Van één van mijn aandrijfassen is een homokineet kapot. Om te checken welke, wil ik beide assen er uit halen. Maar........ ik krijg niet eens de wielnaafmoeren los. Ik heb vrdmm nieuw gereedschap krom staan trekken. Kan het zijn dat deze moeren op één of andere manier geborgd zijn, en zo ja - hoe krijg ik ze dan wel los?
gr. Floyd
[R5] Wielnaafmoer zit (te) vast
Ze zijn waarschijnlijk wel geborgd ja.
Ik weet niet of het bij een 5 hetzelfde is als bij een Clio, maar er zit een stukje metaal van de moer naar binnen getikt. Dat naar binnen getikte metaal valt in een gleuf in de schroefdraard van de aandrijfas en borgt dus de moer.
Die moet je dus even naar buiten zien te slaan en dan zou niet meer geborgd mogen zijn....
Ik weet niet of het bij een 5 hetzelfde is als bij een Clio, maar er zit een stukje metaal van de moer naar binnen getikt. Dat naar binnen getikte metaal valt in een gleuf in de schroefdraard van de aandrijfas en borgt dus de moer.
Die moet je dus even naar buiten zien te slaan en dan zou niet meer geborgd mogen zijn....
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_dem ... 201111.JPG[/img]
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_dem ... 202222.JPG[/img]
Laat ik het zo zeggen........de aanhouder wint
Draai de moer anders nog eens vaster, en hierna weer los proberen, vaak schrikt de bout en komt er weer wat speling op het draad.
Ik had een Natuurkundige ingeving; Kracht*Arm
Krikkie onder het Tstuk tegen het afschieten/afglijden van de dop, hoefde ik 'm daar niet meer te ondersteunen
En die blauwe verwarmingspijp is als opvulling tussen het gereedschap en de dikke buis, maar die blauwe pijp was ook krom hoor. Ik ging eraan hangen en opeens was het tâk.....ik dacht dat er iets brak van het gereedschap, maar het was gelukkig de moer die de strijd opgaf met oppermachtige/krachtige Maarten 
Overigens heb ik 't al wel eens gehad dat een Tstuk boog en daarna brak, ik snap ook niet waarom dat in godsnaam zó vast wordt gedraaid, overdrijven is ook een vak
zit overigens niet geborgd
Kheb trouwens ook nog een 2e moer op de as gedraaid en hier vervolgens met een dikke moker op zitten rossen, na een uur strijd heb je het wel gehad hoor
Door die moer erop te draaien blijft je draad heel als je er met een hamer opslaat 
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_dem ... 202222.JPG[/img]
Laat ik het zo zeggen........de aanhouder wint

Draai de moer anders nog eens vaster, en hierna weer los proberen, vaak schrikt de bout en komt er weer wat speling op het draad.
Ik had een Natuurkundige ingeving; Kracht*Arm
Krikkie onder het Tstuk tegen het afschieten/afglijden van de dop, hoefde ik 'm daar niet meer te ondersteunen

Overigens heb ik 't al wel eens gehad dat een Tstuk boog en daarna brak, ik snap ook niet waarom dat in godsnaam zó vast wordt gedraaid, overdrijven is ook een vak

zit overigens niet geborgd
Kheb trouwens ook nog een 2e moer op de as gedraaid en hier vervolgens met een dikke moker op zitten rossen, na een uur strijd heb je het wel gehad hoor

Mrtn = Maarten
Waarom wil je in godsnaam op je aandrijfas slaan??
:):)

-
Bij mij zat ie ook heeel vast. Heb toen ook een wringijzer erop gezet en deze met een pijp verlengd.
Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Om speling op de bout en het schroefdraad te krijgen, de bout laten schrikken zeg maar. Komt een hoop overal tussenuit ook wat altijd kan helpen.Riël schreef:Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Mrtn = Maarten
- Geert Claes
Wij hebben het vorige week ongeveer gedaan zoals op de foto's, maar dan niet met de krik er onder en ook zonder verlengstuk.
1 persoon gaat aan de buis hangen, en da andere slaat met een zware hamer op het T-stuk, waar je dopsleutel op zit, en op een bepaald moment hoor je een krak, en als dit niet je rug noch je gereedschap was, dan is je bout los.

1 persoon gaat aan de buis hangen, en da andere slaat met een zware hamer op het T-stuk, waar je dopsleutel op zit, en op een bepaald moment hoor je een krak, en als dit niet je rug noch je gereedschap was, dan is je bout los.

Mrtn schreef:Om speling op de bout en het schroefdraad te krijgen, de bout laten schrikken zeg maar. Komt een hoop vuilig/narigheid overal tussenuit ook wat altijd kan helpen.Riël schreef:Nou die krijgt 'm ook niet altijd... Je wiel heel stuk vastzetten scheelt, 't mag niet meegeven.
Mrtn = Maarten
-
- Contacteer:
misschien een rare vraag maar ik zie het spul zo liggen en dan komt bij mij de vraag naar boven:
welke kant draai je op ??????????
links om is los rechts om is vast
en het verleng stukje kost je kracht
dat tordeert dus neem een hoop kracht weg
welke kant draai je op ??????????
links om is los rechts om is vast
en het verleng stukje kost je kracht
dat tordeert dus neem een hoop kracht weg
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Contacteer:
links om is los rechts om is vastFloyd schreef:Welke kant je op moet draaien?
Op de TU Delft is mij altijd de rechterhand regel geleerd, en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten....
Deze naafmoeren worden meestal vastgezet met een pneumatische "slagmoersleutel". "Het bekende tolletje". Als je deze weer gebruikt is hij zo weer los. De brander kan een uitkomst zijn indien niets wil werken.
In vrachtwagenwerkplaatsen beschikken ze meestal over een 1" slagmoersleutel (van "je moer blijft vastzitten en je GT slaat over kop" formaat).
Maar ik geloof dat de beschikbaarheid van pneumatisch gereedschap nu net het probleem is aan de foto's te zien.
Succes...
In vrachtwagenwerkplaatsen beschikken ze meestal over een 1" slagmoersleutel (van "je moer blijft vastzitten en je GT slaat over kop" formaat).
Maar ik geloof dat de beschikbaarheid van pneumatisch gereedschap nu net het probleem is aan de foto's te zien.
Succes...
Zit er geen leven in dan??
Kheb Žt al eens eerder gehad dat ze niet los wilde, ook niet met luchtdruk, toen zijn we er maar aan gaan hangen en gaf de bout het op
Vandaag linkerasje verwisselt, was met 30min. klaar, exclusief de tijd voor het vullen van de bak
Kheb Žt al eens eerder gehad dat ze niet los wilde, ook niet met luchtdruk, toen zijn we er maar aan gaan hangen en gaf de bout het op

Vandaag linkerasje verwisselt, was met 30min. klaar, exclusief de tijd voor het vullen van de bak

Mrtn = Maarten
Heb je een open velg, dus dat je met gemonteerde band-velg de moer kan loshalen?
Zoja....rijdt dan ff langs de dealer, misschien dat ze zo vriendelijk zijn om even de luchtdruk erop te zetten
Dan draai je Žm weer even vast een beetje en rij je naar huis om de rest te vervangen
Ideetje??
Zoja....rijdt dan ff langs de dealer, misschien dat ze zo vriendelijk zijn om even de luchtdruk erop te zetten

Ideetje??
Mrtn = Maarten
- Geert Claes
De truck die wij toepassen op het autokerkhof werkt altijd. Maar dit is enkel de laatste optie, want eens je daar aan begint kan je er geen dopsleutel meer op zetten. De moer zal je dan ook moeten vervangen.
Je hebt nodig: een hamer van minstens 1 KG en een niet te scherpe en niet te lange beitel.
Je zet de beitel schuin op de moer ( op een plat vlak van de moer)
Zet hem niet in het midden van het plat vlak, maar ongeveer 1/3 de van de kant die naar beneden zal bewegen volgens de richting van de beitel.
Let wel op dat je niet te kort bij de hoek komt, want anders zal je snel een stuk van de moer afkappen en dat is niet de bedoeling.
En dan lekker slaan als een gestoorde. Let wel op voor blauwe vingertjes !!!
Begin eerst redelijk zacht te kloppen zodat je een beetje een put krijgt waar de beitel in komt
Suc6 !!!
Je hebt nodig: een hamer van minstens 1 KG en een niet te scherpe en niet te lange beitel.
Je zet de beitel schuin op de moer ( op een plat vlak van de moer)
Zet hem niet in het midden van het plat vlak, maar ongeveer 1/3 de van de kant die naar beneden zal bewegen volgens de richting van de beitel.
Let wel op dat je niet te kort bij de hoek komt, want anders zal je snel een stuk van de moer afkappen en dat is niet de bedoeling.
En dan lekker slaan als een gestoorde. Let wel op voor blauwe vingertjes !!!
Begin eerst redelijk zacht te kloppen zodat je een beetje een put krijgt waar de beitel in komt
Suc6 !!!
-
- Contacteer:
die heb ik hier thuisFloyd schreef:Goed. Wie heeft er een pneumatische slagmoersleutel en wil mij ff helpen om die vrdmmd naafmoeren los te draaien? Speedline, jij misschien?