Tja, alsof het geld er nog niet hard genoeg doorheen gaat begint mijn deur aan de bestuurderskant uit te zakken. Dit schijnt wel meer te gebeuren bij 5-jes omdat de deur te zwaar is voor de opganging.
Weet iemand een goedkope manier om dit te verhelpen (ophanging omhoog buigen ofzow?!)
-
Buigen helpt niet, dat buigt gewoon weer terug natuurlijk.
Volgens mij moet je er nieuwe pennen in zetten, die kosten geen drol, maar het kan wel eens niet zo simpel zijn om de ouwe eruit te krijgen.
Ik heb hetzelfde probleem, dus ben ook benieuwd naar goede tips.
Volgens mij moet je er nieuwe pennen in zetten, die kosten geen drol, maar het kan wel eens niet zo simpel zijn om de ouwe eruit te krijgen.
Ik heb hetzelfde probleem, dus ben ook benieuwd naar goede tips.

ik weet niet of het past bij een gtt, maar voor de r5at heb (had) ik daar een speciaal tooltje voor gemaakt.
Je neemt een stuk staal van plm 10x10 mm en 30 cm lang.
Aant einde boor je een gat van 5mm, eind mooi afronden. Door het gat doe je een stuk tapeind m5 van plm 10 cm. Nu is de truuk dat je dat stuk staal met het tapeind aan de scharnierpen vastbout. Tapeind dus door de pen heen! Der zitten vaak dopjes op de pen, die er even af pulken. Het gaat meestal net. De moer moet je afronden, zodanig dat de buitenomtrek kleiner is dan de scharnierpen.
Zorg dat de zaak goed vast zit, anders mep je het tapeindje kaduuk. Nu kan je met de hamer op het stuk staal meppend (met beleid!!) zo de scharnierpen verwijderen.
Een nieuwe pen monteer je ook met dat tooltje, maar in omgekeerde volgorde.
Tip: De deur moet je ondersteunen, bij voorkeur met een vol kratje grolsch.
Das net iets te hoog, krik de auto een stukje op. Met de krik kan je dan de ondersteuning haarfijn afstellen.
Doe af en toe een greep uit de krat.
Tis even gepiel, vooral met dat moertje zonder 6kant, maar het gaat wel.
Voor exacte maatjes van het tooltje moet je even kijken naar de maatvoering van de gtt scharnierpen.
r
Aant einde boor je een gat van 5mm, eind mooi afronden. Door het gat doe je een stuk tapeind m5 van plm 10 cm. Nu is de truuk dat je dat stuk staal met het tapeind aan de scharnierpen vastbout. Tapeind dus door de pen heen! Der zitten vaak dopjes op de pen, die er even af pulken. Het gaat meestal net. De moer moet je afronden, zodanig dat de buitenomtrek kleiner is dan de scharnierpen.
Zorg dat de zaak goed vast zit, anders mep je het tapeindje kaduuk. Nu kan je met de hamer op het stuk staal meppend (met beleid!!) zo de scharnierpen verwijderen.
Een nieuwe pen monteer je ook met dat tooltje, maar in omgekeerde volgorde.

Das net iets te hoog, krik de auto een stukje op. Met de krik kan je dan de ondersteuning haarfijn afstellen.
Voor exacte maatjes van het tooltje moet je even kijken naar de maatvoering van de gtt scharnierpen.
r
Dat klinkt als niet al te moeilijk en zeker de moeite waard om te proberen 
thx

thx
-
Goed plan, alleen dit snap ik niet: "Doe af en toe een greep uit de krat." Is dat om de krat lichter te maken zodat hij een beetje minder stevig wordt en met de deur gaat doorhangen zodra de pennen er bijna uit zijn?On 2001-12-28 13:26, robert
wrote:
ik weet niet of het past bij een gtt, maar voor de r5at heb (had) ik daar een speciaal tooltje voor gemaakt.
Aant einde boor je een gat van 5mm, eind mooi afronden. Door het gat doe je een stuk tapeind m5 van plm 10 cm. Nu is de truuk dat bladiebla
tooltje, maar in omgekeerde volgorde.
r
[ This message was edited by: Stefijn on 2001-12-28 13:47 ]
-
Waarom zelf een tooltje maken. Heb bij de automaterialenzaak zo'n dingetje gekocht. 8 piek! Neem aleen niet het tooltje voor reno.....die past nl niet!!! Tooltje voor Citroen of Peug nemen. Past perfect.
Wel veel gezxeik om die deur eruit te halen. Pinnetjes wilden na zo'n 14 jaar nl niet echt meer los. Grote hamer + Drevel voor het begin en het ging wel redelijk volt. Dagje mee bezig geweest. Als je in de buurt woont kan je die rotzooi wel van me lenen.
mzzl
Wel veel gezxeik om die deur eruit te halen. Pinnetjes wilden na zo'n 14 jaar nl niet echt meer los. Grote hamer + Drevel voor het begin en het ging wel redelijk volt. Dagje mee bezig geweest. Als je in de buurt woont kan je die rotzooi wel van me lenen.
mzzl
Bedankt voor het aanbod Davy!
Ik woon in Etten-Leur (NB) vlak bij Breda
-
- Contacteer:
misschien nog een tip:
Pak een maat groter van pennen, je moet dan wel even met een boor door de scharnieren gaan maar ze zijn wel steviger.
Had dit ook niet gedaan en m'n deuren beginnen na ongeveer een jaartje terug door te hangen.
Pak een maat groter van pennen, je moet dan wel even met een boor door de scharnieren gaan maar ze zijn wel steviger.
Had dit ook niet gedaan en m'n deuren beginnen na ongeveer een jaartje terug door te hangen.
-
Mwo...woon in Leiden.daschiet nie op...SorryOn 2001-12-28 15:13, Eric [-ZYX-]
wrote:
Bedankt voor het aanbod Davy!
Over die scharnierpennen: Ik heb ze met een doorslagje van 5mm ongeveer een centimeter eruit geslagen, naar beneden toe. Toen de volgende scharnierpen er bovenop gezet en met de nieuwe pen de oude eruit gemept. Perfect systeem, kwas met 20 minuten klaar. Je moet inderdaad wel je deur ondersteunen, anders valt een versleten randje van de pen op de rand van het gat waar hij in zit. Dan willie er nie uit.
suc-6
suc-6
GO WITH THE FLOW OF DA TURBO!