Zelf leren lassen
Ello,
er was dus laatst een topic geweest over carroserie tuning, booskijkertjes lassen etc.
Nou zat ik zelf te denken : hoe moeilijk is lassen??
Kheb een beetje in de bibliotheken gezocht naar boeken..niks intressants gevonden ma interslet boodt me een redelijk goede info punt : http://www.rustbuster.nl
Nu is mijn vraag aan mensen die kunnen lassen : stel ik huur zelf een co02 lasset van 160 amp voor een week en ga een paar dagen rotzooien ermee (wel oefenen met technieken zoals proplassen bijv) Zou dat een goed plan zijn of is lassen echt een techniek die zeer moeilijk onder de knie te krijgen is??(denk het eigenlijk niet maar vraag het voor de zekerheid na.)
Wat ik dus wil gaan doen is booskijkertjes lassen, achterklep dicht lassen, sloten weghalen. Ik schat dat ik bij een gem. las bedr. iets van 200 a 300 euro kwijt zal zijn. Dan kan ik toch liever een apparaat huren voor een week voor 75 euro en zelf een ervaring voor het leven opdoen?
graag nog tips over verhuur van apparaten in den haag en regio, of kent iemand misschien een plek waar ze korte cursussen geven?
er was dus laatst een topic geweest over carroserie tuning, booskijkertjes lassen etc.
Nou zat ik zelf te denken : hoe moeilijk is lassen??
Kheb een beetje in de bibliotheken gezocht naar boeken..niks intressants gevonden ma interslet boodt me een redelijk goede info punt : http://www.rustbuster.nl
Nu is mijn vraag aan mensen die kunnen lassen : stel ik huur zelf een co02 lasset van 160 amp voor een week en ga een paar dagen rotzooien ermee (wel oefenen met technieken zoals proplassen bijv) Zou dat een goed plan zijn of is lassen echt een techniek die zeer moeilijk onder de knie te krijgen is??(denk het eigenlijk niet maar vraag het voor de zekerheid na.)
Wat ik dus wil gaan doen is booskijkertjes lassen, achterklep dicht lassen, sloten weghalen. Ik schat dat ik bij een gem. las bedr. iets van 200 a 300 euro kwijt zal zijn. Dan kan ik toch liever een apparaat huren voor een week voor 75 euro en zelf een ervaring voor het leven opdoen?
graag nog tips over verhuur van apparaten in den haag en regio, of kent iemand misschien een plek waar ze korte cursussen geven?
-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
Het is een goed idee, je zit alleen met een probleem.
Je hebt niet iemand die het "voor" kan doen.
Ik heb zelf mts gedaan, en dan leer je een beetje lassen.....
Je leert veel door veel zelf te oefenen, gewoon rupsjes leggen.
Alleen als je een verkeerde stand van de toorts hebt zal niemand dat jouw verbeteren. Snap ie?
Beste is oefenen met iemand erbij die verstand van zaken heeft.
Je hebt niet iemand die het "voor" kan doen.
Ik heb zelf mts gedaan, en dan leer je een beetje lassen.....

Je leert veel door veel zelf te oefenen, gewoon rupsjes leggen.
Alleen als je een verkeerde stand van de toorts hebt zal niemand dat jouw verbeteren. Snap ie?
Beste is oefenen met iemand erbij die verstand van zaken heeft.
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
Voor ik mijn GTT had, kon ik enkel (een beetje) lassen met bagetten zoals ze hier zeggen. Maar wanneer ik mijn vijfje uit elkaar begon te halen viel ik van de ene verassing in de andere, resultaat, mijn vijf hing nog maar aaneen doormiddel van roest
Nu heb ik tweedehands een halfautomaat gekocht en echt, eens deze goed is afgesteld (best laten doen door iemand met ervaring) kan iedereen het, je moet natuurlijk niet verwachten dat het zo keurig gelast is als door een garagist, maar je mag er zeker niet bang van zijn!!!! Trouwens wanneer het niet goed is gelast...slijp je het er gewoon weer af en begin je opnieuw! Echt niet bang van zijn, en ik zou uitkijken om zelf een laspostje te kopen, scheelt op den duur een slok op de borrel 

