Ik heb een paar weken mijn bak laten vervangen in een k**** garage, omdat ik plots een grote olielek had in mijn originele bak. Nu blijkt deze vervang bak ook te lekken, welliswaar niet hard, maar ik vind het eerlijk gezegt niet leuk. En dan zwijg ik nog over de plekken dat dit achterlaat. Ik schat dat er een druppel of 6 per dag tussen de 2 bak helften uitlekt, altans als ik gereden heb, want anders is de lek minimaal.
Nu zou ik graag in mijn groot verlof men motor der willen uithalen, en eventueel mijn bak openen en een nieuwe vloeibare pakking aanbrengen, om daarna het geheel terug te demonteren. Tevens zal ik dan ineens mijn versleten startmotor vervangen en de lek aan mijn drukgroep van de motorolie willen herstellen.
Kunnen jullie mij advies geven over de demontage en montage van motor, bak enz. Hoe lang ga ik hier aan bezig zijn (zal dan mijn eerste keer zijn, ben wel technisch aangelegd), welke pakking doe ik tussen de 2 bak helften, is het openen van een bak moeilijk, hoe dicht ik het lek van men drukgroep, enz.
jep, klein detail. Idd een renault 5 Gt turbo cabrio. Vandaar dat ik er zo veel voor over heb.
Oei, dat is wel gaaf, wil je niet eens een keer op een meeting komen van RTC???
het demonteren en monteren van motor is op zich niet heel moeilijk.
Advies: maak voor de zekerheid wat tekeningen van de elektrische circuits en slangen...etc.
Alles loskoppelen: radiateur, expansietankje en intercooler + slangen verwijderen, uitlaat loshalen, motorsteunen loshalen (3x) krukaspoelie verwijderen, elektriciteit verwijderen, aandrijfassen voorzichtig uit je bak trekken.
Dan kun je het geheel ophijsen. Dan versn.bak los van motor= 5 bouten en plaat onderkant voor vliegwiel( zie je vanzelf)
Ik heb mijn bak nog nooit open gehad, misschien kan iemand anders je daar advies over geven.
Zorg dat je een motorkaantje hebt, dat scheelt een hoop moeite. Met drie man is het toch lastig tillen...
het demonteren en monteren van motor is op zich niet heel moeilijk.
Advies: maak voor de zekerheid wat tekeningen van de elektrische circuits en slangen...etc.
Alles loskoppelen: radiateur, expansietankje en intercooler + slangen verwijderen, uitlaat loshalen, motorsteunen loshalen (3x) krukaspoelie verwijderen, elektriciteit verwijderen, aandrijfassen voorzichtig uit je bak trekken.
Dan kun je het geheel ophijsen. Dan versn.bak los van motor= 5 bouten en plaat onderkant voor vliegwiel( zie je vanzelf)
Ik heb mijn bak nog nooit open gehad, misschien kan iemand anders je daar advies over geven.
Zorg dat je een motorkaantje hebt, dat scheelt een hoop moeite. Met drie man is het toch lastig tillen...
Ik geloof dat ik ooit eens op deze site een topic heb gelezen over de inbouw van een clio 16v in een renault 5 Gt turbo. Nu is mijn vraag, zou het niet beter zijn om zo een motor in te bouwen, deze motoren schijnen veel betrouwbaarder te zijn. Ik heb amper 2000 km met men 5 gereden, en der is al vanalles aangeweest. Dit zal waarschijnlijk aanhouden, daarom dat ik dit overweeg. Wat brengt dit met zich mee om een 16v in te bouwen, iemand al ervaring?
ik zou het juist gaaf vinden als je je cabrio standaard houd, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Als je een gereviseerd blok + turbo + gereviseerde bak koopt en alle slangen e.d. vernieuwd ben je net zoveel kwijt als een 16V blok. Als je er dan goed mee omgaat gaat ie net zo lang mee.
Als je een gereviseerd blok + turbo + gereviseerde bak koopt en alle slangen e.d. vernieuwd ben je net zoveel kwijt als een 16V blok. Als je er dan goed mee omgaat gaat ie net zo lang mee.
Dat is waar, die turbo is echt wel lol.
Maar kan niemand mij dan wat tips geven voor de uitbouw en inbouw van een blok. Ik heb dit nooit eerder gedaan, en weet niet echt waar ik aan begin. En dan het afdichten van de 2 bak helften, ik moet daarvoor de bak openen, en weet dan eigenlijk niet wat me te wachten staat. Misschien valt hij uit elkaar, en krijg ik het niet meer gemonteerd.
Maar kan niemand mij dan wat tips geven voor de uitbouw en inbouw van een blok. Ik heb dit nooit eerder gedaan, en weet niet echt waar ik aan begin. En dan het afdichten van de 2 bak helften, ik moet daarvoor de bak openen, en weet dan eigenlijk niet wat me te wachten staat. Misschien valt hij uit elkaar, en krijg ik het niet meer gemonteerd.
wat betreft die RTC meeting, dat wil ik wel graag doen, nog wel een paar klusjes en dan zo ie klaar moeten zijn. Laat me maar iets weten als er nog eens een is, dan kom ik waarschijnlijk wel af, althans als het goed weer is he
, het is een cabrio voor iets

