kachelradiateur vervangen 5GTE nu met gratis foto's

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
R5GTE

voor de liefhebbers van naakte auto's volgt hier een reportage van het vervangen van een kachelradiateur
ik zal maandag 30 december de operatie uitvoeren dus wie er zin heeft mag komen kijken ( 10:00-17:00)
soort van mini meeting

de patient ( 5 GTE Blue Sport)

De koffie staat bruin.
bel maar effe voor route 06-53190340
ik heb ruimte voor +/- 40 auto's dus carpoolen is niet nodig. :D

foto's zullen zeer spoedig volgen.
Laatst gewijzigd door R5GTE op di 31 dec 2002 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
HotShot

Je weet dat je de kachel kan demonteren zonder het hele dashboard te demonteren?
Uiteraard wel het dashboard uit de "klikbevestiging" halen. Wanneer je vervolgens in het motorcompartiment dat ovale metalen plaatje verwijderd en het daarachter zittende rubber dan kun de de complete kachel eruit halen terwijl het dashboard iets omhoog wordt gedrukt.
_Martijn_
Contacteer:

Maak maar veel foto's. Dat kan ik misschien nog wel gebruiken. :)
He! nu is die weer rood.
-Ray-
Contacteer:

dit kan nog wel eens interxante info opleveren :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Mrtn
Car: R5GTT

Ik word er liever niet aan herinnert :lol:

Tot 2 maal toe met natte voeten gezeten, wel warme voeten ovrigens :wink:

Als je misschien nog vraagjes hebt over het hoe en wat, post of pm het dan maar.......
Mrtn = Maarten
Martijnberk
Contacteer:

Ik heb de mazzel dat ik toch mijn cabrio helemaal kaal heb, kan ik ook gelijk de kachel vervangen (en de koppelingskabel en de gaskabel, enz).....

Leuk he restaureren!
Geert Claes

Ik ben dat bij mark zijn GTT ook eens gaan doen, het is inderdaad mogelijk om het dashboard er gewoon uit te klikken, maar dan ben je best niet alleen om alles tegen te houden.
Hier ff het verslagje.

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... elradiator
R5GTE

tis me wederom gelukt !!

deze ronde duurde het me 6 uur 34 minuten precies.

fotos komen eraan
R5GTE

HotShot schreef:Je weet dat je de kachel kan demonteren zonder het hele dashboard te demonteren?
Uiteraard wel het dashboard uit de "klikbevestiging" halen. Wanneer je vervolgens in het motorcompartiment dat ovale metalen plaatje verwijderd en het daarachter zittende rubber dan kun de de complete kachel eruit halen terwijl het dashboard iets omhoog wordt gedrukt.
eerst zien dan geloven, er zijn veel te veel dingen die het onmogelijk maken om op die manier te wisselen.
1. je pedalen ,
2. de schroeven in de kachelunit kun je pas losschroeven zodra het dashboard weg is.
3. om de kachelunit vrij te maken moet je eerst de unit iets naar achter trekken om vervolgens te kunnen liften.

maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus zouden ik en vele anderen graag eens een fotoreportage zien van deze tijdsbesparende operatie.
daar hebben wij allemaal wat aan.

TIP ! neem de kachelradiateur uit een express
die heeft nl afschroefbare pijpjes.
dit is voor als je radiateur het voor de 2e keer begeeft makkelijker want dan kun je zonder dashboard los te halen wisselen.( moet je alleen je pedalen verwijderen.)
_Martijn_
Contacteer:

Wanneer kunnen we de foto's verwachten?
He! nu is die weer rood.
Goof

R5GTE schreef: TIP ! neem de kachelradiateur uit een express
die heeft nl afschroefbare pijpjes.
dit is voor als je radiateur het voor de 2e keer begeeft makkelijker want dan kun je zonder dashboard los te halen wisselen.( moet je alleen je pedalen verwijderen.)
Als je de oude radiateur in 2-en breekt/trekt kan je 'm d'r uit rammen zonder het dashboard los te halen. Deze kleinere radiateur kan je zonder het dashboard los te halen terug plaatsen. Blijft leuk klusje (pedalen moeten sowieso los), maar scheelt alweer met hele dashbooard slopen. :D
Mrtn
Car: R5GTT

R5GTE schreef:2. de schroeven in de kachelunit kun je pas losschroeven zodra het dashboard weg is.
Je moet je dashboard liften, omhoog trekken dus, dan kom je wel bij die boutjes van je kachelhuis, je hebt alleen een behoorlijk verlengstuk nodig want ze zitten flink diep, hoog dus.
Mrtn = Maarten
_Martijn_
Contacteer:

Goof schreef: Als je de oude radiateur in 2-en breekt/trekt kan je 'm d'r uit rammen zonder het dashboard los te halen. Deze kleinere radiateur kan je zonder het dashboard los te halen terug plaatsen. Blijft leuk klusje (pedalen moeten sowieso los), maar scheelt alweer met hele dashbooard slopen. :D
In hoeverre is het verstanding om dat ding te breken?
Gaat er dan niet nog meer stuk? En hoe makkelijk is zoeits te breken, het lijkt me best sterk.

en R5GTE tnx voor de foto's.
He! nu is die weer rood.
kevinb
Contacteer:

Heb ook een probleem, dacht dat het misschien wel in dit topic paste .

