Raar maar waar, aandrijfas ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
jpp_GTX

Ik heb in augustus een andere aandrijfas geplaatst in mijn renault 5 GTX omdat bij de oude de homokineten waren versleten.

Ik ben toen op vakantie gegaan naar Italie. Echter in Zwitserland (800 km later) begon ineens de auto te trillen. De pook ging meetrillen en het stuur ook. Dit alles bij hogere snelheden en als ik gas gaf dan was het echt niet normaal. Ik dacht dus dat mijn wiel er los aan hing en aan het klapperen was. Ik heb wel een noodstop gemaakt op de vluchtstrook om zeker te zijn dat het wiel er niet af zou vliegen. Het bleek dat het wiel wel vast zat. Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging (langzaam op de snelweg 70km/u, zoveel mogelijk binnendoor, en heel weinig gas geven)verder gereden. In Italie (30 min verder) kwam ik een Renault garage tegen. Daar heb ik 30 min gewacht maar ze hadden nog pauze en dat ging nog eens 30 min duren) Ik ben toen doorgereden naar de camping (dit was met lage snelheid en op een weg rond het Lago Maggiore waar veel bochten in zaten, en toen voelde ik echt helemaal niets meer???.)

De rest van de vakantie nog 500 km gereden in Italie en niets gemerkt. Toen op de terugweg: 80km voor Venlo begon het weer en echt super erg. Ik de snelweg af en binnendoor naar Nijmegen gereden.

Ik meende echt zeker te weten dat het aan de aandrijfas lag. Ik heb er net bij de Renault garage nieuw vet in de ashoes laten spuiten en ik heb de voorwielen laten balanceren. (Net voordat ik de aandrijfas had vervangen was ik al 1x op vakantie geweest naar Italie en toen ook 1000km achter alkaar gereden, en toen niets)

Maar nu heb ik het weer een klein beetje.

Iemand een idee wat het kan zijn? Als de auto wat kouder is dan is er niets aan de hand, de eerste 10km op de snelweg 120km/h dan voel ik niets, pas als ik langer aan het rijden ben dan gaat er weer wat trillen (stuur ook een beetje)

Ik heb bij Renault een "nieuwe" ruilas gekocht, die is dus zeker weten goed. Ik hoop dat het nu over is , maar zo niet zou iemand zijn gedachten hier eens over willen laten gaan?

Ik hoop op wat reacties.

Groeten,

Jan-Paul Posthuma.

ps Het trillen voelt een beetje alof je op de snelweg even op de witte streep gaat rijden, dan voel je ook een getril. Alleen dan 10x erger. En niet alleen in stuur maar ook de pook en de stoel.

edit by ploegah > kleine letters svp
jpp_GTX

Iemand een idee? Los van de aandrijfas bedoel ik dan, kan het aan de fuseekogels liggen?, aan het differentieel? Heeft het met de stuurkogels van doen?

Maar bedenk wel dat het getril alleen optreedt bij de hogere versnellingen en alleen als ik al 10km. aan het rijden ben.
Anonymous

Ik heb precies hetzelfde als bij jou....
Het zit hem inderdaad in je aandrijfas, alleen niet aan de wielzijde kant maar aan de kant van de versnellings bak. Daar zitten als het ware 3 rolletjes in met daarin naaldlagers en waarschijnlijk liggen daar in een van die drie rolletjes de naaldlagers uit...
En hij doet het inderdaad alleen als je een heel stuk gereden heb. Het beste is om een andere aandrijfas te plaatsen.
robert

Zoiets heb ik ook gehad. Wel in een AT.
Ik heb 6 (!) aandrijfassen hiermee kapot gereden.
Erg leuke vakanties hierdoor beleefd. NOT
^%#$%^&^**&&^%$#&)(*&
(zo, mag ik ook even)

"nee, die assen waren splinternieuw, dus daar lag het niet aan."
Ik ben er tenslotte achter gekomen wat het was:
die assenserie was af fabriek fout afgemonteerd. (de as zelf)

Een heeel klein detail: de asfstand tussen bakstuk en de as was te veruitelkaar gemonteerd. Dit wordt bij montage gewoon inelkaar gedrukt. De aandrijfashoes bij de bak werkt nu als luchtveer, en duwt de homokineet bij het fusee inelkaar. Bij lange ritten looptie door gebrek aan smering en weetik veel warm en last aan elkaar. Resultaat: presies zoals je beschrijft.

