Gesmede Zuigers, Compressie verlagen... ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Menno

RickGT TURBO schreef:Want gaten in de zuigers schijnt toch nog wel vaak voor te komen in een niet zo standaard blok...
Dat voorkom je niet door andere zuigers te nemen, of je zuigers te verbeteren. Zorg voor een degelijke ontstekingstiming, brandstofvoorziening (en had ik al koeling gezegd, in welke vorm dan ook? :D )
rev it like a rental
Matijs
Contacteer:

Jup. Met een goede carburateur, benzinepomp, progressieve benzinedrukregelaar, extra oliekoeler, grotere intercooler, nieuwe radiateur en nieuwe ontsteking moet een standaard blok een heeel end komen!
clio_rally
Contacteer:

Matijs schreef:Een cilinderbus is gewoon een uitneembare cilinder. Is dus hetzelfde. En de bedoeling is dat de cilinderwand niet slijt, daar zijn de zuigerveren voor, die zijn van een zachter materiaal dan de cilinder, zodat het onderdeel dat het makkelijkst te vervangen is verslijt (de zogenaamde 'slijtbare onderdelen', de zuigerveren dus). Bij veel turbogeweld kan het echter niet uitblijven dat de cilinderwand ook wel wat te verduren krijgt, zeker als je hardere zuigerveren gaat toepassen...
Beetje van beide, ringen zorgen voor de afsluiting, maar de zuigers slijten ook. Daarbij hebben gesmede zuiger het nadeel dat het blok koud nog minde loopt. Gesmede zuigers zetten anders uit dan de standaard zuigers, voornamelijk minder. Ze worden gemaakt op werktemperatuur en kennen bij een koude motor vrij veel 'speling' met de cylinder wand of de bussen. Dit zorgt vaak voor dat 'diesel'-gevoel, je hoort bij koude motor de zuigers echt kloppen. Bij warme motor maakt dit niet meer uit. Nou ja, haal een keer een blok uit elkaar, zoals al gezegd werd, dan begrijp je het direct een stuk beter...

Gijs

PS: Allemaal naar de sloop rennen en het goedkoopste blok halen, kun je lekker slopen voor het leerwerk...
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RickGT TURBO
Contacteer:

Menno schreef:
RickGT TURBO schreef:Want gaten in de zuigers schijnt toch nog wel vaak voor te komen in een niet zo standaard blok...
Dat voorkom je niet door andere zuigers te nemen, of je zuigers te verbeteren. Zorg voor een degelijke ontstekingstiming, brandstofvoorziening (en had ik al koeling gezegd, in welke vorm dan ook? :D )
Ja, dat had ik ondertussen begrepen van je. De koeling is zeker iets om naar te kijken, het liefst ga ik voor een aquamist systeem. Dat zou m'n budget ergens in Juni toe moeten laten. :)
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:Und, you snep?

Ik vind het niet erg om het even uit te leggen. Ik heb me er zelf ook in moeten verdiepen om uit te vinden hoe het allemaal zit. Eerst heb ik een MBO autotechniek boekje gelezen, toen was het meeste wel duidelijk. En daarna heb ik de Haynes manual van de R5 gekocht en deze gewoon van voor tot achter helemaal bestudeerd. Ten wist ik het wel ongeveer. En toen liep de R5 van mijn broertje in de soep en ben ik gewoon begonnen met een motortransplantatie, om vervolgens het oude blok helemaal uitelkaar te halen. En nu heb ik mijn GT Turbo ook helemaal uitelkaar liggen, dus ik kan wel zeggen dat ik de meeste schroefjes van een R5 weet te vinden 8)
Jupz, dat help super veel.

Ik werd in verwarring gebracht omdat gevraagt wordt wat een cilinderwand coaten kost, in plaats van een bus coaten.
Ik vermoed nu dat het zelfde bedoeld wordt. :)

Heb gister alles nog eens door gelezen en begin het telkens beter te begrijpen.
Wel stom dat ik nergens iets terug lees over de werking van de zuigerveren. Zou daar graag nog wat meer over lezen. Straks maar eens een google searchje doen.

