Tussen de downpipe en de uitlaat zit een ring gemonteerd die bijgeluiden moet voorkomen. Persoonlijk vind ik de ring niet echt geweldig zitten en ik vraag me dan ook af of ik niet beter af ben zonder die ring.
Iemand ervaring?
functioneerd die niet als een soort veerring?
Lijkt me niet verstandig on die er dan erg te laten... metaalmoeheid enz.
-----------------
Was getekend Aiken Drum <!-- BBCode Start -->:lol:<!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Abel on 2002-02-01 10:55 ]
Lijkt me niet verstandig on die er dan erg te laten... metaalmoeheid enz.
-----------------
Was getekend Aiken Drum <!-- BBCode Start -->:lol:<!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Abel on 2002-02-01 10:55 ]
-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Ik dacht juist dat die ring er ook voor zorgde dat het geheel wat lekkerder aan elkaar sloot, zodat je daar geen lekkage krijgt van het uitlaatsysteem.
Die ring zorgt er ook voor dat de pijp rechter onder de auto hangt.
Die ring zorgt er ook voor dat de pijp rechter onder de auto hangt.
Wat je beschrijft lijkt een beetje op de afdichting van een flexibele uitlaatkoppeling.
Kan je zien doordat de bouten, die het geheel aantrekken, ondersteund zijn met veren. (geen plaatjes, maar schroefveren)
Zon flexibel stuk is nodig want je blok beweegt in de rubbers en je uitlaat kan dat nooit volgen.
De stalen ring doet hetzelfde als een zuigerveer, afdichten en beweging toestaan.
Als die beweging eruithaald door alles vast te poeieren komt r veel kracht op de uitlaat en gaatie scheuren.
Dus je moet ff kijken wat r gebeurt als je die ring weglaat.
Zelf heb ik r (205) ook kopervet tussen.
Als het niet meer past (dus lekt) doordat het teveel heeft zitten rammelen en uitgeslagen is heb je pech.
Je zult iets mechanisch moeten oplossen.
Andere grotere ring fabrieken van koper ofzo.
Soms kan je een ingeslagen sleuf opvullen met fire-gum. (tandpasta achtig spul wat verhard tot een soort porselein) Dat houd het wel een jaartje. (bij mijn ouwe fiat teminste)
Lukt dat niet, kan je voor de apk eventjes wat gungum (grijs kouwgum achtig spul) ertussen smeren en de zaak aanpoeieren.
Maar das een heel tijdelijke oplossing.
r
Kan je zien doordat de bouten, die het geheel aantrekken, ondersteund zijn met veren. (geen plaatjes, maar schroefveren)
Zon flexibel stuk is nodig want je blok beweegt in de rubbers en je uitlaat kan dat nooit volgen.
De stalen ring doet hetzelfde als een zuigerveer, afdichten en beweging toestaan.
Als die beweging eruithaald door alles vast te poeieren komt r veel kracht op de uitlaat en gaatie scheuren.
Als het niet meer past (dus lekt) doordat het teveel heeft zitten rammelen en uitgeslagen is heb je pech.
Soms kan je een ingeslagen sleuf opvullen met fire-gum. (tandpasta achtig spul wat verhard tot een soort porselein) Dat houd het wel een jaartje. (bij mijn ouwe fiat teminste)
Lukt dat niet, kan je voor de apk eventjes wat gungum (grijs kouwgum achtig spul) ertussen smeren en de zaak aanpoeieren.
r
Ik heb dus wel die ring weggehaald, omdat ie d'r echt heel erg rottig tussen gaat zitten, maar niet die bouten eindeloos vast gepoeierd, zodat 't nog wel kan bewegen. Zit al jaren lekvrij en scheurvrij. Maar bij mij beweegt de motor ook niet zo veel, dat zal schelen. Misschien dat dat bij een 5 wat meer is?On 2002-02-01 11:59, robert
wrote:
Wat je beschrijft lijkt een beetje op de afdichting van een flexibele uitlaatkoppeling.
r
rev it like a rental
****** or not 2 ring!
edit:
ik kan me voorstellen dat iemand naar die ring kijkt en zonder te weten wat de funktie is denkt: dat kan beter, en de zaak dichtmaakt en vastpoeiert.
vandaar de uitleg.
ola!
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-01 13:33 ]
edit:
ik kan me voorstellen dat iemand naar die ring kijkt en zonder te weten wat de funktie is denkt: dat kan beter, en de zaak dichtmaakt en vastpoeiert.
vandaar de uitleg.
ola!
-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-02-01 13:33 ]
-
- Contacteer:
Ik heb wel eens van "uitlaat" pasta gehoord. Is dat hetzelfde als gungum?
Ik wil namelijk zoiets over m'n klem ook gooien. (R1.4e)
Ik wil namelijk zoiets over m'n klem ook gooien. (R1.4e)
gungum is de bekendste uitlaatpasta.
beetje klei-achtig spul.
Buitenom smeren is wel een beetje paardemiddel, maar ach wat boeit het als hij hiermee door de apk komt.
Voor montage kan je veel beter de zaak van tevoren insmeren met fire-gum. Dat smeert nog een beetje als montage hulp, als het warm word zet het uit! super. Het word een beetje porcelein-achtig.
Tis niet geschikt voor bewegende stukken, maar het gaat vaak wel. Er ontstaan dan 2 porceleinachtige vlakken. (met wat mazzel dan)
Natuurlijk geen uitlaatafdichtzooi gebruiken voor de turbo. Als die harde stukjes afbreken en in de turbo komen....
Ik durf het natuurlijk wel, maar ik kan ook een laagje aanbengen van een paar tiende mm.
Dus dat is aan je zelf..
beetje klei-achtig spul.
Buitenom smeren is wel een beetje paardemiddel, maar ach wat boeit het als hij hiermee door de apk komt.
Voor montage kan je veel beter de zaak van tevoren insmeren met fire-gum. Dat smeert nog een beetje als montage hulp, als het warm word zet het uit! super. Het word een beetje porcelein-achtig.
Tis niet geschikt voor bewegende stukken, maar het gaat vaak wel. Er ontstaan dan 2 porceleinachtige vlakken. (met wat mazzel dan)
Natuurlijk geen uitlaatafdichtzooi gebruiken voor de turbo. Als die harde stukjes afbreken en in de turbo komen....
Ik durf het natuurlijk wel, maar ik kan ook een laagje aanbengen van een paar tiende mm.
Dus dat is aan je zelf..
-
- Contacteer:
Zou Brezan Firegum verkopen... Volgens mij lekt m'n connectie nou een klein beetje... Is niet erg ofzo en ik hoor geen brom.... Maar ben natuurlijk wel en perfectionist. 

