[R5] Wielnaafmoer zit (te) vast

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Van één van mijn aandrijfassen is een homokineet kapot. Om te checken welke, wil ik beide assen er uit halen. Maar........ ik krijg niet eens de wielnaafmoeren los. Ik heb vrdmm nieuw gereedschap krom staan trekken. Kan het zijn dat deze moeren op één of andere manier geborgd zijn, en zo ja - hoe krijg ik ze dan wel los?

gr. Floyd
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ze zijn waarschijnlijk wel geborgd ja.
Ik weet niet of het bij een 5 hetzelfde is als bij een Clio, maar er zit een stukje metaal van de moer naar binnen getikt. Dat naar binnen getikte metaal valt in een gleuf in de schroefdraard van de aandrijfas en borgt dus de moer.

Die moet je dus even naar buiten zien te slaan en dan zou niet meer geborgd mogen zijn....
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Edit: computer zat weer te zeuren wat resulteerde in een dubbelpost.
Laatst gewijzigd door Robke op vr 14 mar 2003 19:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_dem ... 201111.JPG[/img]

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_dem ... 202222.JPG[/img]

Laat ik het zo zeggen........de aanhouder wint :lol:

Draai de moer anders nog eens vaster, en hierna weer los proberen, vaak schrikt de bout en komt er weer wat speling op het draad.

Ik had een Natuurkundige ingeving; Kracht*Arm
Krikkie onder het Tstuk tegen het afschieten/afglijden van de dop, hoefde ik 'm daar niet meer te ondersteunen :) En die blauwe verwarmingspijp is als opvulling tussen het gereedschap en de dikke buis, maar die blauwe pijp was ook krom hoor. Ik ging eraan hangen en opeens was het tâk.....ik dacht dat er iets brak van het gereedschap, maar het was gelukkig de moer die de strijd opgaf met oppermachtige/krachtige Maarten :D

Overigens heb ik 't al wel eens gehad dat een Tstuk boog en daarna brak, ik snap ook niet waarom dat in godsnaam zó vast wordt gedraaid, overdrijven is ook een vak :(

zit overigens niet geborgd :wink:
Kheb trouwens ook nog een 2e moer op de as gedraaid en hier vervolgens met een dikke moker op zitten rossen, na een uur strijd heb je het wel gehad hoor :evil: Door die moer erop te draaien blijft je draad heel als je er met een hamer opslaat :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Waarom wil je in godsnaam op je aandrijfas slaan?? :):):)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Bij mij zat ie ook heeel vast. Heb toen ook een wringijzer erop gezet en deze met een pijp verlengd.
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

De luchtsleutel is hier de oplossing voor
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

die van een 5 is niet geborgd. tenminste die van mij niet.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Riël schreef:Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Om speling op de bout en het schroefdraad te krijgen, de bout laten schrikken zeg maar. Komt een hoop overal tussenuit ook wat altijd kan helpen.
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

Wij hebben het vorige week ongeveer gedaan zoals op de foto's, maar dan niet met de krik er onder en ook zonder verlengstuk.
1 persoon gaat aan de buis hangen, en da andere slaat met een zware hamer op het T-stuk, waar je dopsleutel op zit, en op een bepaald moment hoor je een krak, en als dit niet je rug noch je gereedschap was, dan is je bout los.
:D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Mrtn schreef:
Riël schreef:Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Om speling op de bout en het schroefdraad te krijgen, de bout laten schrikken zeg maar. Komt een hoop vuilig/narigheid overal tussenuit ook wat altijd kan helpen.
Mrtn = Maarten
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Goed, maar klussen moet wel leuk blijven. En zoveel geweld had ik bij mijn onschuldige Renaultje niet verwacht. Dit lijkt bijna een even groot drama als het vervangen van je kachel radiateur....
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

misschien een rare vraag maar ik zie het spul zo liggen en dan komt bij mij de vraag naar boven:
welke kant draai je op ??????????
links om is los rechts om is vast
en het verleng stukje kost je kracht
dat tordeert dus neem een hoop kracht weg
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik denk dat ze zelf wel zo slim zijn dat ze de goede kant op draaien. Ze hebben hem immers los gekregen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Welke kant je op moet draaien?

Op de TU Delft is mij altijd de rechterhand regel geleerd, en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten....
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Floyd schreef:Welke kant je op moet draaien?

Op de TU Delft is mij altijd de rechterhand regel geleerd, en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten....
links om is los rechts om is vast
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goedzo, dat is dus de rechterhandregel Sfen :p
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Deze naafmoeren worden meestal vastgezet met een pneumatische "slagmoersleutel". "Het bekende tolletje". Als je deze weer gebruikt is hij zo weer los. De brander kan een uitkomst zijn indien niets wil werken.

In vrachtwagenwerkplaatsen beschikken ze meestal over een 1" slagmoersleutel (van "je moer blijft vastzitten en je GT slaat over kop" formaat).

Maar ik geloof dat de beschikbaarheid van pneumatisch gereedschap nu net het probleem is aan de foto's te zien.

Succes...
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Ellende!

Hoe kunnen ze dit soort constructies ooit bedacht hebben bij Renault.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Floyd schreef:Ellende!

Hoe kunnen ze dit soort constructies ooit bedacht hebben bij Renault.
Dit is bij 99,9% van de automobielen zo, dus voorzichtig zijn voordat je zo iets uitkraamt over Renault. :wink:
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Goed. Wie heeft er een pneumatische slagmoersleutel en wil mij ff helpen om die vrdmmd naafmoeren los te draaien? Speedline, jij misschien?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Zit er geen leven in dan??

Kheb Žt al eens eerder gehad dat ze niet los wilde, ook niet met luchtdruk, toen zijn we er maar aan gaan hangen en gaf de bout het op :)

Vandaag linkerasje verwisselt, was met 30min. klaar, exclusief de tijd voor het vullen van de bak :)
Mrtn = Maarten
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Ik krijg er geen leven in met de spullen die ik heb. Afgelopen weekend heb ik m'n T stuk al krom getrokken. Als ik daar nog een stijgerpijp op zet, breekt ie.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Heb je een open velg, dus dat je met gemonteerde band-velg de moer kan loshalen?

Zoja....rijdt dan ff langs de dealer, misschien dat ze zo vriendelijk zijn om even de luchtdruk erop te zetten :) Dan draai je Žm weer even vast een beetje en rij je naar huis om de rest te vervangen :)

Ideetje??
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

De truck die wij toepassen op het autokerkhof werkt altijd. Maar dit is enkel de laatste optie, want eens je daar aan begint kan je er geen dopsleutel meer op zetten. De moer zal je dan ook moeten vervangen.

Je hebt nodig: een hamer van minstens 1 KG en een niet te scherpe en niet te lange beitel.

Je zet de beitel schuin op de moer ( op een plat vlak van de moer)
Zet hem niet in het midden van het plat vlak, maar ongeveer 1/3 de van de kant die naar beneden zal bewegen volgens de richting van de beitel.
Let wel op dat je niet te kort bij de hoek komt, want anders zal je snel een stuk van de moer afkappen en dat is niet de bedoeling.
En dan lekker slaan als een gestoorde. Let wel op voor blauwe vingertjes !!!
Begin eerst redelijk zacht te kloppen zodat je een beetje een put krijgt waar de beitel in komt

Suc6 !!!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Floyd schreef:Goed. Wie heeft er een pneumatische slagmoersleutel en wil mij ff helpen om die vrdmmd naafmoeren los te draaien? Speedline, jij misschien?
die heb ik hier thuis
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie