koelsysteem vragen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

hallo gasten, ben nu bezig het koelsysteem na te lopen, waar zit precies de thermostaat? vlakbij de waterpomp als ik het goed heb? welke slang precies? heb em los gehaald, maar kan 'm niet vinden, misschien is ie eruit gehaald.. :(
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Welke auto heb je ??

Bij een GTT zit die in de bovenste slang van je radiateur naar je pomp toe.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

echt in de slang of in het waterpomphuis, in de slang zit alleen een spiraalveer
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

het is een 5gtturbo ph1 inderdaad 8)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ja ik heb een phase 2 en daar is het koelsysteem weer anders van.
Ik denk wel dat die gewoon in je slang zit hoor.

is het trouwens niet gewoon die "veer"??
Of zit ik nu onzin uit te kramen??


Iemand anders met een phase 1 kan je beter helpen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij phase 1 en 2 zit ie volgens mij dezelfde plaats dat is dus idd die slang. Aan de buitenkant kun je ook zien waar die zit omdat er een slangenklem omheen zit. Als je nou je slang loshaald en je krijgt hem er niet uit dan moet je even een platte schroevendraaier tussen de therm. en de slang duwen en die dan rond draaien zodat de rand los komt. Die wil namelijk wel een vast plakken zodat je hem er niet uit kunt štrekkenš

in een phase 2 zit standaard 83 graden, verwisselen doe je ongeveer in 15 a 20 minuten inclusief ontluchten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Meestal zit ie een beetje klem in de slang, wat doen we dan? even de slang opwarmen met een aansteker (nee niet aansteken!) dan wordt het rubber wat zachter en floept ie er zo uit.

Eitje dus
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat kan ook steven, maar mijn optie heb je minder gereedschap voor nodig 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Neehoor mijn optie :p

Alleen een aansteker en daarna kun je em er zo met de hand uithalen :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan wil ik jou wel eens een slangenklem los zien draaien met een aansteker :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

en wat als je niet rookt en geen aansteker hebt en midden in de nacht in de polder staat. alleen. zonder gereedschap. niet lid van de anwb.

sorrie maar dit moest even :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan bel je Ray gewoon
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

-Ray- schreef:en wat als je niet rookt en geen aansteker hebt en midden in de nacht in de polder staat. alleen. zonder gereedschap. niet lid van de anwb.

sorrie maar dit moest even :p
DAn kom je met alleen een schroeven draaier toch nog een heel end :lol:

alleen weer jammer dat je geen aansteker hebt om de boel bij te lichten :D

Gr.Frits
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

Haha! :lol: maar eh , leuk allemaal, maar ik heb dus geen probleem om 'm eruit te krijgen want hij zit er niet eens meer in :p . Gebeurt wel vaker geloof ik maarniet logisch... Maar nu moet ik dus zien te vinden waarom de koelsslang van m'n pomp naar radiateur dinsdag dus zo dik was geworden als een colafles!! en m'n temp. dus in het rood schoot :( ..

vanavond word er gechecked of het m'n koppakking is.
de radiator en de pomp stromen gewwon goed door, dus die zijn het niet,(pomp is net nieuw)...

ik heb zo'n zin om er weer FF in te rijden, maar voorlopig kar ik dus weer gewoon vrolijk :) in m'n swiftrond 8) :lol:
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

Heb vanavond dus de druk in me cylinders getest en die was bij allevier 7 bar, geen lekke kopppakking dus. Alles weer aangesloten, nieuwe koelvloeistof erin, ontluchten, motor laten draaien en nog drie keer ontluchten. dat moet wel voldoende zijn :)

toen een stukkie gaan rijden.redelijk doorgassen en de temperatuur steeg ietsmaar ging niet meer richting rood! :) koelslang was gewoon gevuld en normaal van omvang, geen maatje colafles meer :D .
ik weet niet wat we gedaan hebben maar misschien heeft het toch geholpen. Volgende week een grote beurt geven en goed af laten stellen en weer lekker rijden! 8)

moet trouwens wel binnenkort een nieuwe koppeling/drukgroep, iemand een idee wat zoiets kost, of is een race-koppeling een idee, ervaring met een merk? Ook zijn men remschijven een beetje krom, waar haal ik een stel mooie geboorde schijven/blokken? ik woon vlakbij Utrecht, misschien weet iemand iets?

mijn dank is alvast groot, evenals de lol! :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hallo,

Ik heb nog een thermostaat liggen als je die mist en die zal ik als ik jouw was wel plaatsen anders word je olie nooit warm.

En druk groep +koppeling +lager heb ik nog wel voor je liggen. Belangstelling?

zo ja PM me maar een bod. (druk groep en koppeling en de lager zien er als nieuw uit. misschien een paar 100 kilometer mee gereden.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

bedankt, maar eerst moet-ie motorisch goed zijn voor ik er andere dingen aan verspijker.

We hadden vrijdag alles weer in elkaar gezet en gereden en dat leek allemaal goed te gaan 8)
Gisteren ging ik weer een stukkie rijden en na een kwartier schoot die temp naald toch weer in het rood! :( :( :( :( . Gestopt motorkap open en ja hoor slang van de carb. naar het inlaat spruitstuk lek: vloeistof spoot eruit, minder prettig :evil: ....
5GTT & clio II 1.6 16v
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

zo dan, ... Heb gisteren de slechte slangen vervangen en alles volgegooid, motor warm laten draaien en:...
De koelvin sloeg niet aan.. ( deed het eerst wel elke keer :evil: ) beetje gefrummeld :p en toen bleek het dus gewoon een aloude draadbreuk!! als de koel vin alleen draait als-tie er zin in heeft , kan het nog wel eens warm worden :p ..

Ach zo kom ik elke keer een stapje verder..
5GTT & clio II 1.6 16v
Plaats reactie