[GTT] benzinelucht + sissen bij volgas
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Sinds vandaag:
Als ik volgas geef dan hoor ik ergens in het vooronder gesis, tevens ruik ik dan benzinedampen.
Even voor de specialisten: ik heb een turbodrukmeter aangebracht die ook de onderdruk meet, en die benzinegeur ruik ik alleen, maar dan ook direct als ik géén onderdruk meer heb.
Zolang ik onderdruk heb ruik ik helemaal niets vreemds, bij 0,1 bar overdruk ruik ik al meteen een beetje, en als ik volgas geef (eventueel met opgevoerde druk) dan stink het behoorlijk. En dan begint er dus ook iets te sissen.~
Ik merk niets in het lopen van de motor of prestaties.
Waar zou ik het moeten zoeken? Het doet zich duidelijk voor bij druk, maar ik denk niet dat in het turbosysteem een lekkage zit, want er staat al druk op het systeem zonder dat het stinkt vóórdat de onderdruk weg is.
Tevens merk ik niets in turbodruk of prestaties.
Aan de andere kant, een lekkage in het turbodruksysteem beinvloedt de loop van de motor niet direct, of het moet zijn dat de prestaties uitblijven, wat niet zo is.
In dat geval zou het kunnen dat er ergens een lekkage is na de aansturing van de turbo (waardoor de turbo dus nóg harder gaat lopen om tóch 0,7 bar druk te leveren).
Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
Een lekkage ergens uit de slangen aan de "achterkant" van de carburateur? (ivm benzinelucht)
hmm...
Als ik volgas geef dan hoor ik ergens in het vooronder gesis, tevens ruik ik dan benzinedampen.
Even voor de specialisten: ik heb een turbodrukmeter aangebracht die ook de onderdruk meet, en die benzinegeur ruik ik alleen, maar dan ook direct als ik géén onderdruk meer heb.
Zolang ik onderdruk heb ruik ik helemaal niets vreemds, bij 0,1 bar overdruk ruik ik al meteen een beetje, en als ik volgas geef (eventueel met opgevoerde druk) dan stink het behoorlijk. En dan begint er dus ook iets te sissen.~
Ik merk niets in het lopen van de motor of prestaties.
Waar zou ik het moeten zoeken? Het doet zich duidelijk voor bij druk, maar ik denk niet dat in het turbosysteem een lekkage zit, want er staat al druk op het systeem zonder dat het stinkt vóórdat de onderdruk weg is.
Tevens merk ik niets in turbodruk of prestaties.
Aan de andere kant, een lekkage in het turbodruksysteem beinvloedt de loop van de motor niet direct, of het moet zijn dat de prestaties uitblijven, wat niet zo is.
In dat geval zou het kunnen dat er ergens een lekkage is na de aansturing van de turbo (waardoor de turbo dus nóg harder gaat lopen om tóch 0,7 bar druk te leveren).
Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
Een lekkage ergens uit de slangen aan de "achterkant" van de carburateur? (ivm benzinelucht)
hmm...
heel stom... maar voor die benzinelucht: kijk eens of de rubber van je achterklep goed sluit. Ik heb ook altijd rare benzinelucht gehad, en 't lag echt daar aan. Verder kan er altijd wat mis zijn onder de kap natuurlijk, maar check het es.
Rijk afgesteld? Dus benzinegeur uit de uitlaat bij veel overdruk...Stefijn schreef: Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
Nee. Wel vies, maar hoort niet naar benzine te stinken.En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Het is pas sinds gisteren. Ik ben gisteren naar mijn ouders gereden, nergens last van. Natuurlijk wel een paar keer lekker gegast (0,9 bar). BBQ gehad, en daarna weggereden, en toen de motor weer warm was en ik gas gaf had ik dat probleem.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het de klep is (maar ik zal het effe bekijken). Zowieso hoor ik gesis dat ik daarvoor niet hoorde (dat gesis ook alleen bij overdruk)
Heb gsiteren globaal even alle slangen nagelopen, maar het lijkt allemaal vast te zitten.
Kan de carburateur lek zijn oid? Lijkt me dat ik dat toch in het lopen van de motor moet merken als er met de carburateur iets mis zou zijn
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het de klep is (maar ik zal het effe bekijken). Zowieso hoor ik gesis dat ik daarvoor niet hoorde (dat gesis ook alleen bij overdruk)
Dan zou dus de afstelling gewijzigd moeten zijn in de tijd dat me auto stilstond bij me ouders.Riël schreef:Rijk afgesteld? Dus benzinegeur uit de uitlaat bij veel overdruk...Stefijn schreef: Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
Nee. Wel vies, maar hoort niet naar benzine te stinken.En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
Heb gsiteren globaal even alle slangen nagelopen, maar het lijkt allemaal vast te zitten.
Kan de carburateur lek zijn oid? Lijkt me dat ik dat toch in het lopen van de motor moet merken als er met de carburateur iets mis zou zijn
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Euh, misschien heel simpel gedacht hoor. Is je turbodrukmeter goed aangesloten. Kan zijn dat je uitlaatgassen in je interieur dumpt, vandaar ook het gesis. Carb kan natuurlijk ook lek zijn, maar dan zou je toch wel wat nattigheid rondom moeten zien....Stefijn schreef:Sinds vandaag:
Als ik volgas geef dan hoor ik ergens in het vooronder gesis, tevens ruik ik dan benzinedampen.
Even voor de specialisten: ik heb een turbodrukmeter aangebracht die ook de onderdruk meet, en die benzinegeur ruik ik alleen, maar dan ook direct als ik géén onderdruk meer heb.
Zolang ik onderdruk heb ruik ik helemaal niets vreemds, bij 0,1 bar overdruk ruik ik al meteen een beetje, en als ik volgas geef (eventueel met opgevoerde druk) dan stink het behoorlijk. En dan begint er dus ook iets te sissen.~
Ik merk niets in het lopen van de motor of prestaties.
Waar zou ik het moeten zoeken? Het doet zich duidelijk voor bij druk, maar ik denk niet dat in het turbosysteem een lekkage zit, want er staat al druk op het systeem zonder dat het stinkt vóórdat de onderdruk weg is.
Tevens merk ik niets in turbodruk of prestaties.
Aan de andere kant, een lekkage in het turbodruksysteem beinvloedt de loop van de motor niet direct, of het moet zijn dat de prestaties uitblijven, wat niet zo is.
In dat geval zou het kunnen dat er ergens een lekkage is na de aansturing van de turbo (waardoor de turbo dus nóg harder gaat lopen om tóch 0,7 bar druk te leveren).
Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
Een lekkage ergens uit de slangen aan de "achterkant" van de carburateur? (ivm benzinelucht)
hmm...
als je onderdruk meet dan meet je die toch onder de carburateur???
dus die slang die dus onder de carb weg gaat richting meter lekt waarchijnlijk lucht+benzine (het mengsel dat in de motor terecht moet komen
dus check je slang en de aansluitingen.
dus die slang die dus onder de carb weg gaat richting meter lekt waarchijnlijk lucht+benzine (het mengsel dat in de motor terecht moet komen

