Ik zeg dit: het was superinteressant (ja gek hé

Het revisieproces.
Als de turbo van je auto kapot gaat, heb je een paar opties. Je kan een nieuwe kopen, je eigen turbo laten maken, of in ruil voor de kapotte een revisieturbo monteren. Hoe van je kapotte turbo een revisieturbo wordt gemaakt zal hier uitgelegd worden.
Demontage
Eerst wordt de turbo uit elkaar gedraaid. Eventuele kapotte onderdelen worden zo al verwijderd.
Het kan zijn dat er draadstangen over gedraaid zijn, deze worden dan mooi uitgeboord en wordt er opnieuw draad in getapt. Ook kan er nog eventueel gevlakt worden aan de voet, mocht deze krom zijn.
Zijn alle defecte onderdelen bekend dan gaan de huizen (turbinehuis en slakkenhuis) in de straalmachine, waar ze voorzichtig gestraald worden. De lagerplaatsen mogen namelijk niet aangetast worden. Dit stralen gebeurt ook met de hand.
De benodigde nieuwe (of gebruikte) onderdelen worden erbij gepakt.
Volgende stap is het opmeten van de onderdelen, zoals diameters van de asjes, de lagerzittingen in de huizen, of de as niet krom is etc.
Er wordt op verschillende manieren getest. De simpelste test is de werking van de actuator, welke de wastegate aanstuurt. Hier wordt er gewoon druk gezet op de actuator, en gekeken of de wastegate open gaat.Verder wordt getest op de balans van de turbo. Testen gebeurt met veel lagere toerentallen dan de bedrijfstoerentallen, maar de mate van onbalans mag bij dat toerental niet groter zijn dan x om bij de grote bedrijfstoerentallen geen schade te veroorzaken (smering, aanlopen van de schoepen in het huis).
Nieuw is er dan wel de testbank waar wél op bedrijfstoerentallen getest wordt (tot 230.000rpm!). Aandrijving gebeurt door druk op het turbinewiel te zetten. Ook wordt aan de compressorkant het slakkenhuis erop gezet wat bij de turbo hoort, zodat er een reële situatie gecreëerd kan worden! Hiermee onderscheidt deze machine zich ook van de andere testbanken. Ook wordt hier niet meer gemarkeerd, maar er wordt een magnetisch veld aan het compressorwiel gegeven, waarna een computer onder de testrun precies aangeeft waar materiaal weggehaald moet worden. Materiaal weghalen gebeurt nog gewoon met de hand en wordt gedaan op het borgmoertje van de as.
Nu alles in orde is wordt de turbo gemonteerd en aan de klant meegegeven. De precisie van het proces, en de weer goede werking van de turbo wordt gegarandeerd met een jaar garantie.
[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00020.JPG[/img]
Dit is dus de bank, en ja, ze testen hiermee dus je turbo tot 230.000 toeren. Dit doen ze natuurlijk niet met een T2 van garrett, deze zijn maar gemaakt voor 150.000 toeren, of liever nog wat lager.
[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00030.JPG[/img]
Een turbotje van een VAG 1.9TDi. Deze turbo's hebben een variabele geometrie, de turbolag wordt zeer verkleind door een variabele stand van de schoepen! Is trouwens een heel klein ding!
[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00033.JPG[/img]
Zuigerveer...

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00034.JPG[/img]
Een schroefje in 't luchtfilter

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00046.JPG[/img]
Klaar!
Nou ik hoop dat het te lezen viel, maar ik vind dat zou het nodig zijn dat jullie turbokes best aan deze firma toe te vertrouwen zijn!
GroeteN!!!