Hulp aanschaf r5 gtt

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Anonymous

Hallo,
ik ben Jaap en ben sinds het lezen van dit forum geobsedeerd geraakt door de r5 gtt ;) ;) Nu zou ik er ook wel een willen kopen, maar ik zou niet weten waar te beginnen. Ik zie wel wat advertenties hier en daar, maar hoe weet ik nou of het nog een goede bak is? En zijn die uberhaupt nog te vinden? Of moet je dan direct dik investeren wil je er dagelijks mee kunnen rijden?
Misschien zijn er mensen die me tips kunnen geven over waar op te letten bij aanschaf. En misschien weten mensen van bepaalde bakken of het nog wat is of niet ;) Alle hulp welkom :)

alvast bedankt!!
Jaap.
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 29 mei 2002 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Ik heb dit al eerder gepost, maar dit geeft een aardige indicatie waar je op moet letten. Niet schrikken, hier heb ik alles in verzameld wat theorethisch gezien fout kan gaan. Laat je dus niet te veel ontmoedigen, er bestaan goede GT Turbo's, het worden er alleen steeds minder en ze worden steeds duurder :wink: Maar als je probleemloos wilt rijden zit je fout.

http://home.wanadoo.nl/dakingtm/problemen.doc
RickGT TURBO
Contacteer:

Hoi Jaap,

Allereerst welkom hier! :)
Stel je even voor in wie is wie.

Verder is het goed om het forum na te lezen doormiddel van een search te doen. Je kan daar veel dingetjes lezen.

Wat je ook altijd kan doen is iemand die bij je in de buurt woont van de club om hulp vragen. Maar ik zag niet zo snel waar je woont.

We horen het wel :)
Steven
Car: M536

Waar woon je?

Ik heb onderhand al zoveel gebreken geconstateerd dat ik me wel aardig bekend vind met GT's :)

Ik wil bijvoorbeeld best een x met je mee als je ergens gaat kijken. Moet je me wel ophalen (of me benzine betalen :) )
jetab
Contacteer:

J33J33, mocht beverwijk (=steven) te ver zijn... ik woon 25 km ten zuiden van nijmegen en wil je best helpen met zoeken. Of voor vragen kan je mij altijd mailen....

waar woon jij?
Anonymous

hallo allemaal!
Bedankt voor hulp zo snel allemaal!
Mooi linkje trouwens matijs.
Ik woon in Enschede. Was laatst nog in Gronau geweest, bij die meeting wezen kijken. Best besmettelijk moet ik zeggen 8) Leuke sfeer vond ik, niet van die rare zoals ik eens op een car hifi show had gezien ;)
Nu moet ik zeggen, ik heb nog nooit eerder een auto gekocht, dus heb echt nog geen idee. Hebben jullie bijvoorbeeld wel eens een ANWB aankoopkeuring gedaan voor aanschaf? Helpt dit enigszins?
En aan wat voor bedragen moet ik denken wil ik een beetje een gave gtt kopen/opknappen? Heb al een aantal zien staan voor rond 1500-2200 euro.

alvast weer bedankt!
Jaap.
Anonymous

nu nog vinden waar ik de 'wie is wie' topic kan vinden...?
RickGT TURBO
Contacteer:

J33J33 schreef:hallo allemaal!
Bedankt voor hulp zo snel allemaal!
Mooi linkje trouwens matijs.
Ik woon in Enschede. Was laatst nog in Gronau geweest, bij die meeting wezen kijken. Best besmettelijk moet ik zeggen 8) Leuke sfeer vond ik, niet van die rare zoals ik eens op een car hifi show had gezien ;)
Nu moet ik zeggen, ik heb nog nooit eerder een auto gekocht, dus heb echt nog geen idee. Hebben jullie bijvoorbeeld wel eens een ANWB aankoopkeuring gedaan voor aanschaf? Helpt dit enigszins?
En aan wat voor bedragen moet ik denken wil ik een beetje een gave gtt kopen/opknappen? Heb al een aantal zien staan voor rond 1500-2200 euro.

alvast weer bedankt!
Jaap.
Nou helpt het tuurlijk wel. Het is duidelijk een hulpje. Maar veel Turbo rijders vinden het helemaal niks. Omdat hun auto een heilig huisje is. En dus liever er niemand in laten rijden. Vooral geen monteurs die ze niet kennen.

