[Chamade16v] Jeroen's Project...einde verhaal!!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Ik zal ook ff proberen het probleem weer te geven :D

Gistermiddag/avond, bijna 20 uur na de start van een twijfelachtige operatie (is een opbouw toch altijd) liep de motor als een zonnetje nadat ik de benzineleidingen er goed op had gezet. Dus de motor meteen weer uit gezet nadat we alles hebben gecontroleerd op z'n werking, tot zover ik kon zien deden alle functies het, het instrumentenpaneel gaf alles weer en de motor reageerde perfect op contact, deze ging dus aan en uit. Nadat we het koelsysteem hadden ontlucht heeft de motor zeker 15 min. gelopen waarmee ik met de hand het toerental verhoogde om zo de motor sneller warm te laten worden, de fan was niet aangeslagen op de stand van het instrumentenpaneel waar het andere (1.4) blok aansloeg, de fan doet het wel (heb ik ter controle doorverbonden), nu denk ik dat dit motorblok een andere/hoger thermocontact heeft. Dit is dus geen probleem voor zover ik weet. Nu slaat de motor alleen steeds af nadat deze daarvoor prefect heeft gelopen.

Het gaat als volgt;

De motor slaat aan en draait een mooi rond toerental, zal op gehoor tussen de 900 en 1000tpm wezen, na een seconde of 5 hoor en merk je dat het toerental daalt en dat de motor wilt bokken (dat ie net niet afslaat), dan begint ie geweldig lucht te zuigen en slaat ie af (deze hele procedure duurt 10 sec.)
Aangezien het gister al 24.00uur was en evengoed 24 uur bezig zijn geweest had ik niet meer het frisse verstand om na te denken wat het kon zijn en nu nog zal ik het niet weten :(

Iemand van jullie, het zal vast iets lulligs wezen want daarvoor deed ie het prima, ik zat zelf aan lucht of benzine toevoer te denken :)
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Contacteer:

Bart V schreef: Je kan hem ook even omruilen met de sensor van je 1.4e, die is hetzelfde.
neej die ga je helemaal niet gebruiken :D

Zit er nie gewoon ergens simpel een verstopping in een leiding ofzo dat hij niet genoeg lucht/benzine krijgtdaar lijkt het wel op lijkt me. (maarja ik ben maar een simpele ziel dus da zal het wel nie zijn)
Mrtn

Simpele zielen komen meestal wel met de beste en eenvoudigste oplossingen :wink: Die denken zo niet moeilijk.........
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Contacteer:

Mrtn schreef:Simpele zielen komen meestal wel met de beste en eenvoudigste oplossingen :wink: Die denken zo niet moeilijk.........
:D ik ben GOED!!!! hahaha nee hoop gewoon voor jeroen dat het wel zoiets simpels is.
(is het uitbouwen van de 1.4 wel goed verlopen?)
Mrtn

Het uitbouwen ging prima, het blok is alleen 2x gestuiterd op de grond van een meter hoog, toen iemand de kraan te snel liet zakken :D

Nee hoor, grapje :wink:

Uitbouwen was het probleem niet, die ander inbouwen ook niet, aansluiten ook niet (stekkers kwamen voor dat deel overeen), maar nu blijven lopen, sja............
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Contacteer:

ja ik weet het ook echt niet waneer gaat er weer gekeken worden naar wat het kan zijn? vanavond? (dan kun je meehelpen het blok in ons busje te leggen :D haha) hoop dat het bij mij ook zo makkelijk gaat dus dat het inhangen redelijk gaat. voor zover ik nu weet is het alleen ff de motorsteuen overzetten (tenminste die bovenste) en misschien de kabelboom van mijn clio afhalen en op het r19 blok hangen (maar hoop eerlijk gezegt van niet dus dat de kabels gewoon allemaal hetzelfde zijn maar zoveel geluk zal ik wel weer nie hebben.) en dan wachten tot volgende week vrijdag dan kan ik mijn auto wegbrengen naar iemand die hem wil inbouwen voor mij. (en das gewoon in breda dus das wel een stuk makkelijker want ergens anders krijgen om in te laten bouwenis nogal een probleem want om hem nu kei ver te gaan slpen zie ik ook niet echt zitten eigenlijk.)
Robke
Car: Lexus IS250

Is de massa goed, ik had laatst ook zo'n zelfde probleem. Bij mij was de massa een beetje los en gecorrodeerd.

Ik zou dus in ieder geval eerst de alle massa's goed nakijken.
Mrtn

Bij het uithalen van het 1.7 blok waren we de massakabel vergeten los te halen, die is dus gebroken. (het was zo'n gevlochten) die zat verstopt aan de zijkant van de bak. Hier heb ik dus een nw. kabel voor getrokken die toch echt massa maakt, net als die kabel op het blok. Bijna uitgesloten dus..
Mrtn = Maarten
Steven
Car: M536

Adje, een kabelboom overzetten is 5 minuten werk, dat heb je zo gedaan.
Robke
Car: Lexus IS250

Is de kabel dik genoeg, want die gevlochten kabels zijn niet al te dun.
Mrtn

Ja, het is echt een dikke kabel, dikker als die op het blok (dus standaard) is...
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Adje, een kabelboom overzetten is 5 minuten werk, dat heb je zo gedaan.
is dat zo? ik hab andere verhalen gehoord namelijk.

Maar is er echt helemaal niemand die ervaring heeft met het inbouwen van een 19 motor in een clio? lijkt me sterk eigenlijk
Riël
Über-Spammer

Is niets te heet geworden door dat koelvloeistoflek? Pak es een spuitbus snelstart en ga daarmee rondom je injectie spuiten. Gaat de m otor hoger lopen, heb je valse lucht. Doe dat ook es als ie gaat 'bokken' en je dat zuiggeluid hoort. Zo kwamen we ook op ons lek bij de volvo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k

Riël schreef:Is niets te heet geworden door dat koelvloeistoflek? Pak es een spuitbus snelstart en ga daarmee rondom je injectie spuiten. Gaat de m otor hoger lopen, heb je valse lucht. Doe dat ook es als ie gaat 'bokken' en je dat zuiggeluid hoort. Zo kwamen we ook op ons lek bij de volvo.
nee heb hem meteen uitgezet toen hij ging lekken en hij liep net 30 seconden, dus lijkt me niet dat er iets te heet is geworden.

Met die snelstart (?) wat voor lek moet je daar mee zoeken dan?
jeroen.k

Bart, hoe kan ik de auto uit laten lezen dan? Ik ben daar geen stekker voor tege gekomen op dit blok! Waar moet die stekker zitten?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

jeroen.k schreef:Bart, hoe kan ik de auto uit laten lezen dan? Ik ben daar geen stekker voor tege gekomen op dit blok! Waar moet die stekker zitten?
Als alles goed is aangesloten (ga ik vanuit anders zou ie niet kunnen lopen) dan zit er bij een clio in de zekering kast een stekker waar de testkast van renault in komt. Die loopt een diagnose test en geeft dan aan wat er voor storing in zit.

Bij een 19 weet ik het niet maar ik gok er op dat daar ook de stekker in de zekeringkast zit. Please correct me if iŽm wrong :)

Gr. Frits
Riël
Über-Spammer

jeroen.k schreef:
Riël schreef:Is niets te heet geworden door dat koelvloeistoflek? Pak es een spuitbus snelstart en ga daarmee rondom je injectie spuiten. Gaat de m otor hoger lopen, heb je valse lucht. Doe dat ook es als ie gaat 'bokken' en je dat zuiggeluid hoort. Zo kwamen we ook op ons lek bij de volvo.
nee heb hem meteen uitgezet toen hij ging lekken en hij liep net 30 seconden, dus lijkt me niet dat er iets te heet is geworden.

Met die snelstart (?) wat voor lek moet je daar mee zoeken dan?
Valse lucht, je zegt toch dat je 'm hoort zuigen?
Mrtn

Kheb vandaag weer ff gekeken, dat lucht zuigen gaat gewoon via het filter en is normaal.

Het is gewoon dat de motor in toerental daalt en dus afslaat.
Ontsteking kan het niet wezen, daar daalt het toerental niet van en lucht lijkt mij ook niet echt voor de hand te liggen.
Volgens mij neemt de benzine-inspuiting af, inspuiting daalt dus. Maarja, injectie.....dus lijkt me niet dat deze afgesteld kan worden (stationairversneller), of is de benzine-inspuiting nog wel te regelen????
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Ja is dat te regelen? Denk het niet zeker! Als we morgen nog niks weten gaat hij gewoon ff naar de dealer, dan zien we wel wat er aan mankeert. Wel klotezooi zeg, heb nu zoiets van waar ben ik aan begonnen...
Menno

Je had koelvloeistoflekkage, en 't hele spul zal nog wel niet goed ontlucht geweest zijn. Dat lijkt me de reden dat de fan niet aansloeg.

Dat afslaan klinkt een beetje alsof d'r iets mis gaat met 't mapsignaal. Zit 't mapslangetje wel op de goeie plek aangesloten?
rev it like a rental
Mrtn

jeroen.k schreef:Ja is dat te regelen? Denk het niet zeker! Als we morgen nog niks weten gaat hij gewoon ff naar de dealer, dan zien we wel wat er aan mankeert. Wel klotezooi zeg, heb nu zoiets van waar ben ik aan begonnen...
Komt wel goed hoor, de eerste week/2 weken zijn toch kinderziektes eruit halen, maar daarna......... >-) >-)
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Menno schreef:Je had koelvloeistoflekkage, en 't hele spul zal nog wel niet goed ontlucht geweest zijn. Dat lijkt me de reden dat de fan niet aansloeg.

Dat afslaan klinkt een beetje alsof d'r iets mis gaat met 't mapsignaal. Zit 't mapslangetje wel op de goeie plek aangesloten?
Waar hoort dit mapslangetje te zitten dan??? Bij het inlaatspruitstuk?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

map slangetje zit idd aan het inlaat spruitstuk
en aan de mapsensor
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:map slangetje zit idd aan het inlaat spruitstuk
en aan de mapsensor
Is de mapsensor dat ding boven de ontseking/bobine? Met een slangetje en een kabeltje?
Ad van Haperen
Contacteer:

kben er vandaag ook geweest en is idd HEEL vaag hoe hij uitvalt.
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Ik heb bij m'n vorige 19 gehad dat de labdazonde rot was,hierdoor viel die soms ook uit
ik zal niet zeggen dat dit het is,tis maar een ingeving.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Bart V

jeroen.k schreef:
en aan de mapsensor
Is de mapsensor dat ding boven de ontseking/bobine? Met een slangetje en een kabeltje?
Als je bovenin het topic leest had je het al kunnen weten :-D
Steven
Car: M536

Uitlezen die hap :)
Riël
Über-Spammer

Zo lastig te zeggen eigenlijk.

Maar even opbeuren: Reken maar, dat komt wel goed hoor! Straks kun jij lekker cruisen.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

jeroen.k schreef:
en aan de mapsensor
ik had het een paar weken terug dat ie ingescheurd was zelfde verschijselen maar minder erg omdat ie zichzelf af en toe dicht zoog
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k

Net ff met de Renault hier gebeld, zij verdenken (net asl Mrtn me vandaag heeft gemaild) de brandstofpomp of de aansturing daarvan. Nu moet ik dus met een multimeter kijken of de brandstofpomp wel stroom krijgt...

Als ik de auto op contact zet dan moet ik dus 12V meten bij de pomp? En dan hoort hij weer uit te vallen? En dan als de motor start hoort hij weer te gaan draaien? (op 12V?).

Mocht dit dan dus niet goed zijn, dus dat de pomp idd niks meer doet nadat de motor gestart is, dan ligt dit aan de pomp of aan het relais? Het relais zit in de kast van de kabelboom stekker neem ik aan? (hoe te herkennen?) Alle relais in deze kast hebben we overgenomen van de TXE, dus die horen wel bij het blok. kan het nu zijn dat deze niet communiceert met de pomp? Dus dan is het een kwestie van pomp vervangen? Of hou je dan het probleem met het relais?

Laatste vraag (want het zijn er best veel) is de pomp evt. door te verbinden? Dat hij dus zodra ik het contact erop zet continu blijft lopen? Hij gooit de benzine dan toch direct weer retour? Dan zou ik namelijk ff kunnen kijken of hij dan wel blijft lopen.
Paskie

hm komt me bekend voor .... heb zoiets ook gehad: starten ongeveeer 10 sec lopen , dan begon ie een beetje te bokken ,bij gas geven had ik t idee dat ie niet meteen reageerde op de beweging van het gaspedaal. Heb toen t brandstofpomp-relais vervangen,dat hielp niks, bleek achteraf een breuk in de plusdraad naar de brandstofpomp te zijn.

Misschien dat je er wat aan hebt.
iig succes ermee!
jeroen.k

Hmmmm, interessant idd. We zullen eens kijken vandaag. Denk dat ik de pomp maar gewoon buiten het relais om laat lopen, dus bij anzetten van contact direct pompen. kan geen kwaad en weet je zeker dat hij het doet! :D

maaruh hoe doe je dat? Dat is de vraag...
Bart V

In die kast zitten 4 relais. Elk relais heeft 4 pootjes. Op de stekkers van die relais staan nummers. pin 1 en 2 is altijd de stuurspanning en massa voor het relais, en pin 3 en 4 zit het geschakelde apparaat op. Als je die dus doorlust met een draadje gaat in dit geval de pomp lopen. Als je dus weet welk relais voor de pomp is en je verbind pin 3 en 4 op de stekker van het relais door (relais er ff afhalen en draad in pin 3 en 4 stoppen) moet in dit geval de pomp gaan lopen. Gewoon alles relais 1 voor 1 doorverbinden (pin 3 en 4 dus) dan hoor je vanzelf welke het is. De andere 3 zijn voor de computer voeding, koelvan en nog 1 of ander voorschakelrelais voor het systeem.

Je kan idd het beste beginnen met meten op de aansluitingen van de pomp zelf. Jij zal wel een dompelpomp in de benzinetank hebben, dus je ff die stekker omhoog prutsen bij je tank. Die is toegankelijk door dat ronde rubberen deksel weg te halen onder de bekleding in je achterklep. Even vragen of iemand de auto wilt starten terwijl jij meet, als de spanning na 10 sec dus wegvalt zit het dus in de aansturing van de pomp.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 19 nov 2002 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Paskie

ik heb toen gewoon zelf een draad getrokken vanaf t relais , t naar binnen wurmen van de kabel naar binnen toe is nog t kuttigste werk van alles.maar meet m eerst maar es door voordat je daaraan gaat beginnen.
Plaats reactie