Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Arjen

Het begint er nu toch naar uit te zien dat mijn drukgroep kaduk is. Ik moet alleen eerst nog ff weten hoe groot de speling is die normaal op de koppelingskabel (buitenkabel, bij de hevel) zit. Volgens de Vraagbaak is dat 2 cm, maar bij mijn kabel is het wel 4 cm. Dus wanneer iemand zou kunnen kijken hoe groot die speling bij hem dan zou dat fijn zijn.

En heeft iemand ervaring met het vervangen van de koppeling bij een 19 16v. Is dat een beetje goed zelf te doen ? Moet het hele blok eruit of kun je alleen de bak eruit halen?
Anonymous

Ik weet niet hoe groot de speling is, maar het lijkt mij dat je beter je motor eruit kunt takelen (had je daar geen ervaring mee?) dat lijkt me simpeler dan je complete voorophanging aan de bestuurderszijde te verwijderen voordat je bij de versnellingsbak komt.
dennis16v

nou heb het net za bij een clio gedaan. weet niet hoeveel ruimte dr over is bij de 19. maar bij een clio is het niet te doen zonder.

hup hup hup blok druit en weer dr in. met ze 2en toch vlot te doen lijkt me.
Arjen

Hoelang heb je daar over gedaan, Dennis?
dennis16v

On 2002-03-05 16:51, Arjen
wrote:
Hoelang heb je daar over gedaan, Dennis?
smorgens dr uit in ruim 2 uur.
smiddags dr in in 3 1/2 uur.

koppeling/drukgroep en startmotor vervangen kostte iets van 3 kwartier

gingen nogwat dingen mis met t bungelende asje, anders had het nog wat vlotter gekund
Arjen

Kan dat niet wat sneller ? Jeemig, de peemig, nooit benaderd door renault om bij hun formule 1 team te komen werken?

Dan lijkt het me toch het handigst om het zelf te doen. Mr Renault zit de komende tijd toch ook volgeboekt. Is alleen nog ff de vraag: hele blok eruit of niet. Dit omdat je bij een 19 toch iets meer ruimte hebt.
dennis16v

nou tis ook handig dat ik dat grotendeels samen doe met iemand die bijna ze beroep drvan heeft gemaakt om blokken in en uit te bouwen. die dus zonder te kijken precies weet welk type boutje waarin zit.

t was voor mij denk de 5e keer dat we dr een blok in en uitbouwen.

in ze eentje is hij er een ruime dag mee bezig. ga maar na.
jacco 16v

arjen het is simpel als je een brug kunt regelen dan hoeft de bak er alleen maar onderuit.
heb je geen brug dan is het beter om de hele motor eruit te takelen.
en aangezien je bij een 19 meer ruimte hebt dan bij een clio zal het wel een voudig zijn.
maar je moet toch wel zo'n 2 dagen rekenen als je het nog nooit eerder gedaan hebt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Bart V

ook MET brug kan je toch beter de hele motor eruit halen, dat is minder werk dan dat je wegens ruimtegebrek 3 uur staat te kloten voor dat je je bak eraf hebt. Het is ook klote met centreren als ie er weer op moet, je hebt haast geen ruimte.
dennis16v

On 2002-03-05 22:01, Bart V
wrote:
ook MET brug kan je toch beter de hele motor eruit halen, dat is minder werk dan dat je wegens ruimtegebrek 3 uur staat te kloten voor dat je je bak eraf hebt. Het is ook klote met centreren als ie er weer op moet, je hebt haast geen ruimte.
ja. dan gaat die bezemsteel ookniet lekker passen nee
Arjen

Ik ben vanavond dus begonnen met de uitbouw van het blok. Nu heb ik ff een vraagje: moet ik voor het loshalen van de aandrijfassen de hele fusee ook loshalen, of is het voldoende om alleen de onderste veerpootbouten los te halen zodat je dan de assen eruit kunt schuiven ?
dennis16v

yep. pinnetje uit de as. bestuurderskant as.
veerpoot los en wrikken maar. remschijf schuin naar beneden trekken een beetje buigen en dan kan die dr zo uit.
de andere kan in ze geheel mee met de bak
nadat je de centrale moer hebt losgedraaid.
Arjen

Heb ik het goed dat je dan de bakolie ook niet af hoeft te tappen ?
Bart V

dat heb je fout. Het zeikt eruit als je je assen eruit haalt. Als je die bak dan een beetje schuin houd zeikt het er allemaal uit. Gewoon eruit halen die zooi. Heb je gelijk nieuwe bakolie.
catrinus

Volgens mij is het wel het beste om je bakolie af te tappen. De versnellingsbak van een 19 is hetzelfde als deie van een 5 en daarvan zit 1 as in de olie te draaien in de versnellingsbak. Ik zou het wel aftappen om geklieder met olie te vermijden.
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen

Ik dacht inderdaad dat wanneer je de rechteras eruit haalt daar geen olie uit lekt. Links lekt er wel olie uit.

Tap de olie wel ff af en vanfg die wel op in een schoon bakkie. Zit er nl. nog niet zo lang in en die zooi is pokkeduur.
catrinus

Arjen kom je vrijdagavond ook nog in groningen of laat je deze voorbij gaan vanwege je wagen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Car: M536

Ff door een koffiefilter laten lopen.
Arjen

On 2002-03-06 21:02, catrinus
wrote:
Arjen kom je vrijdagavond ook nog in groningen of laat je deze voorbij gaan vanwege je wagen.
Ik kom nog wel naar Groningen. Ik rij nu weer rond in de 11. Het is hier in de schuur toch te donker om echt lang door te werken. We hebben daar niet echt goed licht en ik heb geen looplamp. Moet morgen ff een goede looplamp halen. Ik kon nu alleen de dingen doen waar ik vanaf de bovenkant goed bij kon. Die dingen kon ik tenminste zien.

