Blue Print

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Zeg ik lees hier wel eens van een motorblok dat geblueprint is maar kan iemand mij uitleggen wat dat precies inhoudt? Is het niet gewoon het tunen van een blok?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Searchfunctie gebruiken, is al vaak genoeg uitgelegd.
edwinvr
Berichten: 758
Lid geworden op: di 26 mar 2002 0:00
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

probeer ff de search knop, hier zijn al wat topics over...
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Het blueprinten is het aanpassen van de motor op de cup specificaties. Heb zo'n motor gehad en daar rijdt Robertt van Bambost nu mee. Wat ze doen is oa.:
* grotere kleppen
* flowen inlaatkanalen
* uitwegen/ uitbalanceren van de krukas
* uitwegen/ uitbalanceren van de drijfstangen
* aanpassen chip
Eventueel kun je de nokkenassen aanpassen. Had ik wel gedaan dus. De cup clio's hadden idd 160 pk, achterberg prepareerde een hoop van die clio's. Met nokkenassen wordt het iets meer qua vermogen. De buis waar jullie het over hebben is niets meer dan een slang van het dichte, originele filterhuis naar de bumper. Ik had geen mistlanmpen en had daar ipv een grote luchthapper zitten met zelfde buis en filter. Tis een boel geld maar wel kwaliteit.


Dit heb ik net opgezocht :D
Dit schreef Zeeuw ;)


Grtzzz
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dit vind ik GEEN nutteloos topic. Ik kan me namelijk niet herinneren ooit een topic gezien te hebben met de als onderwerp blue printen. Dus als iemand nog info heeft zou het toch best handig zijn als de hiet geordend zou worden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Bleuprinten:

- kleppen onder andere hoek slijpen
- in- en uitlaat poorten bewerken
- zuigers uitwegen
- drijfsangen uitwegen
- krukas uitwegen en balanceren samen met de drukgroep
- cilinders extra fijn laten honen en speciale speling meegeven
- speciale speling bij de lagers

ben denk ik een paar dingetje vergeten.

nokkenassen, chip, uitlaat, grotere kleppen enz..... behoren niet tot blueprinten maar tot performance parts, blueprinten houdt eigenlijk in een standaard motor aanpassen zodat deze soepeler en sneller loopt, door dus minder weerstand te hebben is de motor ook wat minder slijtage gevoelig en kan hij ook veel meer vermogen hebben.

Maar over blueprinten zal iedereen wel een andere visie hebben.

Ro
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Moet dit topic niet verplaats worden naar nl.chat.renault?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Blue printen is toch een term van achterberg??? Is toch niet een algemene term?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

nee, is een algemene term.
Ooit stonden technische tekeningen op papier, ipv op een beeldscherm. Hier werd een soort blauwig papier voor gebruikt, de blue print. Blue printen is derhalve iets in elkaar zetten volgens de meest gunstige interpretatie van die tekening.

Er wordt dus niks wezenlijks veranderd, das tuning. Alle tolleranties en dergelijke worden zo optimaal gekozen.
rev it like a rental
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Moet dit topic niet verplaats worden naar nl.chat.renault?
Neuh, naar NL.Techniek.Motor, das dus bij deze gebeurd :)
Plaats reactie