Onlangs in mijn nieuwe auto een Alpine commander 1505 met 12 cd wisselaar ingebouwd, voorheen in mijn oude auto die total loss is geraakt wist ik dat het systeem op de een of andere manier bijhield waar het was.
Nu is dat niet meer zo, ik krijg na elke stroomonderbreking weer een nieuwe cd aan het begin. Waar kan dat aan liggen?
Afz Bob Walberg walberg@xs4all.nl
cd wisselaar begint telkens opnieuw?
a) Is het geen instelling? Check je boekje. Soms loop je van alles na terwijl het gewoon een instelling is in je menu.
b) Ik weet niet hoe je je stroom hebt aangesloten, maar krijgt hij nog stroom als het contact er af is?
Als bij mij de stroom er geheel af is, vergeet mijn radio de voorgeprogrammeerde zenders. Ik heb op mijn radio 2x 12v + draadjes. 1x voor continu stroom, en eentje 12v + SWitch voor het contact.
b) Ik weet niet hoe je je stroom hebt aangesloten, maar krijgt hij nog stroom als het contact er af is?
Als bij mij de stroom er geheel af is, vergeet mijn radio de voorgeprogrammeerde zenders. Ik heb op mijn radio 2x 12v + draadjes. 1x voor continu stroom, en eentje 12v + SWitch voor het contact.
-
Bij Pioneer is dit inderdaad een instelling op de radio!!
Dit moet je in je boekje nakijken, of iemand weet de instellingen van alpine uit z'n hoofd ???
Grtzz
Serge
Dit moet je in je boekje nakijken, of iemand weet de instellingen van alpine uit z'n hoofd ???
Grtzz
Serge
Okee, gaan ik het anders stellen: is de voeding op de iso stekker van de renault wel altijd onder spanning? Ik heb nu namelijk voorlopig even de 12volt uit de sigarettengeval gehaald en volgens mij is die afhankelijk van het contactslot. Rest mij dus: hoe kom ik op een nette cq slimme manier aan die 12 volt zonder rigoureus te gaan knippen enzo.iMAGE schreef:a) Is het geen instelling? Check je boekje. Soms loop je van alles na terwijl het gewoon een instelling is in je menu.
Even tussen haakjes ... heb je gemerkt dat de voeding van een cta1505r een 2,5mm² is ??? Deze dient dus zeker aan een draad aangesloten te worden die even dik is (richting kontaktslot bvb) Dit ivm met de hoge stromen die de ingebouwde amp. vraagt !!!
En deze kunnen niet geleverd worden door een circuitje van de sigarettenaansteker ... Opletten hiermee ...
Ook de massa niet aan de isostekker aansluiten dus ... maar rechtstreeks aan een goed chassismassapunt !
Bruno
En deze kunnen niet geleverd worden door een circuitje van de sigarettenaansteker ... Opletten hiermee ...
Ook de massa niet aan de isostekker aansluiten dus ... maar rechtstreeks aan een goed chassismassapunt !
Bruno
Als je radio aan kan als hij niet op contact staat staat er spanning op. Kan je dus naar je radio luisteren en als je hem vergeet kan je bij terugkomst een lege accu hebben.walberg schreef:Okee, gaan ik het anders stellen: is de voeding op de iso stekker van de renault wel altijd onder spanning? Ik heb nu namelijk voorlopig even de 12volt uit de sigarettengeval gehaald en volgens mij is die afhankelijk van het contactslot. Rest mij dus: hoe kom ik op een nette cq slimme manier aan die 12 volt zonder rigoureus te gaan knippen enzo.iMAGE schreef:a) Is het geen instelling? Check je boekje. Soms loop je van alles na terwijl het gewoon een instelling is in je menu.
Bij de huidige radio's zal deze alleen werken als de auto met de sleutel op contact staat. Mits goed aangesloten, maar dat kan met die iso stekkers niet missen
Maar wat je kan doen is de stekker er af, een multimeter pakken en gaan meten. Dus eerst alle contact er af en de min op de ground en de plus op de plus van je stekker. Proberen in de stand van contact af en dan met contact.
In het boekje kan je wel naar je stekkertje kijken wat je ground en wat je plus is.
Bij mijn radio heb ik mijn 12v+ en 12c+ SWitch met elkaar verbonden. Zodat ik dus ooit een keer met lege accu sta, maar tot die tijd kan genieten van de radio als ik aan het klussen ben en de auto niet op contact staat

Hoop dat je er wat aan hebt, maar check ook je instelling op je radio.
