Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

On 2002-03-20 11:05, TimTurbo
wrote:
Dat klopt. Maar deze komt wel het dichtst bij de originele maat in de buurt als je 15 inch velgen wilt hebben!!
En als je geen 13 inch velgen wilt houden, zul je toch moeten bepalen welke bandenmaat het dichtst bij de originele maat in de buurt komt om de prestaties van de auto te behouden. En dit is nou eenmaal 195/45 voor 15 inch.
Kan, ik rij eerst even deze 50-ers op, zijn nog zeer goed en Bridgestones dus geen merk om zo ff weg te gooien.
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Heb je ook nog met originele 13 inchers gereden dan?
Dan moet dat verschil toch wel groot zijn in prestaties. Ik vond het al aanzienlijk verschillen tussen 195/55/13 en de 195/45/15 inch.
Maar goed wat motortuning ertegenaan en je merkt er niks meer van natuurlijk. :lol:
Anonymous

On 2002-03-20 11:17, TimTurbo
wrote:
Heb je ook nog met originele 13 inchers gereden dan?
Dan moet dat verschil toch wel groot zijn in prestaties. Ik vond het al aanzienlijk verschillen tussen 195/55/13 en de 195/45/15 inch.
Maar goed wat motortuning ertegenaan en je merkt er niks meer van natuurlijk. :lol:
Ik heb er nog nooit mee gereden, ben hem aan het klaarmaken !!
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Ach so,
dan zul je het verschil nooit weten.
In ieder geval succes met de GTT!!!!
Anonymous

On 2002-03-20 11:33, TimTurbo
wrote:
Ach so,
dan zul je het verschil nooit weten.
In ieder geval succes met de GTT!!!!
ik ga de eerste 100 KM ff met de 13 rijden denk ik
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Doe maar niet, want als je vervolgens de 15 inch met 50 banden monteert zul je je GTT wel erg langzaam vinden... :lol: :lol: :lol:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Zoveel verschil merkte ik niet tussen mijn 13" en 15".. wel dat de 15" veel beter reageerden omdat die een plattere wang hebben t.o.v. de 13" 55 banden.
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

De auto gaat zeker beter reageren omdat de wang van de band lager wordt. Dat is juist nog een rede (naast dat de omtrek dicht in de buurt van de originele maat blijft) om juist voor 195/45 te kiezen. De wang is dan zeer laag, waardoor de band vrij weinig vervormt (in vergelijking met 50 of 55) en de auto veel beter reageert op de bestuurder en alles veel beter doorgeeft aan de bestuurder.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Het verschil in omtrek tussen 195/55 R13 en 195/45 R15 is slechts 3 cm op ongeveer 1,70 meter. Niet echt veel dus, en je zult dit ook niet echt kunnen merken (hooguit meten). De afwijking in je kmteller is iig een stuk groter.

195/55 R15 wat ook veel mensen erop leggen daarentegen is een stuk of 9 cm groter en dat scheelt dan wél een behoorlijk stuk

175/60 13 tyres 1.65 m (origineel)
195/55 13 tyres 1.66 m (origineel)
195/45 15 tyres 1.69 m + 3cm
195/55 15 tyres 1.75 m + 9cm
Als je origineel wil blijven met je gewoon 13 inch blijven rijden, tuurlijk merk je dat altijd, 2 inch groter !!!!!!!!!!!!!! - de aftrek naar 45 inplaats van 50, scheelt het nog steeds VEEL !!!!
Deze opmerking is dus een beetje onzinnig, met 195/45 R15 is je wiel VRIJWEL even groot als 195/55 R13 en het is dus geen enkel probleem om deze wielen onder je GTT te leggen (als de andere velgmaten tenminste kloppen, ET en zo)


[ This message was edited by: Stefijn on 2002-03-20 13:45 ]
Anonymous

On 2002-03-20 13:40, Stefijn
wrote:
Het verschil in omtrek tussen 195/55 R13 en 195/45 R15 is slechts 3 cm op ongeveer 1,70 meter. Niet echt veel dus, en je zult dit ook niet echt kunnen merken (hooguit meten). De afwijking in je kmteller is iig een stuk groter.

