Koeling radio

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Arjen

Ik ben druk bezig om mijn dubbel DIN radio in mijn 19 te bouwen. Daarvoor moet ik de middenconsole verbouwen. Ik ben nu zover dat de radio ingebouwd kan worden. Nu wil ik alleen alles mooi afwerken met kunststof plaat. Dit houdt alleen wel in dat, door ruimtegebrek, die kunststof "beplating"strak om de radio heen komt te zitten. Alleen aan de achterkant is alles dan nog open en kan er lucht bij de radio komen.

Nu vraag ik me alleen af of de radio dan niet te warm zou worden ? Op een normale inbouwplek kan er namelijk veel meer lucht bij de radio komen.
Robke
Car: Lexus IS250

Een radio heeft geen extra koeling nodig. In veel moderne wagens krijgt een radio ook maar heel weinig ruimte om te kunnen koelen, dus je hebt echt geen extra koeling nodig.
Arjen

Dat idee had ik zelf inderdaad ook. Maar ik wilde het toch nog ff zeker weten. Bij de standaard plaats van een 19 past de radio er namelijk ook maar net in. Alleen zit, wat eruit ziet als het koelblok gedeelte van de radio, niet aan de achterkant maar aan de linker zijkant.

[img]http://www.securitechasia.com/Photos/AV ... %20(1).jpg[/img]
Robke

Daar zit meestal het koellichaam van de radio, dat wordt ook altijd hartstikke warm.
Het is trouwens wel een grote radio voor een 19! :wink: 8)
Arjen

Maar er komt een supergeluidje uit!!!!
martin rs

in mijn renault 5 wordt de radio ook veel te warm daar moet je echt iets aan doe. de gebrande cd die ik erin doe zijn kapot door de warmte. het is echt niet normaal.
Tom
Moderator
Car: MB

martin rs schreef:in mijn renault 5 wordt de radio ook veel te warm daar moet je echt iets aan doe. de gebrande cd die ik erin doe zijn kapot door de warmte. het is echt niet normaal.
Dit heb ik ook 1x gehad met mijn Kenwood cd speler in mijn 5. De cover van de cd was totaal gescheurd en opgekrult door de warmte. Ik snap nog steeds niet hoe het komt (mischien een "vreemd spulletje op de cd"), maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad.

<< even tussendoor. Wat een onwijs lelijk ding is die pioneer radio zeg :-* . Ik geloof achter mekaar dat er perfect geluid uitkomt, maar persoonlijk vind ik em niet mooi>>
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
martin rs

Tom schreef:
martin rs schreef:in mijn renault 5 wordt de radio ook veel te warm daar moet je echt iets aan doe. de gebrande cd die ik erin doe zijn kapot door de warmte. het is echt niet normaal.
Dit heb ik ook 1x gehad met mijn Kenwood cd speler in mijn 5. De cover van de cd was totaal gescheurd en opgekrult door de warmte. Ik snap nog steeds niet hoe het komt (mischien een "vreemd spulletje op de cd"), maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad.

<< even tussendoor. Wat een onwijs lelijk ding is die pioneer radio zeg :-* . Ik geloof achter mekaar dat er perfect geluid uitkomt, maar persoonlijk vind ik em niet mooi>>
en bedankt :p
Robke

Tom schreef:<< even tussendoor. Wat een onwijs lelijk ding is die pioneer radio zeg :-* . Ik geloof achter mekaar dat er perfect geluid uitkomt, maar persoonlijk vind ik em niet mooi>>
Pioneer?? Volgens mij staat er toch echt Panasonic!! :wink: :p
Tom
Moderator

oeps
Arjen

Gelieve in dit topic niet te vloeken ! Pioneer ! Bah, bah, dat is kinderspeelgoed. Dit is het echte werk. Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik hem er echt super uitzien. Vooral als het hele front omhoog klapt.
Tom
Moderator

Arjen schreef:maar persoonlijk vind ik hem er echt super uitzien. Vooral als het hele front omhoog klapt.
Ik ben vandaag in een goede bui dus zal hem niet inkoppen :wink:

<< heb je hem overigens al ingebouwd?? En hoe zit het nu met de warmte ontwikkeling>>
Arjen

:lol: Maar je blijft hem dan nog wel zien !!!!!!!

Ik ben nog druk bezig. Ik heb de middenconsole nu op maat "gedremeld". Ook heb ik 2 kunststof plaatjes pasgemaakt, die aan de zijkant komen. Alleen loop ik nu tegen het probleem aan dat de antennekabel te kort is. Morgen dus ff kijken of daar verlengstukjes voor te krijgen zijn.