ja.
maar je smeert het erop voor montage. Dus niet van buiten!
edit: maar een minimaal lekje langs het spleetje van het stuk uitlaat wat je met een klem dichtknijpt is normaal en ook geen apk probleem.
-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-02-01 15:06 ]
maar je smeert het erop voor montage. Dus niet van buiten!
edit: maar een minimaal lekje langs het spleetje van het stuk uitlaat wat je met een klem dichtknijpt is normaal en ook geen apk probleem.
-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-02-01 15:06 ]
-
- Contacteer:
Kijk ik had de klem er af gehaald om hem even wat roest vrij te maken. (pietje precies hier...
) en toen heb ik hem er weer opgeschroeft.
Ik zal nu even de klem los halen en dan het spul er op alvorens het vast te draaien.
Weet iemand of er een soort pijpen ontdeuk setje bestaat?
Ik heb een pijp die ik van binnen uit wil uitdeuken. (dus een flexibele stang die ik naar binnen kan schuiven en dan kan opdraaien om een stukje pijp weer evenredig rond te krijgen.)
[ This message was edited by: RickV16 on 2002-02-01 15:18 ]

Ik zal nu even de klem los halen en dan het spul er op alvorens het vast te draaien.

Weet iemand of er een soort pijpen ontdeuk setje bestaat?
Ik heb een pijp die ik van binnen uit wil uitdeuken. (dus een flexibele stang die ik naar binnen kan schuiven en dan kan opdraaien om een stukje pijp weer evenredig rond te krijgen.)
[ This message was edited by: RickV16 on 2002-02-01 15:18 ]
hm.
als alles pietje precies fijn past zou ik er kopervet tussen gooien en het minieme lekje zo laten. Krijg je het namelijk later ook weer fijn los.
met dat fire-gum krijg je het wel los als het weer eens losgerammeld is (logisch!), maarrr als het nog fijn vast zit en je wilt perce een dikke demper ofzo kan het wel eens moeilijker zijn. Dan moet je wat met een hamer rammelen om het 'porcelein' te verpoeieren.
Uitlaatbuis-om-de-hoek-uitdeukgereedschap. Is denk ik een gat in de markt.
als alles pietje precies fijn past zou ik er kopervet tussen gooien en het minieme lekje zo laten. Krijg je het namelijk later ook weer fijn los.
met dat fire-gum krijg je het wel los als het weer eens losgerammeld is (logisch!), maarrr als het nog fijn vast zit en je wilt perce een dikke demper ofzo kan het wel eens moeilijker zijn. Dan moet je wat met een hamer rammelen om het 'porcelein' te verpoeieren.
Uitlaatbuis-om-de-hoek-uitdeukgereedschap. Is denk ik een gat in de markt.
-
- Contacteer:
Het is een gewone standaard achter demper. Zit nog bijna geen roest op (van buiten af)
Dus het systeem zal er niet snel nog vanaf moeten. Maar bedankt in iedergeval!

Ik heb het wel eens gehad dat de keurmeester over zo'n klein spleetje bij de koppeling begon te mekkeren. De uitlaat moest van voor tot achter luchtdicht zijn. Ik heb er dus vervolgens een stukje aluminiumtape omheen gedaan (wel de goede natuurlijk, niet die goedkope rotzooi) en toen werd die wel goed gekeurd.