Oliedop carter zit vast
Mijn broertje krijgt de dop onderop het carter van zijn R5 niet meer los. Iemand een slimme truuk om zoiets los te krijgen? De dop is er niet zo heel lang geleden nog af geweest, maar hij heeft hem kennelijk te strak vastgedraaid, want nu is er geen beweging meer in te krijgen 

1 - met een schroevedraaier en een hamer (lukte mij na enig geklooi)
2 - met het echte renault gereedschapje
3 - op de brug met een luchttol
2 - met het echte renault gereedschapje
3 - op de brug met een luchttol
? schroevendraaier en hamer ?
Hoe moet ik dat zien?
Hoe moet ik dat zien?
uhm...
je zet de schroevedraaier, horizontaal, tegen de buitenrand van de carterplug en je tikt zachtjes met de hamer zodat de schroevedraaier zich een stukje 'in' het metaal vreet:
O = buitenrand carteplug
--- = schroevendraaier
d = hamer
O---d
Dan verander je de hoek en tik je verder totdat ie gaat draaien.
O___d
Weliswaar is je carteplug niet helemaal netjes meer na afloop maar hij is wel los.
je zet de schroevedraaier, horizontaal, tegen de buitenrand van de carterplug en je tikt zachtjes met de hamer zodat de schroevedraaier zich een stukje 'in' het metaal vreet:
O = buitenrand carteplug
--- = schroevendraaier
d = hamer
O---d
Dan verander je de hoek en tik je verder totdat ie gaat draaien.
O___d
Weliswaar is je carteplug niet helemaal netjes meer na afloop maar hij is wel los.
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 7 okt 2002 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Interessante tip met die hamer en die schroevendraaien...
Het gereedschap is denk ik niet het probleem. Het zit gewoon heeeel vast. Ik ben zo bang dat dat ding afbreekt, dan kan ik het hele carter gaan vervangen...
Het gereedschap is denk ik niet het probleem. Het zit gewoon heeeel vast. Ik ben zo bang dat dat ding afbreekt, dan kan ik het hele carter gaan vervangen...
Ed,ed_pret schreef:beunhaas! pak gewoon goed gereedschap,
desnoods zo'n waterpomptang die klempt(ken ff nie op de naam komen iets met killer)
of een goede ringsleutel eromheen???
een carter plug is rond, dat is nu juist het hele probleem.
en wat jij bedoelt is een moordenaar (engels: killer

"Da Ploegah" is duidelik thuis in de zaken die grof geweld vragen
De schroevedraaier uitleg zou goed moeten werken.
Zit er niet zo'n vierkant gat in die carterplug ? daar kan je namenlijk gewoon een sleutel in zetten..... (vieurkante sleutel dus ...
)

De schroevedraaier uitleg zou goed moeten werken.
Zit er niet zo'n vierkant gat in die carterplug ? daar kan je namenlijk gewoon een sleutel in zetten..... (vieurkante sleutel dus ...

there is no spoon.
deurklink wel ook wel eens helpen
Het is een dop waar een sleutel 13 op past, niet zo'n torx-ding. Dat lukt dus allemaal wel. Maar wat ik zeg, het zit wel errug vast en ik ben bang dat die plug stuk gaat en er nooit meer uit kan.
das een goeie, Gille !gille (mountainbike) schreef:deurklink wel ook wel eens helpen
Blijkbaar bestaan ze dus toch die slimme belgen

is waarPloegah schreef:das een goeie, Gille !gille (mountainbike) schreef:deurklink wel ook wel eens helpen
Blijkbaar bestaan ze dus toch die slimme belgen
das dezelfde doormeter dan een speciale dopsleutel
Misschien eerst heel goed warm rijden? En dan nog is proberen...
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
En dan die warme (kokende) olie over je vingers laten lopen??Visscher Posted:
Misschien eerst heel goed warm rijden?
Ja lekker hou ik van maar dan met kaars vet

