Maar niet in een rallyauto, maar in de op de nieuwere GTTurbo gebaseerde 5 Superproductione, een circuitauto. De maxi kwam nooit verder dan 350 op papier, 380 volgens "geruchten".Matijs schreef:De R5 heeft het met de MAXI Turbo uiteindelijk ook tot 400 pk geschopt hoor
Wat is naar jullie smaak de beste supersportwagen
there is no spoon.
Deze?Tijn schreef:Maar niet in een rallyauto, maar in de op de nieuwere GTTurbo gebaseerde 5 Superproductione, een circuitauto.Matijs schreef:De R5 heeft het met de MAXI Turbo uiteindelijk ook tot 400 pk geschopt hoor
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/LeCarTurboPoster.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/LeCarTurboFront.jpg[/img]
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Da's een puntje, inderdaad. De T16 is inderdaad in 1982 in de ontwerp studio geboren, aan het begin van het groep B avontuur. Maar ja, de maxi turbo is later helemaal naar group B regels gebouwd, met meer vermogen en een bredere basis. Maar nog kon er maar een rally mee gewonnen worden, de peugeot ging gewoon te hard...Tijn schreef:enige aanvullingen op dit verhaal:
De tour de corse uitvoering had 280 pk, de maxi turbo had 350-380 PKclio_rally schreef:Je hebt wat dat betreft helemaal gelijk, Top Gear is nu echt niks meer, dat weet ik. Maar vroeger vond ik het echt te gek.
Ennuh, de reno turbo had alleen achterwielaandrijving en slechts 280 pk in rallytrim.meer dan 500 pk is zelfs gehaald, resulterend in een pk gewichts-verhouding 1:1.8 bij de snelste uitvoeringen ...De Peugeot had echter 4wd en en 350 pk in de eerste uitvoering en 450+ in de tweede uitvoering.Kankunen en Vatanen dacht ik.....Nee, je mag absoluut niet zeggen dat Peugeot achter Reno aanliep, dan moet je gewoon goed naar de wagens kijken. Daarnaast pakte reno een paar rally in de group B (uit het hoofd volgens mij een keer corsica, en Monte Carlo) en de peugeot pakte twee maal de titel bij de constructeurs en de coureurs...Het grootste verschil is dat de 5 turbo een groep 4 auto is die doorontwikkeld is naar groep B , en de 205 T16 een volledig naar gr.B regelementen ontworpen auto.Face it, de Reno turbo was een mooie bak, niet meer, de Peugeot T16 was nu eenmaal een kleine mijlpaal in de rallysport. De wagen die het 4WD van Audi overnam, maar het nog slimmer gebruikte in een kleinere wagen, waardoor ze in hun tijd niet bij te houden waren...
En Kankunnen en Vatanen hebben nooit in de 5 turbo iets gewonnnen (volgens mij niet eens gereden), Ragnotti heeft beide evenementen op zijn naam gebracht, net als het franse kampioenschap in 1984. Hij won trouwens in de maxi turbo nog een keer in corsica. Kankunnen reed in die tijd in de T16 E2 en won daar een handvol rallies mee.
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Weet jij alles van alle rallyauto's ooit, of lijkt dat maar zo?clio_rally schreef:Da's een puntje, inderdaad. De T16 is inderdaad in 1982 in de ontwerp studio geboren, aan het begin van het groep B avontuur. Maar ja, de maxi turbo is later helemaal naar group B regels gebouwd, met meer vermogen en een bredere basis. Maar nog kon er maar een rally mee gewonnen worden, de peugeot ging gewoon te hard...Tijn schreef:enige aanvullingen op dit verhaal:
De tour de corse uitvoering had 280 pk, de maxi turbo had 350-380 PKclio_rally schreef:Je hebt wat dat betreft helemaal gelijk, Top Gear is nu echt niks meer, dat weet ik. Maar vroeger vond ik het echt te gek.
Ennuh, de reno turbo had alleen achterwielaandrijving en slechts 280 pk in rallytrim.meer dan 500 pk is zelfs gehaald, resulterend in een pk gewichts-verhouding 1:1.8 bij de snelste uitvoeringen ...De Peugeot had echter 4wd en en 350 pk in de eerste uitvoering en 450+ in de tweede uitvoering.Kankunen en Vatanen dacht ik.....Nee, je mag absoluut niet zeggen dat Peugeot achter Reno aanliep, dan moet je gewoon goed naar de wagens kijken. Daarnaast pakte reno een paar rally in de group B (uit het hoofd volgens mij een keer corsica, en Monte Carlo) en de peugeot pakte twee maal de titel bij de constructeurs en de coureurs...Het grootste verschil is dat de 5 turbo een groep 4 auto is die doorontwikkeld is naar groep B , en de 205 T16 een volledig naar gr.B regelementen ontworpen auto.Face it, de Reno turbo was een mooie bak, niet meer, de Peugeot T16 was nu eenmaal een kleine mijlpaal in de rallysport. De wagen die het 4WD van Audi overnam, maar het nog slimmer gebruikte in een kleinere wagen, waardoor ze in hun tijd niet bij te houden waren...
En Kankunnen en Vatanen hebben nooit in de 5 turbo iets gewonnnen (volgens mij niet eens gereden), Ragnotti heeft beide evenementen op zijn naam gebracht, net als het franse kampioenschap in 1984. Hij won trouwens in de maxi turbo nog een keer in corsica. Kankunnen reed in die tijd in de T16 E2 en won daar een handvol rallies mee.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Dat lijkt echt maar zo. Ik lees er graag over en heb er wat mooie boeken van. Daarbij onthoud ik wat ik lees, dus dan kun je dit soort feitjes opdreunen. Moet toegeven dat ik wel heb gekeken in het boek "Rally-cars" wie nu gewonnen had in de 5 turbo. Ik wist dat het niet Kankunnen of Vatanen was, maar niet wie het wel was...Matijs schreef:Weet jij alles van alle rallyauto's ooit, of lijkt dat maar zo?
Gijs
PS: Voor iedereen die gek is op rally en wat mooie boeken zoekt, er zijn twee boeken die voor mij de bijbel zijn:
Rallycars van Reinhard Klein en Rally van dezelfde auteur. Klein is eigenlijk niet echt de schrijver, maar de fotograaf. Hij is een van de beroemdste rally fotografen en het boek staat dus bol van de full-color a3-tjes met de mooist foto's in zijn carriere van zo'n dertig jaar. Echt een must voor de liefhebber en volgens mij ligt hij al een tijdje bij de witte boekhandel voor niet al teveel geld (iets van 60 piek, maar het is echt een dik stel boeken...)
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Nee, in 1986 kankunen en in 1987 vatanen dacht ik in de 205, niet in de 5 Turbo.... duh....En Kankunnen en Vatanen hebben nooit in de 5 turbo iets gewonnnen (volgens mij niet eens gereden), Ragnotti heeft beide evenementen op zijn naam gebracht, net als het franse kampioenschap in 1984. Hij won trouwens in de maxi turbo nog een keer in corsica. Kankunnen reed in die tijd in de T16 E2 en won daar een handvol rallies mee.
maar ik moet het uit het hoofd doen, heb het reinhart-klein boek thuis liggen...

