ben je een een dictaatje aant overtikken?

nou ik heb die niet meer bij de hand hoor. die liggen onder een laag stof.
Het verschil van gelijkdruk en gelijkvolumeproces kan je het best zien in het p-v diagram, en wel het stukje waar de energie in het proces gestopt word. Dus bij de verbranding.
Bij gelijk volume wordt uitgegaan dat het volume niet veranderd tijdens de verbranding,
bij gelijk druk wordt uitgegaan dat de druk constant blijft omdat het volume vergroot.
Natuurlijk is zowel otto als diesel niet volledig gelijk druk of volume proces, maar otto neigt meer naar gelijk volume dan diesel, diesel neigt weer wat meer naar een gelijkdruk.
Het verhaal is dus niet zwart/wit.
Het theoretisch rendement van een otto proces is hoger. Snappie, het proces zelf.
(zie dictaat van polman) Twas een beetje theoretisch sputtertje van menno
Echter natuurlijk kan in praktijk die processen niet zomaar vergelijken, omdat de compressieverhouding bij een otto motor beperkt is. Dus de diesel wint het vanwege de betere compressieverhouding.
En als je verder gaat: op deellast wint de diesel nog meer vanwege minder smoorverliezen.