dus check je slang en de aansluitingen.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Dat heb ik gisteren al gedaan, maar ik zag niks vreemds.
Vandaag met goed licht nog eens kijken, misschien dat één van die slangen die jij bedoeld gebarsten is ergens, met de hitte van gisteren, het blazen, de ouderdom van de slangen en de hogere druk.
Maarruh, het mengsel gaat toch de motor in? Welke slangen zouden dat zijn dan?
Vandaag met goed licht nog eens kijken, misschien dat één van die slangen die jij bedoeld gebarsten is ergens, met de hitte van gisteren, het blazen, de ouderdom van de slangen en de hogere druk.
Maarruh, het mengsel gaat toch de motor in? Welke slangen zouden dat zijn dan?
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
- Locatie: Noord-Brabant
Zou het niet iets te maken kunnen hebben met de drukregelaar van de benzine. Dat kleine vaatje (onder spruitstuk aan passagierszijde) wordt van bovenaf geregeld met behulp van de turbodruk (loopt een slangetje heen vanaf de inlaatelleboog bovenop de carburateur)
Check die slangen op het vaatje en het vaatje zelf eens
(PS. de aansluiting voor de meter lijkt me ook logischer dat daar het probleem zit)
Check die slangen op het vaatje en het vaatje zelf eens
(PS. de aansluiting voor de meter lijkt me ook logischer dat daar het probleem zit)
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
mmz... normaal komt daar geen mengsel vandaan, toch? Lijkt mij een gescheiden onderdeel van de carb. Ik bedoel dan de onderdruk voor de onsteking, die slang. Trouwens, meten van onderdruk zou zuigen aan de slang, en dan zou je helemaal nix moeten ruiken.Abel schreef:als je onderdruk meet dan meet je die toch onder de carburateur???
dus die slang die dus onder de carb weg gaat richting meter lekt waarchijnlijk lucht+benzine (het mengsel dat in de motor terecht moet komen
dus check je slang en de aansluitingen.
Ja daarom lijkt bovenstaande onwaarschijnlijk.abel schreef:dus die slang die dus onder de carb weg gaat richting meter lekt waarchijnlijk lucht+benzine (het mengsel dat in de motor terecht moet komen
De grote vraag is natuurlijk of je mengsel ruikt (carb, inlaatspruitstuk) of uitlaatgassen (uitlaatspruitstuk, actuator, etc.)...
Nu als die slang lek zou zijn lekt hij naar binnen bij onderdruk he!Riël schreef:Ja daarom lijkt bovenstaande onwaarschijnlijk.abel schreef:dus die slang die dus onder de carb weg gaat richting meter lekt waarchijnlijk lucht+benzine (het mengsel dat in de motor terecht moet komen
en onderdruk meet je onder de gasklep niet er boven!!!
dus kijk er maar eens goed naar.. de slang naar de benzine druk regelaar die zit aan de turbo elleboog, als die lek zou zijn zou die schone lucht lekken dus geen benzine lucht!!
dus de enige plek waar lucht met benzine zou kunnen lekken is onder de carburateur en niet er boven.
Vraag 1: heb je een dump-valve er op zitten?Stefijn schreef:Sinds vandaag:
Als ik volgas geef dan hoor ik ergens in het vooronder gesis, tevens ruik ik dan benzinedampen.
Even voor de specialisten: ik heb een turbodrukmeter aangebracht die ook de onderdruk meet, en die benzinegeur ruik ik alleen, maar dan ook direct als ik géén onderdruk meer heb.
Zolang ik onderdruk heb ruik ik helemaal niets vreemds, bij 0,1 bar overdruk ruik ik al meteen een beetje, en als ik volgas geef (eventueel met opgevoerde druk) dan stink het behoorlijk. En dan begint er dus ook iets te sissen.~
Ik merk niets in het lopen van de motor of prestaties.
Waar zou ik het moeten zoeken? Het doet zich duidelijk voor bij druk, maar ik denk niet dat in het turbosysteem een lekkage zit, want er staat al druk op het systeem zonder dat het stinkt vóórdat de onderdruk weg is.
