[R5GTT]Krijg de uitlaat niet los.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Stefijn

[uitlaat] krijg m niet los :(
Ik wil me uitlaat van de auto halen om te repareren (middendemper los van buis :( ) maar ik krijg de eindbuis niet van de middenbuis.
Heb alle rubbers losgemaakt, en de klem. Ik kan de eindbuis nu over een cm of 2 soepeltjes draaien, maar hij komt geen millimeter van zijn plek, zelfs niet als ik onder trekkracht draai (door zelf aan de demper te trekken onder het draaien, of door iets als hefboom te gebruiken achter de ophangbeugel van de einddemper).

Iemand nog tips? Tis een OMP groep N btw
Chrisv

Stefijn schreef:Ik wil me uitlaat van de auto halen om te repareren (middendemper los van buis :( ) maar ik krijg de eindbuis niet van de middenbuis.
Heb alle rubbers losgemaakt, en de klem. Ik kan de eindbuis nu over een cm of 2 soepeltjes draaien, maar hij komt geen millimeter van zijn plek, zelfs niet als ik onder trekkracht draai (door zelf aan de demper te trekken onder het draaien, of door iets als hefboom te gebruiken achter de ophangbeugel van de einddemper).

Iemand nog tips? Tis een OMP groep N btw
Kheb hetzelfde probleem, krijg m nieteens een heel klein stukje bewogen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Mrtn
Car: R5GTT

Zal wel vastgebakken zitten aan de binnenkant, op de plek waar ze over mekaar schuiven. Trekken en slaan met een hamer zal denk ik toch de oplossing zijn
Mrtn = Maarten
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Inderdaad, rustig rondom tikken zodat die los komt, waarschijnlijk zit er zoveel zooi in dat het geen bewegingsruimte krijg.

Wat je ook ken doen, is grote schroevendraaier er in slaan, en dan wat verder open buigen. Dan later met een waterpomp tang ofzo hem weer terug in model brengen.

en anders is er altijd nog de slijptol >-) >-)
.:: TurboPowerr ::.
Ben

of nog beter heet stoken en dan met de hamer te werk gaan. Is hij zo los :p
canonballman

Proberen wat WD 40 ertussen te krijgen, een paar keer draaien, en weer WD 40 ertussen enzovoorts
Arie16v

Beetje kruipolie ertussen of siliconenspray, misschien zorgt dat ervoor dat het losser komt te zitten.
en als het echt vastgerot (roest) zit, cola helpt ook! :wink:
Clio16v rules
Stefijn

Jongens, bedankt voor de tips, maar zoals ik al zeg: hij draait soepel (bijna vrij) over een cm of 2-3, verder krijg ik m niet gedraaid want dan zit ie tegen de auto aan. Ook heb ik er al een bus WD40 overheen gegooid.
Het lijkt net alsof er een verdikking zit waar ie niet overheen komt. Hoe zou ik die inkepingen in de buis kunnen verwijden?
red_Turbo

gewoon goed hard trekken, beetje wrikken schiet er vanzelf wel x uit
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

met een grote platte schroeven draaien er in de lengete van de uitlaat inslaan en later weer terug buigen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Stefijn

:-* :( :-*

Waaaahh, het lukt niet! De hele einddemper ligt zo los als maar zijn kan, maar hij komt geen millimeter van de middendemper af. Kwam er net achter dat de uitlaatklem aan de bovenzijde zo'n diepe inkeping heeft gemaakt dat de einddemper in radiale richting zoŽn beetje vastgeklonken zit, en dat zit zo vast dat ik denk dat zelf als de uitlaat helemaal odner de auto uit is, dat het zelfs dán een lastige klus zal zijn om die 2 delen te scheiden...
En om de hele uitlaat eraf te nemen moet de achteras omlaag [img]http://gathering.tweakers.net/global/smileys/cry.gif[/img]
Dat ken ik nie, dat moet ik verdorie door de garage laten doen en ik wil dr niet voor dokken, want die rotuitlaat moet gerepareerd worden door Improve :(
Matijs
Contacteer:

Eerst nog wat meer van deze :( :( :(
Dan door naar deze :evil: :evil: :evil:
En dan heb je op een gegeven moment ineens genoeg kracht om hem los te krijgen...
>-) :wink:
Lekkere vloekklusjes...
Sterkte ermee
Mrtn