Yep jij hebt eigenlijk gelijk en vergeet daarbij niet dat je met gelijkstroom de belasting nog eens ca 0,7 maal moet nemen, ik heb daarom die sigarettenstekker ook voorzien van een 8 amp zekering en daar kom ik mee uit. Het totale vermogen is 4 * 55 = 220 watt = ruim 18 ampere maar ik ga er ook geen stadion mee voorzien van geluid. Ik heb dit even zo tijdelijk gedaan omdat ik ook de handsfree nodig had, kon niet meer wachten, ik ben namelijk op mijn werk eigenlijk telefonisch niet bereikbaar dus moet ik in de auto bereikbaar zijn en ik heb nog geen schema's van de auto zelf dus heb ik het tijdelijk maar zo even opgelost. Als ik kabels ga trekken vanaf de Accu moet ik toch ook diverse panelen losmaken en daar weet ik op dit moment te weinig van.bruno @af schreef:Even tussen haakjes ... heb je gemerkt dat de voeding van een cta1505r een 2,5mm2 is ??? Deze dient dus zeker aan een draad aangesloten te worden die even dik is (richting kontaktslot bvb) Dit ivm met de hoge stromen die de ingebouwde amp. vraagt !!!
Bruno
Als je radio aan kan als hij niet op contact staat staat er spanning op. Kan je dus naar je radio luisteren en als je hem vergeet kan je bij terugkomst een lege accu hebben.
Klopt dan kan hij niet aan, daar is die ignition ook voor verantwoordelijk neem ik aan. De plus kabel in de iso van de renault (als dat een iso is tenminste) is ook bij de renault niet echt zwaar nee, ik had al het vermoeden dat het ontbreken van die lijnen bij de alpine niet voor niets is, dat die opzettelijk apart uitgevoerd waren. Op de stekker van de alpine (niet de speakerstekker maar die andere) zit ook alleen maar de plus 12 en de antenne (electrisch) aansluiting, verder niets.
Wat ik ook zou willen weten is of de aansluiting van de ignition vol stroom (potentiaal) is of dat het alleen een schakellijn is? om het aangesloten apparaat te vertellen dat het stroom mag aftappen? immers elk apparaat en zeker een radio is zowel van een + 12volt als van een ignition lijn voorzien.
Helaas heb ik geen schema's van iso stekkers bij de hand. Ik kan op dit moment ook niet snuffelen in de download area, daar ik daar nog geen password voor heb. Daarom maar even zo opgelost via de Sigarettenaansteker, en das dus ook niet echt geweldig.
Maar wat je kan doen is de stekker er af, een multimeter pakken en gaan meten. Dus eerst alle contact er af en de min op de ground en de plus op de plus van je stekker. Proberen in de stand van contact af en dan met contact.
In het boekje kan je wel naar je stekkertje kijken wat je ground en wat je plus is.
Het boekje van de clio is behoorlijk dit maar technische info is er zeer laag.
Bij mijn radio heb ik mijn 12v+ en 12c+ SWitch met elkaar verbonden. Zodat ik dus ooit een keer met lege accu sta, maar tot die tijd kan genieten van de radio als ik aan het klussen ben en de auto niet op contact staat :)
Hoop dat je er wat aan hebt, maar check ook je instelling op je radio.[
Daar stond dus niks bij dat heb ik meteen nakekeken.
btw ook de fm zenders houdt hij niet vast.
Klopt dan kan hij niet aan, daar is die ignition ook voor verantwoordelijk neem ik aan. De plus kabel in de iso van de renault (als dat een iso is tenminste) is ook bij de renault niet echt zwaar nee, ik had al het vermoeden dat het ontbreken van die lijnen bij de alpine niet voor niets is, dat die opzettelijk apart uitgevoerd waren. Op de stekker van de alpine (niet de speakerstekker maar die andere) zit ook alleen maar de plus 12 en de antenne (electrisch) aansluiting, verder niets.
Wat ik ook zou willen weten is of de aansluiting van de ignition vol stroom (potentiaal) is of dat het alleen een schakellijn is? om het aangesloten apparaat te vertellen dat het stroom mag aftappen? immers elk apparaat en zeker een radio is zowel van een + 12volt als van een ignition lijn voorzien.
Helaas heb ik geen schema's van iso stekkers bij de hand. Ik kan op dit moment ook niet snuffelen in de download area, daar ik daar nog geen password voor heb. Daarom maar even zo opgelost via de Sigarettenaansteker, en das dus ook niet echt geweldig.
Het boekje van de clio is behoorlijk dit maar technische info is er zeer laag.