Tevens merk ik niets in turbodruk of prestaties.
Aan de andere kant, een lekkage in het turbodruksysteem beinvloedt de loop van de motor niet direct, of het moet zijn dat de prestaties uitblijven, wat niet zo is.
In dat geval zou het kunnen dat er ergens een lekkage is na de aansturing van de turbo (waardoor de turbo dus nóg harder gaat lopen om tóch 0,7 bar druk te leveren).
Maar ja, alleen geur bij overdruk, terwijl er al eerder turbodruk is.
En toch: gesis, dat kan niet anders dan ontsnappende lucht. Stinkt de lucht uit het druksysteem zo naar benzine?
Een lekkage ergens uit de slangen aan de "achterkant" van de carburateur? (ivm benzinelucht)
hmm...
Vraag 2: heb je de turbo op de "cup" manier aan gesloten?
Is het antwoord twee keer ja, dan hoor je de dump-valve sissen want die lekt als je een constante snelheid rijdt met turbodruk. En die lucht die hij er uit gooit die ruikje want daar zit wat benzine bij.
Het kan ook zo zijn dat je dump-valve een beetje open blijft staan, dit kan als je een zuigerdump-valve hebt. Je O-ring zwelt op van de benzine, dan moet je een viton O-ring zetten die kan tegen benzine.
Daarom is mijn tweede dump-valve een closeloop geworden want die lucht en dat gesisssssss beviel me niet.
mvg Sander
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Je hebt niet goed gelezen Sander: het is niet bij constante snelheid met turbodruk zoals jij dat beschrijft. In dat geval heb je namelijk nog steeds onderdruk (iig tot snelheden van 140-150kmh), en zolang ik onderdruk meet (onder de gasklep dus) is er niets te ruiken en hoor ik ook niet dat gesis.
Ik heb dat alleen bij behoorlijk accelereren (dan pas komt er overdruk onder de gasklep, turbodruk is er al eerder).
De sis van de niet sluitende dumpvalve heb ik ook, maar dat gesis is het niet.
Het is een sis van ontsnappende druk bij overdruk onder de gasklep (dus ook bij turbodruk, maar alleen als er overdruk onder de gasklep is).
Daarbij, de lucht uit de dumpvalve (hoofdleiding naar carb toe dus) stinkt toch niet zo naar benzine?En, voor zover ik dat kan horen komt het geluid van een andere plek dan de dumpvalve. Meer naar rechts iig.
Tevens heb ik dit geluid pas sinds gisteren dat ik bij mijn ouders wegreed. En geloof maar, ik hoor zelfs hoeveel millimeter rubber er nog op mijn banden zit
Dat geluid was er eerst niet!
Nog geen tijd gehad vandaag om te kijken, wordt pas woensdag op zijn vroegst
PS. Ik heb dus EN een soort van cupcircuit (zie pic) EN een dumpvalve
Offtopic: overigens is dat gesis van de dumpvalve ook grotendeels te verhelpen door binnen in de dumpvalve een ring te monteren zodat de veer wat strakker staat.
Dat open staan wordt natuurlijk veroorzaakt doordat de turbodruk (bijv. 0,3) op dat moment gelijk is aan de onderdruk (bijv. -0,3) of iets lager zelfs, waardoor de dumpvalve niet gesloten blijft. Moet je dus dat ding effe helpen
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
Ik heb dat alleen bij behoorlijk accelereren (dan pas komt er overdruk onder de gasklep, turbodruk is er al eerder).
De sis van de niet sluitende dumpvalve heb ik ook, maar dat gesis is het niet.
Het is een sis van ontsnappende druk bij overdruk onder de gasklep (dus ook bij turbodruk, maar alleen als er overdruk onder de gasklep is).
Daarbij, de lucht uit de dumpvalve (hoofdleiding naar carb toe dus) stinkt toch niet zo naar benzine?En, voor zover ik dat kan horen komt het geluid van een andere plek dan de dumpvalve. Meer naar rechts iig.
Tevens heb ik dit geluid pas sinds gisteren dat ik bij mijn ouders wegreed. En geloof maar, ik hoor zelfs hoeveel millimeter rubber er nog op mijn banden zit

Nog geen tijd gehad vandaag om te kijken, wordt pas woensdag op zijn vroegst

PS. Ik heb dus EN een soort van cupcircuit (zie pic) EN een dumpvalve

Offtopic: overigens is dat gesis van de dumpvalve ook grotendeels te verhelpen door binnen in de dumpvalve een ring te monteren zodat de veer wat strakker staat.
Dat open staan wordt natuurlijk veroorzaakt doordat de turbodruk (bijv. 0,3) op dat moment gelijk is aan de onderdruk (bijv. -0,3) of iets lager zelfs, waardoor de dumpvalve niet gesloten blijft. Moet je dus dat ding effe helpen

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
Even niet helemaal ontopic, maar ik begrijp niet wat je bedoelt met 'turbodruk' en 'druk onder de gasklep'. Ik neem aan, dat zodra er turbodruk op komt, een onderdruk niet meer voordoet! Lijkt me onlogisch om overdruk boven en onderdruk onder de gasklep te hebben
Of is 't echt zo, o wacht jij hebt 2 metertjes aangesloten hé.
Maar verders, al naar de kofferbak gekeken?

Maar verders, al naar de kofferbak gekeken?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
En dat klopt, ik had tijd.
Nog eens alles na lopen kijken, maar ik zag niks vreemds. Dus nog maar eens gaan rijden, en toen heb ik met een soort van driepuntsmeting geprobeerd te luisteren waar het geluid vandaan kwam.
En dat kon ik vrij nauwkeurig bepalen: uit de fanbak in het midden. En wat loopt daar? De slang naar de ontsteking.
Die was een beetje rot waardoor de druk ontsnapte, die lucht ging dan gelijk de ventilator in, waardoor dus verklaard is waarom ik direct rare luchtjes rook als ik gas gaf
Opgelost
Nog eens alles na lopen kijken, maar ik zag niks vreemds. Dus nog maar eens gaan rijden, en toen heb ik met een soort van driepuntsmeting geprobeerd te luisteren waar het geluid vandaan kwam.
En dat kon ik vrij nauwkeurig bepalen: uit de fanbak in het midden. En wat loopt daar? De slang naar de ontsteking.
Die was een beetje rot waardoor de druk ontsnapte, die lucht ging dan gelijk de ventilator in, waardoor dus verklaard is waarom ik direct rare luchtjes rook als ik gas gaf