Zit er niet op dat punt waar 2 delen over mekaar schuiven een bocht?? dan pak je een moker, klem je een deel vast en ram je met de moker in de bocht van dat andere deel. Dat er een deuk in komt is niet erg, maar dan heb je meer power dan dat je gaat trekken. trekken doe je 's avonds maar :wink:
Mrtn = Maarten
Stefijn

hmmz..ik heb daar geen ruimte voor om met een moker te rammen. Auto staat op 2 assteunen van 35cm hoog en ik ben nog een beetje huiverig om daar onder te gaan liggen

En ik heb al uit alle macht liggen trekken en draaien met mijn voet op de middendemper om die tegen te houden, maar hij komt echt geen millimeter :(
Matijs
Contacteer:

Nou, die assteunen vallen niet zomaar om, dus dat valt wel mee. Maar liggend kan je inderdaad erg moeilijk kracht zetten :(
Chrisv

Ik ga het morgenmiddag ook nog eens proberen met bovengenoemde tips. Hoop dat t nu wel lukt. Tis in ieder geval wel een kutwerk waar je gestresst van raakt :)
Stefijn

zucht...

Dat gaat niet lukken zo :( op deze manier ga ik te laat komen voor APK

Kan ik de achteras simpel laten zakken aan 1 kant? Een stukje is denk ik genoeg om de hele uitlaat in 1 stuk onderuit te halen.

Wat moet daar allemaal voor los?
Mrtn

volgens mij zakt je as al als je de 4 bouten een beetje losdraait, dat kan hooguit een paar cm, want daarna ben je door je schroefdraad heen en valt het handeltje op de grond.

Probeer nog even door te rammen, ik weet dat t niet leuk is..........maar 'who's the man???'
Mrtn = Maarten
Stefijn

ikke 8)

Maar is dat een probleem als het handeltje los valt? dat is dan toch gewoon een kwestie van beetje ondersteunen (met een band bijv) zodat ie niet helemaal naar beneden pleurt en dan na verwijderen van de uitlaat weer vastschroeven?
Daaf (Davy)

Stefijn schreef:ikke 8)

Maar is dat een probleem als het handeltje los valt? dat is dan toch gewoon een kwestie van beetje ondersteunen (met een band bijv) zodat ie niet helemaal naar beneden pleurt en dan na verwijderen van de uitlaat weer vastschroeven?
Denk je aan je remleidingen....schiet niet op als je die molt......
Kzou het met een bander proberen. Ik heb destijds met een enorme schroevendraaier lopen peuren....daar ging alles dus van kapot....maja hij was eronderuit. Gisteren zat mijn uitlaat ook enorm vastgeroest. niet los te krijgen. Gelukkig flink doorgeroest bij de ienddemper zodat ie daar van ellende vanaf viel :D.

Succes
red_Turbo

je gaat toch niet de achteras los draaien om je uitlaat eraf te halen. schroef de uitlaat dan vooraan los en probeer dan beetje heen en weer te wrikken.
Stefijn

1: die uitlaat moet er in goede staat vanaf komen, want hij moet weer terug, nadat Improve Tuning de middendemper heeft gelast die vroegtijdig van de buis brak :(
Het is dan ook geen verroeste ouwe uitlaat, maar een bijna niet gebruikte, waarvan de middendemper dus gerepareerd moet worden, en dan moet ie weer terug onder de auto.

2: als ik de uitlaat aan de voorzijde los maak krijg ik volgens mij nooit de middendemper en einddemper aan elkaar over de as heen.

De inkeping die gemaakt is door de uitlaatklem is misschien wel een halve cm diep, dat krijg ik nóóit uit elkaar getrokken als de uitlaat onder de auto zit.
Als ik de einddemper 130-180 graden kon draaien dan ging het misschien wel (doordat die inkeping in de ene buis en de andere dan niet meer in elkaar zitten), maar ik kan niet verder dan een graad of 45 onder de auto.

