Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Tja, alsof het geld er nog niet hard genoeg doorheen gaat begint mijn deur aan de bestuurderskant uit te zakken. Dit schijnt wel meer te gebeuren bij 5-jes omdat de deur te zwaar is voor de opganging.

Weet iemand een goedkope manier om dit te verhelpen (ophanging omhoog buigen ofzow?!)
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Buigen helpt niet, dat buigt gewoon weer terug natuurlijk.

Volgens mij moet je er nieuwe pennen in zetten, die kosten geen drol, maar het kan wel eens niet zo simpel zijn om de ouwe eruit te krijgen.

Ik heb hetzelfde probleem, dus ben ook benieuwd naar goede tips. :smile:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik weet niet of het past bij een gtt, maar voor de r5at heb (had) ik daar een speciaal tooltje voor gemaakt.

Je neemt een stuk staal van plm 10x10 mm en 30 cm lang.
Aant einde boor je een gat van 5mm, eind mooi afronden. Door het gat doe je een stuk tapeind m5 van plm 10 cm. Nu is de truuk dat je dat stuk staal met het tapeind aan de scharnierpen vastbout. Tapeind dus door de pen heen! Der zitten vaak dopjes op de pen, die er even af pulken. Het gaat meestal net. De moer moet je afronden, zodanig dat de buitenomtrek kleiner is dan de scharnierpen.
Zorg dat de zaak goed vast zit, anders mep je het tapeindje kaduuk. Nu kan je met de hamer op het stuk staal meppend (met beleid!!) zo de scharnierpen verwijderen.
Een nieuwe pen monteer je ook met dat tooltje, maar in omgekeerde volgorde.

Tip: De deur moet je ondersteunen, bij voorkeur met een vol kratje grolsch. :smile:
Das net iets te hoog, krik de auto een stukje op. Met de krik kan je dan de ondersteuning haarfijn afstellen.
Doe af en toe een greep uit de krat.

Tis even gepiel, vooral met dat moertje zonder 6kant, maar het gaat wel.

Voor exacte maatjes van het tooltje moet je even kijken naar de maatvoering van de gtt scharnierpen.

r
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Dat klinkt als niet al te moeilijk en zeker de moeite waard om te proberen :smile:

thx
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-12-28 13:26, robert
wrote:
ik weet niet of het past bij een gtt, maar voor de r5at heb (had) ik daar een speciaal tooltje voor gemaakt.

Je neemt een stuk staal van plm 10x10 mm en 30 cm lang.
Aant einde boor je een gat van 5mm, eind mooi afronden. Door het gat doe je een stuk tapeind m5 van plm 10 cm. Nu is de truuk dat bladiebla
tooltje, maar in omgekeerde volgorde.

Tip: De deur moet je ondersteunen, bij voorkeur met een vol kratje grolsch. :smile:
Das net iets te hoog, krik de auto een stukje op. Met de krik kan je dan de ondersteuning haarfijn afstellen.
Doe af en toe een greep uit de krat.

Tis even gepiel, vooral met dat moertje zonder 6kant, maar het gaat wel.

Voor exacte maatjes van het tooltje moet je even kijken naar de maatvoering van de gtt scharnierpen.

r
Goed plan, alleen dit snap ik niet: "Doe af en toe een greep uit de krat." Is dat om de krat lichter te maken zodat hij een beetje minder stevig wordt en met de deur gaat doorhangen zodra de pennen er bijna uit zijn?

:wink:
[ This message was edited by: Stefijn on 2001-12-28 13:47 ]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nee, dan hou je op met rustig meppen als het even niet wil.
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

hmm

die truuk had ik kunnen gebruiken voordat ik met een slijptol aan de slag ging met me ouwe deur.

Maar inderdadd toen die nieuwe deur erin zat hing ie lekker recht
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Waarom zelf een tooltje maken. Heb bij de automaterialenzaak zo'n dingetje gekocht. 8 piek! Neem aleen niet het tooltje voor reno.....die past nl niet!!! Tooltje voor Citroen of Peug nemen. Past perfect.
Wel veel gezxeik om die deur eruit te halen. Pinnetjes wilden na zo'n 14 jaar nl niet echt meer los. Grote hamer + Drevel voor het begin en het ging wel redelijk volt. Dagje mee bezig geweest. Als je in de buurt woont kan je die rotzooi wel van me lenen.

mzzl
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Bedankt voor het aanbod Davy!

Ik woon in Etten-Leur (NB) vlak bij Breda
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok dan!

begin al vast met wat wd40!
+ greep uit't krat.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

misschien nog een tip:
Pak een maat groter van pennen, je moet dan wel even met een boor door de scharnieren gaan maar ze zijn wel steviger.
Had dit ook niet gedaan en m'n deuren beginnen na ongeveer een jaartje terug door te hangen.
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

Ja klopt, meneer reno heeft hele iele pennetjes gebruikt, kijk maar eens bij een 25 daar zitten ook veel te iele pennetjes in, dus gewoon ff flink opboren en er een dikke pen inslaan!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

volgens mij
kan je daar met de boor nie bij
en dan word je nie blij
nog 1 uur: dan ben ik weer vrij
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

Poët:lol:
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

On 2001-12-28 15:58, robert
wrote:
volgens mij
kan je daar met de boor nie bij
en dan word je nie blij
nog 1 uur: dan ben ik weer vrij
Ah, je heb al een greep gedaan zie ik....:wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ach wat is dit hier
alweer een nieuwe bier
en zo
verliep er weer een kwartier
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2001-12-28 13:26, robert
wrote:

Tip: De deur moet je ondersteunen, bij voorkeur met een vol kratje grolsch. :smile:

r

Mag het ook een kratje Brand zijn?! :grin:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ja ik weet niet, beetje link zo bij die bekleding.....
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Mijn deur is ook verzakt, aan de bijrijders kant, maar dat komt omdat me opa en oma (slecht te been) er altijd ff lekker aan gaan hangen :sad: als ik ze een keer ga halen voor een verjaardag.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

On 2001-12-28 15:13, Eric [-ZYX-]
wrote:
Bedankt voor het aanbod Davy!

Ik woon in Etten-Leur (NB) vlak bij Breda
Mwo...woon in Leiden.daschiet nie op...Sorry
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

klein stukkie :wink:
MaartenR
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 11 nov 2001 0:00
Locatie: Groningen

Over die scharnierpennen: Ik heb ze met een doorslagje van 5mm ongeveer een centimeter eruit geslagen, naar beneden toe. Toen de volgende scharnierpen er bovenop gezet en met de nieuwe pen de oude eruit gemept. Perfect systeem, kwas met 20 minuten klaar. Je moet inderdaad wel je deur ondersteunen, anders valt een versleten randje van de pen op de rand van het gat waar hij in zit. Dan willie er nie uit.
suc-6
GO WITH THE FLOW OF DA TURBO!
Plaats reactie