[R5GTT]Veerpootbrug zelf maken

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Ik merkte op dat Sparco veerpootbruggen verkoopt a 110 euro voor een 5 GTT. Het staal dat hiervoor gebruikt wordt is een simpel ongelegeerd constructiestaal (St37). Een meter buis met een geschikte diameter (20 tot 30 mm) en dikte (1 tot 2 mm) is gemakkelijk af te halen bij een willekeurige machinefabriek voor nog geen 10 euro. Uiteraard heb je dan een onbeschermd staal, dus enige anti-roest lak is nodig, en een kleurtje voor de show...

Met wat plaatwerk, lak (en dergelijke) en handigheid kan je dus naar mijn idee zo'n veerpootbrug zelf lassen...vrij gemakkelijk! Aangezien velen hier zijn eigen auto opknappen, waarom zou je dan niet zo'n veerpootbrug maken?

Ben je misschien een uurtje mee bezig.

Ik ben het in ieder geval wel van plan, dus ik hou jullie op de hoogte!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

christian maakt die dingen ook zelf :D
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

kan inderdaad ook makkelijk maar moet wel zeer goed gelast zijn dan op de platen waar je em opschroeft. mischien ook ahndig een stelschroef want precies krijg je em niet en dan kan je stellen.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ja voor de clio 16V maak ik ze voor de GTT komt nog

heb het nu gewoon even tedruk

en in de bouwvak begin in met ingelastemotorkappen voor de GTT te maken duss als je er 1 wilt :wink:
bartuitlauwe
Berichten: 935
Lid geworden op: do 22 mei 2003 10:23
Locatie: Beneden - Leeuwen
Contacteer:

maakt niemand ze voor een R19??? :p
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

niet dat ik weet ik kan al dat soort dingenw el maken maar moet ik wel een mal of maten weten :)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

de 19 heeft tie toch al standaard. of alleen de 16v.
Laatst gewijzigd door Johan op di 3 jun 2003 17:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

is dat zo wist ik niet
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Mischien rare vraag, maar waarvoor dient een veerpootbrug?
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

stijfheid van de carroserie
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

dtune_stefan schreef:Mischien rare vraag, maar waarvoor dient een veerpootbrug?
maakt niet uit joh :wink:

Effe de volgende foto, dan is het op zich logischer te bevatten:
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/veerpootbrug.jpg[/img]
Op deze manier wordt de auto in bochten (schuin overhangen van de carrosserie) niet belast op torsie-spanningen omdat de veerpootbrug dit verhinderd.

Het is overigens een Volvo op de foto haha :p
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Christian schreef:ja voor de clio 16V maak ik ze voor de GTT komt nog

heb het nu gewoon even tedruk

en in de bouwvak begin in met ingelastemotorkappen voor de GTT te maken duss als je er 1 wilt :wink:
wanneer ga je ze nou voor de clio 1.4 maken :wink: :D
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

@wieben jij nou het ziet er niet alleen leuk uit maar het werkt ook nog echt je zult het niet gelofen maar is toch echt zo hij ligt veel straker in debochten :)

@padbad n: ja week nog niet bij die vanm jou moet ik een hele scherpebocht er in maken :(
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

WieBenJij schreef:
dtune_stefan schreef:Mischien rare vraag, maar waarvoor dient een veerpootbrug?
Op deze manier wordt de auto in bochten (schuin overhangen van de carrosserie) niet belast op torsie-spanningen omdat de veerpootbrug dit verhinderd.
Aha, ben nu weer helemaal op de hoogte :D
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Christian schreef:
@padbad n: ja week nog niet bij die vanm jou moet ik een hele scherpebocht er in maken :(
ik wil best als proef gaan hoor :D (alleen dan mag het muh nix kosten natuurlijk :wink: )
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Christian schreef:@wieben jij nou het ziet er niet alleen leuk uit maar het werkt ook nog echt je zult het niet gelofen maar is toch echt zo hij ligt veel straker in debochten :)
Ga ik meteen beginnen >-) ik heb geen idee, ik kan het me tot op heden alleen maar voorstellen :wink:
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

alleen zo een veerpootbrug lijkt me wel makkelijk als je em kan afstellen. ik zou em er toch srtrakker willen hebben door em aan te draaien namelijk.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

martin rs schreef:alleen zo een veerpootbrug lijkt me wel makkelijk als je em kan afstellen. ik zou em er toch srtrakker willen hebben door em aan te draaien namelijk.
idd
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

waarom. ik zie er het nut niet van in. die stelschroef is voor als je schade hebt gehad. In racewagens zie je ook geen veerpootbrug met stelschroef.
There will be plenty of time to rest when your dead
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

martin rs schreef:alleen zo een veerpootbrug lijkt me wel makkelijk als je em kan afstellen. ik zou em er toch srtrakker willen hebben door em aan te draaien namelijk.
met een veerpootbrug wil je juist spanning tussen je veerpoten voorkomen, niet veroorzaken doordat je ze uit mekaar gaat zetten door de stellen :)
Mrtn = Maarten
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

juist.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

denk dat wat martin en ik bedoelen is dat als je die dingen zelf gaat maken, je bij de eerste keren niet meteen goed zit wat betreft de afstand tussen de wielkuipen in verband met lassen enz. Vandaar de stelschroef...:)
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

precies ik zou em er strak in willen hebben en nieet met speling. die kan je er dan uitdraaien.

iemand die ze zelf maakt kan die dat ook doen voor mijn 5 5deurs??? wa moet dat kosten???

beetje stugger aan de voorkant lijkt me toppie. dan lift ie mijn binnenste wiel niet meer zo veel in bochten want die spint altijd door bij mij.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

martin rs schreef: beetje stugger aan de voorkant lijkt me toppie. dan lift ie mijn binnenste wiel niet meer zo veel in bochten want die spint altijd door bij mij.
Dit heb ik ook wel eens ja bij een scherp bochtje. Niet heel erg, maar toch merkbaar.
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

martin rs schreef:precies ik zou em er strak in willen hebben en nieet met speling. die kan je er dan uitdraaien.

iemand die ze zelf maakt kan die dat ook doen voor mijn 5 5deurs??? wa moet dat kosten???

beetje stugger aan de voorkant lijkt me toppie. dan lift ie mijn binnenste wiel niet meer zo veel in bochten want die spint altijd door bij mij.
ja vind je het gek met een 5 ts zijn ook geen race auto's
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

verschilt dat chassis enz dan zoveel met een gtt????? volgens mij niet.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

red_Turbo schreef:
martin rs schreef:precies ik zou em er strak in willen hebben en nieet met speling. die kan je er dan uitdraaien.

iemand die ze zelf maakt kan die dat ook doen voor mijn 5 5deurs??? wa moet dat kosten???

beetje stugger aan de voorkant lijkt me toppie. dan lift ie mijn binnenste wiel niet meer zo veel in bochten want die spint altijd door bij mij.
ja vind je het gek met een 5 ts zijn ook geen race auto's
gek is t niet, maar als hij er verandering in wil hebben is dat toch geen schande ? :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

martin rs schreef:verschilt dat chassis enz dan zoveel met een gtt????? volgens mij niet.
bredere wiel basis misschien, zeker weten lager en stugger in de vering. en dat lager en stugger heeft een grote invloed op de weg ligging.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

oke dat zijn de veren die kan ik ook stug krijgen no problemo maar chassis is geen verschil toch?

maar eh om ff terug te komen op de erste vraag. wie maakt ze voor mijn 5 en voor welke prijs?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

carroserie is 100%& gelijk van alle 5jes. GTT is dus niets anders !!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie