Ondanks dat vandaag mijn versnellingsbak moeilijk is gaan doen heb ik een een setje KONI Sport schokdempers voor mijn gte gekocht. Maar welke veren zal ik hier bij gebruiken? Iemand goede ervaringen met veren en hoe laag kan je gaan zonder al te veel problemen?
gr, Hagen (bas)
gr, Hagen (bas)
Ik krijg binnenkort speciale veren die op maat gemaakt zijn voor gele koni's geen apex ofzo, maar echt maatwerk. De meeste veren (apex bijvooreeld )zijn wat te zacht, waardoor ze te snel op de bumpstops zitten (aldus de maker van deze veren).
Kost dat? En heb je ook verstand van versnellings bakken want de mijne doet het niet zo goed meer zoals je in de ander topic kan lezen
Kosten zal ik even voor je gaan navragen (geen idee nog), laat ik je wel weten op de mail. Ik heb ook geen idee hoeveel hij omlaag gaat, hij gaat naar "de juiste hoogte" volgens de specialist dus dat geloof ik dan maar.
Van bakken heb ik nix extra te melden dan de anderen.... het is bekend van renault-bakken dat je synchromesh ringen er op een gegeven moment aan gaan maar zelden allemaal tegelijk.... maar inderdaad, probeer eerst eens de bakolie te wissellen,.... het zou kunnen elpen, maar het hoeft niet.. heb je ook problemen als hij warm is? of alleen als hij nog koud is ?
[ This message was edited by: Tijn on 2002-02-24 18:31 ]
Van bakken heb ik nix extra te melden dan de anderen.... het is bekend van renault-bakken dat je synchromesh ringen er op een gegeven moment aan gaan maar zelden allemaal tegelijk.... maar inderdaad, probeer eerst eens de bakolie te wissellen,.... het zou kunnen elpen, maar het hoeft niet.. heb je ook problemen als hij warm is? of alleen als hij nog koud is ?
[ This message was edited by: Tijn on 2002-02-24 18:31 ]
Volgens mij maakt het niet veel uit, maar koud doet hij het volgens mij iets beter, maar ik weet het nu niet meer zeker
Is APEX iets, of te zacht geveerd?
Ben wel benieuwd hoe het gaat worden.
Ben wel benieuwd hoe het gaat worden.
niemand ervaring met APEX of iets anders?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
eibach is erg goed
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Wat kosten die Eibach veren ongeveer en hoeveel verlaging leverd het op.
Het gaat dus om een omgebouwde fase 1 naar een gte. ('86)
Het gaat dus om een omgebouwde fase 1 naar een gte. ('86)
dat is nog wel op te brengen.
Weet je nog een goed bestel adres?
Weet je nog een goed bestel adres?
ik gade mijne minimaal een 8 cm verlagen anders trekt dat op niks 
no offence voor de -4 rijders maar smaak is smaak