Ben voor een kameraad bezig zen ventilatiefan terug draaiende te laten krijgen, nu heb ik alles nagezien, maar denk dat het aan het motortje zelf ligt.
Je weet wel waar de schroef opzit.
Nu de schroef heb ik er al afgekregen, maar het motortje wil niet loskomen..
Hoe krijg ik dit motertje er af?
Zo zonder chaufage is behoorlijk koud rond deze tijd van het jaar.

dank op voorhand,
Kevin.
Steven
Car: M536

Ah goeie vraag, dat wil ik ook wel eens weten, gezien mijne onwijs piept. En met he kouwe weer begint het toch wel irritant te worden.
kevinb
Contacteer:

idd. Heb al een serieuze snok aan de schroef gegeven, die had ik in men hand, maar het motortje blijft gewoon zitten.

Iemand een idé?
Dit is toch wel van de zo goed als meest voorkomende kwaal bij een 5je niet?
Rob

Steven (Fiets) schreef:Ah goeie vraag, dat wil ik ook wel eens weten, gezien mijne onwijs piept. En met he kouwe weer begint het toch wel irritant te worden.
Ik heb ongeveer hetzelfde: als ik hem in lage toeren zet (de verwarming) dan maakt deze een geluid alsof de propellor los zit, is dit op een andere manier dan het hele dash eruit te slopen te verhelpen?
JW

De ventilator krijg je eruit door er heel hard aan te trekken (en ik bedoel echt hard!!!). Hij zit er namelijk geklemd in. Let wel op bij de montage dat de contacten de goede kant opwijzen (contacten zitten onderaan) anders druk je alles kapot.

Revisie van deze apparaatjes heeft weinig zin, het is namelijk echt zo'n goedkoop mechaniekje. Je kunt eventueel wel de propeller wat vaster zetten maar na verloop van tijd begint ie wel weer. Het beste is een nieuwe maar is wel prijzig (ik meen E 85,00).
kevinb
Contacteer:

okee, bedankt, dan moeten we er nog eens, wat extra power opzetten!

Bedankt al zekers voor de info!!
Hou jullie op de hoogte voor verdere info!
JW

Meestal als de ventilator niet meer werkt dan is meestal de weerstand kapot. Deze weerstand regelt de snelheid van de ventilator (sorry voor de benaming maar ik weet even niets anders). Als deze kapot is ben je ver van huis... Deze zit namelijk binnenin de kachel en krijg je er niet uit zonder de complete kachel te demonteren. Een optie is om dan de ventilator zelf te gaan schakelen.
Tim B.

Piepende ventilator is gewoon R5 nostalgie! :D
Steven
Car: M536

Jup, maar als de mijne soms als een gehaktmolen klinkt vind ik het een beetje irri worden :)
kevinb
Contacteer:

JW schreef:Meestal als de ventilator niet meer werkt dan is meestal de weerstand kapot. Deze weerstand regelt de snelheid van de ventilator (sorry voor de benaming maar ik weet even niets anders). Als deze kapot is ben je ver van huis... Deze zit namelijk binnenin de kachel en krijg je er niet uit zonder de complete kachel te demonteren. Een optie is om dan de ventilator zelf te gaan schakelen.
Kan ik dit nazien zonder de volledige kachel er uit te halen?
Ik denk zo aan bvb, een testlampje op de pennetjes van het motortje te zetten?
Voor ik heel de boel begin te slopen.
JW

Ikheb het als volgt gedaan:

Ventilator eruithalen, twee noodkabeltjes eraan bevestigen, houd de draadjes op de accu en als ie het dan wel doet dan is de weerstand naar z'n grootje. Je kunt eventueel ook met een multimeter de pooltjes in de auto nameten (uiteraard nadat de ventilator is verwijderd).

Ik kan het mis hebben maar ik denk echt dat je weerstand kapot is. Afgezien van het ratelende geluid zijn die ventilatoren niet kapot te krijgen.
kevinb
Contacteer:

Heb ik maar 1 geluk, dat het niet bij mijn eigen wagen is, :p
Nee, das niet mooi van mij, zal dan wel eerst is horen wat hij van plan is, het is een gewoone 1.1 van '86
Bedankt voor de info!!
Stefijn

nice pics :) , zou je een kleine beschrijving van een regeltje of zo bij de foto's kunnen zetten? Vind het lastig om te zien wat er precies gebeurd
Geert Claes

Kevin, zou het niet de potentiometer zijn die kapot is?
:p :p :p :p
R5GTE

"quote"Wat wil een mens meer dan een GTT ??
een GTE :D :) :D :wink: >-)
Geert Claes

:p :p :p :p :p :p
kevinb
Contacteer:

Geert Claes schreef:Kevin, zou het niet de potentiometer zijn die kapot is?
:p :p :p :p
:lol: gapjas, da was het eerste dat ik heb nagezien!! :p
Geert Claes

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Michiel

JW schreef:De ventilator krijg je eruit door er heel hard aan te trekken (en ik bedoel echt hard!!!). Hij zit er namelijk geklemd in. Let wel op bij de montage dat de contacten de goede kant opwijzen (contacten zitten onderaan) anders druk je alles kapot.

Revisie van deze apparaatjes heeft weinig zin, het is namelijk echt zo'n goedkoop mechaniekje. Je kunt eventueel wel de propeller wat vaster zetten maar na verloop van tijd begint ie wel weer. Het beste is een nieuwe maar is wel prijzig (ik meen E 85,00).
Bedoel je gewoon aan de 'propeller' vanuit de motorruimte??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie