Ik heb een clio 16v uit 93, en sinds de kou begon viel me op dat de koelvloeistof en olie niet echt op temperatuur kwamen, en dus ook in de auto het niet echt lekker was.
Ik dacht thermostaat stuk, vervangen ( er zaten zes gaten in geboord van een mm of 5 ), nu wordt bij gewoon snelweg rijden de olie 100-110 graden en de koelvloeistof temp schommelt duidelijk tussen de helft van de schaal en het laatste gebied, imitatie thermostaat vervangn voor een orig. reno, nog steeds hetzelfde.....
vraag: Is dit normaal?, ik denk van niet, zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en nog belangrijker; oplossingen??
alle ideeen zijn welkom
ps ik heb zo gauw geen ander topic kunnen vinden waar dit in staat beschreven
temperatuur koelvloeistof en olie vraag
Ja komt wel es voor, hang een stuk karton voor je radiateur. Hoeveel je precies bedekt is ff gissen, maar dat scheelt al wat.
Dus als ik het goed begrijp is de olie temp. bij normaal rijden op de snelweg 100 graden, dat is normaal.
De motortemp. hoort altijd voor het midden te staan als hij over het midden heengaat is er iets niet goed, heb je het termocontact in de radiateur al vervangen?
Ik heb alles orgineel op de mijn 16v zitten en bij normaal of extreem gebruik komt de motortemp. niet boven de kwart of het nu koud of warm is.
De motortemp. hoort altijd voor het midden te staan als hij over het midden heengaat is er iets niet goed, heb je het termocontact in de radiateur al vervangen?
Ik heb alles orgineel op de mijn 16v zitten en bij normaal of extreem gebruik komt de motortemp. niet boven de kwart of het nu koud of warm is.
thermocontact, is dat niet alleen om je fan aan uit te schakelen?? Motortemp komt duidelijk wel over het midden, kben dus gelukkig niet gek! Ik ben wel blij dat die olietemp normaal is!! bedankt zover!
blijft echter de vraag hoe de motor/water temp zo hoog kan oplopen en niet wordt afgeregeld door mijn nieuwe reno-thermostaat??
blijft echter de vraag hoe de motor/water temp zo hoog kan oplopen en niet wordt afgeregeld door mijn nieuwe reno-thermostaat??
Hoe het precies zit met het termocontact durf ik niet te zeggen.
Dat de motortemp. over het midden heen komt is niet goed is erg schadelijk voor het blok, als het lampje gaat branden ben je nog verder van huis, lampje motortemp. branden betekent blok laten reviseren dus als ik jou was zal ik er maar snel naar laten kijken.
Slaat de fan wel aan als ie op het midden komt??? dat hoort wel.
Dat de motortemp. over het midden heen komt is niet goed is erg schadelijk voor het blok, als het lampje gaat branden ben je nog verder van huis, lampje motortemp. branden betekent blok laten reviseren dus als ik jou was zal ik er maar snel naar laten kijken.
Slaat de fan wel aan als ie op het midden komt??? dat hoort wel.
Nou nou schadelijk voor het blok, niet zo heftig hoor. Bij de gtt heb ik hem toch graag over het midden hoor, ligt net aan de schaal. Olietemperatuur mag best tot 100 graden zijn. Schadelijk worden extremere temperaturen, als de lampjes gaan branden.
goed.....ik ben het nu echt kwijt!!!!, ik heb dus een nieuwe originele thermostaat er in zitten, ik heb mijn radiateur vervangen, met het thermocontact, de waterpomp kan het niet zijn want met die doorboorde thermostaat werd de motor niet warm.......HELP!!!.....Het laatste wat ik nu nog kan bedenken is dat de opnemer die een signaal naar de temp meter geeft, niet goed weergeeft of zo.........de temp in mijn expansievat werdt niet hoger dan 85 graden, dit lijkt me normaal.......HELP!!!....De opnemer van de koeltemp voor de injectie systeem gaf een waarde van 300-350 ohm, moet ook goed zijn........HELP......waarom geeft met normaal snelwegverkeer mijn koelvloeistofmeter hoge waarden aan???.....

Maak je niet druk.
Ik heb precies, maar dan ook precies het zelfde!!!
Is gewoon goed!
Er zijn verschillende sensoren gebruikt in de clio16V, ik heb om te testen die van mijn vriendin der clio eruit gehaalt en er bij mijn ingestopt. Ik vertrouwde mijn temp. ook niet, maar wou zeker weten waar het aan lag.
De clio van mij vriendin werd volgens de meter niet warm, terwijl die van mij wel warm werd. na de sensor ff verwisseld te hebben, werd die van mijn vriendin wel warm, bijna de dezelfde waarde als die van mij aangaf, en die van mij gaf aan dat ie niet warm werd.
Ik had toen al voor de zekerheid een radiateur gehaalt, maar die erin zat was gewoon goed gaf namelijk geen verschil.
Een zaakje van been there, done that enz enz.

Mijn temp.metertje staat meestal bij normaal verkeer tussen de half en 3kwart, op schaal gezien dan van het metertje. Net onder de 3kwart slaat de fan aan, tussen de half en 3kwart gaat ie weer uit.
Niet zo snel panieken hoor, het is een indicatie op zo'n metertje. Als er iets stuk was geweest had je allang gestrand naast de weg gestaan.
Je moet alleen even weten op welke stand (op schaal gezien) je fan aanslaat. (vaak merk je dat ook wanneer ie daadwerkelijk aangaat door een langzamere stationaire loop.) Kijk dan of je metertje minder aangeeft zodat de motor weer "afkoelt". Dan is alles in orde hoor
Niet zo snel panieken hoor, het is een indicatie op zo'n metertje. Als er iets stuk was geweest had je allang gestrand naast de weg gestaan.
Je moet alleen even weten op welke stand (op schaal gezien) je fan aanslaat. (vaak merk je dat ook wanneer ie daadwerkelijk aangaat door een langzamere stationaire loop.) Kijk dan of je metertje minder aangeeft zodat de motor weer "afkoelt". Dan is alles in orde hoor
Mrtn = Maarten