[R5GTT Ph1] Max turbodruk ongetuned?
Wat is de maximale veilige turbodruk die je kunt gebruiken op een Renault 5 GT Turbo Ph1 zonder dikke koppakking met gebruik van een bleedvalve? Kep cupsysteem en open air filter aanpassingen, maar verder alles vrij orgineel. Auto heeft normale T2 turbo. Ik dacht zelf aan 0,9 bar. Ander draait turbo erg veel overtoeren geloof ik. iemand ideeën of ervaringen hierover?
blijf gewoon lekker onder de 1 bar is altijd safe,ga er niet boven hangen want meestal geeft dat big doeda aan het kontje
,allemaal die verhalen met 1,1/1,2 bar geloof ik allemaal niet zo,en dan vooral niet bij deze oude motortjes,keep it real,keap it 0,9
is druk zat
greetz marco

is druk zat
greetz marco
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
altijd moeilijk om te zeggen denk ik . omdat je altijd andere omstandigheden hebt ; hoeveel heeft je blok gelopen , je turbo gedraaid enz .
ik weet van een gozer uit oudewater , dat ie zijn phase 1 maximaal had open geschroeft hoeveel druk dat is weet ik eigenlijk niet maar ik geloof 2.3 bar , heeft andere sproeiers erin gedaan en gaan met dat ding , ene niet zo'n beetje he echt levensgevaarlijk hard .
koud motor plakgas liefts met heel veel wielspin hete motor + turbo meteen uitzetten .
en ik moet zeggen hij bleef heel temminste heel erug lang hij heeft toch zeker een half jaar zo gereden en toen pas de koppaking eruit en natuurlijk erug veel blikschade , want tja als je zo hard gaat vergeet je weleens een bocht of zoals in zijn geval ......... ach te veel om op tenoemen
tja das zonde ik weet het maarja je hebt erbij
ik weet van een gozer uit oudewater , dat ie zijn phase 1 maximaal had open geschroeft hoeveel druk dat is weet ik eigenlijk niet maar ik geloof 2.3 bar , heeft andere sproeiers erin gedaan en gaan met dat ding , ene niet zo'n beetje he echt levensgevaarlijk hard .
koud motor plakgas liefts met heel veel wielspin hete motor + turbo meteen uitzetten .
en ik moet zeggen hij bleef heel temminste heel erug lang hij heeft toch zeker een half jaar zo gereden en toen pas de koppaking eruit en natuurlijk erug veel blikschade , want tja als je zo hard gaat vergeet je weleens een bocht of zoals in zijn geval ......... ach te veel om op tenoemen
tja das zonde ik weet het maarja je hebt erbij
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
oh maar wat je eigenlijk vroeg , in zou inderdaad 0,9 bar of misschien 1 bar doen pas wel je sproeiers aan , meer druk ( meer lucht ) dus ook meer benzine nodig . en eventueel een versteviging van je interkoeler ivb hogere druk . 

Ik ben zo'n masselaar met een nieuw blok van mr. Renault met 10000 op de teller. Heb ik vorig jaar september laten bouwen. Daarom ben ik ook een beetje voorzichtig. Als ik nu de bleedvalve er opzet vervald de garantie, dus wacht ik zowieso nog maar effe. Ik heb gelijk maar een nieuwe wisselbak besteld want de vorige hield er mee op (is &*@# nog duurder dan het blok!) zodat ik m in de zomer s lekker op kan opfokken. Sachs® Powerclutch zit er al in (erg lijp btw). Van het zomer eerst maar ff beginnen met 0,9 bar dus. Hoe kun je dat btw het beste meten? orginele metertje in de auto wil nog wel s afwijken.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
of als het nog goed koper moet en het is niet voor vast in de auto . dan kan je ook een meter kopen die ze normaal op een las "gas"fles zetten heeft een mooie kleine schaal en kost na genoeg niets .
.. dan heb je de buitendruk toch meegeteld hoop ik?jochem de haas schreef:
dat ie zijn phase 1 maximaal had open geschroeft hoeveel druk dat is weet ik eigenlijk niet maar ik geloof 2.3 bar ,
De hoogste druk waar ik mee heb gereden is 1.2 bar. Beviel me echter niet zo heel erg goed. Later de druk op 1 bar gezet en dat reed stukker fijner. Had echter wel grotere sproeiers gemonteerd!
Volgens mij ergens een keer gelezen dat je met 1 bar 20 tot 30 pk extra vermogen hebt (uiteraard afhankelijk van de staat van de turbo e.d.).
Volgens mij ergens een keer gelezen dat je met 1 bar 20 tot 30 pk extra vermogen hebt (uiteraard afhankelijk van de staat van de turbo e.d.).
Nou ja afhankelijk van de staat van het blok hé 1 bar = 1 bar... ik heb ook veel op 1.2-1.4 ergens gereden, gewoon zonder actuator ...
op zich ging dat goed maar niet lang, de lagertjes begaven het.