Kan iemand me overigens vertellen van wat voor materiaal meestal de zuiger ringen gemaakt worden?
Derby

zuiger veren zorgen er voor dat de expanderende gassen niet langs de zuiger het carter inknallen. Meestal twee zuiger veren en daaronder een olieschraapveer. De zuiger veren moeten kunnen rondraaien om overmatige slijtage aan ee kant te voorkomen. Bij mijn weten zijn de zuiger veren nog steeds van staal met vaak een coating er over heen. Wat ik gehoord heb is dat de s2000 van honda en koolstof coating in de bussen/wand en zuigerveren heeft. Maar pin me er niet op vast. Dit is weer zo'n vraag voor Speedline.

Derby
RickGT TURBO
Contacteer:

Er zit toch een verschil tussen zuiger veren en zuiger ringen? Of begrijp ik het nou verkeerd.
Derby

volgens mij is dat weer een spraak verwarring. Net als steekassen en aandrijfassen. Ik ben aleen bekend met de benaming zuigerveren.

derby
Matijs
Contacteer:

Is ook hetzelfde. AL die verschillende namen voor dezelfde dingen maken het ook niet makkelijk voor een beginner.
Maar de tip is nog steeds: sloop een keer een blok, dan weet je precies wat er allemaal wel en niet in zit. Een kaduuk blok van de sloop hoeft echt niks te kosten...
Derby

plus dat als je het weer helemaal in elkaar zet heb je nog meer geleerd. meteen andere lagers erin. En opvoeren maar.

Derby
Matijs
Contacteer:

Exact mijn idee 8)
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef: Maar de tip is nog steeds: sloop een keer een blok, dan weet je precies wat er allemaal wel en niet in zit. Een kaduuk blok van de sloop hoeft echt niks te kosten...
Dat doe ik zodra m'n "nieuwe" JLtuning blokje m'n turbo in gaat. Dan ga ik zelf m'n oude blok open maken en die eens lekker zelf onderhanden nemen.... :)
Goof

RickGT TURBO schreef: Wel stom dat ik nergens iets terug lees over de werking van de zuigerveren. Zou daar graag nog wat meer over lezen. Straks maar eens een google searchje doen.
Minimaal (en in Engels, voor de extra verwarring van termen :) ), maar toch;
http://auto.howstuffworks.com/engine2.htm
Matijs
Contacteer:

Matijs schreef:
howstuffworks.com schreef: Piston
A piston is a cylindrical piece of metal that moves up and down inside the cylinder.

Piston rings
Piston rings provide a sliding seal between the outer edge of the piston and the inner edge of the cylinder. The rings serve two purposes:

* They prevent the fuel/air mixture and exhaust in the combustion chamber from leaking into the sump during compression and combustion.

* They keep oil in the sump from leaking into the combustion area, where it would be burned and lost
Die hadden we al :wink:
Abel
Über-Spammer

Ik vind dit toch redelijk aanstootgevend Rick :(
RickGT Turbo [i]zonderleesbril[/i] schreef: Heb gister alles nog eens door gelezen en begin het telkens beter te begrijpen.
Wel stom dat ik nergens iets terug lees over de werking van de zuigerveren.
RickGT TURBO schreef:
Matijs schreef:Und, you snep?

Ik vind het niet erg om het even uit te leggen. Ik heb me er zelf ook in moeten verdiepen om uit te vinden hoe het allemaal zit. Eerst heb ik een MBO autotechniek boekje gelezen, toen was het meeste wel duidelijk. En daarna heb ik de Haynes manual van de R5 gekocht en deze gewoon van voor tot achter helemaal bestudeerd. Ten wist ik het wel ongeveer. En toen liep de R5 van mijn broertje in de soep en ben ik gewoon begonnen met een motortransplantatie, om vervolgens het oude blok helemaal uitelkaar te halen. En nu heb ik mijn GT Turbo ook helemaal uitelkaar liggen, dus ik kan wel zeggen dat ik de meeste schroefjes van een R5 weet te vinden 8)
Jupz, dat help super veel.

Ik werd in verwarring gebracht omdat gevraagt wordt wat een cilinderwand coaten kost, in plaats van een bus coaten.
Ik vermoed nu dat het zelfde bedoeld wordt. :)

Heb gister alles nog eens door gelezen en begin het telkens beter te begrijpen.
Wel stom dat ik nergens iets terug lees over de werking van de zuigerveren. Zou daar graag nog wat meer over lezen. Straks maar eens een google searchje doen.

Kan iemand me overigens vertellen van wat voor materiaal meestal de zuiger ringen gemaakt worden?
Abel schreef:Zuigerveren.

De eerste moet de detonatie en warmte tegen houden.

de 2e moet hoofdzakelijk de druk tegen houden.

de 3e is een olie schraap veer. deze haalt de dikste laag olie weer weg.

Dus een zuiger rust op drie punten in de bus.

Zuigerveren zijn heel belangrijk voor de druk. en voor meer performance zijn sterkere slijtvastere veren een must.

Toch is het nietgeheel onbelangrijk voor je om eens een blokje open te draaien. probeer er bij te zijn als alle onderdelen in het blokje verdwijnen.

En de domste vraag is die niet gesteld is he.
RickGT TURBO
Contacteer:

Abel schreef:Ik vind dit toch redelijk aanstootgevend Rick :(
Ja, sorry. Dat is niet de bedoeling.

Het kwam omdat ik dacht dat zuigerveren iets heel anders was dan zuiger ringen.

Als iemand het over veren heeft dan denk ik letterlek aan veren. Zoals veren om een schokbreker zitten.

Dus daarom begreep ik het niet goed. Nu is het kwartje gevallen.

Wel vreemd dat die ringen ook veren genoemd worden. Het zijn toch totaal geen veren?
Abel
Über-Spammer

ooit wel eens van een snapveer gehoord?

Dat is een ring die aan een kant open gezaagd is en om een as in een groef zit. zo ziet een zuiger ring/veer er ook uit. :)
Anonymous

ja wel

ze klemmen om de zuiger heen

een ring is gewoon helemaal rond, een veer niet

[img]http://home.kabelfoon.nl/~monron/foto02/zuigerveer.JPG[/img]
Abel
Über-Spammer

kijk beter kan ik het niet uitleggen. :D
Menno

Engels: piston ring
NL : zuiger veer

Daar komt de verwarring vandaan.
rev it like a rental
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

:D Daar had ik het ook vandaan.. Die vertaling :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Als de zuiger veren allemaal de opening aan dezelfde kant hebben zoals op de foto. hebben ze dan nog wel nut of zie ik het verkeerd??
ER ontstaat een lek omdat de openingen aan dezelfde kant zitten toch?

Gr. Frits
Abel
Über-Spammer

Klopt. alle openingen moeten ergens anders zitten.

gtt heeft er maar drie ipv op de foto vier.

Mijn idee is de middelste de opening naar de andere kant laten wijzen..
Derby

het is gewoonlijk ze zo tedraaien dat de uitlatgaassen een hele moeilijke weg af moet leggen voordat het het carter bereikt. zo hou je zo veel mogelijk kracht over.

Derby
RickGT TURBO
Contacteer:

Abel schreef:ooit wel eens van een snapveer gehoord?

Dat is een ring die aan een kant open gezaagd is en om een as in een groef zit. zo ziet een zuiger ring/veer er ook uit. :)
Nee, dat is totaal nieuw voor me.
Aha! Dus daar komt die veer benaming vandaan. Aha!

Thanks!
Plaats reactie