleten vervangen
de koppelings kabel klinkt ook gaar
warmte kan zeker beinvloeden pas als beide vervangen zijn en het euvel is er nog steeds dan pas gaan we de koppeling vervangen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Arjen

Dit probleem heb ik ook met mijn 19. Is volgens mij niet de koppeling zelf. Die heb ik een jaar geleden, om een andere reden, vervangen. Daarvoor en daarna is het probleem hetzelfde gebleven. Ook heb ik de kabel + stelmechanisme vervangen. Wat wel even geholpen heeft is het vervangen van het kunststof "busje" waar de koppelingsvork op kantelt. Dit is wel lastig te vervangen. Onderdeeltje kost geen drol. Tip: gebruik ducktape zodat het oude en nieuwe busje niet in je koppelingshuis valt.

Zelf heb ik het vermoeden dat de oorzaak van het probleem ligt bij de zeer slappe motorsteunen van de auto. Door het kantelen van de motor staat de kabel de ene keer veel strakker dan de andere keer. Ik kan me voorstellen dat door de warmte van de motor de steuenen ook wat soepeler worden.
Bart V

Zijn idd mietjes die motorsteunen, die motor gaat alle kanten op, maar zou dat echt invloed hebben?? Die kabel heeft speling zat als je het mij vraagt.

Dit was mijn koppelingsplaat trouwens na 134.000 km :D Als je goed kijkt zie je wel wat er aan mankeert. Deze koppelde ook als een idioot tot op het laatste moment. Hij was alleen erg kort.

[img]http://www.renaultfreak.nl/PICZ/garekoppeling.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Bart V op do 6 mar 2003 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Maarten GTT

die is idd goed versleten :wink: :wink: :wink:
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Doe aub wat aan dat plaatje want zo wordt je er gek van...

ff resizen aub.

Gr. Frits
Emiel

Hee Bart had de foto nog nooit gezien, maar nu weet ik dus waar je het over had.

Het was ook wel zo'n aparte klap toen, en stinken man! Ik wist niet wat er gebeurde, had het toen erger ingeschat.
Serge1916V

Het is ook zo dat ik niet meer snel weg kan komen als ik stil sta want als ik dus Flink gas geef en de koppeling op laat komen dan blijft ie hangen zeg maar omdat ik te veel gas geef en dan na 2 seconden dan ineens pakt ie hem. Maar hij blijft dus hangen omdat ik zoveel gas geef. Ik heb er geen verstand van dus ik weet ook niet wat het kan zijn :-*
Emiel

Slippende koppeling dus. Vervang die maar is! Denk dat na alle aanwijzigen deze wel gaar is.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Serge1916V schreef:Het is ook zo dat ik niet meer snel weg kan komen als ik stil sta want als ik dus Flink gas geef en de koppeling op laat komen dan blijft ie hangen zeg maar omdat ik te veel gas geef en dan na 2 seconden dan ineens pakt ie hem. Maar hij blijft dus hangen omdat ik zoveel gas geef. Ik heb er geen verstand van dus ik weet ook niet wat het kan zijn :-*
Koppeling lijkt inderdaad te slippen. Maar als je zegt dat hij het na 2 seconden ofzo weer doet...
Kan het misschien zijn dat je ergens een olielekje hebt, waardoor er olie op de koppeling druppelt ??
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Serge1916V

Misschien is het 1 sec...maar als je dus een stoplicht raceje doet dan is die andere auto natuurlijk al weg!!

Ik haal hem natuurlijk daarna als ik begin met doortrekken wel in >-)

Ik kan ook bijna niet meer mijn banden laten slippen!!
Bart V

Je kan het uittesten of je koppeling slipt.

- Zet je auto in zn 5 en op de handrem
- geef redelijk wat gas (5000 toeren ofzo)
- Laat je koppeling snel opkomen.

Als de motor vrijwel direct afslaat slipt de koppeling niet. Als het het een pooje duurt en de motor langzaam in toeren zakt en vervolgens pas afslaat, of zelfs niet afslaat slipt de koppeling en kan je gaan sparen voor een andere.

P.S Het gaat wel ff stinken

Succes
Serge1916V

En als mijn koppeling nog goed is dan is ie na dit 'testje' wel versleten en moet ik hem toch vervangen ? :lol:
Of maakt dat niet zoveel uit ?
Emiel

Die ene maakt niet zoveel uit! Tenzij het net het laatste beetje plaat was wat erop zat :D

Maar dan was het je anders binnen korte termijn ook gebeurd!

Succes
Serge1916V

Als dit vervangen moet worden dan moet heel de motor eruit ofniet ?
Ik ga dit nog voordat ik op vakantie ga naar Rimini laten doen!!
Merijn
Über-Spammer

Bij een Clio 16v moet de motor er inderdaad uit, maar ik weet niet of dat bij een 19 ook moet. Je hebt als het goed is meer ruimte...
Serge1916V

Ik zal eens vanavond of morgen ff langs een monteur hier gaan die hier veel verstand van heeft.
Hij moet ook nog 2 krukas keringen vervangen bij mij.

:)
Bart V

motor eruit is het makkelijkst. Ik nog nooit geprobeerd om alleen de bak uit te bouwen, je kan hem ook niet uitbouwen, maar alleen iets verschuiven zodat je er net tussen kan, maar dat lijkt mij klote werk.

Gr Bart
Serge1916V

Ik heb dus nog steeds wat probs met mijn koppelings pedaal. Waarschijnlijk dus dat automatische stelmechanisme wat uit elkaar moet.
Ik heb hier op het forum een keer een plaatje met beschrijving gezien maar kan het niet terugvinden, kan wel heel veel topics erover vinden :p maar niet de goeie....
Weet iemand toevallig welk topic dat was en/of dit nog op het forum staat ?

Ik denk dat ik dit weekend eens het 1 en ander los ga halen :D Want het heeft nu al lang genoeg geduurd :-*

Weet iemand of dit met speciaal gereedschap moet of 2 dagen mee bezig bent ?

Grtzz
Serge
Ollie

Volgens mij was het Tom die daar laatst een mooi plaatje van gepost heeft...??

Er is trouwens niks aan te stellen, aangezien het een zelfstellend mechanisme is dat zich met het verslijten van je koppeling bijstelt.
Wat volgens mij meestal het geval is, is dat er een of meerdere tandjes afgesleten zijn. Dan kan het dus zijn dat hij de ene keer wel "pakt" en de andere keer niet. Mechanisme is trouwens niet los te krijgen, is één set met het pedaal samen.
En ik weet niet hoe makkelijk je eraan komt bij een 19, maar bij de Clio heb je niet veel plaats onder bij je voeten. Een beetje op je kop hangen en kruipen is dan het toverwoord. Echt kl#te werk! Koppeling en rem zitten namelijk op één asje. Eruit gaat nog wel, maar erin moet je geluk mee hebben. Heb ik nooit, dus was een rotklus :p
En nog iets...pedaal is volgens mij niet goedkoop bij ome Reno! :(
Tom
Moderator
Car: MB

deze tom niet volgens mij, maar ik denk dat dit wel in dialogys staat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie

Tom schreef:deze tom niet volgens mij, maar ik denk dat dit wel in dialogys staat
Foutje bedankt !!! :p[/b]
Haas
Car: Megane RS

zal ff wat inscannen uit de vraagbaak...moment

handig: waarom doet die k*tscanner t nou weer niet...Ow, wie heeft die kabels eruit gerost...:(

gelukt:hoop dat je t kunt lezen:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SADiAqQV ... 0872171974[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TADiAn4W ... 0878286735[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SADiAqYV ... 0883509097[/img][/list]
Plaats reactie