Hoge bomen vangen...geen konijnen
thnx voor de snelle replies!!
inderdaad ik heb niemand die het voor kan doen ma ik kan wel mijn resultaten vergelijken met foto's op het net en op tv heb ik weleens huub stapel zien lassen
en bij a car is reborn!!
Ik denk eerder niet dat ik zelf een set ga kopen omdat ik nou ook weer niet zovaak er gebruik van zal maken, dan zou ik het liever uitbesteden aan een luchtcompressor met luchtol of KRATTEN bier
Waarschijnllijk ga ik volgende week zo'n apparaat huren en een flinke hoop afval staal halen bij een metaalbewerkingsbedrijf en dan kijken hoe het bevalt, ik ga zeker niet zonder de nodige ervaring lassen aan me gtt
inderdaad ik heb niemand die het voor kan doen ma ik kan wel mijn resultaten vergelijken met foto's op het net en op tv heb ik weleens huub stapel zien lassen

Ik denk eerder niet dat ik zelf een set ga kopen omdat ik nou ook weer niet zovaak er gebruik van zal maken, dan zou ik het liever uitbesteden aan een luchtcompressor met luchtol of KRATTEN bier

Waarschijnllijk ga ik volgende week zo'n apparaat huren en een flinke hoop afval staal halen bij een metaalbewerkingsbedrijf en dan kijken hoe het bevalt, ik ga zeker niet zonder de nodige ervaring lassen aan me gtt

-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
Succes! 

Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Contacteer:
Inderdaad gewoon veel oefenen. Je zult zien dat je de basis snel onder de knie zult krijgen. Misschien leuk om dan later een keer met een ervaren lasser de verschillende typen lassen door te nemen...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
waar ga je mee lassen?
Ik neem aan met elektrode (bagette op z'n vlaams)
Want het is wel een groot verschil tussen bv vlambooglassen en elektrode om maar een voorbeeld te noemen.
De enige tip is vaak doen en geduld hebben
en natuurlijk je ogen beschermen (en NIET met een
)
Ik neem aan met elektrode (bagette op z'n vlaams)
Want het is wel een groot verschil tussen bv vlambooglassen en elektrode om maar een voorbeeld te noemen.
De enige tip is vaak doen en geduld hebben
en natuurlijk je ogen beschermen (en NIET met een

Ik denk dat je met elektrodelassen niet veel kunt uitsteken aan een auto! De stroomsterkte is daar veel te veel voor om zo'n dunne plaat te lassen, je gaat meer gaten lassen dan oplossen. Plus heb je met elektrodes ook nog eens last van zogenaamde "slakken" die je ook dient te verwijderen, nee het beste voor carrosserielassen is halfautomaat of iets dergelijks maar zeker nie met bagetten
Hoge bomen vangen...geen konijnen
-
Gewoon kijken op marktplaats. ik heb daar een co2 lasapparaat op de kop getikt voor 125 gulden ( toen nog guldens) Lasapparaat met elektrode hebben we ook. brandt je meteen door dun plaatwerk heen. zelfs met dunne elektrode en laagste lagstand.
Co2 lassen is best te doen. gewoon even oefen op wat een stukje staal. Ook wat lange stukken lassen oefenen. dan kun je zien dat plaatwerk best snel krom trekt door de hitte.
Co2 lassen is best te doen. gewoon even oefen op wat een stukje staal. Ook wat lange stukken lassen oefenen. dan kun je zien dat plaatwerk best snel krom trekt door de hitte.
ik zal geen eigen apparaat kopen hoor, ma bedankt voor de tips!!
ben er gistren achter gekomen dat een goede vriend van me lasdiploma heeft
!!!!
Ik huur gewoon volgende week eentje en dan gaan we aan de slag WOEHOE!
btw lees die site van rustbuster eerst eens ff globaal door daar staat dat puntlassen of proplassen met mig/mag app. beste is voor carroserie, en gistren bij a car is reborn wassie ook aan het rotzooien met zo'n puntlas app.
nou volgende week verslag en foto;s van me gekneuzel
ben er gistren achter gekomen dat een goede vriend van me lasdiploma heeft