Spyro_999,
denk je dat je GT 29 Juli rijdend is??? Dan is het vive la france in Lelystad, zou leuk zijn als je er bij zou zijn.
denk je dat je GT 29 Juli rijdend is??? Dan is het vive la france in Lelystad, zou leuk zijn als je er bij zou zijn.
Hij is momenteel al rijdend, dus dat is geen probleem. De lek hoop ik tegen dan wel gefixt te hebben, de kleine lekkage die ik heb aan men motor en men bak kan ik pas herstellen in Augustus. wie weet kom ik wel af, als ik het weet te vinden. 

Sjemig, nou ik ben vanavond ook eens begonnen met het loshalen van de bak van de gtt motor die ik nog in de schuur heb liggen.
De bedoeling is dat blok compleet te reviseren.
Maar sjonge sjonge wat is het toch klooiien in mijn eentje zonder takel of wat dan ook. Morgen kan ik naar de fysiotherapeut.
Nou ja de bak is in ieder geval los van het blok.
Nu maar eens even rustig het blok uit elkaar halen.
De bedoeling is dat blok compleet te reviseren.
Maar sjonge sjonge wat is het toch klooiien in mijn eentje zonder takel of wat dan ook. Morgen kan ik naar de fysiotherapeut.
Nou ja de bak is in ieder geval los van het blok.
Nu maar eens even rustig het blok uit elkaar halen.
-
- Contacteer:
ken je nagaan het hoordt bij mijn werk
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ik zou ook eerder aan je krukaskering denken. Zeker als je GT na een nieuwe bak blijft lekken. Je kunt heel makkelijk ruiken of het bakolie is of gewone olie (voor in de motor). Bakolie stinkt nl enorm. Stinkt de olie niet dan is het waarschijnlijk je krukaskering!On 2001-07-08 15:53, Spyro_999
wrote:
En hoe kan ik dat dan wel zien?
Succes!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Ligt erbij mij momenteel ook uit.On 2002-02-13 20:33, Michiel
wrote:Ik zou ook eerder aan je krukaskering denken. Zeker als je GT na een nieuwe bak blijft lekken. Je kunt heel makkelijk ruiken of het bakolie is of gewone olie (voor in de motor). Bakolie stinkt nl enorm. Stinkt de olie niet dan is het waarschijnlijk je krukaskering!On 2001-07-08 15:53, Spyro_999
wrote:
En hoe kan ik dat dan wel zien?
Succes!!!

Yep, maar dat is een goeie smoes geweest om mijn hele motortje enzo maar te reviseren 

Zonder takel en dan toch in je eentje het blok/de bak eruit krijgen. Knap hoor! Zeker vaste klant bij de dokter.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik heb zelf meerdere keren bij de GTX de bak eruit gehad. Reken een dag voor uit- en inbouwen. tenminste, als je redelijk handig bent en een brug ter beschikking hebt. De bak moet naar boven weggehaald worden, dat is nog het ergste. Mijn bak had precies hetzelfde, lekte tussen de helften door. Ik heb het nooit kunnen verhelpen, ook niet met vloeibare pakking en strak aandraaien van de bouten.
Mijn advies is wel om niet zomaar de bak los te halen. Als ik in m'n vraagbaak kijk zie ik dat je eerst de vijfde versnelling (onder dat kapje links) los moet halen, en dan bezig moet met de arreteerkogel etc. Ik heb het nooit voor elkaar gekregen om een bak los te krijgen, ook niet met grof geweld als een bandijzer.
Ik weet van anderen die een bak van een Laguna hebben losgehaald dat het een rotklus is. Kans op losse naaldlagers en zo.
Conclusie: Zou je dat nou wel doen?!
Mijn advies is wel om niet zomaar de bak los te halen. Als ik in m'n vraagbaak kijk zie ik dat je eerst de vijfde versnelling (onder dat kapje links) los moet halen, en dan bezig moet met de arreteerkogel etc. Ik heb het nooit voor elkaar gekregen om een bak los te krijgen, ook niet met grof geweld als een bandijzer.
Ik weet van anderen die een bak van een Laguna hebben losgehaald dat het een rotklus is. Kans op losse naaldlagers en zo.
Conclusie: Zou je dat nou wel doen?!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)