Wat doe ik nu (met dezelfde as): gewoon monteren, maar nog even niet de moer bij de naaf aantrekken. Auto gewoon opzn wielen zetten. De as 3mm richting bak duwen. Nu de ashoes bij de bak aan 1 kant losmaken, en aan de bovenkant (anders loopt de olie eruit) even een ijzerdraadje tussen de hoes en as peueteren. PSSTT, loopt de extra lucht eruit. Zakie vastmaken en hij loopt niet meer kapot.
Normaal maakte ik een nieuwe as in 4 uur kapot. (dan ben je ongeveer in Nancy). Nu al 3 jaar en een paar frankrijkritten al geen probleem meer.

duzzz what to do:

maak de centrale moer van de as los, druk de as 3 mm terug, en pruts even een ijzerdraadje langs de bakhoes. Kijk even of er lucht uit puft. Die 3 mm is om voor de uitzetting van de lucht te compenseren als de hoes warm wordt.

oja: iedere dealer die je dit verteld zal je voor gek verklaren. Maar ik heb wel mijn probleem ermee opgelost en zij konden dat niet.
jpp_GTX

Nou jongens bedank ik ga het meteen proberen met de as die er nu onder zit. Maar Robert 1 ding is me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat ik de as aan 1 kant los moet maken. (hij zit met 3 bouten in de bak vast met een metalen klem/ring) Ik moet de bovenste bout los maken, maar waar moet nu precies dat ijzerdraadje tussen, bij de metalen ring aan de bak of juist daar waar het ashoesje om de as heenzit geklemd?

(geef anders even email en dan maak ik wel een plaatje kun je even aanwijzen en dan terugsturen??)

Bedankt in ieder geval.

Groeten JPP.
Mrtn
Car: R5GTT

Als ik het goed begrijp moet je een openingetje peuteren aan de smalle kant van de hoes.
Dus niet waar je as met die ring aan je bak wordt vastgezet, maar aan de dunne kant dus, waar je ashoes aan je as vastzit. Daar iets tussen friemelen en dan moet de lucht eruit lopen. toch?? Robert?
Mrtn = Maarten
jpp_GTX

Robert?? Kun je nog even aangeven waar dat nu precies moet?
Abel
Über-Spammer

robert schreef: maak de centrale moer van de as los, druk de as 3 mm terug, en pruts even een ijzerdraadje langs de bakhoes. Kijk even of er lucht uit puft. Die 3 mm is om voor de uitzetting van de lucht te compenseren als de hoes warm wordt.
Is dit in de bak of buiten de bak. Want als dit in de bak is dan verklaar ik je idd voor nuts. ;)

Want die lucht kan uit de versnellings bak ontluchting...
robert

jawel, deris tijd van komen en gaan..

ik had het in mijn 5 alpine turbo, dat ziet er ongetwijfeld wat anders uit dan bij you.

Die centale moer zit bij mij op de naaf, achter de velg. Als je die losdraaid, dan kan je (ikke teminste wel) de as iets richting de bak drukken.

Bij mij zit de homokineet aan de bakkant natuurlijk netjes in een aandrijfashoes opgesloten, maar de olie daarin kan geen kant op. Daarom werktie als luchtveer. Misschien zit dat bij een gtt anders, ik kan het in de olyslager manual niet zien.

anyway, als je centrale moer losdraaid, dan moet de as nog een eindje (1cm?) ingedrukt kunnen worden, zonder dat die hoesen ofzo tegenwerken. Das nodig voor de vering, Het is wel lastig om te checken omdat de splines in de naaf nogal zwaar kunnen lopen. Bij mij was het toen wel duidelijk omdat ik er een 80cm bandelichter als hefboom voor nodig had, als ik die weghaalde knalde de as weer naar buiten.

noges anyway die verschijnselen zijn zowiezo erg zekerweten vastlopende homokineet aan de wielkant.
En als ik de homokineet -waar echt niet meer mee te rijden valt- uitelkaar haalde, dan zie bijna geen slijtage aan het kineethuis, de kogels waren wel helemaal blauw-bruin aangebakken.
Plaats reactie