Ik huur gewoon volgende week eentje en dan gaan we aan de slag WOEHOE!
btw lees die site van rustbuster eerst eens ff globaal door daar staat dat puntlassen of proplassen met mig/mag app. beste is voor carroserie, en gistren bij a car is reborn wassie ook aan het rotzooien met zo'n puntlas app.

nou volgende week verslag en foto;s van me gekneuzel
lasogen!!! was dit een vraag??Marius schreef:Een laatste tip dan:
Denk echt om je ogen. Voordat je het weet loop je een week met het 'ik heb zand in mijn ogen' gevoel.

Immer wieder die verdammte Holländer
enige las die ik wel eens gebruik zijn de kwaliteiten van lassie, maar dat doet geen zeer hoor!!robert schreef:nou snap ik ook Ray(zonnebril)
doet pijn, he?
Ray Zonnebril is een onzinnaam verzonnen naar Ray Ban

Immer wieder die verdammte Holländer
nee niet echt, heb me meer gericht op een werkplaats in te richten en me gtt te strippen. Het lassen dat komt nog wel 
2e hands vind je die dingen overigens bijna niet dus huren en een weekje rotzooien lijkt me het beste

2e hands vind je die dingen overigens bijna niet dus huren en een weekje rotzooien lijkt me het beste

Hoi,
Heeft iemand tips over waar je op moet letten bij het aanschaffen van een mig/mag lasapparaat?
Ik moet nog het een en andere lassen aan m'n project(R5GTT).
Op zich is het niet zo heel veel(klein stukje dorpel en wat gaatjes voorruitlijst) laswerk en denk ik eraan om te investeren in de goedkoopste bij rustbuster: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm
De mig-150(het complete pakket).
Nu liet ik me in een winkel vertellen dat het belangrijk is dat de A laag mogelijk te zetten is, aangezien je anders door het plaatwerk heen gaat?
Die bij rustbuster is min 40A, maar bij Cranenbroek(Schijndel) hebben ze voor nagenoeg dezelfde prijs ook 1tje die 35A kan....
Wat is wijsheid?
Graag tips.....
Bvd
Heeft iemand tips over waar je op moet letten bij het aanschaffen van een mig/mag lasapparaat?
Ik moet nog het een en andere lassen aan m'n project(R5GTT).
Op zich is het niet zo heel veel(klein stukje dorpel en wat gaatjes voorruitlijst) laswerk en denk ik eraan om te investeren in de goedkoopste bij rustbuster: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm
Nu liet ik me in een winkel vertellen dat het belangrijk is dat de A laag mogelijk te zetten is, aangezien je anders door het plaatwerk heen gaat?
Die bij rustbuster is min 40A, maar bij Cranenbroek(Schijndel) hebben ze voor nagenoeg dezelfde prijs ook 1tje die 35A kan....
Wat is wijsheid?
Graag tips.....
Bvd
alleen zo jammer dat mig/mag alleen op 380 gaat..........dus voor de meeste mensen thuis bijna niet te gebruikened_pret schreef:btw lees die site van rustbuster eerst eens ff globaal door daar staat dat puntlassen of proplassen met mig/mag app. beste is voor carroserie, en gistren bij a car is reborn wassie ook aan het rotzooien met zo'n puntlas app.
![]()

