De versnellingsbak van mijn R5T2 (1985) rammelt echt gigantisch. In alle versnellingen en vooral als ik gas loslaat. Zodra er een beetje koppel op de bak staat is het rammelen voorbij. Voordat ik de bak laat reviseren wil ik eigenlijk eerst weten wat het zou kunnen zijn. Er werd al gezegd dat het de lagering van de pignon-as zou zijn maar dat lijkt me sterk omdat een lager meer een gierend geluid maakt en geen rammeling. Het klinkt echt alsof er tandwielen op een as tegen elkaar staan te klapperen. (overigens, de bak is gebaseerd op die van een Renault 30). Wie weet meer?
ejk
[R5Turbo2]Rammelende bak.
tja, als 't in alle versnellingen is: 't lijkt me sterk dat alle versnellingen in ene speling hebben. Maar wat dan wel? inderdaad een lager, maar zou eventueel ook een gebroken tangetiaalveer in een van je koppelingsplaten kunnen zijn.
Misschien is ene loszittende baksteun nog een optie?
Misschien is ene loszittende baksteun nog een optie?
rev it like a rental
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
Welkom op het forum ejk. Zou je je voor willen stellen in dit topic.
't is ook altijd spelletje 'wie is het eerste met zeggen voor je voor te stellen'.
Trouwens gebroken tangentiaalveertje heb ik ook eens gehad, was ook zo'n rammelgeluid. Maar alleen met ingetrapte koppeling en niet in de vrij dan, want dan zittie vast. Ik had wel last ervan dat het veertje soms tussen plaat en drukgroep komt en dat koppelt euh ... wazig. Was trouwens bij een volvo maar dat doet er niet toe denk ik.
Trouwens gebroken tangentiaalveertje heb ik ook eens gehad, was ook zo'n rammelgeluid. Maar alleen met ingetrapte koppeling en niet in de vrij dan, want dan zittie vast. Ik had wel last ervan dat het veertje soms tussen plaat en drukgroep komt en dat koppelt euh ... wazig. Was trouwens bij een volvo maar dat doet er niet toe denk ik.
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Hehe klopt, andere topic waren ze met zn 3en tegelijkRiël schreef:'t is ook altijd spelletje 'wie is het eerste met zeggen voor je voor te stellen'.
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 92#1240592
some people are alive only because it's illegal to kill them
Viel 't je ook al op ? 

Heeej we hebben het hier wel over een dikke turbo...Bel of ga eens langs bij Raepers in St Truiden, je kunt em alleen op do bereiken per fax. Die beste man zit al decennia in de Renault Sport dus hij weet vast nog wel eea van de T2.
ps heb je wat pics van je auto?
ps heb je wat pics van je auto?
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Cannonballman die weet hier meer over.
Eh jij bent van die blauwe T2 met volgens mij goude letters Turbo 2 erop...toch ??
Weleens zien rijden op de kennedylaan in Eindhoven....heb zelf een zwarte 1916V!!
Sorry off topic....
Sorry sorry sorry
Suc6 met de bak.
Grtzzz
Serge
Eh jij bent van die blauwe T2 met volgens mij goude letters Turbo 2 erop...toch ??
Weleens zien rijden op de kennedylaan in Eindhoven....heb zelf een zwarte 1916V!!
Sorry off topic....
Sorry sorry sorry
Suc6 met de bak.
Grtzzz
Serge
misschien is de afstelling van het differentieel losgelopen. Dan rammelt hij ook giga in iedere versnelling. Je kan de borging aan de buitenkant checken.
Maar net zoals menno zegt: weet je zeker dat het uit de bak komt? Soms lijken geluidjes heel bedriegelijk ergens vandaan te komen. Ik had ook zon onvindbare bak? rammel, bleek tenslotte gewoon een baksteun te zijn waarvan het staal tegen elkaar kwam.
Misschien is het gewoon een kapotte kruiskoppeling in de aandrijfas.
Maar net zoals menno zegt: weet je zeker dat het uit de bak komt? Soms lijken geluidjes heel bedriegelijk ergens vandaan te komen. Ik had ook zon onvindbare bak? rammel, bleek tenslotte gewoon een baksteun te zijn waarvan het staal tegen elkaar kwam.
Misschien is het gewoon een kapotte kruiskoppeling in de aandrijfas.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Even een paar vragen beantwoorden:
- Als ik de koppeling intrap is meteen het rammelen weg dus de koppeling zal het wel niet zijn. (werkt wel slecht trouwens)
- Goh, ik dacht dat Bennie Raepers gestopt was. Toch maar eens proberen dan.
- Differentieel? Weinig kaas van gegeten, hoe kan ik dat controleren?
- Het moet de bak wel zijn, soms bij het optrekken geeft het een geluid alsof een aantal dingen (tandwielen?) tegen elkaar schuiven en het rammelen is even weg.
- De auto is inderdaad donkerblauw maar met grijze letters. Die @#$% Kennedylaan zie ik inderdaad regelmatig (zelfs een keer geflitst tussen de palen)
- Zodra ik weet hoe dat werkt kan ik wel eens een foto op het forum plaatsen .
