Kachelweerstand renault 21

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hallo,

ik heb een renault 21 en nu blijkt de kachelweerstand kapot te zijn. Wie weet waar ik deze kan vinden voor ik de halve auto sloop wat niet nodig is.

Groet,

Ries
Stroker
Contacteer:

Deze zit in het "ventilatorhuis" van de kachel. Deze zit weer links onder je dashboard kastje. Het dashboardkastje moet er dus uit. Dit kan met twee clips die links en richts zitten. (dit is even zoeken). Hierna zie je links het ronde "ventilatorhuis" zitten. Hier kun je aan de onderkant een element uitschroeven, en dat is het de kachelweerstand.
Ik hoop dat je er een beetje uitkomt, het enige lastige (vond ik toen) is om de clips te vinden van het dashboardkastje, de rest valt wel mee.
Anonymous

Bedankt!

Ik heb nog een vraag bedenk ik me net. Toen ik afgelopen weekend aan de warmte knop draaide, sprong er iets. Die knop werkt nu dus ook niet meer. Weet je misschien hoe die in elkaar zit. Met een veertje ofzo? Als je daar aan draaide kon je nog wel de warmte regelen (zonder dat ie blaast enz natuurlijk). Hij ging kapot op de warmste stand dus nu staat ie op z'n heetst en er valt niks meer aan te draaien.
jpp_GTX

Ik weet niet hoe dat bij een R21 zit, maar bij mijn vijf is het als volgt:

Bij mij doet de knop van de kachel (warmte) het ook niet. Maar aan het eind van de kabel (met de knop beweeg je een kabel op en neer) zit een oogje. Dat oogje zit om een pinnetje heen.

Als je dus aan de knop draait dan beweeg je dat pinnetje op en neer. Dat pinnetje zorgt voor de koude/warme stand.

Aangezien bij mij die knop het niet doet (oogje niet om pinnetje) kan ik met die knop niets regelen. Maar als je nu met je hand bij het gaspedaal in de buurt je hand in de middenconsole steekt dan kun je het pinnetje voelen.

Bij mij schiet dat oogje er steeds af, dus ik beweeg gewoon dat pinnetje. Als je eenmaal weet waar hij zit dan is het zo gebeurd. Het kan gewoon onder het rijden en dan hoef je nog niet eens te bukken.

Bij een 21 kan het wel eens anders zijn, maar probeer hier eens naar te kijken.

(wat een stuk tekst weer, hopelijk duidelijk genoeg :lol: )
Stroker
Contacteer:

Idd het werkt (tenminste bij een 5-je) met een binnen en buitenkabel. De buitenkabel zit vast en de binnenkabel schuif je op en neer door met de knop te draaien. Wat wel eens wil gebeuren is dat de buitenkabel losraakt en je dus de binnenkabel niet meer heen en weer kunt schuiven. Hoe je dit op kunt lossen vershilt per geval. In ieder geval moeten de regelknoppen los. Ik weet niet precies hoe dit werkt bij een 21, maar ik denk dat als je een beetje de schroefjes e.d. in de buurt van de knoppen losmaakt je er wel uit zou moeten komen.

Succes!
Menno

dikke kans trouwens dat niet de kachelweerstand, maar de thermische zekering die daar bij zit, kapot is. Kan je zo vervangen (niet solderen :D )
rev it like a rental
Anonymous

Ok, bedankt allemaal!

ik komend weekend eens kijken hoe het allemaal
zit, maar ik denk dat ik er zo wel uit kom.

Ries
gille
Contacteer:

Menno schreef:dikke kans trouwens dat niet de kachelweerstand, maar de thermische zekering die daar bij zit, kapot is. Kan je zo vervangen (niet solderen :D )
ja maar is wel redelijk duur (nieuwkoop)
Menno

gille (mountainbike) schreef:
Menno schreef:dikke kans trouwens dat niet de kachelweerstand, maar de thermische zekering die daar bij zit, kapot is. Kan je zo vervangen (niet solderen :D )
kweet niet wat duur is in belgie, maar ik koop hier zo'n dingetje bij de electronica shop voor 1 euro'tje.
rev it like a rental
gille
Contacteer:

Menno schreef:
gille (mountainbike) schreef:
kweet niet wat duur is in belgie, maar ik koop hier zo'n dingetje bij de electronica shop voor 1 euro'tje.
das wel een volledige gedoe hoor zit dire termische zekeringen op een soort plaatje ,en das wel duurder dan 1 euro,anders blijf ik aanbevolen als je nog een s shopt in de elektronica shop 8) 8)
Plaats reactie