there is no spoon.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Oh, ik dacht al, maar in je reply lijkt het net op je het in de reno bedoelt, zodoende...
Gijs
PS: Fijn boek he?
Heb je ze ook beide?
Gijs
PS: Fijn boek he?

Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Haha, heb jij dat ook? Als iets me interesseert blijft alles vanzelf in m'n geheugen zitten. Soms schrik ik ervan wat ik allemaal aan nutteloze feitjes in mijn kop heb zitten. Tekenfilms, auto's, computerspellen, films, vanalles! Als ik nou eens wat meer interesse zou hebben in mijn studie...clio_rally schreef:Dat lijkt echt maar zo. Ik lees er graag over en heb er wat mooie boeken van. Daarbij onthoud ik wat ik lees, dus dan kun je dit soort feitjes opdreunen.Matijs schreef:Weet jij alles van alle rallyauto's ooit, of lijkt dat maar zo?
"rally" moet ik nog even halen, "rally cars" heb ik al sinds het uit is.
De rest compenseer ik met dingen als "rallyes magazine" uit frankrijk en natuurlijk good old internet
De rest compenseer ik met dingen als "rallyes magazine" uit frankrijk en natuurlijk good old internet
there is no spoon.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik haal gek genoeg ook een hoop uit de Bieb van de TuDelft. Daar hebben ze best wat staan en ik studeer er altijd voor de tentamens, dus dan ben je graag met andere dingen bezig...
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
ok hier nog een auto :
naam : buggati veyron
Motor : w 16 met 4 turbo
vermogen : 1001 ! pk
0-100, tijden zijn niet precies bekend maar je kunt er vanuit gaan dat het onder de 3 seconden ligt
[img]http://img.atlas.sk/604/obrazky/13/buggati1.jpg[/img]
naam : buggati veyron
Motor : w 16 met 4 turbo
vermogen : 1001 ! pk