Ook is de kabel van mijn DSP-processor niet lang genoeg. Moet dus ook ff op zoek naar een verlengstukje daarvoor. Zit alleen 1 of andere vage DIN plug aan.
catrinus

Arjen ik weet wel een goed adresje daarvoor :p
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen

Die antenne-verlengkabel hebben ze bij Conrad, zie ik net. Die andere kabel wordt lastiger.
catrinus

Volgens mij hebben ze die atenne verlengkabel ook wel bij de betere adiozaak en automaterialen zaak (bijv. Auto revista of ava)
Arjen

Ik ga morgen wel ff bij wat zaken koekeloeren. Als ze het gewoon bij Conrad hebben, dan is zo'n kabel inderdaad niet super bijzonder en hebben ze hem zelfs misschien wel bij de Halfords.
catrinus

Eventjes iets wilds....

Kun je die Dsp kabel zelf niet maken?

Dit was zomaar eventjes iets wilds :p .
Tom
Moderator

die moet zeker zelf te maken zijn. Als het een of andere din plug is zal het waarschijnlijk 6 polig zijn (of in die richting) en daar is volgens mij niks moeilijks aan om die te verlengen of een nieuwe te solderen
Arjen

Ja, tuurlijk is zo'n ding zelf te maken, maar ik koop er liever 1. Dat ding heeft het formaat van een DIN plug maar dan met 16 pennetjes. Dan ben ik me toch een tijd aan het solderen. En dat voor 50 cm kabel. Daar heb ik weinig zin in.
Arjen

Nou, dat was een eitje. Ik heb nu een verlengkabel voor mijn DSP-processor. Dwz ik heb 5 meter kabel!!!!
De kabel van oude Sony CD-wisselaars is namelijk hetzelfde. Daar heb ik, tweedehands, 1 van kunnen krijgen. Kan ik eindelijk de boel aansluiten.
catrinus

Hulde. Ik ben benieuwd hoe hij straks klinkt en eruit ziet in je 19. B.t.w. wat doe je met de oude radio. Komt die in de 11?
Arjen

De "oude" radio gaat binnenkort in de verkoop.

[img]http://home-1.tiscali.nl/~ahmerts/pana.jpg[/img]
catrinus

Hou me dan ff op de hoogte. Ik ben op zoek naar een andere radio en ik weet hoe die van jou klinkt. Deze past mooi in mijn project gtt.
Menno

naar mijn idee zijn 't vooral de eindtrappen die 't ding zo opstoken. Mijn radio was ook te gebruiken als Pizza-oven, maar sinds ik externe versterkers gebruikt, blijft ie lente-fris :)
rev it like a rental
martin rs

huh ik heb de drie subs en de avhterspeakens allemaal over vrsterk en alleen de voorspeakers op de radio en nog is ie heet. echt niet goed maar hij zit ook een beetje opgesloten in zijn console. mischien eens een 12v. blower erop.
Arjen

En dat is dus ook precies wat ik doe. Externe versterkers gebruiken. Bij mijn oude radio zat het versterkingsgedeelte in een apart kastje. Die radio werd dus ook niet echt warm. En dat ding levert volgens de tests bijna 25 Watt per kanaal. Dit komt door de spanningsomvormer die erbij zit.
Tom
Moderator

Menno schreef:
martin rs schreef: naar mijn idee zijn 't vooral de eindtrappen die 't ding zo opstoken.

Volgens mij is er weinig keus omdat er weinig andere onderdelen zijn die vermogen "moeten" leveren in een moderne radio cd speler
Arjen

Zo dat klereding zit er nu helemaal in. Wat je met wat kunststof-plaat en een oude middenconsole wel niet kunt doen ! En een Dremel ! Zal binnenkort ff een plaatje online zetten.
Arjen

Tom
Moderator

lijkt wel een houtskool tekening man!! En zie ik het nu goed dat je nu twee radio's hebt ???????
catrinus

Vet. Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe hij klinkt
Tom
Moderator

ziet er wel netjes uit, maar ben je niet bang dat je hem te laag vind zitten?
Arjen

Ik heb de foto met flits genomen. Had ik niet moeten doen. En daarna iets te scherp gemaakt in Photopaint.

Dat andere ding is het bedieningspaneel van de DSP.
Het volume regel ik met de DSP die op de normale plek zit. Ook kun je prima bij de radio. Scherm kan eventueel nog 2 standen omhoog. Ook kunnen alle functies met een uitgebreide afstandsbediening bedient worden.
Plaats reactie