koppaking.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

ik hoop het niet maar ik denk dat ik de koppaking van mijn 16v tje lek heb.
heb steeds lucht bovenin de radiateur.
waarbij het nivo in het vloeistof vaatje met de zelfde hoveelheid stijgt als de hoeveelheid lucht die in de radiateur zit.
eerst dacht ik aan dampbellen in mijn systeem odat de tempratuur meter erg hoog stond tijdens het rijden maar omdat ik met de XR 25 de water tempratuur gecontroleerd heb tijdens het rijden en deze niet warmer wordt dan 83 graden bij normaal rijden.
valt dat dus af.
wie heeft er nog een ander idee hoe er lucht in het koelsysteem kan komen behalve door een lekke koppaking.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

niet goed ontlucht? Sluit ergens niet goed af? Toch koppakking stuk? Iemand heeft er lucht ingegooid?

:D Hee we zijn even lang lid!
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Riël schreef:
:D Hee we zijn even lang lid!
Dat schept een band... een auto-band wel te verstaan.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Lekke slangetjes ? Ik heb al een aantal keren lekke slangetjes gehad, waardoor ik lucht in het koelsysteem kreeg. Alleen werd bij mij de motor niet echt te warm; de temperatuur bleef toen alleen niet constant. Check ff de slangen richting je kachel en je expansievaatje. Zet het koelsysteem anders ff onder druk.
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

volgens mij heb ik het gemaakt.
heb het antidampbel systeem maar eens gefixt.
nadeel vind ik dat elke keer als ik de motor afzet De fan een minuut of 10 gaat draaien met dat losse water pompje.
en een nieuw dop op het expantie vat.
het lijkt nu 3 dagen goed te gaan.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Bij mij gaat het pompje ook altijd ff zo'n 5 minuten draaien. Dat hoort dus niet zo ?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ja, hoort wel zo. is er voor om de kop gelijkmatig af te laten koelen.
rev it like a rental
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dat wist ik. Het is om dampbelvorming in de kop te voorkomen. Maar ik heb wel eens begrepen dat het extra pompje alleen bij het bereiken van een bepaalde temperatuur aan zou moeten slaan.

Het blijft toch lastig, al die boeken (Haynes, Kluwer enz) die elkaar tegenspreken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Wat ik niet begrijp van dat pompje is dat er in die slangen een vette prop zit. Als je er druk op zet komt er een heel klein pis straaltje aan de andere kant uit, dat kan toch nooit goed rondpompen.
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

het werkt echt perfect je motor is echt heel snel afgekoeld.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

bij mij zit er helemaal geen water op aangesloten ... ??
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dat is niet zo vreemd aangezien we het hier hebben over een 16v (Clio) en jij zo te zien een 5 GT hebt. FF bij de les blijven ! :)
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

er komen nu toch echt lucht bellen omhoog in het koelvloeistof vaatje.
dus ik denk toch echt dat ik de koppaking moet gaan vervangen.
heb ik weer een leuk klusje voor de vakantie.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Plaats reactie