Laguna 1.8 motor probleem in lage toerentallen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Wie herkent dit probleem ????

Laguna 1.8 (1996, 180.000km, rijdend op gas) heeft op BENZINE als op GAS het volgende probleem:

- Starten uurt iets langer dan normaal
- Stationair (800 rpm) schudt de motor
- Mist vermogen in het onderste gedeelte van het toerental ( zeg tot 2500 )

De overige details:
- Bougies/Luchtfilter nieuw
- Syntetische Olie in motor
- Wordt op snelwegen Hard mee gereden (140-180)
- Laatste officiele beurt 45000 km geleden

Welke info heb je nog meer nodig om een redelijke diagnose te kunnen stellen. Wie helpt me deze auto naar de 500000 km te brengen...

Arnoud
Menno

MyLaguna schreef: - Laatste officiele beurt 45000 km geleden
misschien weer eens tijd voor een rondje kleppen stellen. Te strakke kleppen herken je oa aan een fluitend, pruttelend geluid uit je uitlaat. Luister daar eens naar.
rev it like a rental
Serge1916V

Het is een injectie ??? toch ??
Dan kan het dat ding zijn wat de benzine toevoer regelt. :wink:
Anonymous

Confusedsb schreef:Het is een injectie ??? toch ??
Dan kan het dat ding zijn wat de benzine toevoer regelt. :wink:
Lekker vaag.....
Hij rijdt trouwens op benzine en gas :wink:
Ik denk ook aan kleppen stellen. "Officieel" moet dat elke 50.000km gebeuren, motoren op gas wat sneller dan motoren op benzine.

Ik weet niet precies wat er gebeurt als je lang en hard op gas rijdt, maar volgens mij wordt'ie dan nog heter, waardoor de kleppen nog "erger" verlopen.

Kleppen stellen van een F-motor is niet echt een doe-het-zelf klusje
Anonymous

Heeft deze motor geen hydrolische kleppen ? Tja, het kan, echter in deze tijd verwacht je iets anders.

Zal eens controleren. PS de injectie heeft hier niks mee van doen want hetzelfde effect heb ik op gas (en dus een gasventiel)

Nog meer suggestie als defecte sensor, etc etc
Menno

Willem S schreef:Kleppen stellen van een F-motor is niet echt een doe-het-zelf klusje
Het officiele tooltje hiervoor stond laatst te koop op marktplaats
rev it like a rental
Menno

MyLaguna schreef:Heeft deze motor geen hydrolische kleppen ? Tja, het kan, echter in deze tijd verwacht je iets anders.
nope, stellen met vulplaatjes.
rev it like a rental
Anonymous

Nou ben ik wel wat gewend, echter niet met het merk renault. Wat is zo speciaal aan deze motor qua afstelling en wat zijn de afstelgegevens ? Speciaal gereedschap etc etc.

Of toch maar naar een officiele dealer :-(((

BVD

We gaan de goede kant op
Anonymous

Bedankt voor de tips. Kleppen worden over 2 weken opnieuw afgesteld door garage voor zo'n slordig €80.

Da's de laatste keer en dan doe ik het voortaan zelf. Op dit moment heb ik met deze motor/auto weinig ervaring en zelfs geen docu. Wie oh wie heeft documentatie/ervaring in de aanbieding...... voor de nabije toekomst.

Arnoud
jacco 16v

als je pech hebt zijn ze niet meer te stellen.
de koppen van de F motoren (behalve de 16 kleppers) kunnen niet zo goed tegen gas.
op een geven moment ergens tussen de 130.000 en 160.000 moeten er nieuwe klep zitingen in omdat die te ver zijn ingeslagen.
ik heb er al heel wat losgehad omdat ze dan niet meer wilde starten.
of slecht stationair liepen.
ik wil je niet ongerust maken .
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Anonymous

Sinds enkele dagen gaat af en toe het volgende lampje branden

-/\/\/\/\- (oranje) + Service lampje

Boekje heeft het over een indicator van brandstof-injectoren. Wat is er aan de hand. Het gaat overigens ook soms weer uit.

Heeft dit iets te maken met 'het kleppen verhaal' ??

Wie o Wie ?
Anonymous

klinkt als een serieus motormanagement probleem.

Waarschijnlijk een slecht contact, kabelbreuk in de kabel van het motormanagement, slechte injectoren (check de weerstand van de injectoren eens, kan best zijn dat deze te hoog is) of een defect in de ECU zelf.
Anonymous

Willem,

Heb je wat meer technische info over deze check. Hoeveel Ohm moet ik meten indien ze goed zijn ? Hoe meet je ze (t.o.v aarde, of tussen de contacten) ? Waarom merk ik niks in de prestatie van de motor : Die loopt niet anders dan wanneer het lampje niet/wel brand !

Wat gebeurd er in de sensor ?
Menno

Het kan goed met je kleppen te maken hebben. Als ze zo ver zijn ingeslagen dat ze niet meer goed afsluiten, kan de computer dit wel merken aan het signaal van de lambdasonde. Hij ziet dit als een storing in 't motormanagement, en laat 't lampje branden.

Al eens geluisterd naar de uitlaat?
rev it like a rental
Anonymous

Om het eerlijk te zeggen leg ik zelf ook de relatie met de kleppen, echter ik weet ook hoe garages werken. Straks verkopen ze me een nieuwe kop en motormanagement !

Desalniettemin is het onderwerp interesant genoeg, daar ik zelf diesel rij (zonder dit soort systemen).

Wat doet de Labda sonde, welke relatie ligt er met de motor/brandstof ?

Waarom stel je de vraag mbt de uitlaat?
Menno

Menno schreef: Te strakke kleppen herken je oa aan een fluitend, pruttelend geluid uit je uitlaat. Luister daar eens naar.
rev it like a rental
Plaats reactie