tolueen gezocht

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
robert

Thomas megane coupe schreef:octaan werkt beter
yep, en dat zit niet in benzine, daarom kan je et er ook niet uit destilleren. En om het er daarna weer erin te gooien???
Thomas megane coupe schreef: awel maar waarom zitten jullie daar zo mee dan dat dat octaan gehalte omhoog moet,...
ik heb mijn motor nu zo afgesteld (rijkheid/vuldruk/ontsteking) dat hij op de straat af en toe heel lichtjes pingelt. Dan heb je nl het meest vermogen, en het beste verbruik (lb)
Op de straat betekend dat je meestal een tamelijk lage last rijd (=lage verbrandingskamertemp) en vandaaruit af en toe de zaak eventjes lekker belast.
De verbrandingskamertemp zal dus niet echt hoog worden.
Ga ik nu rondjes draaien op een cirquit, dan zal ik dus gemiddeld veel meer hoge last draaien, de verbrandingskamertemp wordt nu wel hoog, en de pingelneiging zal groter worden. Nu in dat geval zal ik even de benzine willen opleuken.
snapppie tis een tijdelijke oppepper, juist om de motor heel te houden.
Thomas megane coupe schreef: die tornado fuel dat heeft toch ook een heel hoog octaan gehalte, ken je daar niet wat mee dat
oh, volgens mij is dat toch modelbouwmotortjesbrandstof??. En die modelbouwmotortjes hebben gloeiontsteking, en brandstof voor gloeiontsteking heeft juist een heel laag octaangetal. (maar een hoog cetaangetaal, das net het omgekeerde) Tuurlijk loopt de honda er best op, want het is voornamelijk nitro met wat smeermiddel. En nitro is chemische drukvulling.
En waarom pingelde de honda dan niet? nou omdat je een hoog toerental draait, en dat ding een kleine boring heeft. Of misschien heb je het niet gehoord.

Thomas megane coupe schreef: btw als je tinner gaat destileren kun je ook net zo goed op voorhand de brandweer bellen hoor, >-)
indeed, en daarom begin ik niet eens daaraan.
da-goof
Contacteer:

dus als nitro in je tank niet werkt en octaan moeilijk verkrijgbaar is en niet te destilleren en je wilt toch af en toe een oppepper, waarom dan ipv een extreem hoge turbodruk of iets dergelijks geen NOZ? En hoe zit het met cerosine, heeft dat ook niet een hoog octaangehalte :p Dan gaat ie echt als een raket. alleen zit je dan natuurlijk weer met de smering te kijken en zo. En hoe zit het met dat loodvervangingsspul wat je tegenwoordig kunt kopen? Is dat ook niet een soort octaan? Het is ter bescherming van je kleppen en loodhoudende benzine verbrand met een lagere temp als loodvrije. Omdat je hierdoor je eventueel niet geharde kleppen zou kunnen verbranden hebben ze dat goedje toch uitgevonden of niet?
robert

zoals gezegd zoek ik een tijdelijke octaan oppepper.

-nitro is chemische vuldruk = heel iets anders
-mijn turbodruk is niet extreem, de afstelling is 'kritisch'. ik ga voor een dagje cirquiten zeker niet de druk verlagen 8).
-NOS is ook een soort chemische vuldruk, das ook heel iets anders. Trouwens helemaal niet geschikt voor cirquit werk, wegens de korte werking ervan.
-kerosine klinkt wel stoer, maar het is gewoon vliegtuig-petroleum, een soort diesel dus, geschikt voor gasturbine's, niet voor zuigermotoren.
Voor vliegtuig-zuigermotoren heb je dat AVgas voor, staat hiervoor al genoemd.
-Loodvervanger verbeterd alleen de smering van de kleppen, niet het oktaangetal. Als het ipv vervanger nou eens het echte ouderwetse loodspul was(TEL of tetra-ethyl-lood) DAN hielp het zekerzwetenwel :D :D
Anonymous

dat die honda NIET pingelde staat zeker vast
ik heb een keer bij een drag race zo'n blokkie horen knisperen als een zak chips en die ging na 50 meter voledig het graf in, de kleppen deksels vlogen naar boven en naar onder weg gevolgd door de veren en stukken van de nokkenas er braken 2 kopbouten af en hij kon de bovenkant van zijn zuiger niet eens meer weervinden (conclusie verbrand).

waarom ie niet pingelde bij ons is omdat er een dikkere koperen koppaking in lag, zo hebben we de compressie iets verlaagd (minimaal), we hebben 2 keer de drag gewonnen met dat ding en er is alleen maar een nieuw setje kleppen ingegaan (4 stuks home-made cylinder kop), dat het heel bleef snap ik nog steeds niet.

btw ik heb heel veel geraced in de v boot klasse 3,5 cc en ik weet 100 % zeker dat die nitro in de brandstof zit om de zuiger te koelen, namelijk als je een andere samenstelling brandstof neemt (normaal 16 vol% nitro) dus met minder, dan fikte de heleboel aan elkaar, het koelwater dat aan de onderkant binnen kwam, kwam er als damp weer uit,
het klopt ook weer wel dat daar inderdaad cetaan inzit om de verbranding in werking te stellen volgens mij is dat terug te vinden in het hoge gehalte methanol wat er inzat
maar die gasten in de 35 c klasse (2 takt dus met bougie) draaiden met hun OC motoren ook op die tornado fuel want dat bleef volgens hen langer heel, ik heb me daar nooit in verdiept maar dan zou het toch ook in 4 takt moeten werken.

btw ik heb een goede vriendin wiens vader bij sikkens werkt (verffabriek) en die vertelde dat die tolueen ook verwerkt werd in verschillende soorten beits, waarom wist ie niet, maar mischien dat je daar iets aan hebt

ps waarom wil je dan niet chemisch druk vullen, als je niet met NOS in de weer gaat maar met iets wat minder agresief werkt bvb tornado fuel gemixt met ron 98 dan kun je bij de goede afstelling (je kunt het aan en uit zetten dus je hoeft het maar 1 keer te doen) een dag vreselijk trappen, en het systeem uitzetten als je weer thuis bent,

mischien een idee

grtz thomas
robert

tuurlijk kan je er allerlei systemen op bouwen.
Maar dat kost tijd&moeite en is lastig want het is al vol onder de kap en ik heb al zo weinig ruimte bij het inlaatspruitstuk en moet je wel goed doen want je werkt met hoge drukken en brandstof in de buurt van hete delen en electrischeaansluitingen en misschien vind de apk dit weer niet goed enzenz.

Voor het tanken 5 liter spul erbij is simpeler.

Zie je, het ziet er zelfs in text een stuk simpeler uit.
Alleen effe inkopen die meuk.
Plaats reactie