no offence voor de -4 rijders maar smaak is smaak
Hoi Bas,
Je kunt ook verlagingsveren bij reichhard bestellen. Die gaan je wagen voor 50mm omlaag brengen. Ik heb verlagingsveren die mijn gtt 65 mm omlaag brengen
. De reighhard veren kosten 180 DM
[ This message was edited by: catrinus on 2002-02-25 16:30 ]
Je kunt ook verlagingsveren bij reichhard bestellen. Die gaan je wagen voor 50mm omlaag brengen. Ik heb verlagingsveren die mijn gtt 65 mm omlaag brengen
[ This message was edited by: catrinus on 2002-02-25 16:30 ]
Ik ga met de GTT van 13" met 185/60 naar 15" met 195/50 (breng 'm morgenochtend weg) en de spoorbreedte word rondom 20mm vergoot (centimetertje per wiel zeg maar) maar omdat de diameter van de 15" groter is komt 'ie dus weer ietsje hoger. Volgens mij zitten er nog standaard veren onder, maar wel harde schokdempers (monroe rally), hoeveel lager kan ik gaan zonder dat mijn ingewanden er aan gaan op een klinkerweg, en zonder dat ik plastic ga verliezen op verkeersdrempels?
ik heb apex veren gehad. onder me clio iets lager en iets strakker. kost geen zak die dingen
hobbel nu rond met wat er standaard onder de porsches zit.
eibach veren met gasgevulde dempers in hoogte verstelbaar.
maar goedkoop is anders.
hobbel nu rond met wat er standaard onder de porsches zit.
eibach veren met gasgevulde dempers in hoogte verstelbaar.
maar goedkoop is anders.
Wat heb je er nu onder ziten eigenlijk bas? hij is toch al lager voor?
Voor zitten er wel andere veren onder, maar het merk weet ik niet.
Ze zaten er al onder toen ik de auto kocht.
Ik wil tocht eigenlijk wel andere veren, want ik weet niet hoe oud deze veren zijn, en ik vindt ze een beetje zacht.
Ze zaten er al onder toen ik de auto kocht.
Ik wil tocht eigenlijk wel andere veren, want ik weet niet hoe oud deze veren zijn, en ik vindt ze een beetje zacht.
Die van mij heb ik 35 mm verlaagd en ik heb eigenlijk nooit veel problemen gehad. Je wegligging gaat een stuk vooruit, en drempels zijn geen probleem. kon de normale drempels toch met een 25 km/h nemen.On 2002-02-25 16:46, Monique
wrote:
Ik ga met de GTT van 13" met 185/60 naar 15" met 195/50 (breng 'm morgenochtend weg) en de spoorbreedte word rondom 20mm vergoot (centimetertje per wiel zeg maar) maar omdat de diameter van de 15" groter is komt 'ie dus weer ietsje hoger. Volgens mij zitten er nog standaard veren onder, maar wel harde schokdempers (monroe rally), hoeveel lager kan ik gaan zonder dat mijn ingewanden er aan gaan op een klinkerweg, en zonder dat ik plastic ga verliezen op verkeersdrempels?
Verder reed mijn moeder ook wel eens in de auto en samen met de monroe sensatracs was het toch comfi, en had niemand echt last van het verlagen.
Ding ging wel als een strijkijzer door de bocht.
dus ik zou zeggen ga voor 35mm. dan kun je zeker je eigen shocks nog gebruiken.
suc6
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Catrinus,
Hoeveel cm hou je dan voor nog over onder je bumper. Mijn bumper is nu al vrij laag en het lijkt me nog wel fijn om goed over drempels heen te komen.
Hoeveel cm hou je dan voor nog over onder je bumper. Mijn bumper is nu al vrij laag en het lijkt me nog wel fijn om goed over drempels heen te komen.
195/50/15 is eigenlijk een te groot wiel. het zou 195/45/15 moeten zijn om een goede wielomtrek te houden. daarna kan je gerust cm veilig zakken.On 2002-02-25 16:46, Monique
wrote:
Ik ga met de GTT van 13" met 185/60 naar 15" met 195/50 (breng 'm morgenochtend weg) en de spoorbreedte word rondom 20mm vergoot (centimetertje per wiel zeg maar) maar omdat de diameter van de 15" groter is komt 'ie dus weer ietsje hoger. Volgens mij zitten er nog standaard veren onder, maar wel harde schokdempers (monroe rally), hoeveel lager kan ik gaan zonder dat mijn ingewanden er aan gaan op een klinkerweg, en zonder dat ik plastic ga verliezen op verkeersdrempels?
Ik heb het bij mijn rooie gtt gemeten omdat die rijdbaar is dus ook zwaarder dan mijn witte gtt. mijn voorbumper van mijn rooie gtt zit 12.5 cm van de grond af. Maar ik denk dat hij een stukje verlaagd is. Met die verlagingsveren zit de bumper 6cm van de grond af. Ik heb phase1 bumper onder mijn gtt zitten. Mijn andere gtt staat nog op de originele hoogte. Die gaat 65 mm omlaag.On 2002-02-25 20:13, Hagen
wrote:
Catrinus,
Hoeveel cm hou je dan voor nog over onder je bumper. Mijn bumper is nu al vrij laag en het lijkt me nog wel fijn om goed over drempels heen te komen.
Ik denk ook dat als je 15" wielen wil je 195/45 r15 moet monteren. Ik had eerst 195/50 r15 maar omdat ik hem wilde verlagen (4cm) heb ik 195/45/15 gemonteerd. Als je je GTT verlaagd lopen '50' banden volgens mij bij iedere hobbel een beetje aan, vooral bij je achterbumper wordt de ruimte tussen band en bumper gering. Ik heb mijn GTT dus 4cm verlaagd en heb 195/45 r15 banden. Ik kan nog redelijk normaal over drempels heen, alleen bij heel slechte wegen tril je zowat uit je stoel.
greetz, kay
greetz, kay
catrinus,
dus met 65 mm verlaging heb je nog 60mm over bij een fase 1 voorbumper.
Ga ik bij mij ook eens meten wat ik nog over heb.
Hoe hoog is die fase 1 bumper, dan heb ik iets om te vergelijken met mijn bumper.
dus met 65 mm verlaging heb je nog 60mm over bij een fase 1 voorbumper.
Ga ik bij mij ook eens meten wat ik nog over heb.
Hoe hoog is die fase 1 bumper, dan heb ik iets om te vergelijken met mijn bumper.
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Monique, kijk die navolging /45 is 45% v/d breedte (195/205) v/d band. dus als je weer bredere banden neemt worden de zgn. 'wangen'* van de band weer hoger (* de zijkant met de lettertjes).
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Die vraag heb ik ookal een keer gesteld, Tack weet daar een goede oplossing voor.. achter kun je hem zelf verlagen door die torsiestaven los te draaien en iets lager weer vast te zetten.. Hoe het precies in zijn werk gaat GEEN IDEE
maar zoals ik zei, vraag Tack.

