Nokia carkit

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Hallo,

Vanaf maandag a.s. hoop ik in het bezit te zijn van een Clio 1,4 van eind 1999 nadat mijn vorige auto (matiz) is verongelukt.

Voorheen had (die heb ik nog steeds want die heb ik uit het wrak gesloopt) een Alpine commander met cd wisselaar en een Nokia carkit 91 nog wat (voor de 6 serie daar ik een 6150 telefoon heb).

Zo'n carkit heeft een junction box / speaker / microfoon en een antenne. Voorheen had ik deze aan de interface kabel van de radio gemonteerd.

Deze Clio heeft zo te zien een eigen systeem, er zit namelijk een apart display op het dashboard. Dus is niet zo standaard als bijv de Alpine. De laatste kan ik dus wel vergeten al vindt ik dat nog niet zo heel erg daar dit systeem zonder front wel erg gemakkelijk is.
Ik neem aan dat er dus geen iso verloop kabel tussen zit alwaar ik de voeding en de mute van de carkit op aan kan sluiten. Dan maak je namelijk een verbinding zonder daadwerkelijk definitief in te grijpen in het systeem. In de Daewoo had ik dat dus ook, gewoon junctionbox in de asbakruimte en de kabels met knellasgevallen aan de iso adapter. Nadat ik de apparatuur uit mijn daewoo had gehaald kon ik alles in originele staat weer achterlaten.

Dit systeem in de Clio is dus blijkbaar heeeeel anders, ahoewel ik daar niet het hele voorfrond van de auto hoef te verwijderen.
Zijn of is er ergens info te vinden over het audio systeem in de Clio EN hoe ik deze volledige bidirectionele carkit in kan bouwen?

Afz Bob Walberg walberg@xs4all.nl 020 4930394
Robke
Car: Lexus IS250

Als het goed is zit er gewoon een iso aansluiting op de originele radio, dus dat lijkt me geen probleem.
Je moet dus alleen even de originele radio eruit halen en dan zie je vanzelf dat het gewoon een iso stekker is.
Maurits
Contacteer:

Ik heb ook een originele radio en daar zit ook gewoon een ISO stekker achter.
De clio is ingeruild!
Anonymous

Maurits schreef:Ik heb ook een originele radio en daar zit ook gewoon een ISO stekker achter.
yep dus waarschijnlijk kan je alle merken erin douwen op din formaat maar dan heb je geen verbinding zeker met het scherm bovenop?

Bob Walberg walberg@xs4all.nl
Robke

Nee, maar bij verschillende merken radio's kun je een speciale interface ertussen zetten om de stuurafstandsbediening nog te kunnen gebruiken en ook het display aan te sturen.

Dus het is aan te sluiten, maar of je dat het geld ook waard vind is een tweede natuurlijk, je moet er rekening mee houden dat je minimaal op de €100,- zal zitten om het aan te kunnen sluiten.
Anonymous

robclio16V schreef:Nee, maar bij verschillende merken radio's kun je een speciale interface ertussen zetten om de stuurafstandsbediening nog te kunnen gebruiken en ook het display aan te sturen.

Dus het is aan te sluiten, maar of je dat het geld ook waard vind is een tweede natuurlijk, je moet er rekening mee houden dat je minimaal op de €100,- zal zitten om het aan te kunnen sluiten.
Yep ik heb inmiddels gezien in een folder van alpine van 3 jaar terug dat zo'n afstandsinterface zo'n 100 gulden is en de iso kabel inclusief scherminterface (als dat zou werken) ca 30 gulden dus zal nu ongeveer zo rond de 100 euro liggen is pittig maar wat kost een cd wisselaar voor de renault? ik heb zelf dus nog die commander met die wisselaar die trouwens nieuw ook zo rond de 1000 euro ligt. Ik heb thuis nog nooit een radio gehad, in de auto had ik voornamelijk de cds aan, nu in de renault gaat mijn radio automatisch aan bij het starten van de wagen, ik vind wel dat er een groot gat zit tussen de geluid en gevoeligheid van de Alpine en de renault radio, voor cd zal je het verschil niet opmerken denk ik. Ik moet toch de radio er effe uit hebben voor het inbouwen van de nokia interface en die alpine heb ik toch nog steeds. Alleen waar ik de wisselaar laat, das nog het probleem, voorheen zat die onder de stoel in de matiz, de enige plaats die in een matiz ruimer was.
Robke

Als het goed is past hij net onder de stoel in een Clio, anders kun je hem altijd in de kofferbak kwijt.
Maurits
Contacteer:

Hij past zeker onder de passagiersstoel, daar heb ik de nav.computer zitten.
De clio is ingeruild!
Anonymous

Maurits schreef:Hij past zeker onder de passagiersstoel, daar heb ik de nav.computer zitten.
ja maar die alpine wisselaar is een 12 cd wisselaar, dus die zal wel wat hoger zijn vrees ik. 12 is ook wel overdreven maar er zijn nu eenmaal geen 6 varianten. Maar goed dat moet ik maar eens gaan opmeten
Anonymous

Ik heb inmiddels begrepen dat er inderdaad adapterskabels zijn voor mijn alpine 1505. Ik heb even gekeken in mijn clio maare de ruimte voor inbouw is nogal erg krap, van mijn matiz weet ik dat er achter de vooropening een hele lege ruimte zat, je kon bij wijze van spreke je stuur en zelfs de rempedalen pakken, er zat geen inbouwframe in. ik moet in die ruimte die er nu is ook nog eens alle kabels wegwerken, maar ook de junction box van de nokia en evt de interface van de steering wheel. verder komen er ook nog een kabel van de microfoon en van de (raam) antenne.
Bij mijn vorige wagen had je langs de randen van de ramen spijlen zitten die je gewoon even kon verwijderen en later er weer opzetten (holle ruimten).
Ik weet van het interieur helemaal niets, laat staan dat er in te schroeven valt (wat ik liever niet doe).
Ik heb al gekeken naar de vraagbaken van de clio, maar die gaan helaas alleen maar in op het motorgebeuren niks over audio en andere interieur bezigheden.
Ik heb in een vroegere baan bij planhold ook wel eens een heel navigatiesysteem ingebouwd (dat was dus ook Alpine, en daarom heb ik indertijd ook een alpine systeem gekocht, ik wist dat het goed was). Voor die Caddy's hadden wij een uitgebreide beschrijving van het interieur van deze auto.
Zijn die er voor de Renault Clio er ook (dat lijkt mij toch wel)? en waar zijn deze te verkrijgen?

Afz Bob Walberg walberg@xs4all.nl 020 4930394
Plaats reactie