Olievuldop eraf en dan gas geven

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Het is bekend dat ik naar een andere gtt op zoek ben.

Mijn opa zei net je moet als je naar een gtt gaat kijken eens de oliebijvuldop eraf halen en dan een keer gasgeven.
Er mag dan geen olie uit komen spuiten of omhoog komen.
want dan heb je onderdruk in je carter of whatever...?

Klopt dit wat die ouwe zegt? :)

bij mijn blauwe gebeurde er dus niets
some people are alive only because it's illegal to kill them
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Dat controleer je toch door de oliepeilstok te verwijderen en vervolgens gas te geven terwijl je je duim op het gaatje houd?
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

dat lijkt mij gebaseerd op hetzelfde principe echter uitgevoerd volgens een andere wijze.

Ma wie ken de werking! uitleggen??

dat lijkt mij de vraag..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

versleten zuigers/ruigerveren. bij de compressie slag word er lucht in het onderblok gelekt. daar door ontstaat er druk in het onderblok en zou er dus olie uitgeblazen kunnen worden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Interessant... Maar een gewone compressietest geeft hetzelfde, betere resultaat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou ik zou bij een draaiende GT geen oliedop eraftrekken, vaak zit er geen plaatje onder die dop dus gooien de klepstoters er wat olie uit.

*Spetterspetter* En jah ik heb het al es getest :)
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik heb es met mijn stomme kop vergeten de vuldop terug erop te doen,en ik heb iets van 150 er mee gereden op de snelweg.
maar ik had geen olie op mijn motorkap dus zal bij mij wel in orde zijn dan neem ik aan.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe een vriend van me heeft ene Corsa, das dus een bovenliggende nokkenas.
Die had oliebijgevuld gekregen en de dop vergeten.

Hehe dat was me helemaal een fontijn uit dat blok :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Hmm maar bij mijn gtt komt er niets omhoog als je die dop er af haalt.

Maar is het een mogelijke indicatie om te kijken of het blok nog een beetje goed is, of komt er eigenlijk altijd olie omhoog bij een gtt?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Anonymous

Steven (Fiets) schreef:Hehe een vriend van me heeft ene Corsa, das dus een bovenliggende nokkenas.
Die had oliebijgevuld gekregen en de dop vergeten.

Hehe dat was me helemaal een fontijn uit dat blok :D

idd bij een bijvenliggende nokkenas wordt deze test een beetje moeilijk. kan je beter naar de peilstok gaan kijken . maar ik stel me de vraag is dit nog wel een manier om de dag van vandaag een motor te contoleren.

I THINK NOT

beetje outdated lijkt me.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Chrisv schreef:Hmm maar bij mijn gtt komt er niets omhoog als je die dop er af haalt.

Maar is het een mogelijke indicatie om te kijken of het blok nog een beetje goed is, of komt er eigenlijk altijd olie omhoog bij een gtt?
De beste indicatie is gewoon om ermee te rijden.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De enige olie die evt. omhoog kan spetteren bij een blok met onderliggende nokkenas, is volgens mij olie die omhoog wordt geworpen door de klepstoters. En dat kunnen hooguit een paar spettertjes zijn. Als alles goed is dan.
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Naar mijn bescheiden mening is het zelfs goed dat er olie naar boven "spettert" vergeten jullie niet dat in het kleppendeksel nog zoiets zit als tuimelaars??? die moeten ook gesmeerd worden hé!! En inderdaa het oude volksgeloof wil dat je bij een draaiende motor wanneer je de vuldop eraf haalt en je hand erop legt...een kleine "zuiging" moet voelen...neem maar van mij aan dat dit nooit het geval is, nee er moet olie uitkomen, de zogenaamde spatsmering enne inderdaad de beste test voor te kijken of je compressieverlies hebt is nog altijd een gewone compressietest uitvoeren.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De tuimelaars worden van binnenuit gesmeerd door de tuimelaaras. Deze olie druipt van de tuimelaars af. Dit kan spetteren, maar wat het meest spettert is de olie die langs de klepstoters omlaag druipt en omhoog geworpen wordt.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik vond het ook maar een beetje een rare test van mn opa :).

Maar ik begrijp ook dat je met een stukje rijden beter weet of ie nog goed is.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Kunt de dop er tuurlijk altijd afdraaien; Beetje damp komt er altijd wel uit (spettertjes soms ook). Maar moeten tuurlijk geen rookwolken zijn. Let ook op het toerental als je de dop eraf draait. Mag niet inkakken.
Kunt ook naar de uitlaatgassen kijken. Helemaal wit; Enorm veel olieverbranden; Blauwig = beetje olie en grijzig/doorzichtig = OK.

Kijk ook even in het koereservoir; bij de koelvloeistof mag geen olie zitten.

Misschien als je echt interesse hebt in een auto wil iemand van de RTC die in de buurt woont wel mee gaan kijken.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie