Ben ik met je eens. Maar je moet toch toe geven dat als je iets meer toeren laat draaien je dus ook meer warmte krijgt.Michel S. schreef:2x zoveel toeren = 2x zoveel warmte.RickGT TURBO schreef:Heh?? Ik heb geloof ik momenteel een van de weinige GTT's die weinig tot geen koelings problemen heeft.Steven(ventieldopje) schreef:Wat doe jij toch altijd moeilijk over koeling? hij draait 1500 rpm onbelast, dus denk je echt dat ie dan constant in het rood zit?RickGT TURBO schreef:Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
1500 rpm stationair kan nog net wel. Liever niet ivm koeling die dan helemaal gek word. (tweede ven installeren)
Waarom hang je dan niet gelijk 3 radiateuren achter elkaar met 3 fannen ertussen.
Geen motorkap, dan heb je helemaal frisse wind rond je motortje.
Verder ben ik nu aan het anticiperen wat de gevolgen zijn van m'n aanpas woede. En natuurlijk wordt het koelsysteem van een motor veel warmer als hij 10 minuten zonder rij wind staat als hij met 1500 TPM draait in plaats van 800 TPM. Dat is bijna het dubbelle en dus zal dubbel zo veel warmte verdreven moeten worden.
Logisch dat ik dan denk dat 1 klein vennetje niet genoeg is....
Overigens hebben veel turbo dieseltjes twee ven's achter de radiateur zitten... Dus is in nieuwe auto's volgens mij langzaam standaard aan het worden (maar dat is alleen een gut feeling)
Laat dat maar niemand horen. Want zo werkt het helemaal niet. Want je leverd nou niet bepaald 2 x zoveel vermogen.
Met die formules kom je nergens. Bekende andere formule is:
30% meer turbodruk is 30% meer vermogen. Dat klopt ook niet bepaald.
Voor dat allemaal te berekenen moet je net een iets zwaardere formule hebben.
[GTT] Vliegwiel afdraaien
-
- Contacteer:
Drive it like you stole it
dat is denk ik een onweerlegbaar feit
Ben ik met je eens. Maar je moet toch toe geven dat als je iets meer toeren laat draaien je dus ook meer warmte krijgt.

M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ik moet opeens weer denken aan mierensex.RickGT TURBO schreef:Inderdaad, helemaal mee eens Dat staat ook in de planning. Probleem is ruimte vinden alleen. Aparte olie koeler is zeker wat gaat gebeuren.
Ik zat een aan soort systeempje te denken dat een grote radiateur heeft plus twee vennetjes. Kijk eens hoe het bij de nieuwe vw's zit. Zoiets bedoel ik.
Verder zal het blok aqua mist koeling hebben. Dus dat helpt zeker. Maar de hitte die de turbo afgeeft is waar het kritieke randje behaald kan worden.
Dus na langere volle belasting still staan...
Inderdaad dat gebeurt niet heel erg vaak. Maar ik ben graag voor bereid...
Wat is er beter op een bijna vierkante radiateur? 1 grote of 2 kleine fan(netjes)
We spelen om een M8 boutje, RVS wel te verstaan!
ik wou dat ik ene M3 had
heb wel een M5, net gevonden
heb wel een M5, net gevonden

Immer wieder die verdammte Holländer
Toen ik jaartje of 5 terug met gt reed had ik ook een relatief warme motor. Oplossing: thermostaat van een r4 erin die dus stukken eerder open ging en thermocontact in de radiateur veranderen, eentje die de fan eerder aan laat slaan. Gewoon bij de autohandel gehaald en was voor 50 piekjes klaar (toen nog guldens
).
Dussss, ga niet lopen kloten met allerlei fans waar je toch geen ruimte voor hebt, koop gewoon een andere thermostaat en een ander thermocontactje.
Dussss, ga niet lopen kloten met allerlei fans waar je toch geen ruimte voor hebt, koop gewoon een andere thermostaat en een ander thermocontactje.