okay, even rustig, ik ben blont, en ik kan heel goed doen alsof ik verstand heb van auto's, maar ik doe het ook maar met wat ik hoor,
als ik '205' breed onder m'n auto wil moet ik dus 205/40 nemen (bestaat zoiets?!) om weer op de juiste diameter uit te komen?
past 205 breed uberhaubt wel? of kan ik beter niet zo eigenwijs zijn en 195/45 laten monteren?
als ik '205' breed onder m'n auto wil moet ik dus 205/40 nemen (bestaat zoiets?!) om weer op de juiste diameter uit te komen?
past 205 breed uberhaubt wel? of kan ik beter niet zo eigenwijs zijn en 195/45 laten monteren?
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
het bestaat, maar die banden kosten opeens ook veel meer (vuistregel : hoe minder rubber, hoe duurder
)
Waarom zou je alleen NOG bredere, duurdere, banden monteren, terwijl hij nu al alle grip van de wereld heeft en toch al redelijk zwaar stuurt. Vergeet niet, hij gaat nog zwaarder sturen. En als je NOG plattere banden gaat monteren wordt hij ook gevoeliger voor hobbeltjes en spoorvorming.
Dus zoals je zelf zei, niet eigenwijs doen en gewoon 195/45 monteren

Waarom zou je alleen NOG bredere, duurdere, banden monteren, terwijl hij nu al alle grip van de wereld heeft en toch al redelijk zwaar stuurt. Vergeet niet, hij gaat nog zwaarder sturen. En als je NOG plattere banden gaat monteren wordt hij ook gevoeliger voor hobbeltjes en spoorvorming.
Dus zoals je zelf zei, niet eigenwijs doen en gewoon 195/45 monteren
Ik begreep van die kerel van NL power dat ze inderdaad zachter veren dan bijvoorbeeld Supersprint. Ik heb een complete Supersprintset met voor -45 en achter -35, maar in de praktijk blijkt het -60 en -80 te zijn. Als het wiel uit de kast staat, dan kan mijn vinger niet meer tussen de rand van het spatbord en de band langs...On 2002-02-24 18:19, Tijn
wrote:
De meeste veren (apex bijvooreeld )zijn wat te zacht, waardoor ze te snel op de bumpstops zitten (aldus de maker van deze veren).
Dit rijdt zo waardeloos (lees: keihard) dat ik maar een set Apex -30 mm heb besteld voor de voorkant. Hopelijk rijdt dit weer lekker comfi.
Nee ik ben geen die-hard inderdaad

Mijn vriendin was het helemaal zat ook trouwens, zij rijdt het meeste in de GSi.
hoe doen die mensen dat dan die 16", 17" of zelfs 18" onder een R5GTT monteren?
prakken met een vork?
prakken met een vork?
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
Die mensen die zulke grote velgen monteren onder de GTT pakken ook hele andere bumpers..
En 16" past wel gewoon, maar dan ga je dus naar 195/40/16.
En 16" past wel gewoon, maar dan ga je dus naar 195/40/16.
Het verschilt sterk per merk auto en veer wat voor karakteristiek er uit komt.On 2002-02-24 18:19, Tijn
wrote:
De meeste veren (apex bijvooreeld )zijn wat te zacht, waardoor ze te snel op de bumpstops zitten (aldus de maker van deze veren).
On 2002-02-26 12:32, Xedrah
wrote:
Ik begreep van die kerel van NL power dat ze inderdaad zachter veren dan bijvoorbeeld Supersprint. Ik heb een complete Supersprintset met voor -45 en achter -35, maar in de praktijk blijkt het -60 en -80 te zijn. Als het wiel uit de kast staat, dan kan mijn vinger niet meer tussen de rand van het spatbord en de band langs...
Dit rijdt zo waardeloos (lees: keihard) dat ik maar een set Apex -30 mm heb besteld voor de voorkant. Hopelijk rijdt dit weer lekker comfi.
Nee ik ben geen die-hard inderdaad
Mijn vriendin was het helemaal zat ook trouwens, zij rijdt het meeste in de GSi.![]()
Mijn keuze komt niet voort uit de wens om hem zo hard mogelijk te maken, en de veer is ook niet gewoon "hard" gemaakt. Als een veer echter ernstig te zacht is (en dat schijnen de meeste te zijn heb ik mij laten vertellen) dan komt de auto met een te hoge snelheid op het einde van de veerweg. Dit heeft tot gevolg dat de auto opeens ongeveerd is terwijl hij nog wel behoefte aan vering en demping heeft. In een snelle bocht of hobbellig wegdek o.i.d. kan dit tot gevolg hebben dat de auto gaat stuiteren of beentjes gaat lichten.
Misschien wil een van de autotechnici dit nog even helderder voor mij formuleren / onderbouwen met echte kennis / corrigeren?
[ This message was edited by: Tijn on 2002-02-26 15:24 ]
Daar heb je gelijk in. Ik denk dat ik het gewoon moet afwachten. Zoals het nu is rijd het gewoon niet echt (lees: echt niet) prettigHet verschilt sterk per merk auto en veer wat voor karakteristiek er uit komt.

Bedoel je trouwens dat de auto op hoge snelheid gaat liften? (aan de voorkant omhoog komt?