[Clio16v]Multi riem vraag!
Ik heb vorige week een nieuwe multiriem in m'n auto gekregen. Nou is het probleem dat als de auto even stil heeft gestaan (motor afgekoeld)
Als ik em dan start en draai aan het stuur, dan krijst ie et uit! echt zo'n snerpend en hard geluid
Als de motor echt koud is dan hoor ik bij het starten zelfs ook nog iets klapperen, dat is na 500 - 1000 meter weer weg.
VRAAG
Zit de multiriem nou te los of te strak????
Als ik em dan start en draai aan het stuur, dan krijst ie et uit! echt zo'n snerpend en hard geluid
Als de motor echt koud is dan hoor ik bij het starten zelfs ook nog iets klapperen, dat is na 500 - 1000 meter weer weg.
VRAAG
Zit de multiriem nou te los of te strak????
volgens mij te los
Slipt ie dan over de rolletjes heen of zo??
lijkt mij ook te los...
Had t er met Merijn van de week op FNO ook over. De multiriem van zijn Willi piepte erg bij koud weer. Dat had ik dus ook bij de mijne. Ik heb m twee keer laten spannen, want na de eerste keer piepte hij nog steeds, maar na de tweede keer ook. Ben er nog niet achter wat het precies is, maar zal wel gewoon het koude weer zijn.
Snap alleen de connectie tussen het sturen en je multiriem niet...
Had t er met Merijn van de week op FNO ook over. De multiriem van zijn Willi piepte erg bij koud weer. Dat had ik dus ook bij de mijne. Ik heb m twee keer laten spannen, want na de eerste keer piepte hij nog steeds, maar na de tweede keer ook. Ben er nog niet achter wat het precies is, maar zal wel gewoon het koude weer zijn.
Snap alleen de connectie tussen het sturen en je multiriem niet...

Doordatie slipt zal hij waars gaan trillen. Dat hoor jij lijkt me...Jesper16v schreef:Slipt ie dan over de rolletjes heen of zo??
Laatst gewijzigd door Haas op wo 15 jan 2003 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
yep, alleen wat haaz ook zegt dat sturen is een beetje vaagJesper16v schreef:Slipt ie dan over de rolletjes heen of zo??
ok (ik ben dat nie gewentrobclio16V schreef:Dat heet nou stuurbekrachtiging Haasje.![]()
De stuurbekrachtigingspomp wordt aangedreven door de multiriem.

Tuurlijk...tsja, denk je niet aan he als je dat zelf niet hebt...robclio16V schreef:Dat heet nou stuurbekrachtiging Haasje.![]()
De stuurbekrachtigingspomp wordt aangedreven door de multiriem.
correct me if i'm wrong. maar is het niet zo dat je stuurbekrachtingspomp aangedreven wordt door de motor, misschine met een multi v-riem. Het wil wel eens helpen alds je er vaseline op doet. Rubber wordt nogal hard bij koud weer en verliest daardoor grip dat kan het piepen veroorzaken. Smeer er wat vaseline op houd het rubber soepel. niet er op smeren met draaiende motor.
Derby
Derby
-
Heb dat ook ooit gehad met een Clio 16 V
Het snerpen komt inderdaad doordat ie te los staat.
Ik had dus de multiriem vernieuwd, en een paar maanden later kwam die jongen terug met dat geluid.
Riem opnieuw gespannen, maar het geluid BLEEF erin.
Ik kwam toen tot de ontdekking dat ik de spanner al MAXIMAAL had gespannen, en dat de riem toch nog slipte.
Heb toen de riem eraf gehaald, meegenomen naar de automaterialenzaak, en een 1 maat KORTERE riem meegenomen.
Gemonteerd, GOED gespannen, en weg was het geluid!
En de verklaring voor het geluid bij het sturen is simpel: Door het sturen moet de stuurbekrachtigingspomp (die door de M-riem wordt aangedreven) hard 'WERKEN', en moet er dus een goed aandrijving zijn.
Als de riem niet goed gespannen is, gaat deze slippen, met dat bijgelijd dus.
Het snerpen komt inderdaad doordat ie te los staat.
Ik had dus de multiriem vernieuwd, en een paar maanden later kwam die jongen terug met dat geluid.
Riem opnieuw gespannen, maar het geluid BLEEF erin.
Ik kwam toen tot de ontdekking dat ik de spanner al MAXIMAAL had gespannen, en dat de riem toch nog slipte.
Heb toen de riem eraf gehaald, meegenomen naar de automaterialenzaak, en een 1 maat KORTERE riem meegenomen.
Gemonteerd, GOED gespannen, en weg was het geluid!

En de verklaring voor het geluid bij het sturen is simpel: Door het sturen moet de stuurbekrachtigingspomp (die door de M-riem wordt aangedreven) hard 'WERKEN', en moet er dus een goed aandrijving zijn.
Als de riem niet goed gespannen is, gaat deze slippen, met dat bijgelijd dus.
-
Ow, met die laatste verklaring waren er enkelen mij al voor. 