Ik kreeg nog een suggestie van iemand: kan het geluid veroorzaakt worden door een losgelopen eindmoer van de primaire of secundaire as?
- Als ik de koppeling intrap is meteen het rammelen weg dus de koppeling zal het wel niet zijn. (werkt wel slecht trouwens)
- Goh, ik dacht dat Bennie Raepers gestopt was. Toch maar eens proberen dan.
- Differentieel? Weinig kaas van gegeten, hoe kan ik dat controleren?
- Het moet de bak wel zijn, soms bij het optrekken geeft het een geluid alsof een aantal dingen (tandwielen?) tegen elkaar schuiven en het rammelen is even weg.
- De auto is inderdaad donkerblauw maar met grijze letters. Die @#$% Kennedylaan zie ik inderdaad regelmatig (zelfs een keer geflitst tussen de palen)
- Zodra ik weet hoe dat werkt kan ik wel eens een foto op het forum plaatsen .
Ik kreeg nog een suggestie van iemand: kan het geluid veroorzaakt worden door een losgelopen eindmoer van de primaire of secundaire as?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Zal inderdaad dan wel in de bak zitten ja.
Wat??? Is heel errug moeilijk. Kan ook een losgelopen moer zijn van een as, maar gebeurt maar heel weinig.
Tipje: rijdt er geen meter meer mee verder, want hoe meer je rijdt hoe groter de schade kan/zal worden
Met kapotte bakken doorrijden is vaak een neerwaartse spiraal waarin je komt.
Dus gewoon die bak (laten) openhalen en dan zie je echt wel wat het is.
Je kunt eventueel ook bij mij terecht!
groeten, Reinier
Wat??? Is heel errug moeilijk. Kan ook een losgelopen moer zijn van een as, maar gebeurt maar heel weinig.
Tipje: rijdt er geen meter meer mee verder, want hoe meer je rijdt hoe groter de schade kan/zal worden
Met kapotte bakken doorrijden is vaak een neerwaartse spiraal waarin je komt.

Dus gewoon die bak (laten) openhalen en dan zie je echt wel wat het is.
Je kunt eventueel ook bij mij terecht!
groeten, Reinier
aéwel ik ben geen bakspecialist,maar ik vermoed toch de buté,ik weet nu nie het nederlandse woord voor(ik vermoed druklager) die rammelt,want je zegt bij koppeling intrappen is het weg.dus ik gok op dat met nieuwe koppeling is dat opgelost,p.s benny is alleen bereikbaar op donderdag,of je moest hem faxen met je telefoon nummer dan belt hij je terugejk schreef:Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Even een paar vragen beantwoorden:
- Als ik de koppeling intrap is meteen het rammelen weg dus de koppeling zal het wel niet zijn. (werkt wel slecht trouwens)
- Goh, ik dacht dat Bennie Raepers gestopt was. Toch maar eens proberen dan.
- Differentieel? Weinig kaas van gegeten, hoe kan ik dat controleren?
- Het moet de bak wel zijn, soms bij het optrekken geeft het een geluid alsof een aantal dingen (tandwielen?) tegen elkaar schuiven en het rammelen is even weg.
- De auto is inderdaad donkerblauw maar met grijze letters. Die @#$% Kennedylaan zie ik inderdaad regelmatig (zelfs een keer geflitst tussen de palen)
- Zodra ik weet hoe dat werkt kan ik wel eens een foto op het forum plaatsen .
Ik kreeg nog een suggestie van iemand: kan het geluid veroorzaakt worden door een losgelopen eindmoer van de primaire of secundaire as?
Laatst gewijzigd door gille op di 6 mei 2003 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geert Claes
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
- Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman
Inderdaad, aan de symptomen te horen denk ik ook aan het druklager.gille schreef:aéwel ik ben geen bakspecialist,maar ikv ermoed toch de boeté,ik weet nu nie het nederlandse woord voor(ik vermoed eindlager) die rammelt,want je zegt bij koppeling intrappen is het weg.dus ik gok op dat met nieuwe koppeling is dat opgelost,p.s benny is alleen bereikbaar op donderdag,of je moest hem faxen met je telefoon nummer dan belt hij je terugejk schreef:Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Even een paar vragen beantwoorden:
- Als ik de koppeling intrap is meteen het rammelen weg dus de koppeling zal het wel niet zijn. (werkt wel slecht trouwens)
- Goh, ik dacht dat Bennie Raepers gestopt was. Toch maar eens proberen dan.
- Differentieel? Weinig kaas van gegeten, hoe kan ik dat controleren?
- Het moet de bak wel zijn, soms bij het optrekken geeft het een geluid alsof een aantal dingen (tandwielen?) tegen elkaar schuiven en het rammelen is even weg.
- De auto is inderdaad donkerblauw maar met grijze letters. Die @#$% Kennedylaan zie ik inderdaad regelmatig (zelfs een keer geflitst tussen de palen)
- Zodra ik weet hoe dat werkt kan ik wel eens een foto op het forum plaatsen .
Ik kreeg nog een suggestie van iemand: kan het geluid veroorzaakt worden door een losgelopen eindmoer van de primaire of secundaire as?