[GTT] onderhoud

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Omdat ik nu alweer een tijdje mijn gtt heb en nog niet echt bekend ben met het onderhoud (vervangen olie e.d.) vroeg ik me af wanneer je wat moet vervangen.

Ik kon hierover niet echt iets vinden in de search dus misschien is het handig om hierover een topic te maken.

Wellicht zijn er meer mensen die dit willen weten.

Dus, bij hoeveel km ... vervangen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

zo ver ik weet: (R5GTT)

- Om de 10.000km je oliefilter
-



De rest zal ik wel aanvullen als ik meer weet.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En Olie....

Je versnellingsbakolie is om de 20.000
Verder gewoon zelf wat controles uitvoeren op de wielen/schijven etc.
Je kan de koelvloeistof ook wel 1x per 10.000-15.000 vervangen en eventueel reinigen met een zuurtje.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Optimaal onderhoud naar mijn mening:

5.000km
* olie verversen (2500 of minder mag ook bij zwaar gebruik :D )
* oliefilter vervangen
* accupeil controleren en zonodig bijvullen (indien geen "onderhoudsvrije" accu aanwezig)
* elektrodenafstand bougies controleren en zonodig corrigeren

10.000km
* kleppen stellen en bougies vervangen

20.000km
* bakolie verversen
* luchtfilter vervangen


* koelvloeistof eens per jaar
* remolie eens per jaar (kwaliteit remolie is uitermate belangrijk en een kortere verversingstermijn mag natuurlijk ook !)

* bij elke beurt de torsie achteras smeren met molykote vet en bakolie (zie werkplaatshandboek)

* regelmatige inspectie van remleidingen, remblokken en remschijven

* regelmatige inspectie van wielophanging op speling, staat van bussen en lagers

* een dagelijkse controle op lekkage, en van het koelvloeistof-, motorolie- en remoliepeil kan ook geen kwaad (duh) ! Dit wel afhankelijk van de gereden kilometers natuurlijk :D
Laatst gewijzigd door speedline op zo 27 okt 2002 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Kijk, hier heb ik wat aan, thnx :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Hoe vervang je dan alle remolie? Is dat een omslachtig karwei en is dat door mij zelf uit te voeren. Ontluchten lukt me namelijk wel maar hoe krijg je alle olie eruit dan, zijn daar trucjes voor??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Een mooi lijstje :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Michiel schreef:Hoe vervang je dan alle remolie? Is dat een omslachtig karwei en is dat door mij zelf uit te voeren. Ontluchten lukt me namelijk wel maar hoe krijg je alle olie eruit dan, zijn daar trucjes voor??
Iemand een uitleg hiervoor?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

waar moet je de bak olie aftappen en bijvullen bij een GTT? Moet bij ook eens gebeuren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Tom schreef:waar moet je de bak olie aftappen en bijvullen bij een GTT? Moet bij ook eens gebeuren
Ik heb het gister nog even gedaan.
Auto links voor opkrikken. (even nog een drie poot er onder zetten voor de veiligheid)
Dan dop voor op de bak los draaien (sleutel 20 of 22 geloof ik). Je ziet hem als je onder je bumper door kruipt en naar boven langs de bak kijkt.
Daarna voel kijk je naar wat ongeveer het laagste punt van de bak is en daar zit een dop/plug in die je dan los draait.
Dan stroomt je bak leeg.... Dus wel een olie opvang bakje klaar zetten er onder.

Dan even de krik laten zakken (drie poot weg halen eerst natuurlijk) en wachten tot hij goed leeg is.

Daarna even opkrikken weer en de plug (de laagste) weer terug schroeven. (effe eerst de plug en schroefdraad schoon maken met een doekje).
En dan weer netjes laten zakken.

Daarna pak je je cadans spuit (kan je bij de Brezan voor 13 euro kopen) en vul je die met je bak olie (75 / 80) en dan steek je het tuitje door je bumper heen zo in het openvul gat. Dan leeg je je cadansspuit in de bak... :)
En vul je hem en leeg je hem nog een paar keer. Dit doe je tot dat je de olie over de rand van het vul gat ziet komen.
Dan stop je en krik je de auto weer wat op.
Drie pootje er onder en daarna het vul gat weer netjes met de dop afsluiten.
Daarna nog even met een doekje de olie restjes weg halen en voila... je bent klaar....
Drive it like you stole it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aha, maar kun je dat gat niet van boven bij dan??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Tom schreef:aha, maar kun je dat gat niet van boven bij dan??
Kan wel. Makelijkste is dan even de intercooler uit te bouwen. Dus van beneden is sneller.
Drive it like you stole it
Plaats reactie