Je moet ook net een goed ANWB keuringstation hebben die wat van een Turbo af weet. Of tenminste de boeken. Dus ik zou persoonlijk altijd dan een oude (leeftijd ja..) keurmeester uitkiezen om je te helpen in plaats van een broekie...

Je bent denk ik het beste uit met een combinatie van beiden (proef keuring/ervaren clublig mee nemen) maar ook een gezonde dosis verstand helpt een heleboel.

Dus vooral wat uurtjes hier oude posts door lezen door middel van een search...

Vooral de hulp ik heb een probleem postes leer je veel van.
Robert dB.

Hier is ie: Wie is Wie.
Hans R.

Spir@l heeft laatst een ANWB keuring laten doen.
En daar werd hij niet blij van, je krijgt namelijk een hele lijst met punten die niet goed zijn of aan vervanging toe zijn.
Dus ook een dashboardlampje wat het niet doet of een raam rubber wat niet meer helemaal goed is.

Maar ik denk dat als je er geen verstand van hebt en geen hulp hebt dat zo'n keuring wel is aan te raden.
Je moet je dan alleen bij een aankoop niet blind staren op die kleine puntjes.

Een gtt is niet jonger te krijgen dan van 1990, dus net als met alle oudere auto's zal er altijd wat aan mankeren.
Dus als iemand een gtt koopt is het vaak of 1 waar werk aan zit voor vrij weinig (zo rond de 500 euro) of 1 die vrij netjes is en dan ook vaak een stuk duurder (zo rond de 1500 euro).

Maar gtt rijden is en blijf hobbyen, de 1 wat meer als de ander, maar er moet altijd wel wat gedaan worden :)

Veel succes
Nick (germanstyle)

Ik woon ook in Enschede. Heb alleen gene GTT, maar een goud/geelkleurige twingo. Misschien heb je die wel eens gezien. Best bekend in Enschede, ik was ook wel in Gronau.

Als je eens wilt "samenkomen" dan moet je het maar zeggen.
Anonymous

Ik heb ook een keer een aankoopkeuring laten doen van een GTT die nog bijvan een Renaultdealer in onderhoud was geweest en daar ook te koop stond. Toen bleek dat de hele bodem rot was. je kon er op sommige plekken zo doorheen kijken. En de dealer maar zeggen dat hij dat niet had gezien.
RickGT TURBO
Contacteer:

Hans R. schreef:Spir@l heeft laatst een ANWB keuring laten doen.
En daar werd hij niet blij van, je krijgt namelijk een hele lijst met punten die niet goed zijn of aan vervanging toe zijn.
Dus ook een dashboardlampje wat het niet doet of een raam rubber wat niet meer helemaal goed is.
Zelfs al heb je d'r verstand van dan is zo een lijst met kleine puntjes ook nog rete handig. Want je weet wel gelijk precies waar je aan toe bent.
Dus als het mag van de eigenaar dan zou ik het altijd doen die keuring...
jeroen.k

Als het niet mag van de eigenaar heeft hij waarschijnlijk iets te verbergen en zou ik hem dus niet kopen!
Anonymous

dank voor de hulp allen!
Zo'n keuring is dus best handig voor mij heb ik wel door :)

Robert: Ik heb me even voorgesteld :D

Nick: Kan me die twingo niet zo 123 meer voor de geest halen. Bedankt voor het aanbod! 8)

hubo: sjezus, dus daar heb je nog geen ruk aan als je naar een renault dealer gaat

Verder vroeg ik me nog af wat een gtt nou drinkt aan bezine ;)
En het vrouwtje wil ook wel graag dat we ermee op vakantie kunnen ;) Zou dit een probleem kunnen worden?

Toppie forum trouwens zeg!!
grtz,
Jaap.
jeroen.k

Of je ermee op vakantie kunt is nog maar de vraag. GTT'tjes worden vaak gebruikt voor kleine stukjes, als jij er dan ineens meer dan 1000 km mee gaat rijden (ligt eraan waar je heen gaat) aan één stuk, dan is de kans erg groot dat er iets stuk gaat. Sluit dan iig een IRK af bij de ANWB (moet je wel lid zijn). Tip is ook om dan in Frankrijk op vakantie te gaan, daar kennen ze de auto namelijk wel repareren. :D

Aan benzine reken op tussen de 1:8 en 1:10 ligt een b-tje aan je rijstijl.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

tja...een gtt aanschaffen....

Ik zou t niet doen als ik jouw was.
Echt gewoon niet aan beginnen.
TEnzij je bakken met geld verdiend en toch niets beters te doen hebt in je vrije tijd dan sleutelen aan je auto....

(k hoop dat je begrijpt dat dit natuurlijk ;) is...)

Maar je moet wel rekening houden met t feit dat een gtt nou niet bepaald de meest betrouwbare auto is.
Als je t hebt over vakanties.....dat weet ik zo net nog niet of ik in de gtt op vakantie zou gaan...
Helemaal als je beseft dat dat ding inderdaad 1:8 rijd(bij een beetje stevig rijden en optrekken...)

Er kan veel kapot gaan.(en dat gebeurd dan ook regelmatig :lol: )
DUs aansluiten bij de ANWB is geen overbodige luxe.. :)

ZO ...dat was de negatieve kant.

Waarom wel een gtt?

OMDAT HET GEWOON EEN VERSCHRIKKELIJK VETTE BAK IS!!!

Maar dat heb je geloof ik voor jezelf ook al ondervonden.. :)

Over de ANWB keuring....

ik heb ook een "totaal-Keuring"laten uitvoeren op mn gtt.
Kostte me zo'n 300Piekkies.
DAn kijken ze dus ALLES na.
Maar dan ook echt ALLES!!
EN daar word je nou niet al te vrolijk van...
Er komt namenlijk een hele waslijst met gebreken boven tafel.
Van dashboard lampies die niet werken tot rubbers die er uitgedroogd uitzien...
waar ik hem liet keuren (a'dam) waren ze volgens mij zoiezo al niet zo gek van die auto...
De kuipstoelen vonden ze veel te hard en onhandig...
Hij was te laag dus ik zou bijna niet in de stad kunnen rijden ...
etc, etc.
Hij werd dus behoorlijk afgekraakt.
Zo'n keuring is dus opzich wel goed, want je weet wel wat er allemaal aan scheelt (ook de wel belangrijke dingen!).
Maar je moet er niet te veel van afschrikken en voor jezelf een beetje bepalen welke dingen belangrijk zijn en welke vrij normaal zijn voor een auto van '85-'90.

T handigst is inderdaad iemand van deze site meenemen als je er eentje gevonden hebt.
De meest mensen hier weten waar ze op moeten letten bij een gtt.
(ik wou dat ik die mogelijkheid had gehad... :( )

Ik wens je veel succes EN veel plezier als je er eenmaal eentje hebt gevonden!
Want plezier heb je zeker in een (werkende) GTT! :D

oh ja...kijk vooral ook rustig een beetje op t forum.
Dan zie je vanzelf wat voor een problemen er kunnen zijn/ontstaan.

mazzl.

ps. CHECK THE FOKKING DORPELS!!!!!!!! ;)
Anonymous

sjezus, dan verbruikt ie niet weinig voor zo'n klein motortje zeg :evil:

Ben bang dat ik maar gauw m'n frans wat moet gaan bijschafen ;)

grtz
Anonymous

he, je was me net voor :)
Sja, bakken met geld...Ben wel student, nog wel :lol:

grtz
jeroen.k

Eerlijk gezegd al je een auto wil waar je mee op vakantie wil moet je geen GTT kopen. Slimste is dan om een "normale" oude kleine auto te kopen puur voor de vakantie! IRK aflsuiten en als die er dan in Belgie al mee stopt krijg je GRATIS 30 dagen vervangend vervoer en kun je evengoed verder. Redt ie het wel dan verkoop je hem weer bij terugkomst. Of ga met het vliegtuig :D
Anonymous

hehe, das ook nog wel een idee ;)
Maar is bv een clio betrouwbaarder dan een gtt? Koop ik gelijk 2 renaults ;)
Of is een clio 16v ook erg duur in onderhoud?

ik hoor het wel weer!
grtz,
Jaap.
Anonymous

hey,
zie net op de site van http://www.autoweek.nl (carbase occasions) dat een gt turbo een gecombineerd verbruik van 7,3 liter per honder kilometer zou hebben? Dat is 1 op 13,7!
Kan dit? Of is die absolute onzin?

grtz
Dirk (CRX)

Als jij je zo goed beheersen kunt dat je nooit de turbo gebruikt en netjes bij 3000 toeren schakelt, weinig meeneemt en een totaal origineel blokje hebt wat nog loopt zoals hij uit de fabriek kwam, misschien net..

praktijk leert dat het ong. 1:10 is.. en als je veel sport en verhoogde turbodruk rijdt 1:8.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
RickGT TURBO
Contacteer:

J33J33 schreef:dank voor de hulp allen!
Zo'n keuring is dus best handig voor mij heb ik wel door :)

Robert: Ik heb me even voorgesteld :D

Nick: Kan me die twingo niet zo 123 meer voor de geest halen. Bedankt voor het aanbod! 8)

hubo: sjezus, dus daar heb je nog geen ruk aan als je naar een renault dealer gaat

Verder vroeg ik me nog af wat een gtt nou drinkt aan bezine ;)
En het vrouwtje wil ook wel graag dat we ermee op vakantie kunnen ;) Zou dit een probleem kunnen worden?

Toppie forum trouwens zeg!!
grtz,
Jaap.
Ik rijd plus minus 450 km op een volle '98 tank (rode slang).

Vakantie kan wel hoor. Maar je moet gewoon wel rekening houden dat er dingetjes kunnen gebeuren. Dus lekker de gereedschap kist mee. En een boek om wat te kunnen knutselen.

Het valt allemaal verder wel mee hoor. Met je punto kan net zo goed wat mis gaan... Dus vakantiewijs maakt het niet zo veel uit... vervelend is wel dat je 98 moet tanken. En dat is niet overal te vinden snel...
RickGT TURBO
Contacteer:

J33J33 schreef:hehe, das ook nog wel een idee ;)
Maar is bv een clio betrouwbaarder dan een gtt? Koop ik gelijk 2 renaults ;)
Of is een clio 16v ook erg duur in onderhoud?

ik hoor het wel weer!
grtz,
Jaap.
Daar is het antwoord bijna zeker dat de clio betrouwbaarder is.
Het is een nieuwere auto en dus slimmer :)
Verder is een Turbo natuurlijk een Turbo en toch op de een of andere manier voor de racerarij gemaakt... En de clio niet zo heel erg.... Tuurlijk een 16v weer wel....
Maar toch is hij betrouwbaarder...
jeroen.k

Als je het geld heb om een Clio 16v te kopen en een GTT, koop dan gewoon alleen een GTT (met goede body) en besteed dat geld wat je anders aan de clio uit zou geven aan het compleet reviseren / opknappen van de GTT, dan ben je klaar.

Want bij een Clio 16v zul je waarschijnlijk ook een vrij oude kopen die dan ook afgeragd is en die dus ook niet direct probleemloos rijdt.

:D
Anonymous

dat geld heb ik niet hoor ;)
Een goede gt turbo is denk ik de max :)
Ach, een beetje sleutelen is ook nooit weg op vakantie, houd het toch niet de hele dag uit aan het strand ;) ;)

grtz
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 29 mei 2002 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

In mijn mening kan je een goede turbo vinden tussen de 2000 en 3000 euro.

Maar hou er wel rekening mee dat je wel wat moet sleutelen of simpele dingen vervangen. Zoals stoeltjes of deurpennen.
jeroen.k

Moet je wel eerst bij het strand komen! :lol:

grootste probleem is denk ik de hitte (je gaat naar een warm land lijkt me) en het oppeens lang achter elkaar gebruiken van de auto (wat ie waarschijnlijk niet gewend is) dat in combinatie met dat jij de auto nog niet helemaal gewend bent kan voor een hoop problemen zorgen op vakantie (ik kan het weten, vorig jaar veel bij de lokale garage geweest in Frankrijk :( )
Matijs
Contacteer:

Het is allemaal niet zo moeilijk volgens mij. Trek een paar maanden uit om een goede GT Turbo te vinden die bij je budget past. Let bij de aankoop op de gebruikelijke 2ehand-auto-punten en in dit geval vooral ook roest (dorpels!) en de turbo.
Als je eenmaal een goedgekeurde en rijdende GT Turbo hebt gevonden blijft als hoofdprobleem de koeling van de motor over als grootste probleem. Dat is de reden dat iedereen hier zo huiverig is over het vakantie verhaal, lang snelweg rijden in warme landen leiden bij een standaard GT Turbo al snel tot een oververhitte motor en aanverwantte problemen. De koeling van een GT Turbo is echter vrij eenvoudig te verbeteren. In veel gevallen is de aanschaf van een nieuwe radiateur al voldoende. En er zijn legio andere oplossingen: andere thermostaat in de radiateur, andere ventilator-schakelaar, losse oliekoeler, grotere radiateur (uit een R5 diesel), grotere intercooler, watersproeier op de intercooler, water/alcohol injectie. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt :) En als alles naar tevredenheid werkt kan natuurlijk langzaam de turbodruk omhoog tot de problemen weer opnieuw beginnen ;)
Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je met een GT Turbo niet meer dan 100 km op een dag kan rijden. Het zou zonde zijn het kleine monstertje niet als een volwaardige auto te zien. Maar toegegeven, er gaat natuurlijk vaker iets stuk dan bij een simpele boodschappenauto...
Marius

Zorg in ieder geval dat je een bankrekening hebt die wat kan hebben, want soms komt alles in ene.

Zo zat ik gisteren eens even de bonnetjes van onderdelen van afgelopen maand (groot onderhoud gedaan (radiatoren, waterpomp,etc..)) bij elkaar op te tellen, daar ben ik halverwege maar mee gestopt....

Het kan zijn dat je een jaar, wellicht wel 2 zonder noemenswaardige kosten rijdt, maar dan opeens een hoop tegelijk aan onderhoud krijgt. Is niet erg, wordt ie alleen maar beter van, maar je kan er vanuit gaan dat je onderhoud moet doen.

Maar goed, dit is eigenlijk wat men hierboven ook al uitlegt.

Bij goed onderhoud kun je vervolgens best lange trips maken.
Tom
Moderator
Car: MB

Een GTT heeft nu eenmaal wat onderhoud nodig, maar dat lijkt me ook ZEER LOGISCH bij een auto van minimaal tien jaar oud!!!!! Maar zeg nou zelf, dat hebben we er toch allemaal zeer graag voor over om in zo'n beest (je :lol: ) te rijden.

Als ik (Weer) een Gtt zou kopen dan zou ik er iig een proberen te zoeken die zo origineel mogelijk (Zeker motor) is. Persoonlijk vind ik dat je dat soort dingen beter zelf kunt doen als je dat nodig vind omdat je dan tenminste WEET wat er mee gedaan is.
Anonymous

zo, wat een tips :) thnx :)
Maar ik heb begrepen dat er een versie is met en zonder intercooler? Is die met intercooler de betere van de twee?

grtz,
Jaap.
Anonymous

Hoi Jaap,

Ik weet niet of je ons als doorsnee GT rijders moet nemen, maar wij gaan dus al 11 jaar lang zonder grote problemen op vakantie met onze GT. Eerst vooral naar Frankrijk inderdaad (wel eens een nieuwe startmotor erin laten hangen aldaar), maar later dus ook naar Italie en Tsjechie. Ons toppertje(al wel eens eerder op dit forum aan de orde geweest, zie te koop gevraagd, Renault 5 GT turbo phaze 2 voor foto) was onze vakantie naar Bodrum (Turkije) via Italie en Griekenland. Het was daar 40 C +, maar dat ging prima hoor! Koelwater was iets heter dan normaal, maar wel constant van temperatuur en nog niet te heet (tweede streepje i.p.v. tussen eerste en tweede streepje). Snelheden waren regelmatig 180 km/u. Geen enkel probleem gehad, behalve dan die tankbediende die ons benzineklepje molde... We hebben wel altijd gereedschap mee, en een IRK met vervangend vervoer. Bovendien kent Martijn de auto na 11 jaar behoorlijk goed. De motor is na 300.000 km nog steeds prima, maar met onze nieuwe aanwinst zouden we het momenteel nog niet aandurven. Ons motto blijft: hij is er om in te rijden en dat doen we dus zoveel mogelijk! Commentaar van niet-turboliefhebbers is niet van de lucht hoor, ga je daarheen met die oude bak etc, maar onze leasewagen blijft in de vakantie lekker thuis. Het leukste van onze vakanties vinden we de reis (in de turbo dus) !

Maar genoeg gekletst. Veel succes met je zoektocht en de groetjes van Kaatje
Anonymous

Hey!
het kan dus wel :) Goed te horen dat deze mensen er ook zijn :) Toffe foto zeg!

grtz
Plaats reactie