Voor mensen die denken dat de 2 uitlaatdelen nog niet los zijn: ik kan de 2 delen in alle richtingen bijna vrij bewegen nu, behalve in axiale richting, vanwege die diepe inkeping zit ie gewoon vastgeklonken :(
Nogmaals: geen roestige ouwe pijpen..
Daaf (Davy)

Stefijn schreef: Voor mensen die denken dat de 2 uitlaatdelen nog niet los zijn: ik kan de 2 delen in alle richtingen bijna vrij bewegen nu, behalve in axiale richting, vanwege die diepe inkeping zit ie gewoon vastgeklonken :(
Nogmaals: geen roestige ouwe pijpen..
Denk toch bruut gaan verhitten.....krijg je als het goed is meer ruimte......

Kut zeg.....

Achteras loshalen is niet echt moeiliojk. Je zit alleen met de remleidingen.....das shit. Met twee mand proberen misschien een optie?
Tom
Moderator
Car: MB

maak eens een foto anders, want wat bedoel je met die inkeping ?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Hij bedoelt dat die klem zo strak was aangedraaid dat de diameter van de buis op dat punt kleiner is geworden, zeg maar.
____
.......|_|-------
'''''''''

.......__
____| |--------

Zoiets dus. En dan kan je ze natuurlijk niet van elkaar schuiven.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Matijs schreef: ____
.......|_|-------
'''''''''

.......__
____| |--------

Zoiets dus. En dan kan je ze natuurlijk niet van elkaar schuiven.

aaah..zo dus.

:lol:

die tekeningen maakt t voor mij niet echt duidelijker. sorry.

Maar die twee delen uitlaat zitten dus gewoon in elkaar gedrukt door de klem?
En dat moet je nu uit elkaar zien te trekken terwijl je onder de auto ligt???
pffffff....lekker klussie dan.

Ik zou het verder ook niet weten.
Ik zou die hele uitlaat eronder vandaan trekken.
Want zo onder je auto krijg je die delen volgens mij never nooit van elkaar af.

succes.
Stefijn

ja dat zeg ik...alleen, omdat de bocht van de einddemper over de as loopt krijg je volgens mij de uitlaat nooit zo onder de auto uit, tenzij je de achteras laat zakken oid.
Tom schreef:maak eens een foto anders, want wat bedoel je met die inkeping ?
Het zit aan de bovenkant, dus een foto zou pas gemaakt kunnen worden als de uitlaat eraf ligt :-|
Matijs
Contacteer:

Un plaatju:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Ph1Uitl ... _small.jpg[/img]
Dit is Ph.1, maar de strekking is duidelijk :wink:
Anonymous

volgens mij moet je gewoon ff naar een garage rijden hem op de brug pleuren en met een moker losgaan.

Als je geen mensen kent met een garage dan is dit een goed moment, zet je een kratje bier achterin, vind je vast wel iemand.
r5alpine-turbo

Ik wil me uitlaat van de auto halen om te repareren (middendemper los van buis ) maar ik krijg de eindbuis niet van de middenbuis.
als je de middendemper wil repareren,waarom haal je dan geen nieuwe.ik weet niet wat die kost maar het gaat sneller dan waar je nu mee bezig bent.

want dan kan je misschien die (oude) middendemper in stukken slijpen\zagen.dan kan je de einddemper eronderuit halen en het laatste stukje van de middendemper uit de einddemper halen.

of past het dan nog niet over de achteras?
canonballman

euh, die middendemper is van OMP en zit er misschien 5.000 km onder. Is een beetje zonde om in stukken te zagen en weer een nieuwe te kopen!

Maar waarschijnlijk ga ik me ermee bemoeien, dus dan komt het goed! 8) 8) 8) :wink:
Chrisv

Ben vandaag ook ff bezig geweest om de uitlaat van mn blauwe gtt eronder uit te halen. En na veel kwaad geworden te zijn :lol: is het gelukt, fijn gevoel is dat als het toch lukt na lang proberen.
Stefijn

Wat was bij jou het probleem?

O ja, had ik al gezegd dat mijn uitlaat niet oud was?
Anonymous

canonballman schreef:Maar waarschijnlijk ga ik me ermee bemoeien
Oh jee...

maak nog maar een paar foto's van je auto nu die nog goed is....

;-)
Stefijn

Heb vandaag net mn digicam verkocht :( ;)
Plaats reactie