Niet echt handig naar mijn mening.
Project: GTT Blue Sport
Lekker belangerijk of je een beetje olie over je vingers krijgt. Het gaat erom dat je olie goed vervangen word en met een warme motor is de olie veel dunner en loopt'ie er makkelijker uit.Frits schreef: En dan die warme (kokende) olie over je vingers laten lopen??![]()
Ja lekker hou ik van maar dan met kaars vet.
Het gaat erom dat ie los is. En er loopt heus niet meteen olie over je hand heen hoor. En het is zoiezo beter als je olie warm is als je het eruit haalt, zoals ploegah als zegt.Frits schreef:En dan die warme (kokende) olie over je vingers laten lopen??Visscher Posted:
Misschien eerst heel goed warm rijden?
![]()
Ja lekker hou ik van maar dan met kaars vet.
Maarjah het is niet mijn olie plug.
ik heb een zelf een dop gemaakt die vierkant is en konisch is, die mep je erin en voila plug los, hoe vast hij ook zit. Je kan proberen er een pijp op te zetten met een ratel ofzo en voorzichtig kracht uitoefenen. Mischien help je hem naar de klote, mischien niet (denk het niet) maar hij moet toch los, en wie niet waagt die niet wint
En het helpt zeker als hij warm is.
Succes.
En het helpt zeker als hij warm is.
Succes.
En heel belangrijk...Het gaat om het moment, dus zet er een goed passende sleutel op, zorg dat je je handen nergens tegen aan kunt slaan of trek handschoenen aan en geef de sleutel een flinke klap met je hand.
Dit werkt vaak veel beter dan b.v. een ratel verlengen met een stuk pijp.
Je kunt ook proberen om de sleutel met de hand onder spanning te zetten en dan met een hamer op de sleutel te slaan, doe dit vlakbij de carterplug want daar heeft het het meeste effect.
Succes.
Dit werkt vaak veel beter dan b.v. een ratel verlengen met een stuk pijp.
Je kunt ook proberen om de sleutel met de hand onder spanning te zetten en dan met een hamer op de sleutel te slaan, doe dit vlakbij de carterplug want daar heeft het het meeste effect.
Succes.
De koperen ring die je iedere keer dient te vervangen zorgt voor de afdichting (duh) maar geeft ook aan hoever je hem met de hand dient aan te draaien. Goed zwaar draaien = vast. Absoluut niet meer kracht op zetten. Als je de oliedop de volgende keer niet los kunt draaien met de hand (met speciaal gereedschap) heb je hem veel te vast gedraaid !
Tob maar lekker verder...
Tob maar lekker verder...

robert schreef:tegen de klok in draaien? (je zou de eerste niet zijn)

-
- Moderator
- Car: MB
dit zijn volgens mij gewoon van die dingen die GEWOON LOS MOETEN GAAN !!!! Ik denk niet dat je snel iets kapot zult draaien (als je de goede kant op draait
). Zit er overigens zo'n ringetje tussen???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
is die nu nog nie los?????????
das een 5jarenplan ofwatte?????????,

das een 5jarenplan ofwatte?????????,

jaja, en het niet eens grappig bedoelt.
je kan ook eens proberen de plug heet te stoken. Al vraag ik me af of het lukt met tig liter olie erboven.
Dus alleen de plug proberen heet te maken, het carter niet. Dat moet dus met een acyteleenbrander.
De plug zet uit, en drukt het gat wat uit elkaar, of de plug in elkaar (wie weet). Nu zittie natuurlijk helemaal vast. Plug weer laten afkoelen zodat hij wat krimt. Als het gat wat uitelkaar is geperst of de plug in elkaar is gevloeid dat zit hij nu wat losser.
Je ken het proberen.
Oja, neem een dop13 met een 6-kant van binnen. Niet die met een 12-kant, daarmee verkloot je in no time je plug.
Als de plug zo vast zit dat je hem met een dop13 en een ratel niet los krijgt, mja kijk dan maar eens of je de olie met een slangetje uit het carter kan hevelen. (eerst warm draaien natuurlijk) Als dat lukt: vervang je olie dan maar op die manier. Dat hoeft toch maar 1x per jaar, en hoe vaak nog? (Be real)
lukt het niet: klachten richting de doppenvastdraaier.
je kan ook eens proberen de plug heet te stoken. Al vraag ik me af of het lukt met tig liter olie erboven.
Dus alleen de plug proberen heet te maken, het carter niet. Dat moet dus met een acyteleenbrander.
De plug zet uit, en drukt het gat wat uit elkaar, of de plug in elkaar (wie weet). Nu zittie natuurlijk helemaal vast. Plug weer laten afkoelen zodat hij wat krimt. Als het gat wat uitelkaar is geperst of de plug in elkaar is gevloeid dat zit hij nu wat losser.
Je ken het proberen.
Oja, neem een dop13 met een 6-kant van binnen. Niet die met een 12-kant, daarmee verkloot je in no time je plug.
Als de plug zo vast zit dat je hem met een dop13 en een ratel niet los krijgt, mja kijk dan maar eens of je de olie met een slangetje uit het carter kan hevelen. (eerst warm draaien natuurlijk) Als dat lukt: vervang je olie dan maar op die manier. Dat hoeft toch maar 1x per jaar, en hoe vaak nog? (Be real)
lukt het niet: klachten richting de doppenvastdraaier.

