r5 alpine tunings mogelijkheden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ik ben bezig met de aanschaf van een r5 alpine.
hij is nog standaart en das niet snel genoeg,
nu weet ik dat er met 2 dubbele webers aardig wat winst te halen is
maar alleen de carbs vind ik niet genoeg.
wie weet er wat over uitlaten en spruitstukken?
bijv. merken wat het snelst wordt
beste combinatie enz
en ook wie er wat te koop heeft
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Folkert
Berichten: 261
Lid geworden op: za 14 jul 2001 0:00
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Renault vond het zelf nogal passend om dat blok op te voeren door er zo'n apparaat met zo'n asje en twee van die wieltjes op te zetten...
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lees ff verder in het reactietopic van RTC goat nord'n. Daar staat nog wat over die witte R5 Alpine die jij zo mooi vond, incl. het tel.nummer van de eigenaar, die wil je vast wel op weg helpen.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

dubbele webers???????? wat wil je rijden een op vier???
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Folkert schreef:Renault vond het zelf nogal passend om dat blok op te voeren door er zo'n apparaat met zo'n asje en twee van die wieltjes op te zetten...
ja bla die heb ik ook al ja die wordt ook wel rap zat
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

martin rs schreef:dubbele webers???????? wat wil je rijden een op vier???
dat deed mijn gtx ook hoor
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

geen ideen?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

heb nog in de verkoop :

2 x weber 45 dcoe + rechte inlaatspruitstukken (zeer snel reageren op het gaspedaal) + zwanehalsinlaatspruitstukken (voor meer koppel onderin, maar trager reageren op het gaspedaal).

1 snelle nokkenas

1 devil uitlaatspruitstuk

edit - voor de 1397cc alpine motor uiteraard - edit
Laatst gewijzigd door bruno @af op vr 23 aug 2002 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vroeger toen er nog met de 5 alpine nog rally gereden werd bouwde renault in samenwerking
met de broers bozian een motorblok met daarop
een speciaal inlaatsysteem (zwanehals) .
hierop monteerde men 2 webers type 45 DCOE.
aan de andere zijde van het spruitstuk zat een
spagetti uitlaatspruitstuk wat uitmondde in een speciaal uitlaatsysteem met 1 einddemper.
de kleppen bleven de originele grootte omdat proeven
met grotere kleppen geen vermogenstoename brachten.
wel werd de compressie verhoogd van 10:1 naar 11,3:1
d.m.v. hogere gesmede mahle zuigers en iets vlakken
van de kop.
verder werd er nog een nokkenas toegepast met langere openingstijden.
verder nog wat veranderingen leveren totaal op:
145 pk bij 7600 toeren.
zie ook boek auto tuning van gert hack.
verder heb ik nog zeer veel alpine spul te koop o.a
motoren en bakken.
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Sven 5 Alpine Turbo schreef:geen ideen?
Kijk hoe een group 2 in elkaar zit ?

Zo snel als en AT wordt hij nooit, het blijft 1400 cc atmosferisch.

Je beste winst zit in gewichtsverlaging bij dat soort auto's, dus kijk waar je kan besparen. Polyester "plaatwerk", kunststof ruiten, bekleding er uit, overbodige beugeltjes wegslijpen, klein accutje, enzovoorts.

daar is veel meer mee te winnen dan de 5 pk die je uit een uitlaatspruitstuk haalt.

rekenvoorbeeld: motortje levert 75 pk , gewicht 750 kg standaard --> pk / gewichtsverhouding van 1:10.
5 pk meer door een ander spruitstuk lever een pk / gewichtsverhouding van 1:9.4
70 kg overbodige zooi weghalen (is goed te doen) levert 1:9.1 bij standaard vermogen terwijl je motor even betrouwbaar blijft als standaard, je kan later remmen door een lager gewicht en bent dus sneller.

de carbs zijn een goed plan hoor, behgrijp me niet verkeerd, en misschien is er ook nog wel ergens een wat wilder nokkenasje te krijgen voor zo'n ding, maar daar zou ik het motorisch bij laten.
there is no spoon.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

het zal je nog verbazen wat een goed lopende alpine
kan presteren .
motor hangt heerlijk aan het gas en heeft geen
turbogat. (rijdt super op verkavelingswegen bijv.)
is kortom een heerlijk scheurijzer maar veel mensen
bij de club kunnen of willen dit niet begrijpen.
vr/gr mark b gt en tevens ALPINE!!!!!!! fanaat
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik vind vooral het betrouwbare een belangrijk aspect die turbo zal minder voor veel km's zijn zeker met de hoge druk waarmee ik ga rijden
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat bruno aanbied is het echte tuningsspul voor
een alpine.
staat ook al in de te koop rubriek met prijzen.
hier moet je gewoon mee rijden!!!!!!!!!!!!!
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

waarvoor mijn dank, Mark
(nu heb je ook al de prijs voor de inlaat-zwanehalzen . Ik zal zo vlug mogelijk een foto mailen)

Bruno
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

bruno (ataf) schreef:waarvoor mijn dank, Mark
(nu heb je ook al de prijs voor de inlaat-zwanehalzen . Ik zal zo vlug mogelijk een foto mailen)

Bruno
mail me maar bruno
ik heb veel interesse
ook die honinraad velgen die je ooit aanbood
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja bruno het is echt jammer dat ik niet alles kan kopen moet namelijk sparen voor bruiloft.
heb er echter wel veel belangstelling voor
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie