Traditionele vollast mengsels zijn altijd in de regio tot lambda=0.9 geweest. Dit om de vermogensontwikkeling en levensduur te maximaliseren. De overmaat brandstof onder deze condities heeft een koelend effect en houdt zo de uitlaatgastemperatuur onder 1000°C. Door aangescherpte emissie eisen gaan we richting lamda=1 en missen we dus het koelend effect van het rijke mengsel. De uitlaatgastemperaturen stijgen onder lamda=1 tot ca.1050°C. Hiervoor zijn dus nieuwe turbinematerialen ontwikkeld die deze temperaturen kunnen verdragen. Misschien een mooie upgrade voor hoogbelaste GTŽs

Het leveren van snelle drukstijging als respons op gas is een van de belangrijkste taken van een turbocompressor. Hoe sneller het opspoelen/ "spool-up" of de respons hoe rijdbaarder de vermogenskromme. Een van de uitvindingen om turborespons te verbeteren is de keramische kogellagertechniek voor turboŽs. Door verminderde frictie spoelt de turbo sneller op en bijkomend voordeel is dat deze tot 50x meer stuwdruk kan verdragen !!! Meer research volgt

Het in de WRC rally autoŽs gebruikte ALS of anti lag systeem werkt als volgt: wanneer de rijder van het gas gaat, wordt het ontstekingstijdstip enorm verlaat, een abnormale hoeveelheid lucht wordt de motor ingelaten en er wordt brandstof ingespoten tussen de uitlaatkleppen en de turbine inlaat. Uit de ontstoken brandstof ontstaat warmte die het turbotoerental hoog houdt. Wanneer de rijder weer op het gas gaat staan is er een explosie van onverbrande benzine in het turbinehuis die klinkt als
een pistoolschot met een vlam uit de uitlaat tot gevolg. Resultaat geen "turbo-lag". Het systeem is uiteraard beïnvloedbaar of uitschakelbaar. Een turbocompressor wordt na elke rally gereviseerd waarbij minimaal de 360° stuwdruk-kogellagers worden uitgewisseld.
Ff wat ontwikkelingen in turboland:
* magnetische turbotoerental opnemer !!!
* turbotoerental als parameter voor motor mapping software

* turbine wiel materiaal weerstaat temperaturen tot 1050°C
* actief koolstofvezel hittedeken
* integrale kevlar scherfdeken