Opgelost

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
owh, Bij mij is ie ook los gesprongen terwijl ik flink aan het gas hing. Gevolg:
- zeer onregelmatige lopen
- flinke klappen uit de uitlaat
- horten en stoten
slangetje er weer op en alles voorbij
- zeer onregelmatige lopen
- flinke klappen uit de uitlaat
- horten en stoten
slangetje er weer op en alles voorbij
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ja maar dat is anders, dan krijgt de ontsteking helemaal geen signaaldruk meer. Dat is wel zo als je een lekje in de slang hebt, dus vandaar denk ik 

Laatst gewijzigd door Stefijn op wo 18 jun 2003 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer een misterie opgelost 

hoeveel verschil zit er bij jou tussen de druk op de meter in je tellerbak en de extra meter die onder de gasklep is aangesloten??
bij mij 0,3 bar, in dash issie 1 bar en op de xtra issie net ff over de 0.7
bij mij 0,3 bar, in dash issie 1 bar en op de xtra issie net ff over de 0.7
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Nou in de dashboardmeter kan ik dat niet aflezen, behalve schatten. Of kun je daar gewoon de streepjes tellen, toch niet?
Ik ga ervan uit dat het drukverschil gelijk is aan de onderdruk die je hebt bij constante snelheid (bijv 120km/h)waarbij al wel turbodruk optreedt op de dashboardmeter?
Dat is bij mij +/- 0.3 dacht ik
Dat verschil is volgens mij ook de druk die de veren in de dumpvalve moeten overwinnen om bij een dergelijke snelheid de dumpvalve dicht te houden. Als je continue gesis hoort zijn die veren net niet sterk genoeg.
Per slot van rekening zit de ene kant van de dumpvalve aangesloten aan de bovenkant en de andere kant aan de onderkant van de carburateur (qua druk iig)
Of praat ik onzin
Ik ga ervan uit dat het drukverschil gelijk is aan de onderdruk die je hebt bij constante snelheid (bijv 120km/h)waarbij al wel turbodruk optreedt op de dashboardmeter?
Dat is bij mij +/- 0.3 dacht ik
Dat verschil is volgens mij ook de druk die de veren in de dumpvalve moeten overwinnen om bij een dergelijke snelheid de dumpvalve dicht te houden. Als je continue gesis hoort zijn die veren net niet sterk genoeg.
Per slot van rekening zit de ene kant van de dumpvalve aangesloten aan de bovenkant en de andere kant aan de onderkant van de carburateur (qua druk iig)
Of praat ik onzin
Nee, dat zou moeten kloppen
Klopt ook wel dat het verlies over de carb 0,3 bar is, dat getal heb ik wel vaker gehoord.

Klopt ook wel dat het verlies over de carb 0,3 bar is, dat getal heb ik wel vaker gehoord.
mooi zo dan is me meter goed 
verder opschroeven die handel
:D

verder opschroeven die handel

Immer wieder die verdammte Holländer
Mijn idee: toch maar die leipe carb eraf halen die dat enorme gat van 0,3 bar veroorzaakt. Mijn Dellorto ligt al klaar, het spruitstuk wordt binnenkort afgemaakt en dan eens kijken wat de meters bij mij gaan aangeven
Oja, eerst me auto weer in elkaar zetten
Kan nog wel even duren... 



Nou 0,3 Bar drukverlies over je carb. is wel veel hoor. Je moet meer denk aan 0.1 a 0,15 Bar drukverlies over je carb.
Sander
Sander
You are so rightfastchip.nl schreef:Het verlies aan turbodruk over de carburateur kan oplopen tot meer dan 0.3 BAR! Rijd je bijv met 0.85 BAR onder de gasklep, toch niet echt een schokkende waarde, dan staat de turbo al 1 BAR boven de carburateur te blazen. We praten dan al over een verlies van 0.15 BAR.