195/55 R15 wat ook veel mensen erop leggen daarentegen is een stuk of 9 cm groter en dat scheelt dan wél een behoorlijk stuk

175/60 13 tyres 1.65 m (origineel)
195/55 13 tyres 1.66 m (origineel)
195/45 15 tyres 1.69 m + 3cm
195/55 15 tyres 1.75 m + 9cm
Als je origineel wil blijven met je gewoon 13 inch blijven rijden, tuurlijk merk je dat altijd, 2 inch groter !!!!!!!!!!!!!! - de aftrek naar 45 inplaats van 50, scheelt het nog steeds VEEL !!!!
Deze opmerking is dus een beetje onzinnig, met 195/45 R15 is je wiel VRIJWEL even groot als 195/55 R13 en het is dus geen enkel probleem om deze wielen onder je GTT te leggen (als de andere velgmaten tenminste kloppen, ET en zo)


[ This message was edited by: Stefijn on 2002-03-20 13:45 ]
De meeste hebben toch 50 onder hun 13"
???? Vandaar.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2002-03-20 15:26, Matthijs
wrote:

De meeste hebben toch 50 onder hun 13"
???? Vandaar.
195/50 r13? Nog nooit gezien, en dan is je wiel al kleiner dan ie hoort te zijn dus helemaal verkeerd. En dan is 195/45 R15 zelfs GROTER qua wielomtrek.
Standaard is iig 195/55 r13.

Wat WEL veel gedaan wordt (maar ook fout) is 185/65 R13, want die zijn nl. ook goedkoper.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Stefijn (ZakRaket) schreef:175/60 13 tyres 1.65 m (origineel)
195/55 13 tyres 1.66 m (origineel)
195/45 15 tyres 1.69 m + 3cm
195/55 15 tyres 1.75 m + 9cm
Wat is dan de rolomtrek van 185-60-13?
Deze kan ik kopen voor onder me GT, maar kweenie hoeveel ie dan afwijkt?

Sorry, ben nognie zo goed in banden :)

Oja, Sven beweerde dat 185-60-13 de standaard maat was voor een GT en zelfs na het lezen van de ze post issie het er nog steeds niet mee eens, wie helpt em ff uit ze dromen? (Of hebben Stefijn en ik het toch fout?)
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Bij autotrader staat 175/60-13 als standaard.

Maar daar staat ook dat de 5 gt turbo geen turbo heeft :D dus......
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

245 35 19
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hey ff gene gein, hoeveel wijkt de 185-60-13 nou af van de 195-55-13 en de 175-60-13?

De rolomtrek zal ietsje groter zijn, maar hoeveel? ik heb zelf met wat maatverhoudingne zitten gochelen en kwam op iets minder als 2-3 cm extra.

Dus een afwijking van ietsje meer als 1 procent in positief, dus je teller zou beter moeten gaan kloppen.

Klopt dit?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Iemand?

Ik kan namenlijk 4 redelijke 185-60-13's krijgen voor onder me GT, zodat ik met wat meer zekerheid kan rondtuffen.

Maar dan moet ik wel weten hoeveel die afwijking nou precies is. Hoe bereken je dat nou precies? want de 175 heeft wangen die zo staan: |_| en de 195 staat /_\ Dus is de uiteindelijke hoogte ongeveer gelijk.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

hallo

even nog een vraagje over die ET waarden, ik ben namelijk aan't kijken om mooie 13" van ATS of mattig te kopen, enkel hebben die duitsers andere et waarden en helemaal niet ET35 of 36, de meeste zijn ET20 of ET15, kan dit kwaad? keuring maakt mij nie uit! ik wissel wel als ik moet gaan!!!
heeft die et ook te maken met de breedte van zo'n tiefbett velg? meer ET waarde, bredere rand? kweetet echt niet, kan iemand helpen? :wink: :wink:
Plaats reactie