R 5 Convertible Rulezz
-
- Contacteer:
Als je op zoek bent naar een goed las apparaat zou ik
eens contact opnemen met Mrtn, wel bekend hier
op het forum, dat soort apparatuur
is zijn werk. Misschien dat ie iets
moois kan regelen.
eens contact opnemen met Mrtn, wel bekend hier
op het forum, dat soort apparatuur
is zijn werk. Misschien dat ie iets
moois kan regelen.
nu weet ik wel het een en ander over lassen (ik repareer die dingen en ben gecertificeerd lasser)
als ik dit hierboven zo allemaal lees dan zou ik zeggen begin er niet aan want je hebt er geen verstand van (no offence)
beter uitbesteden voordat je het allemaal alleen maar erger maakt.
als ik dit hierboven zo allemaal lees dan zou ik zeggen begin er niet aan want je hebt er geen verstand van (no offence)
-
tip: koop geen cranenbroek lasapparaat, das rommel. Die gele apparaten, ben de merknaam effe kwijt.
hmmm, volgens mij heb jij het ook moeten leren.....(no offencemark 5t schreef:nu weet ik wel het een en ander over lassen (ik repareer die dingen en ben gecertificeerd lasser)
Het zijn geen grote laswerkzaamheden; dit is al reeds gedaan(uitbesteed).
Wat er over blijft ga ik toch zelf proberen, eens moet de eerste keer zijn.
Die zijn echt superSteven schreef:Wij hebben voorlopig een Ferm 125A voor 125 oero (2ehands).
Werkt voor plaatwerk ideaal, brand je niet zo snel gaten.
En een automatisch dimmende laskap is ook wel relax

Ok, thnx > die zal ik dus maar nie kopen.canonballman schreef:tip: koop geen cranenbroek lasapparaat, das rommel. Die gele apparaten, ben de merknaam effe kwijt.
Iemand nog reactie op onderstaande?
Hoe zit het met de A(mperes)?
BvdDoubleJ schreef: goedkoopste bij rustbuster: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm
Die bij rustbuster is min 40A
Laag en zo laag mogelijk zijn 2 verschillende dingen
De juiste afstelling hangt van meerdere factoren af, en het wel of niet door het werkstuk heenfikken heeft behalve de juiste instelling ook te maken met de laskwaliteiten van de lasser
Ga er maar vanuit dat een eenvoudig MIG lassapparaat prima geschikt zal zijn om plaatwerk mee te lassen. laat je hierover gewoon goed voorlichten door iemand die verstand heeft van die apparaten, en niet 1 of andere verkoper die graag het apparaat met de beste marge aan je wilt verkopen.

Ga er maar vanuit dat een eenvoudig MIG lassapparaat prima geschikt zal zijn om plaatwerk mee te lassen. laat je hierover gewoon goed voorlichten door iemand die verstand heeft van die apparaten, en niet 1 of andere verkoper die graag het apparaat met de beste marge aan je wilt verkopen.
Die Ferm die ik hierboven noemde is echt prima, die laskap was trouwens ook maar 40 euro op marktplaats (nieuw).
Oja en ook liever geen non-gas machientjes die CO2 gevuld draad hebben, die verkopen ze bij bosjes in de bekende bouwmarkten, maar dan werkt een apparaat met apart CO2 gas flessie toch stukken beter.
Oja en ook liever geen non-gas machientjes die CO2 gevuld draad hebben, die verkopen ze bij bosjes in de bekende bouwmarkten, maar dan werkt een apparaat met apart CO2 gas flessie toch stukken beter.
-
- Moderator
- Car: MB
toch hebben ze daar ooit best leuke dingen in de aanbieding.canonballman schreef:tip: koop geen cranenbroek lasapparaat, das rommel. Die gele apparaten, ben de merknaam effe kwijt.
Ik heb een tijd terug een simpel elektrode las apparaatje gekocht voor een paar tientjes. Niet om een complete dorpel mee te lassen of een scherm te plaatsen maar om een keertje een uitlaatje dicht te braaien, een flensje te verzetten of wat huis tuin en keuken las werkzaamheden. Daar voldoet hij prima voor
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
alle hierboven genoemde merken is idd echt hobby spul en wordt bij de betere technische groothandel (zoals bij ons) niet verkocht.
toch kan het prima voldoen voor sommige mensen.
als je wil leren lassen gewoon zoiets aanschaffen zou ik zo zeggen.
kan je als je later als je het echt goed kan evt altijd nog iets beters kopen.
succes met het leerproces
toch kan het prima voldoen voor sommige mensen.
als je wil leren lassen gewoon zoiets aanschaffen zou ik zo zeggen.
kan je als je later als je het echt goed kan evt altijd nog iets beters kopen.
succes met het leerproces