Mijn excursie turboworld!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Aangezien we een turbo-gerelateerd projectje op school hadden, moest er een excursie door ons georganiseerd worden, dit hoort er bij. Mij leek jason's turboworld wel interessant, dus na contact met hun opgenomen te hebben mochten we eens langs komen en werd ons hun manier van werken uit de doeken gedaan.

Ik zeg dit: het was superinteressant (ja gek hé :)) en mooi verzorgd, ondanks de korte tijd. Ik zal ff kort samenvatte wat ze daar precies doen.

Het revisieproces.

Als de turbo van je auto kapot gaat, heb je een paar opties. Je kan een nieuwe kopen, je eigen turbo laten maken, of in ruil voor de kapotte een revisieturbo monteren. Hoe van je kapotte turbo een revisieturbo wordt gemaakt zal hier uitgelegd worden.

Demontage
Eerst wordt de turbo uit elkaar gedraaid. Eventuele kapotte onderdelen worden zo al verwijderd.
Het kan zijn dat er draadstangen over gedraaid zijn, deze worden dan mooi uitgeboord en wordt er opnieuw draad in getapt. Ook kan er nog eventueel gevlakt worden aan de voet, mocht deze krom zijn.
Zijn alle defecte onderdelen bekend dan gaan de huizen (turbinehuis en slakkenhuis) in de straalmachine, waar ze voorzichtig gestraald worden. De lagerplaatsen mogen namelijk niet aangetast worden. Dit stralen gebeurt ook met de hand.
De benodigde nieuwe (of gebruikte) onderdelen worden erbij gepakt.
Volgende stap is het opmeten van de onderdelen, zoals diameters van de asjes, de lagerzittingen in de huizen, of de as niet krom is etc.
Er wordt op verschillende manieren getest. De simpelste test is de werking van de actuator, welke de wastegate aanstuurt. Hier wordt er gewoon druk gezet op de actuator, en gekeken of de wastegate open gaat.Verder wordt getest op de balans van de turbo. Testen gebeurt met veel lagere toerentallen dan de bedrijfstoerentallen, maar de mate van onbalans mag bij dat toerental niet groter zijn dan x om bij de grote bedrijfstoerentallen geen schade te veroorzaken (smering, aanlopen van de schoepen in het huis).

Nieuw is er dan wel de testbank waar wél op bedrijfstoerentallen getest wordt (tot 230.000rpm!). Aandrijving gebeurt door druk op het turbinewiel te zetten. Ook wordt aan de compressorkant het slakkenhuis erop gezet wat bij de turbo hoort, zodat er een reële situatie gecreëerd kan worden! Hiermee onderscheidt deze machine zich ook van de andere testbanken. Ook wordt hier niet meer gemarkeerd, maar er wordt een magnetisch veld aan het compressorwiel gegeven, waarna een computer onder de testrun precies aangeeft waar materiaal weggehaald moet worden. Materiaal weghalen gebeurt nog gewoon met de hand en wordt gedaan op het borgmoertje van de as.
Nu alles in orde is wordt de turbo gemonteerd en aan de klant meegegeven. De precisie van het proces, en de weer goede werking van de turbo wordt gegarandeerd met een jaar garantie.

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00020.JPG[/img]
Dit is dus de bank, en ja, ze testen hiermee dus je turbo tot 230.000 toeren. Dit doen ze natuurlijk niet met een T2 van garrett, deze zijn maar gemaakt voor 150.000 toeren, of liever nog wat lager.

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00030.JPG[/img]
Een turbotje van een VAG 1.9TDi. Deze turbo's hebben een variabele geometrie, de turbolag wordt zeer verkleind door een variabele stand van de schoepen! Is trouwens een heel klein ding!

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00033.JPG[/img]
Zuigerveer... :)

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00034.JPG[/img]
Een schroefje in 't luchtfilter :)

[img]http://members.home.nl/annelies/kiitos/DSC00046.JPG[/img]
Klaar!

Nou ik hoop dat het te lezen viel, maar ik vind dat zou het nodig zijn dat jullie turbokes best aan deze firma toe te vertrouwen zijn!

GroeteN!!!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Car: MB

mooi stukje tekst.......Leuk!!!! (hoop dat de excursie met RTc komende jaar ook zo gaat worden)

Enneh.......nog een kleinigheidje mee naar huis mogen nemen :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

ZoŽn excursie wil ik ook wel... :D
Wat voor opleiding doe jij?
Cleaned Style
Projecttopic
Riël
Über-Spammer

Werktuigbouwkunde! En ik heb nog een jaartje HTS Autotechniek in arnhem gehad, zijn er ook veel van hier.
Steven
Car: M536

Zuur, dat doe ik nou weer niet met de Werktuigbouwkunde van INHolland (waar dan in Holland?-->) Haarlem. :(

Maar wel koel :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Das een gaaf stukkie zeg!

Kewl van Turbo World om daar even de tijd voor te nemen.

Ziet er goed uit.
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

ziet er zeker wel netjes uit..

maar zo heel heel heel erg netjes zoals op de foto krijg jij je turbo niet terug... helaas.
Abel
Über-Spammer

dat schroefje in de luchtfilter.. Je wil niet weten waar dat afgebrokkelde materiaal is geweest....
RickGT TURBO
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:ziet er zeker wel netjes uit..

maar zo heel heel heel erg netjes zoals op de foto krijg jij je turbo niet terug... helaas.
Heh? Wat bedoel je daar mee Maik?
Jij was altijd zo pro Turbo World....

Ik heb wat slechte ervaringen met Turbo World maar ik heb beslist m'n Turbo zo super netjes van hun terug gekregen. Dus qua looks was het super. Alleen had ik intern was probleempies, zoals je weet.
robert

leuk stukkie!!
Riël
Über-Spammer

RickGT TURBO schreef:

Ik heb wat slechte ervaringen met Turbo World maar ik heb beslist m'n Turbo zo super netjes van hun terug gekregen. Dus qua looks was het super. Alleen had ik intern was probleempies, zoals je weet.
Best gek, als ze zich aan die procedure hadden gehouden zoals ze het mij hebben voorgedaan, kan er echt nix mis zijn geweest met die turbo! Maja natuurlijk zal zoeen werknemer eens een mindere dag hebben en een meting over het hoofd zien oid. Natuurlijk mag dit niet gebeuren lijkt me...
Riël
Über-Spammer

Abel schreef:dat schroefje in de luchtfilter.. Je wil niet weten waar dat afgebrokkelde materiaal is geweest....
Ach 't is wel poeder geworden, en dat materiaal is niet echt hard, dus ik denk dat het qua schade wel mee zou moeten vallen. is dat aluminium? Ik denk dat aluminiumgruis wel oplost/verbrand. Of niet? Je intercooler is ook wat vettig dus daar zal al wel veel in zijn blijven hangen.
RickGT TURBO
Contacteer:

Riël schreef:
RickGT TURBO schreef:

Best gek, als ze zich aan die procedure hadden gehouden zoals ze het mij hebben voorgedaan, kan er echt nix mis zijn geweest met die turbo! Maja natuurlijk zal zoeen werknemer eens een mindere dag hebben en een meting over het hoofd zien oid. Natuurlijk mag dit niet gebeuren lijkt me...
Ja, helemaal mee eens. Dat is ook de manier dat ik het heb benaderd toen d'r tijd. Mijn probleem zat hem vooral in de service achter af. (en ze kunnen me nog steeds contacten... want als klant van ze hebben ze uiteraard al m'n details :) )

De Turbo World Turbo leverde problemen bij 0.95 bar druk. Dan ging hij aanlopen (lichtjes) terwijl dit een turbo was via de clubdeal. 810 euro voor betaald.
Toen kwam bij mij het vermoeden op de 1.2 bar druk (waarmee ik wilde gaan rijden) beslist niet de druk is waarmee de T2 hybride wordt getest maar juist veel lager.

Op deze vraag heb ik nooit antwoord gehad. Ondanks veel contact. 3 keer toe zou ik worden terug gebeld. Maar het is helaas nooit gedaan....

Welk antwoord het ook zou zijn. Het zou altijd een fout antwoord zijn voor mij.
Maar dan zou ik het tenminste begrijpen en de volgende keer dat ik bij hun m'n turbo laat doen zou ik dan beter mijn wensen kunnen speciferen.

Is het zo dat de turbo met minder dan 1.2 bar wordt gebalanseerd dan hebben we namelijk niks aan die clubdeal. Want we willen uiteraard minimaal een turbo hebben die 1 bar druk makelijk goed kan lopen. En dus geprepareerd daarvoor is.

Is het zo dat de Turbo wel op die snelheid getest zou moeten zijn. Dan hebben ze beslist dat vergeten of dus niet goed gedaan.

Was het het tweede antwoord geweest dan had ik de turbo terug gestuurd en hem opnieuw laten doen. Uiteraard zou een goed bedrijf dat dan als service doen. Maar ik was er zelfs nog wel toe bereid om er iets voor te betalen.

Maar inplaats daarvan zou ik worden terug gebeld...
Na 8 weken telefoontjes afwachten (ik heb ze zelf drie keer opnieuw gebeld om ze te herinneren dat ze zouden terug bellen) heb ik het maar opgegeven.....
Riël
Über-Spammer

Da's inderdaad niet netjes. Nee wat ik daar heb gezien en begrepen is dat een turbo weer als origineel gemaakt wordt, zgan. dus. Een t2 levert zijn (originele!) 0,7 bar bij 110000 tot 150000 omw. per minuut, en daar wordt de turbo ook op getest en gebalanceerd.

De meneer zei er wel bij, dat ondanks dat het niet hun gang van zaken was, ze wel eventuele tuning aan de turbo konden doen (betere onderdelen). Hierna zou de turbo getest kunnen worden op die 1.2 bar. Maar daarbij, voor een t2 is dat nooit goed..:D
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Riël schreef:Werktuigbouwkunde! En ik heb nog een jaartje HTS Autotechniek in arnhem gehad, zijn er ook veel van hier.
Dat zijn de echte!!! :D Ik doe dat zelf ooki maar zo'n leuke excursie doen ze bij ons niet!
Cleaned Style
Projecttopic
RickGT TURBO
Contacteer:

Riël schreef:Een t2 levert zijn (originele!) 0,7 bar bij 110000 tot 150000 omw. per minuut, en daar wordt de turbo ook op getest en gebalanceerd.

De meneer zei er wel bij, dat ondanks dat het niet hun gang van zaken was, ze wel eventuele tuning aan de turbo konden doen (betere onderdelen). Hierna zou de turbo getest kunnen worden op die 1.2 bar. Maar daarbij, voor een t2 is dat nooit goed..:D
Das super om te weten. Thanks Riël.
Tom
Moderator
Car: MB

turboworld levert nu ook al open gewerkte turbo's. Staat wel leuk op je bureautje als je nog een paar honderd eurotjes over hebt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie