blauwe dampen ??!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Cozmo

Sinds ik mijn middemper en katalysator heb vervangen voor een devil pijp heb ik boven de 160km volop blauwe walmen achter me. Bij 180 is het helemaal te erg. Hiervoor had ik daar nooit last van, komt dit door het verwijderen van die kat?Het gaat om een 16V trouwens.
Bedankt,

Laterz :)
hitman

die devilsmurf weer :lol: :lol:
zit er ook een nwe demper tussen of alleen een pijp?
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Riël
Über-Spammer

Kan best dat de lambda sonde door afwezigheid van de kat rare signalen gaat geven ... is ie niet kapot (of kapot aan het gaan?)
robert

tsja, blauw is olie.
kan me goed voorstellen dat voorheen de katalysator de olie 'naverbrandde' zodat je het niet zag.

gokje: olieverbruik bij hoge last -> zuigerveren.
Jeroen V
Contacteer:

Ik had bij mij 21 T last van blauwe rook bij laag toeren ( stationair ) , je zag geen hand voor ogen meer , zo erg. Weet iemand wat dit is ?

Oh ja, daar zal ik voortaan geen last meer van hebben, blokje gaat vandaag naar achterberg en wordt geblueprinted :)
Steven
Car: M536

Dat is/zijn zeer waarschijnlijk de keerring(en) van je turbo. Bij stationair toerental draait de turbo niet en smeert ie zichzelf ook niet (hij krijgt alleen smering bij een bepaald toerental)

Maar je olie pompt gewoon door dus die gaat dan door het hele ashuis heen en als je kerringen niet goed meer afdichten komt de olie daardoor naar buiten.

Zo trek ik ook wel eens een blauw wolkje als ik vanaf de snelweg voor het stoplicht sta.
Vooral de reactie van de mensen achter je is leuk >-)
Job-turbo
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Dat is/zijn zeer waarschijnlijk de keerring(en) van je turbo. Bij stationair toerental draait de turbo niet en smeert ie zichzelf ook niet (hij krijgt alleen smering bij een bepaald toerental)

Maar je olie pompt gewoon door dus die gaat dan door het hele ashuis heen en als je kerringen niet goed meer afdichten komt de olie daardoor naar buiten.

Zo trek ik ook wel eens een blauw wolkje als ik vanaf de snelweg voor het stoplicht sta.
Niet iedereen heeft een turbo hoor!! :lol: :lol:
Michel S.
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Dat is/zijn zeer waarschijnlijk de keerring(en) van je turbo. Bij stationair toerental draait de turbo niet en smeert ie zichzelf ook niet (hij krijgt alleen smering bij een bepaald toerental)

niet elke turbo staat bij stationair toerental stil hoor.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Steven
Car: M536

Nee ok maar hij komt onder het overgangstoerental waarbij er dus neit meer gemseerd wordt, neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
Michel S.
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Nee ok maar hij komt onder het overgangstoerental waarbij er dus neit meer gemseerd wordt, neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
ja okee, maar ik ben een komma n**ker. hahahaha
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Cozmo

Aan deze zaken had ik zelf ook al gedacht maar word er niet veel wijzer van. Hij verbruikt nauwelijks olie ( kwartlitertje op zo'n 5000km). Laatste compressietest wees gemiddeld 11,3Bar aan, dus om zuigerveren maak ik me ook niet zo druk. Alleen die lambda sonde he? Bij van Tol zei die gast dat het pas uitmaakt als je iets aan het uitlaatsysteem veranderd voor de sonde. Erna schijnt niet uit te maken. Ik weet niet of het nu verstandig is om die kat er weer onder te hangen, hij rijdt een stuk beter zonder, alleen die stank he.
In ieder geval bedankt,

Laterz
Riël
Über-Spammer

't zou er best aan kunnen liggen. Draai er es een nieuwe in, een auto met kat doet het ook prima zonder. Die hoeft er echt niet meer onder :D
Michel S.
Contacteer:

Ik betwijfel ten zeerste dat het aan de lambdasonde ligt.

ik zal mij toelichten
Lambdasonde is een terug koppeling aan het managment voor eventuele aanpassing aan het mengsel.
Echter blauwe kwalm uit de uitlaat is gewoon olie. En volgens mij is er nog geen 1 management systeem wat olie verbruik kan beinvloeden.
Dus ik denk dat robert een goed punt heeft met dat het niet zichtbaar was met kat aangezien het daar na-verbrand.
Jeroentje

kunnen ook je klephoedjes zijn die de olie afsluiten langs je klepstelen. Als die rubbertjes hard zijn geworden (ouderdom) lekt er olie langs naar de cylinders en verbrand de olie en blauwe rook. Dit is het vaak als hij niet altijd rookt. Ik heb er zelf ook last van bij mijn 5 alpine turbo maar die is bijna 20 jaar, maar ik rij er ook wel weinig mee.

succes
Anonymous

Weet je zeker dat het niet zwart is?
Zwart is teveel benzine.

En als hij maar een kwart liter op de 5000km verbruikt lijkt het mij sterk dat het echt olie is.
Dan zal hij namelijk wel meer verbruiken.

Mzzl...;)
Riël
Über-Spammer

Zwarte rook + 180 km/u = misschien blauwig ?
Ik ging ook niet echt uit van de kleur van de rook, maar van rook op zich. Blauw grijs whatever teveel mengsel of rare inspuit kan slechte verbranding opleveren en roken, toch? En inspuit wordt mede geregeld door lambda sonde. En als je de kat weghaalt is de lambda sonde die niet meer dezelfde signalen stuurt als voorheen. En verder zijn dit toch vrij gevoelige apparaatjes wat temperatuur en uitlaatgassamenstelling betreft (met betrekking op het stukgaan, niet het signaal).

De kat zal niet veel rook 'opvreten', als alle rook van de olie was en de kat zou deze voorheen verbranden zal ie niet veel kat meer overgehad hebben he? Weet bijna zeker dat dat het niet is ...

Kleppen enzo lijkt me ook niet, omdat ie dan voordat de kat vervangen is ook zou moeten roken, en ik dus niet geloof dat de kat de rook opvreet...

Euh, ik kan net zo goed ongelijk hebben, maar ben dan wel benieuwd wat het wel was :)
Michel S.
Contacteer:

je kan me voor gek verklaren, maar wat je zegt kan gewoon niet.

Door het weghalen van de kat zal de lambdasonde niet meer dezelfde signalen geven als voorheen.

Dat hoofdstukje moet je denk ik nog eeens doorlezen wat het nou precies doet.
Een kat eet het liefst lambda 1. Hoe krijg je dat dan? niet door de lambdasonde achter de kat te plaatsen, maar ervoor en die de uitlaatgas laten checken en eventueel aanpassen naar lambda 1.

Nu haal ik de kat weg. Lambdasonde regelt het nog altijd af naar lambda 1, aangezien de kat gewoon daar hangt, en niet deel uit maakt van het systeem.
Is een domme kat.

Als de auto ook beroerd loopt, is het toch iets met de inspuiting. Dus dan zou ik essentiele sensoren eens checken. Map, temp. water, temp lucht, lambda en de gasklep positie opnemer
Riël
Über-Spammer

mmz hangt de lambda sonde vóór de kat? ahja dat lijkt me ook logischer ... sorry ...
Cozmo

Hij loopt perfect, zowel stationair als op toeren. Stationair een tikkeltje hobbelig zoals het een goede 16V betaamt. Ik zou het verder ook niet weten, dus denk ik dat ik maar gewoon voor me kijk en niet naar die pluimen achter me. Anyway bedankt voor de tips en als iemand nog iets te binnen schiet hoor ik het graag.

Laterz
Plaats reactie