Bedankt voor de tips allemaal. We gaan nog wel een keer met dat ding stoeien als we wat tijd hebben.
-
- Contacteer:
Ik had en heb het probleem ook.
Vorige eigenaar heeft hem denk ik zonder ring heel vast dicht gedraaid.
Grote probleem was eerst dat ik niet wist wat voor een sleutel ik moest gebruiken.
Eerst twee twee verkeerde maat torx gekocht. (sukkel die ik was).
Toen maar na sluitingstijd van de winkels met schroevendraaier proberen. Die overdwars in de plug geduwd en dan met tang hard draaien met de schroevendraaier.
Gevolg was beschadigde dop... Dus niet meer doen.
Ook natuurlijk niet hard draaien met een warme dop. Want dan draai je het metaal veel sneller kapot. Gevolg een dol gedraaide dop...
Ik heb het uiteindelijk op een slechte manier opgelost..... startmotor gebrukken met het olie filter er af...
Grote probleem was eerst dat ik niet wist wat voor een sleutel ik moest gebruiken.
Toen maar na sluitingstijd van de winkels met schroevendraaier proberen. Die overdwars in de plug geduwd en dan met tang hard draaien met de schroevendraaier.
Ook natuurlijk niet hard draaien met een warme dop. Want dan draai je het metaal veel sneller kapot. Gevolg een dol gedraaide dop...
Ik heb het uiteindelijk op een slechte manier opgelost..... startmotor gebrukken met het olie filter er af...
Drive it like you stole it
Hoevaak heb je op die manier al je olie "ververst"?RickGT TURBO schreef:Ik had en heb het probleem ook.
Denk niet dat je blokkie daar erg blij mee is...
Of zoals de sanitair-installateur zegt:jeroen.k schreef:oftwel:robert schreef:tegen de klok in draaien? (je zou de eerste niet zijn)
Lefty loosy, Righty Titghty
by tim, the toolman tailor!
DROL
Dicht Rechts Open Links
Gewoon een meter pijp, op een t-stuk met een goed passende dop. Een carterplug zal niet snel gaan knappen. En zo heb ik in de garage waar ik stage liep geleerd om vast zittende carterpluggen los te draaien. Luchtsleutel is helemaal fout. Als de plug los is en jij houd het knopje nog ingedrukt dan zal de plug er zo snel uit draaien dat je onder de olie komt te zitten. Wat ik altijd de beste manier vind van olie verversen is met een goed warme motor de olie aftappen. neem je heel wat vuil mee en de meeste olie komt er dan uit. er zal natuurlijk altijd wel wat olie blijven liggen. Ik laat mijn auto dan een half uurtje ,of zo, uitlekken.
There will be plenty of time to rest when your dead
Thanx Cat, we zullen het gewoon eens met bruut geweld gaan proberen. Als hij toch breekt zet ik er wel een ander carter onder, ik heb er nog een liggen. En dan is de olie er ook wel lekker snel uit 
Maar officieel moet je dus elke keer een nieuwe koperen ring erop zetten, waarom is dat?

Maar officieel moet je dus elke keer een nieuwe koperen ring erop zetten, waarom is dat?
catrinus schreef: Luchtsleutel is helemaal fout. Als de plug los is en jij houd het knopje nog ingedrukt dan zal de plug er zo snel uit draaien dat je onder de olie komt te zitten.
Je kunt dan ook het beste de dop met de hand vasthouden en meteen afremmen als de plug loskomt.
Een beetje spanning in je leven kan geen kwaad hoor

De koperen ring zit ertussen voor de afdichting.Matijs schreef:Maar officieel moet je dus elke keer een nieuwe koperen ring erop zetten, waarom is dat?
Het vult de ongelijkheden van de plug en het carter op.
Als hij dan een keer in model is gedrukt wordt hij harder en kan het zijn dat hij een volgende keer niet goed meer in model komt.
En dan kan het een beetje gaan zweten en in het ergste geval scheurt hij een beetje open.
Maar als je een keer bezig bent en je hebt geen nieuwe ring, dan stop ik hem er weer tussen hoor.
Gewoon goed kijken.