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
theoretisch is elke tiende bar meer druk, 10 procent vermogenswinst.
in de praktijk iets minder..
in de praktijk iets minder..

gewoon op 1,5 knallen en 20 a 25 km warm rijden voordat je op het gas gaat gaat hij echt niet snel kapot van. Ik heb hem weer lager geschroefd omdat het in de stad niet lekker reed en aangezien ik min of meer altijd in de stad rijd 
Bezine verbruik gaat wel hard omhoog overigens.

Bezine verbruik gaat wel hard omhoog overigens.
en dan maar afvragen waarom de gt's zo snel kapot gaan??????,mensen laten we eerlijk zijn deze blokjes zijn niet gemaakt om met standaard onderdelen op zo een hoge druk te rijden,voordat je dat gaat doen moet je eerst de nodige aanpassingen doen,want anders rijdt je hem geheid naar de klote,dan nog niet te spreken over je turbo,als je een originele turbo hebt en je gaat daar op 1,5 mee rijden heb je daar ook niet lang plezier van,en dan nog niet te spreken als je het gaat doen met een blokkie van zo een 13 jaar oud.net zoals ik al zij keep it real,ga nou niet verders dan 0,9 is druk zat en gaat snel zat,wil je hogere druk rijden pas dan eerst de hele santekraam aan,dan is het ook verantwoord om op zo een hoge druk te rijden,doe je het gewoon zo rijdt je hem geheid naar de klote ,Ben schreef:gewoon op 1,5 knallen
greetz marco
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
oei oei ik heb weer wat domme dingen gezegd
maar het schijnt echt waar te zijn van die 2,3 bar zelfs zonder de buitendruk
. gemeten via een officieele meten van een turboreparatie bedrijf , ik weet het verder ook niet .
en via een lasappr meter gaat het best ( heb ik zelf ook in de schuur liggen waarschijnlijk met iets andere schaal ) zelfs met 200 bar , gaat ie alleen maar sneller

maar het schijnt echt waar te zijn van die 2,3 bar zelfs zonder de buitendruk

en via een lasappr meter gaat het best ( heb ik zelf ook in de schuur liggen waarschijnlijk met iets andere schaal ) zelfs met 200 bar , gaat ie alleen maar sneller

Geen last van hij rijd nog als een zonnetje. Inmiddels staat hij weer lager want het rijd klote met lage snelheden in de stad.marco schreef:en dan maar afvragen waarom de gt's zo snel kapot gaan??????,mensen laten we eerlijk zijn deze blokjes zijn niet gemaakt om met standaard onderdelen op zo een hoge druk te rijden,voordat je dat gaat doen moet je eerst de nodige aanpassingen doen,want anders rijdt je hem geheid naar de klote,dan nog niet te spreken over je turbo,als je een originele turbo hebt en je gaat daar op 1,5 mee rijden heb je daar ook niet lang plezier van,en dan nog niet te spreken als je het gaat doen met een blokkie van zo een 13 jaar oud.net zoals ik al zij keep it real,ga nou niet verders dan 0,9 is druk zat en gaat snel zat,wil je hogere druk rijden pas dan eerst de hele santekraam aan,dan is het ook verantwoord om op zo een hoge druk te rijden,doe je het gewoon zo rijdt je hem geheid naar de klote ,Ben schreef:gewoon op 1,5 knallen
greetz marco