Ik heb nu alleen nog maar de radiateur eruit, alle koelslangen los, gas en koppelingskabel los, kabels van de schakelaars los, hitteschild eraf, luchtfilter eraf en veerpootbrug eraf.

Ga zaterdag wel de assen eruit knallen en de stuurbekrachtigingspomp loshalen.
-----------------
Al zit het boutje nog zo vast, Arie heeft WD40 in de kast.............
[ This message was edited by: Arjen on 2002-03-06 21:13 ]
dennis16v

On 2002-03-06 20:58, Arjen
wrote:
Ik dacht inderdaad dat wanneer je de rechteras eruit haalt daar geen olie uit lekt. Links lekt er wel olie uit.

Tap de olie wel ff af en vanfg die wel op in een schoon bakkie. Zit er nl. nog niet zo lang in en die zooi is pokkeduur.
haal nooit de bakolie dr uit. gaat prima zonder. mits je de voor de auto links dr niet uit ropt gaat t prima
Anonymous

Nog een mogelijkheid: bij het koppelstuk van de schakelstang naar de bak zit normaal een naaldlagertje ofzo, negen van de tien keer is dat weg. Was bij mjij dus ook en heb dat vanavond ertussen gezte en nu is het stukken beter.
Arjen

Dan til je het blok er zeker schuin uit ? Want anders krijg je de as toch niet langs het subframe ?
dennis16v

On 2002-03-06 22:43, Arjen
wrote:
Dan til je het blok er zeker schuin uit ? Want anders krijg je de as toch niet langs het subframe ?
yep dr schuin uit. dan gaat het asje vanzelf mee naar boven. beetje richten enzo.
Arjen

On 2002-03-06 22:42, Zeeuw
wrote:
Nog een mogelijkheid: bij het koppelstuk van de schakelstang naar de bak zit normaal een naaldlagertje ofzo, negen van de tien keer is dat weg. Was bij mjij dus ook en heb dat vanavond ertussen gezte en nu is het stukken beter.
En dat kun je gewoon zien met de bak nog in de auto ?

En vraag 2: wat voor koppelingsplaat kun je er het beste inzetten ? Gewoon een originele van Renault ?
[ This message was edited by: Arjen on 2002-03-07 07:11 ]
Arjen

Ben ff bij de dealer langsgeweest. Daar hebben ze een nieuwe set in de comp staan voor 250 euro en een ruilset voor 135 euro. De ruilset was alleen niet zo leverbaar. Is het handig om een koppeling bij de dealer te halen of is het beter om naar Brezan ofzo te gaan. Wat is het merk om voor te gaan: Valeo, Sachs, of zijn er nog andere opties ?
jacco 16v

Arjen dat bedrag wat jij noemt voor de koppeling is dat in euro's.
En is dat een complete koppeling met alles erbij.
bij mij was de reno dealer verreweg het goedkoopst.
Toen werkte ik nog niet bij een renault dealer en moest ik dus gewoon de normale klantenprijs betalen.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

Dat is inderdaad in euro's met alles erop en eraan. Ik vraag dit omdat jij zei dat de dealer goedkoop was, maar mij vielen de prijzen nog wel wat tegen.
jacco 16v

ik zal effe opzoeken de rekening opzoeken wat ik betaald heb.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

hier komt ie.
bestel nummer 7711134046 (set koppeling) FL 265,72 ex btw.

totaal dus zo'n 1.19*265.72=316.72.

dan moet je de oude koppeling weer inleveren bij reno daar zit FL 60 statiegeld op.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

o ja dit is een nieuwe koppeling.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

arjen heb vandaag effe in de computer van renault voor je gekeken.

daar staat een prijs van 135 euro voor een complete koppelings set.
dit is drukgroep druklager en koppeling plaat.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

Klopt, dat is voor een ruilset. Maar die was niet zo 1,2,3 leverbaar. De dealer heeft Renault NL gemaild voor meer info. Moet nog ff bellen of er nog wat uit is gekomen. Heb vandaag ff gevraagd bij de Brezan, maar daar vragen ze voor een of ander vaag merk 195 l'euro.
Arjen

Zo, dat viel best wel mee. Het blok is klaar om eruit gehaald te worden. Ben alles bijelkaar zo'n 4,5 uur bezig geweest. Nu maar hopen dat ik alles ook weer in elkaar krijg !!
Arjen

Ik heb net ff bij de dealer mijn koppelingsset opgehaald. Daar zit een soort klein metalen dekseltje bij met de doorsnede van het druklager. Ziet er uit als het metalen bakje van een waxinelichtje, maar dan met een gat in het midden. Weet iemand waar dit voor dient ? Het bakje wat ik heb is namelijk niet helemaal rond meer(beschadigd bij transport).
jacco 16v

dat dat ringetje moet in je vlegwiel in het midden als het goed is zit er eentje in.
haal de oude eruit.
en duw de nieuwe erin.
in het gat midden in het vliegwiel.
Heb je een werkplaats handboek van je 19.
daar staat het in.
dit is omdat renault versnellings bakken geen toplager hebben.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Plaats reactie