0-100, tijden zijn niet precies bekend maar je kunt er vanuit gaan dat het onder de 3 seconden ligt

[img]http://img.atlas.sk/604/obrazky/13/buggati1.jpg[/img]
dus......zodoende
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Klopt, die wagen komt uit Italie en wordt daar gebruikt voor dragraces, ding loopt op NOS, errug leuke bak... En ja, dat van Lancia probeer ik iedereen al langer uit te leggen, maar ze blijven maar ouwehoeren over die 5 turboRepo schreef:Voor iedereen die gek is op rally en wat mooie boeken zoekt, er zijn twee boeken die voor mij de bijbel zijn:
Rallycars van Reinhard Klein en Rally van dezelfde auteur. Klein is eigenlijk niet echt de schrijver, maar de fotograaf.
Dat boek heb ik ook, schitterend!. Maar lees daarin alleen maar dat Lancia het merk is wat verslagen moest worden. Eerst de Delta S4 en daarna is de Integrale niet te kloppen. 7 jaar achter elkaar wereldkampioen in de constructeurs klasse. Op http://www.geocities.com/MotorCity/3756/evocorner.html staat trouwens een integrale met ongeveer 750PK. Lijkt mij de ultieme supersportwagen!




Nee, hoor, rallyrijden rulez, al doe je het in een lada....
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
My_Key schreef:ok hier nog een auto :
naam : buggati veyron
Motor : w 16 met 4 turbo
vermogen : 1001 ! pk![]()
0-100, tijden zijn niet precies bekend maar je kunt er vanuit gaan dat het onder de 3 seconden ligt![]()
[img]http://img.atlas.sk/604/obrazky/13/buggati1.jpg[/img]
van 0-300 in 13 sec.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
mzzz volgens mij liggen je ogen dan achter in je schedel man



-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Koop gewoon een Renault.
Die diengen heb je toch geen #uck aan.

AT YOUR SERVICE
de MAXI 5 Turbo (le monstre)clio_rally schreef:Man,sorry hoor, maar die Renault Spider is echt niks. We moesten laatst voor een sponsor (een Renault Dealer) wat mensen rondrijden in onze rally clio, een standaard clio rs en een spider. Die spider is echt op alle vlakken stukken minder. Remt vaag, erg onvoorspelbaar en gewoon een stuk minder vermogen, viel me heel erg tegen en ik heb er echt een hele dag mee lopen demonstreren...
Die Spyker, daar ben ik echt helemaal weg van, zelden echt verliefd geworden op een 'supercar', maar deze doet het. Verder de bugatti, de f1 of de lambo doen me echt niks. Maar ja, als ik geld had zou ik toch andere auto's gaan zoeken, wagens die echt wat betekent hebben, zoals daar voor mij zijn:
- De ferrari f 40 (in zijn tijd de snelste ooit, het moet echt machtige wagen zijn om in te rijden, en Mansell reed erin)
- Jaguar E-type 3.8 (voor de zondag)
- Lancia Stratos (Lijkt me duidelijk, een rally monster, slechts 980 kg en de heerlijk 6-cylinder van Dino)
- Een Caterham Seven JPE (250 pk op 580 kilo, 0-100 in 3,2 sec, wie heeft er in hemelsnaam nog zoveel pk nodig, heerlijk, zo'n licht autotje...)
- BMW 2002 turbo (de eerste turbo voor de duitsers, enige bmw die ik ooit zou willen hebben)
- TVR Cerbera (Rauw vermogen, moet een moeilijk wagen zijn om te controleren, maar maakt het juist mooi, toch in 4 sec op de 100)
- Voor mij verder alles wat met rally te maken heeft, liefst: De oerquattro, een Celica GT4, meer integrales, de peugeot turbo group B wagen, de delta s4....
Kwijl...
Gijs