Radiator pil.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Emiel5

Ik ging gisteren een eindje rijden, sta ik bij de pomp zie ik gvd. een beetje koelwater onder bij mijn radiator druppelen :( . Ik heb er zo'n 3 maanden geleden een nieuwe ingelegd.
Nu dacht ik zo dat er misschien een heel klein lekje in de radiator zit, want ik ben toen gaan rijden en als de auto warm is dan lekt hij niets meer.
Lijkt mij dus dat er ergens een mini lekje zit, doordat de auto warm wordt zet het metaal uit, daardoor zal het lekje worden afgesloten. Correct me if i'm wrong...
Nu wil ik vragen of er mensen op dit forum ervaring hebben met radiator pillen. Werkt dit nou echt zo goed tegen kleine lekjes, of helemaal geen kloot??
Om een nieuwe radiator erin te gaan zetten zie ik ook niet zo 1,2,3 zitten...

b.v.d. Emiel.
gille
Contacteer:

is het geen slang dat scheurtjes vertoont,waardoor die daar weg lekt :wink:
Mrtn
Car: R5GTT

Werkt goed hoor tegen kleine lekjes.

Gewoon een aantal keutels erin gooien :wink:
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Car: MB

of even dicht bakken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Emiel5

gille schreef:is het geen slang dat scheurtjes vertoont,waardoor die daar weg lekt
Hoop het haast van wel :wink: , heb er naar gekeken maar op het eerste gezicht is het van de radiator.
De druppels kwamen uit het gat van de voorbalk waarin de radiator staat (snappie :) ).
Zou een pil ook tegen kleine scheurtjes in slangen werken??
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou, als het een slang is, gewoon een nieuwe aanschaffen. Ze zijn niet goedkoop, maar ik denk dat een oplossing als deze niet echt voor lange tijd goed zal gaan.
Tom
Moderator
Car: MB

Emiel5 schreef:
gille schreef:is het geen slang dat scheurtjes vertoont,waardoor die daar weg lekt
Hoop het haast van wel :wink: , heb er naar gekeken maar op het eerste gezicht is het van de radiator.
De druppels kwamen uit het gat van de voorbalk waarin de radiator staat (snappie :) ).
Zou een pil ook tegen kleine scheurtjes in slangen werken??
ja dat snap ik, maar dat kan ook via dat gat naar beneden sijpelen. Dat wil dus niet automatisch zegge dat het een gat in je rad. is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo

zou eerst gewoon zo'n busje erin doen en dan kijken wat er gebeurt. andere slang kan altijd nog wel ja. zolang de temp goed blijft.
Mrtn
Car: R5GTT

Voor een slang werkt het niet, deze is flexibel, dus buigt etc.
Mrtn = Maarten
Emiel5

Zal er nog eens goed naar kijken, kan altijd een pil erin gooien. Kan iemand mij nog een bepaald merk aanraden of maakt dit niet zoveel uit?
Merijn
Über-Spammer

Overigens zegt de monteur waar ik mijn auto altijd laat repareren en onderhouden dat je NOOIT zo'n pil erin moet gooien. Zeker niet bij oude blokken, want er blijft overal van die rotzooi achter, die de koeling niet zal verbeteren. En aangezien een GT'tje al snel koelproblemen heeft, zou ik op zoek gaan naar de oorzaak en het daar oplossen.
Rudo

Controleer eerst eens de aansluitingen van de koelslangen op de radiateur. Je zegt zelf al dat er een paar maanden geleden een andere radiateur in gegaan is. Misschien slang niet goed vast? Of juist tè vast waardoor de slangeklem door de slang gesneden is?
canonballman

GEEN PIL gebruiken!!! Als je geen last wilt hebben met koelproblemen inderdaad!!!

Die zooi verstopt heel je koelsysteem, en dan wordt de koeling NOG slechter. Dat wil je bij een Reno niet hebben.

Maar over die radiateur: Als die 3 maanden oud is dan zit daar toch nog gewoon garantie op? Als ik een nieuwe radiateur koop en die lekt na 3 maanden, dan krijgen ze m terug, desnoods door de voorruit >-)

Pers het koelsysteem eens af, en ga op je gemak kijken WAAR hij precies lekt, en repareer dat.