Bij mijn radio heb ik mijn 12v+ en 12c+ SWitch met elkaar verbonden. Zodat ik dus ooit een keer met lege accu sta, maar tot die tijd kan genieten van de radio als ik aan het klussen ben en de auto niet op contact staat :)
Hoop dat je er wat aan hebt, maar check ook je instelling op je radio.[
Daar stond dus niks bij dat heb ik meteen nakekeken.
btw ook de fm zenders houdt hij niet vast.
Ik denk, maar niet 100% zeker dat er spanning op blijft en geen schakellijn is, aangezien ik mijn 12v+ en 12v+ SWitch aan elkaar geknoopt heb. Als het een signaal zou zijn dan is 12 volt daarvoor veel te veel, dus zal dan een constante stroom zijn als ie op contact staat.
Kijk even naar het boekje van je radio, zit ook wel uitleg bij over de draden die naar de stekker lopen óf zelfs is het bij vele radio's ook nog in het metaal gestanst, aan de achterkant dus.
Kijk even naar het boekje van je radio, zit ook wel uitleg bij over de draden die naar de stekker lopen óf zelfs is het bij vele radio's ook nog in het metaal gestanst, aan de achterkant dus.
Dan staat er geen stroom op als je 'm van het contact af hebt.walberg schreef: btw ook de fm zenders houdt hij niet vast.
dat zei ik ook al
voor het geheugen van je radio heb je een continue + nodig, op het stekkerblokje van je radio heb je een draad voor de voeding om te kunnen spelen (geschakeld + als je wilt) en 1 voor het geheugen (continue +). Nu valt de + weg die je geheugen gebruikt waardoor hij niets onthoudt als je je radio of contact uitzet.
Rob zei het ook al toenstraks
Lezen én denken...

voor het geheugen van je radio heb je een continue + nodig, op het stekkerblokje van je radio heb je een draad voor de voeding om te kunnen spelen (geschakeld + als je wilt) en 1 voor het geheugen (continue +). Nu valt de + weg die je geheugen gebruikt waardoor hij niets onthoudt als je je radio of contact uitzet.
Rob zei het ook al toenstraks
Lezen én denken...
Mrtn = Maarten
Okee je hebt dus een directe 12 volt en via ignition, nu zit ik nog steeds met het probleem dat op de Alpine stekker (iso) geen + en - continue staat, daar die op aparte kabels zit (ca 4mm schat ik)
Er is wel een Ignition kabel op de iso maar die is een stuk dunner.
Om de vraag heel simpel te houden, stel ik leg een 4 of 6 mm (bij 12= mag je daar niet te zuinig mee zijn gezien de heel grote spanningsverliezen die bij die spanningen optreden) kabel direct van accu (okee plus zekering) kan ik er dan ook van uit gaan dat die Alpine het gros van zijn vermogen uit die dikke kabels haalt en niet uit de Ignition (dus dat hij die lijn alleen als schakellijn!!! gebruikt?)
Bob Walberg walberg@xs4all.nl
Er is wel een Ignition kabel op de iso maar die is een stuk dunner.
Om de vraag heel simpel te houden, stel ik leg een 4 of 6 mm (bij 12= mag je daar niet te zuinig mee zijn gezien de heel grote spanningsverliezen die bij die spanningen optreden) kabel direct van accu (okee plus zekering) kan ik er dan ook van uit gaan dat die Alpine het gros van zijn vermogen uit die dikke kabels haalt en niet uit de Ignition (dus dat hij die lijn alleen als schakellijn!!! gebruikt?)
Ik heb het nu maar gewoon anders aangepakt, ik heb gewoon een ISO contactdoos (dus zo'n ding met 2 contrastekkers erin) en heb de oude van de alpine eraf gehaald en de nieuwe eraan gezet, gewoon met van die auto stekkers (amp??) dus nu wel ignition + en - erop alleen ontbreekt op die nieuwe nog steeds 2 lijnen tw antenne en dimmer maare die gebruik ik toch niet.
Helaas zit ik nog steeds met het euvel dat de commander er van voren uit steekt, er is dus nog steeds te weinig ruimte achter de commander. Daarom zou ik toch achter het paneel moeten komen om de kabels wat eleganter weg te werken. Helaas kan ik nog steeds niet in de technische area komen, ik heb nog steeds geen password.
Helaas zit ik nog steeds met het euvel dat de commander er van voren uit steekt, er is dus nog steeds te weinig ruimte achter de commander. Daarom zou ik toch achter het paneel moeten komen om de kabels wat eleganter weg te werken. Helaas kan ik nog steeds niet in de technische area komen, ik heb nog steeds geen password.