Wie heeft er ervaring met Dynamat, en kan me er de ins en outs over vertellen? Vragen die me in ieder geval naar boven borrelen zijn:
- gaat 't alleen rammeltjes tegen, of wordt 't geluid ook anders? (voller,doffer?)
- waar mag/moet je 't allemaal toepassen?
- moet je de stukken zo groot mogelijk maken?
- hoe bevestig je het?
- is dynamat de enige, of zijn er meer toepasbare materialen?
- waar koop je 't?
- wat kost 't?
Alvast bedankt.
How about Dynamat?
Je kunt het overal toepassen, er zit een plaklaag en als je het warm maakt, kun je het er zo opplakken.
Het is duur spul dat Dynamat, het enige wat het doet is ontdreunen, dus metaal wordt wat steviger en het werkt goed als geluidsisolatie.
Het is stukken goedkoper als je gewoon matten bitum haalt, is hetzelfde en is aanzienlijk goedkoper.
Op m'n werk gebruiken we matten van 1 bij 1 meter om allerlei dingen te dempen en die kosten per mat maar iets van 10,- ofzoiets, Dynamat is zeker 2 keer zo duur.
Oja, je kunt het bij de betere caraudio speciaalzaken halen.
Het is duur spul dat Dynamat, het enige wat het doet is ontdreunen, dus metaal wordt wat steviger en het werkt goed als geluidsisolatie.
Het is stukken goedkoper als je gewoon matten bitum haalt, is hetzelfde en is aanzienlijk goedkoper.
Op m'n werk gebruiken we matten van 1 bij 1 meter om allerlei dingen te dempen en die kosten per mat maar iets van 10,- ofzoiets, Dynamat is zeker 2 keer zo duur.
Oja, je kunt het bij de betere caraudio speciaalzaken halen.
Dynamat wordt vooral voor grote oppervlakken gebruikt. dus deuren, zijpanelen en bodem kunnen met dynamat worden bekleed. De stukken moeten elkaar wel overlappen om voor een goede geluidsisolatie te zorgen. Het zorgt er dus voor dat geluiden van buiten minder goed hoorbaar worden en de geluiden van binnenin (audio) dus beter klinken. Voor de moeilijk te bereiken plekken is er ook Dynamat in een spuitbus, dit werkt precies hetzelfde als de matten. Ik heb nog ergens een oude Maxpower of Revs waarin een How-to guide instond over dynamat. als ik het kan vinden zal ik die ff meenemen naar de Meern.
Haast elk zichzelf respecterend audio-merk heeft van die zooi. Ik heb zelf die van Caliber gebruikt. Die is zelfplakkend. Dat is wel handig. Maar gewoon dakleer vastzetten met spuitlijm werkt ook perfect. En dat scheelt behoorlijk wat geld.
Je hoort het verschil wel. Wil je het gebruiken voor de audio of echt om het rijgeluid te dempen ? Wanneer je het voor de audio gebruikt zou ik eerst beginnen om een paar stukken achter de boxen te doen.
BTW: dikke bodycoating werkt ook OK.
Je hoort het verschil wel. Wil je het gebruiken voor de audio of echt om het rijgeluid te dempen ? Wanneer je het voor de audio gebruikt zou ik eerst beginnen om een paar stukken achter de boxen te doen.
BTW: dikke bodycoating werkt ook OK.
Menno, ik heb 2 artikelen gevonden over het aanbrengen en nut van Dynamat (met geluidstests), ik heb ze gekopieerd en neem ze 3 nov voor je mee.
dat zou wel fraai zijn als je dat wilt doen.robclio16V schreef:Zou ik wel doen ja.
Ik kan eventueel wel een mat bituum meenemen 3 november. Hoef je niet te zoeken en dat plakt al meteen.
Als ik 't van de plaatselijke bouwmarkt moet hebben hiero krijg ik een pannendakje in m'n voordeuren...

rev it like a rental
Ik heb met een soortgelijke spul gewerkt dacht dat het Sonomast heete dit werd gebruikt om luchtkanaalventilatoren te dempen van geluid en trillingen. Het is een soort dikke +/- 3 mm stugge mat met aan een kant een soort leder struktuur erop en aan de andere kant een plaklaag... het was er ook in een ander soort barifold met flexibelle mat met lood erin verwerkt..
Wat ook goed werkt voor binnenisolatie van baskisten is armaflex dit is eigenlijk voor het isoleren van Koelleidingen.. maar is een heel goed alternatief weet alleen niet wat ze tegenwoordig kosten en ofdat ze dit bij de bouwmarkt verkopen het is er in verschillende diktes vanaf 1/2 cm.. Anders even naar de isolatieboer.. ook voor barifold sonomast..
Ik kreeg een goede tip van de spuiter. Ik wil mijn gtt/gte straks volledig issoleren zodat ik geen lawaai meer hoor van buiten af. De spuiter zij toen dat ik de issolatie van een bmw of van een mercedes moest ophalen van de sloop. Kost (bijna) niets en schijnt goed te helpen. Hij had dat ook al eens gedaan bij (volgens mij) een corsa en werkte perfect.
There will be plenty of time to rest when your dead
Klinkt inderdaad wel logisch Clio deurtje dichtgooien Tok!! of een mercedes deur Dink!!!..catrinus schreef:Ik kreeg een goede tip van de spuiter. Ik wil mijn gtt/gte straks volledig issoleren zodat ik geen lawaai meer hoor van buiten af. De spuiter zij toen dat ik de issolatie van een bmw of van een mercedes moest ophalen van de sloop. Kost (bijna) niets en schijnt goed te helpen. Hij had dat ook al eens gedaan bij (volgens mij) een corsa en werkte perfect.
Ik heb het ook in mijn deuren.
Merk en prijs weet ik niet meer, maar het was speciaal voor de auto/audio.
Het is inderdaad vrij zwaar, maar het klinkt een stuk beter als je je deur dicht gooit
Wat ik er in heb is ook zelfklevend, met een stevige schaar te knippen en ong. 2 mm dik.
Het is ook er goed in model te drukken zoals in je deur om een verstevigingbalk.
Merk en prijs weet ik niet meer, maar het was speciaal voor de auto/audio.
Het is inderdaad vrij zwaar, maar het klinkt een stuk beter als je je deur dicht gooit

Wat ik er in heb is ook zelfklevend, met een stevige schaar te knippen en ong. 2 mm dik.
Het is ook er goed in model te drukken zoals in je deur om een verstevigingbalk.
morrie moet je de deur van een 5je eens dichtgooienArmando schreef:Klinkt inderdaad wel logisch Clio deurtje dichtgooien Tok!! of een mercedes deur Dink!!!..catrinus schreef:Ik kreeg een goede tip van de spuiter. Ik wil mijn gtt/gte straks volledig issoleren zodat ik geen lawaai meer hoor van buiten af. De spuiter zij toen dat ik de issolatie van een bmw of van een mercedes moest ophalen van de sloop. Kost (bijna) niets en schijnt goed te helpen. Hij had dat ook al eens gedaan bij (volgens mij) een corsa en werkte perfect.

Immer wieder die verdammte Holländer