Je kunt het koelsysteem afpersen met een speciale pers, maar je kunt ook een autobandventiel in een andere reservoirdop trekken/laten trekken, en met een bandenspaningsmeter de zaak op druk zetten.
gille
Contacteer:

neem die radiator eruit en kijk ff ,als ie ergens lekt of gelekt heeft laat dat sporen na.
e anders ff afpersen,andere dop scoren ,gat in boren fietsbandventiel erdoor en met bandedrukmeter of pomp op druk zetten
Martijnberk
Contacteer:

anders heb ik voor een zacht prijsje nog wel een nieuwe liggen, komt uit mijn cabrio (1.4 GTL)
Riël
Über-Spammer

Koud, warm... bij een koude motor loopt er geen water door de radiateur, bij warme wel, staat er een beetje druk op, gek als ie dan net NIET gaat lekker. Dat uitzetten lijkt me een sterk verhaal. Ik zou idd ook es bij de slangen ed. gaan kijken. Water loopt toch waar 't niet gaan kan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Emiel5

Ja lijkt mij ook beter dat ik eerst de slangen controleer, kan me ook veel werk schelen :D
idd. Riel als de motor koud is zou de radiateur eingelijk niet mogen lekken omdat er dan geen water door stroomt, immers als de wagen stil staat (motor uit dus) lekt hij ook geen koelvloeistof.
zal dus de slangen chekken, weet iemand toevallig hoe duur die krengen zijn??
Ken ze ook van de sloop halen, maarja zal ook niet veel soeps zijn...
nog bedankt voor de vele en snelle reacties 8)

gr. Emiel
Merijn
Über-Spammer

Riël schreef:Koud, warm... bij een koude motor loopt er geen water door de radiateur, bij warme wel, staat er een beetje druk op, gek als ie dan net NIET gaat lekker. Dat uitzetten lijkt me een sterk verhaal. Ik zou idd ook es bij de slangen ed. gaan kijken. Water loopt toch waar 't niet gaan kan.
De mijne lekte ook bij koude / niet draaiende motor...
mark 5t
Contacteer:

GEEN PIL OF BARLEAKS GEBRUIKEN BIJ RENAULT`S DIT VERSTOPT HET HELE KOELSYSTEEM EN VAAK ZO ERG DAT
DE KACHEL RADIATOR KOMPLEET DICHT GAAT ZITTEN.
dit is met name in de winter echt niet fijn :D :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Patrick L.

[quote="Merijn
De mijne lekte ook bij koude / niet draaiende motor...[/quote]

Dit had de mijne ook,ik heb 3weken terug wel zo`n vloeibaar goedje van Liqui Moly toegevoegd aan koelsysteem en radiator lekt niet meer, maar dit was dus niet zo`n goeie oplossing lees ik nu :(
Abel
Über-Spammer

Motor laten draaien iemand ff beetje gas geven (wareme motor) en dan aan de slangen vriemelen.

Mijn slangen van mijn oude tr heb ik ook vervangen. (2 dagen na aankoop van de auto was er al 1 lek) Maar een radiator gaat volgens mij niet zomaar lek. slang wel ;)
Emiel5

Nog even een update...

Ik ben er nu achter gekomen waar hij precies lekt, het komt onder de dop van de radiateur uit.
Dit is een "ijzeren" dop die er al origineel opzat.
Toen ik mijn radiateur heb vervangen heb ik geprobeerd of ik de dop van mijn oude radiateur erop kon draaien (platicen dop), dit paste dus niet.
De originele dop sluit dus niet helemaal 100% af.
Is er een middeltje te koop wat ik in die dop kan spuiten, dat het dan wel 100% afsluit??
Gelukkig heb ik er dus nog geen radiatorpil door gejast, bezint eer ge begint :D .

gr. Emiel
jeroen.k

Mischien een rubberen ringentje om de dop doen?
Emiel5

Damn goed idee!!
Waarom heb ik hier nog niet aan gedacht? :)
thnx voor de reply's

gr. Emiel
jeroen.k

Zo zit er origineel namelijk een dopje in mijn radiateur...die lekte ook, gewoon bij een kennis met veeeeel van die ringetjes de goed maat gepakt, erin gedrukt en ding heeft sindsdien nog niet gelekt! :D
robert

ow, ik gebruik wel een radiatorpil.

maar je hebt soorten natuurlijk. Ik gebruik winn's vloeibaar. Andere schijnen troep te zijn.

En ik zet het koelsysteem express onder druk. Heb daar een speciaal ventieltje voor gemaakt.

De truuk is dan dat als je ergens een lekje hebt, koelvloeistof eruit loopt in plaats van lucht erin.
Vooral bij r5at altijd lastig. Door de pil blijft het lekje heel klein, en blijft je druk in het systeem goed en dus de koeling goed. Als de druk wegvalt dan kookt je systeem droog en dan heb je pas serious problemen.

Verbruik (dus een lek) is goed te zien aan dalend niveau.
Enig nadeel van zon pil is dat als je een lekje hebt je helemaal gek zoekt waar dat zit.

Ik heb momenteel het blokje even uit elkaar (grote beurt >-) ) en van verstoppingen in de kop is nix te zien.

Je moet ook goeie koelvloeistof gebruiken, en niet te veel verdunnen met water. Want met water krijg je allemaal galvanische reacties door de verschillende metalen in het blok. Daar krijg je allemaal slijmslurrrie van, ik denk dat daar verstopping mee te maken heeft.
Plaats reactie