Top Fuel Dragster...

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedline

De Top Fuel Dragster het snelst accelererende voertuig op aarde...
[img]http://www.nitronic.com/topfueldiary/bme.jpg[/img]

320+mph (514+km/h) binnen 3.2 seconden...

Bij de start wordt de rijder blootgesteld aan 4G acceleratie. Zodra bij meer dan 500km/h de remparachutes worden ontplooid krijgt de rijder 5G te verduren !

Bij de meeste teams is de motor een alumium variant van de legendarische Chrysler 426cid "Keith Black" Hemi (Hemi staat voor hemispherical; verbrandingskamervorm.) De inhoud van de motoren word meestal vergroot tot de maximaal toegestane 500cid (cubic inch displacement). Dat is 8,2 liter slagvolume. De motoren lopen op nitro methaan (CH3NO2) gemixed met methanol. De motor wordt kunstmatig beademd door een supercharger/ mechanische kompressor die 30-40% meer omwentelingen maakt dan de motor zelf. De motoren draaien tot meer als 8.200min-1. De ontsteking is dubbel uitgevoerd en is een enorm krachtige magneet installatie.

Het resultaat is meer als 4400kW/6000pk. Meer is niet efficient vanwege slip e.d. Meer is zeker mogelijk maar levert geen betere tijden op 8) BME Engineering heeft al eens 7000+pk op de meter gezien vlak voor de "bank" het opgaf...

Stationair (meestal 2600min-1) verbruiken deze motoren 10 liter per minuut ! Er zijn twee mechanische brandstofpompen aanwezig die meer als 235 liter per minuut kunnen leveren. In de gehele "run" wordt meestal zo'n 55 liter brandstof verstookt. Op vol vermogen wordt er meer als 4 liter per seconde verstookt !

[img]http://bmeltd.com/Dragster/images/engine.jpg[/img]

Er is geen transmissie met reducties maar enkel een keerkoppeling en een titanium ($$$) versie van een starre bedrijfsauto achteras.

Het minimum gewicht inclusief rijder is 953kg. De maximale wielbasis is 300inch of 7.62m !

[img]http://www.draglist.com/photoimages/LV- ... Jsmith.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op vr 7 feb 2003 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Waaw :) Wat een lekkere getalletjes :) Houden die de grip niet door een speciaal soort band, die breed begint, en door de hogere snelheid en centripetale kracht uitrekt, groter en smaller word?

Dus van

[............]
[............]
[______]

naar

[........]
[........]
[........]
[____]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bruno @af
Contacteer:

ik denk dat met dit soort accelleraties het zelfs geen 'leuk' gevoel meer geeft, zo'n stoplicht-sprintje :)
robert

ik heb in santa-pod raceway es bij zon dragrace gestaan.
Het "geluid" van zon dragster laat zich moelijk omschrijven, wat een geweld. Al je organen worden helemaal door elkaar gechaked, niet normaal!
Ruud

Ik heb laats ook eens bij z'n monster gestaan met een vriend van me , we hebben hem eens goed bekeken. Maar we blijven allebei met de zelfde vraag zitten hoe krijgen ze die motor ooit voldoende gekoeld alleen met brandstof. En als er zo enorm veel brandstof doorheen gaat hoe kan er dan een goede smeerfilmen achter blijven tussen de zuigers en cilinders. Wie heeft hier een goed antwoord op.
Anonymous

robert schreef:ik heb in santa-pod raceway es bij zon dragrace gestaan.
Het "geluid" van zon dragster laat zich moelijk omschrijven, wat een geweld. Al je organen worden helemaal door elkaar gechaked, niet normaal!
heb er eens eentje van 3300pk zien wegdraggen, je trommelvliezen staan te klapperen, is waanzinnig.

Ik snapte nooit wat van die sport tot dat moment. WOW BABY 8)
speedline

Ruud schreef:Ik heb laats ook eens bij z'n monster gestaan met een vriend van me , we hebben hem eens goed bekeken. Maar we blijven allebei met de zelfde vraag zitten hoe krijgen ze die motor ooit voldoende gekoeld alleen met brandstof. En als er zo enorm veel brandstof doorheen gaat hoe kan er dan een goede smeerfilmen achter blijven tussen de zuigers en cilinders. Wie heeft hier een goed antwoord op.
Goed punt...

Ten eerste behoeven deze motoren geen 100.000km mee te gaan. Al is de slijtagefactor misschien wel goed voor een veelvoud daarvan. En net als in de F1 is elke wedstrijd uit elkaar, controleren en evt. vervangen. Enorm kostbaar maar ja :D

Ennuh ze rijden dus ga er maar van uit dat een knappe kop dat allang uitgedokterd heeft 8)

De motoren zullen wel speciale zuigerveertechnieken gebruiken om de enorme hoeveelheden onverbrande en neerslaande brandstof uit het carter te houden. Qua zuigerspeling weet ik het niet want dan zijn er twee mogelijkheden. Verder wordt er waarschijnlijk gewerkt met dry-sump smering, dus zijn daar ook weer mogelijkheden om de brandstof te scheiden. Maar met een inzet van onder de 2 minuten lijkt het mij niet erg van belang !

Het zou ook kunnen dat er geforceerd gesmeerd wordt met stralen olie rondom de drijfstang. Zelfs de pistonpen zou drukgesmeerd kunnen worden ! Plenty mogelijkheden maar zoveel info heb ik helaas niet.

De motoroliën die ze gebruiken zullen wel speciale typen zijn (net als in de F1 van geheime specificatie). Dus daar weet ik niets van. Wel worden deze oliën bij teams met minder budget uitgekookt na de race om de brandstof te verwijderen. (Hier schop je nog een mooie deur in voor het motorolietalk topic >-) .)
canonballman

Is het bij die dragsters ook niet verplicht om canvas banden over de cilinderkop te hebben, zodat bij een superexplosie de cilinderkoppen niet in het rond vliegen?
robert

ja, ook rond de koppeling, de compressor en de eindoverbrenging.
Plaats reactie