Matijs schreef:Een cilinderbus is gewoon een uitneembare cilinder. Is dus hetzelfde. En de bedoeling is dat de cilinderwand niet slijt, daar zijn de zuigerveren voor, die zijn van een zachter materiaal dan de cilinder, zodat het onderdeel dat het makkelijkst te vervangen is verslijt (de zogenaamde 'slijtbare onderdelen', de zuigerveren dus). Bij veel turbogeweld kan het echter niet uitblijven dat de cilinderwand ook wel wat te verduren krijgt, zeker als je hardere zuigerveren gaat toepassen...
Beetje van beide, ringen zorgen voor de afsluiting, maar de zuigers slijten ook. Daarbij hebben gesmede zuiger het nadeel dat het blok koud nog minde loopt. Gesmede zuigers zetten anders uit dan de standaard zuigers, voornamelijk minder. Ze worden gemaakt op werktemperatuur en kennen bij een koude motor vrij veel 'speling' met de cylinder wand of de bussen. Dit zorgt vaak voor dat 'diesel'-gevoel, je hoort bij koude motor de zuigers echt kloppen. Bij warme motor maakt dit niet meer uit. Nou ja, haal een keer een blok uit elkaar, zoals al gezegd werd, dan begrijp je het direct een stuk beter...
Gijs
PS: Allemaal naar de sloop rennen en het goedkoopste blok halen, kun je lekker slopen voor het leerwerk...