Rateling bij het insturen naar rechts...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Mrtn
Car: R5GTT

Ik heb een keer m'n homokineet uit z'n huis gereden zeg maar.
Dus die 3 lagers lagen uit hun huis.
Verder maakt de dikte volgens mij niet uit, kheb een 1.7 motor in m'n 5, deze aandrijfassen zijn het zelfde als die van de turbo.
In lengte verschillen de aandrijfassen dus wel. links is korter bij de GTX en turbo en rechts weer langer als alle andere motoruitvoeringen.
Overigens heb ik een keer aandrijfassen uit een sloop GTT gehaald die dunner waren als die van een 1.1

Kvond 't vreemd, dat deze dunner waren.
Maar bij de aandrijfas aan het begin waar ie aan je bak zit zijn ze allemaal dun, hierna worden ze dikker.
(bij sommige dan)
Maar een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Zal dus nix uitmaken eigenlijk.
Mrtn = Maarten
mike16v

Goose schreef:Voorwielaangedreven auto's: homokineten

Er zitten er 4 onder. Links 2 en rechts 2.
2 aan bakzijde, 2 aan wielzijde

Deze "koppelingen" vormen een draaibare verbinding tussen je aandrijfas en wiel en aandrijfas en bak.
Je kun ze herkennen aan de ashoezen (rubbers) die aan beide zijden van elke aandrijfas zitten. Hier zitten ze in. Deze hoezen dienen ervoor om het stof en vuil buiten te houden en het vet binnen!

De homokineten aan de bakzijde kunnen net zo bewegen in alle richtingen als de homokineten aan de wielzijden, maar doen dit minder. Ze laten de assen bewegen in elke gewenste richting, bij het kantelen van de motor en dus de bak. Aan de wielzijden bewegen ze meer, want hier draaien de wielen meer naar buiten en bewegen ze meer op en neer in geval van inveren van de schokbrekers. Tegelijkertijd draaien hierin de aandrijfassen als ze in beweging komen (voor- of achteruitrijden dus).

Het begin van een kapotte homokineet komt altijd door kapotte hoezen. Vet loopt/wordt eruit gespoeld door water van de weg en vuil/zand/modder komt erin en maken de fijne lagertjes kapot. Meestal merk je dit pas (en dus te laat!) als je "knakkende/ratelende" geluiden hoort bij bochten nemen en gas geven tegelijkertijd. m.a.w. bij vlot de bocht uitkomen en gas erop. Check dus altijd je ashoezen als je even kan of er geen scheurtjes in zitten of als de rubbers wat broos/droog eruit zien. Vernieuwen van de ashoezen is dan wel een goed idee om ellende later te voorkomen.

Als je te laat bent (geluiden hoort) dan kan je eventueel volstaan met alleen de homokineet(-en) te vervangen. As eruit, kapotte homokineet verwijderen aan uiteinde aandrijfas (stuk of 10 inbussen) en een nieuwe monteren. (nu die as er toch naast ligt; check de ashoes ook ff aan de andere zijde en neem gelijk die hoes mee aan die kant, zeker als ie er niet helemaal meer mooi uitziet!)
As er weer in en rijden maar.

Rijdt je hierna toch nog door dan kan je zelfs uitkomen op een compleet nieuwe aandrijfas met nieuwe homokineten. Wacht hier niet te lang mee dus, want dat is duurder. De homokineet kan zo erg kapot gaan, dat je aandrijfas er in gaat rond draaien zonder aandrijving meer te hebben. Je hebt dan je aandrijfas aan gort gereden. Is dit aan de bakzijde, dan kan je ook aan je bak schade krijgen!

Regelmatig controleren van je ashoezen is helemaal geen overbodige luxe dus en kan je een hoop ellende besparen door er op tijd bij te zijn. Ergens door een veld gereden of diepe berm, veel stenen op een verlaten zandweg of gereden op een bouwplaat? Check die ashoezen..!

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden mbt Homokineten...

Hee bedankt voor de goede uitleg!
Heino

Zo rij ik al ongeveer 50000 km rond met een rammelende homokineet van m'n 19 diesel,zolang het niet erger wordt doe ik er nog niets aan,maar ja dat is dan ook een dieseltje met 65 pk,bij een clio 16v zou ik hem toch wel vervangen omdat die toch wel wat meer belast word.
Anonymous

een homokineet test je door gewoon rondjes te draaien met je wielen in de uiterste gedraaid zonder extreem gas te gaan geven. je kan ook gewoon voelen als er speling opzit dan is ie echt kapot en meestal zijn het de buitenste die stuk zijn want deze maken ook de grootste beweging he. maar dat vann die kat lijkt me ook een goede uitleg hoor heb dat zelf ook al meegemaakt.
Plaats reactie