[clio16v] koppaking vervangen; zelf doen of laten doen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

een maat van me heeft gistren z'n koppaking eruit geblazen.

nu is mijn vraag: is dit veel werk te vervangen?? Ik heb geen verstand van een 16v. Een gtt ken ik wel. Koppakking vervangen is op zich een goede middag werk voor een gtt.

Weet iemand een verslag of kunnen jullie enkele punten opnoemen waar op gelet moet worden??

Het betreft een 1.8 16v, bouwjaar weet ik niet, kheb de wagen nog nieteens gezien hehe
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het is niet makkelijk.
Het beste is het om het blok eruit te halen, kun je ook overal veel beter bij en meteen een paar meerdere kleinere dingetjes vervangen.

Als je toch het blok erin laat zitten ben je zeker een hele dag bezig en dan moet je nog een aardig tempo hebben, maar als je het nog nooit eerder hebt gedaan duurt het wel langer denk ik.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

dt is nou 1 groot MIN punt bij de clio 16V je kunt nergens vatzoenlijk bij :(
Voor de rest is de auto super :D
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

ik zat net ff wat fotos te bekijken van marcel die het complete blok eruit had gehaald en diverse dingen incl versnl bak vervangen had. Mooi stuk..

Maar het ziet erinderdaad erug vol uit onder zo'n 16v kap

Motor eruit takelen is zowieso voor ons geen optie :)

Wat zouden echte knelpunten kunnen worden. Wel 2 goede automonteurs aanwezig ma geen clio experts.(da zijn jullie!)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Kun je dan ook niet even een motortakel of brug lenen/huren??

Het makkelijkste is het om het blok onder de auto uit gooien, dus niet het blok eruit takelen, maar de auto optakelen en het blok laten liggen.

Als hij bijvoorbeeld ABS heeft krijg je het blok er echt bijna niet uit en erin is dan al helemaal een ramp en ik spreek uit eigen ervaring.
Ik heb afgelopen zomer ook m'n motorblok eruit getakeld, maar het was toch makkelijker geweest om het andersom te doen.

Als je het blok laat zitten ben je ook een hele tijd aan het klooien met je distributieriem, want tussen de veerkoker en kap van de riem zit hooguit een cm speling.
Je kunt dan wel de bovenste motorsteun losmaken en onder de carter een krik zetten, maar dan heb je nog niet echt veel ruimte.
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

nou ik heb de beste heer in kwestie zojuist ff kort gesproken

motor gaan we in elk geval niet zelf eruit halen. Durven we niet :evil:

andere optie laten doen ?? Wie kent in omgeving zoetermeer nog wat goede adressen??

JL TUNING ga ik zodalijk zelf even vragen.

Alvast bedankt voor de reacties.

afhankelijk van de reactie zullen we een weloverwogen besluit nemen of we het zelf doen of laten doen.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

als je de distrubutie riem wil vervangen moet het blok er wel uit of niet uit want ik hoorde van mijn zwager als i er niet uit hoeft
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het blok eruit halen stelt niks voor, ik wist van de zomer ook vrijwel niks van auto's en samen met een vriend hebben we het blok eruit gehaald en half uit elkaar geschroefd.
Alles werkt nu nog steeds! :D

Maar als je er gewoon aan begint, kom je er vanzelf achter.....
Anonymous

Blokm hoeft er niet uit. Je kan er ook gewoon zo bij, wel meot je ff met een krik onder het carter de motor wat achterover laten leunen. Distributie enz kun je gewoon zo doen, zonder motor eruit. Als je de motorkap eraf haalt en het dwarsbalkje heb je voldoende ruimte.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Idd, blok hoeft er niet uit:

wat inderdaad lastig zal zijn is de distributieriem (was al gezegd) en de vlampijp losschroeven van het uitlaatspruitstuk. Voor de rest is het wel te doen. Neem er wel de tijd voor, verwacht niet in een dag klaar te zijn, en laat de kop goed controleren (ook afpersen!), evt. vlakken.

evt. kunnen jullie ook bij mij terecht, maar zit niet echt in de buurt van Zoetermeer............gelukkig :wink:
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Ed,je treft het precies op het goeie moment! :D
Ik heb nu een partime monteur die gespecialiseert is in de 16v motoren.
Deze zal in de komende tijd alle onderhoud en werkzaamheden gaan doen aan de renault 16v`s.
Hij was de 16v specialist bij de renault dealer waar hij heeft gewerkt de laatste 6 jaar.
Ik kan zonder problemen de koppakking vervangen
En heb ook nu de kennis in huis om voor andere mensen onderhoud en aanpassingen te doen aan de 16v`s
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Plaats reactie