Dacht altijd dat je een multiriem juist NIET in mocht vetten omdat hij dan gaat slippen??
oh dat is bij mij niet bekend. Ik weet aleen dat de riem niet in aanraking mag komen met olie. Maar bij en gewone v riem kun je makkelijk vaseline er op smeren. Ik weet nit in hoeverre de rubber soort/samenstelling anders is.
Derby
Derby
-
Wordt nog wel eens gedaan, invetten, maar is eigenlijk niet de juiste methode.
De riem slipt door het vet wel nog steeds, maar je hoort het alleen niet meer.
Hangt er toch ook vanaf hoeveel je er op smeert. En het houd het rubber wel soepel. dus zou die ook meer grip moeten hebben.Wordt nog wel eens gedaan, invetten, maar is eigenlijk niet de juiste methode.
Bovendien slipt hij naar mijn mening harder door het vet. Als je m niet invet, is hij door de wrijving zo warm en piept hij al snel niet meer....bij mij vaak maar 1 km ofzo...canonballman schreef:Wordt nog wel eens gedaan, invetten, maar is eigenlijk niet de juiste methode.
Et is een nieuwe riem! dus mag van MIJ niet slippen. Kan ik et dan oplossen door em strakker te leggen??canonballman schreef:Wordt nog wel eens gedaan, invetten, maar is eigenlijk niet de juiste methode.
En in welke mate moet ik em strakker zetten?
Alvast bedankt voor de reacties!
Jesper
zo strak dat je hem nog een duimdikte kan indrukken.
oh ja spannen moet met imbus maatje 7, dus ff naar de hardware store want die zit niet in je standaard setje. (thnx menno)
oh ja spannen moet met imbus maatje 7, dus ff naar de hardware store want die zit niet in je standaard setje. (thnx menno)
Ik besteed alles aan mijn auto uit!Ploegah schreef:zo strak dat je hem nog een duimdikte kan indrukken.
Alleen computers maak ik zelf!

-
bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn 

-
- Contacteer:
Check de spanrol. Weet niet hoe het bij de 16v is, maar bij de RS gaan deze vrij snel kapot als je riem knapt (paar keer gehad). Als ze een paar keer ver in of uitgedrukt worden zijn ze vaak naar de gallen. Mooiste is om bij een andere 16v te kijken en op te meten hoever de spanrol inveert, wellicht veert die van jouw teveel in, blijft ie vastzitten...Patrick L. schreef:bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Mischien heb ik het fout, maar we hebben het hier toch over de V-snaar, die heeft toch niks met de spanrollen te maken? Dat is weer de Distributieriem!Derby schreef:Hebben ze ook de spanrol vervangen want as die niet vervangen is kan het wel eens zo zijn dat die niet lekker spant. en dat die even los moet komen
Derby

Als ze bij een Clio 16v de distributieriem vervangen neem ik haast aan dat ze de spanrollen meteen meenemen, aangezien je er verschrikkelijk lastig bijkomt en dan alles in één keer doet. Scheelt een hoop euro's!

-
- Contacteer:
RS heeft bij de multiriem gewoon een spanrol zitten...jeroen.k schreef:Mischien heb ik het fout, maar we hebben het hier toch over de V-snaar, die heeft toch niks met de spanrollen te maken? Dat is weer de Distributieriem!Derby schreef:Hebben ze ook de spanrol vervangen want as die niet vervangen is kan het wel eens zo zijn dat die niet lekker spant. en dat die even los moet komen
Derby
Als ze bij een Clio 16v de distributieriem vervangen neem ik haast aan dat ze de spanrollen meteen meenemen, aangezien je er verschrikkelijk lastig bijkomt en dan alles in één keer doet. Scheelt een hoop euro's!
Gijs
Bezemer Rally Team
-
- Contacteer:
Bij een RS boven een rolletje met een veer systeempje... inmiddels al meerdere keren aan gebeund. Tijdens Hulst spanrol en riem vervangen met enkel verwijderen voorfrontje in 10 minuten, maar toen hadden we het al zo vaak gedaan dat we zelfs een speciale tool gebeund hadden...jeroen.k schreef:Hmmm, mijn TXE niet...volgens mij...
Gijs
Bezemer Rally Team
Nee, dat heeft mijn TXE niet, gewoon 3 rollen en een stelschroef op de steun van de dynamo om de riem strakker te zetten. Is wel makkelijk spannen. Bij mn oude 5 was het een kwestie van drukken en dan tegelijk vastdraaien.
Maaruh mijn ontopic opmerking. Als je snaar slipt dan staat ie te los (als het een nieuwe is) ff op de snaar drukken kijken hoever die gaat. Als het meer dan een duimdik is staat ie te los. Mocht hij nu helemaal niet in te drukken zijn, dan staat ie te strak en das weer slecht voor de lagers van je dynamo enzo. Ik zou dus even teruggaan naar het bedrijf die voor jouw de V-snaar gemonteerd heeft en zeggen dattie slipt! Dan moet het allemaal wel goed komen.
Maaruh mijn ontopic opmerking. Als je snaar slipt dan staat ie te los (als het een nieuwe is) ff op de snaar drukken kijken hoever die gaat. Als het meer dan een duimdik is staat ie te los. Mocht hij nu helemaal niet in te drukken zijn, dan staat ie te strak en das weer slecht voor de lagers van je dynamo enzo. Ik zou dus even teruggaan naar het bedrijf die voor jouw de V-snaar gemonteerd heeft en zeggen dattie slipt! Dan moet het allemaal wel goed komen.
-
- Contacteer:
Kan ook goed slippen als een rol beetje vastzit, de spanrol zou best kunnen...jeroen.k schreef:Nee, dat heeft mijn TXE niet, gewoon 3 rollen en een stelschroef op de steun van de dynamo om de riem strakker te zetten. Is wel makkelijk spannen. Bij mn oude 5 was het een kwestie van drukken en dan tegelijk vastdraaien.
Gijs
Bezemer Rally Team
Als die er dan op zit zou dit best kunnen ja. Dan slipt ie er ook gewoon overheen, maar dit zou je met het blote oog dan ook moeten kunnen zien lijkt me?
Maar aangezien hij toch de auto naar een garage brengt kunnen ze daar wel zien waardoor zn nieuw riem slipt lijkt me?
Wat ik iig bedoel als hij te strak zit slipt hij niet. Je dynamo slijt alleen een stuk harder (en je waterpomp waarschijnlijk ook?)
Maar aangezien hij toch de auto naar een garage brengt kunnen ze daar wel zien waardoor zn nieuw riem slipt lijkt me?
Wat ik iig bedoel als hij te strak zit slipt hij niet. Je dynamo slijt alleen een stuk harder (en je waterpomp waarschijnlijk ook?)
-
- Contacteer:
En je riem zelf natuurlijk. Wij hebben in het begin zoveel ellende met die riem van de Rs gehad. Bleek uiteindelijk onze eigen domme fout. Aangezien de wagen veel schade had toen we hem ging opbouwen, was alles rond het blok ook redelijk weg. Toen hebben we een dynamo op de sloop gehaald van een Clio diesel, zou hetzelfde zijn. Maar ja, de riem liep er vervolgens elke keer af. Wij alles nagekeken, spanrollen, andere rollen. Uiteindelijk maar bedacht dat ergens gewoon iets krom was ofzo, kortere riem erop gezet, werkte prima, alleen nu liep de riem ergens aan, dus elke rally twee riemen versleten...jeroen.k schreef:Als die er dan op zit zou dit best kunnen ja. Dan slipt ie er ook gewoon overheen, maar dit zou je met het blote oog dan ook moeten kunnen zien lijkt me?
Uiteindelijk bleek dat de dynamo van een diesel perfect past, maar net iets anders zit. Hij heeft een korte verbindingsstukje met het blok. Hierdoor zat de rol van de dynamo net niet goed en liep de riem te kort en aan. Vervolgens zelf snel wat gelast en nu is ie prima...
Maar ok, twee spanrollen, +/- 10 riemen verder...
Gijs
Bezemer Rally Team
jeroen een v-snaar is een riem die maar aan een kant dingen aan kan drijven. Daarom zijn ze ook glad aan de buitenkant en getand ana de binnenkant.
[img]http://koning.nl/images/vsnaar1.jpg[/img]
een multiriem kan dingen aan beide kanten aandraaien, en is zowel van binnen als buiten gegroefd.
edit: werkt niet die tekening
[img]http://koning.nl/images/vsnaar1.jpg[/img]
een multiriem kan dingen aan beide kanten aandraaien, en is zowel van binnen als buiten gegroefd.
edit: werkt niet die tekening
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 15 jan 2003 14:44, 4 keer totaal gewijzigd.
** ahum ? **Ploegah schreef:jeroen een v-snaar is een riem die maar aan een kant dingen aan kan drijven. Daarom zijn ze ook glad aan de buitenkant en getand ana de binnenkant.
O
||
O
_
O O
| /
| O_
| O
L____|
jouw mooie ascii tekeningetje is een distributieriem, en die dingen aan twee kanten zijn spanrollen, verder niets, niet om iets aan te drijven. Hij is ook glad aan de buitenkant trouwens.
Een V snaar hoeft niet eens getand te zijn, origineel renault is vaak glad aan twee kanten, en wordt gewoon ook vaak een multiriem genoemd omdat hij meerdere dingen aandrijft (dynamo, waterpomp)
there is no spoon.