Hoi,
Ben druk bezig met het lezen van de tuningsbijbel. Hierin wordt regelmatig gesproken over pompverliezen. Dit wordt voor de rest niet echt uitgelegd. Er staat alleen zoiets van: deze worden veroorzaakt door wervelingen van lucht en olie. Ja,ja, dus.
Is er toevallig iemand die hier wat meer over kan vertellen ?
wat wil je weten?
als je het een klein beetje wil weten, kan ik het hier wel uitleggen. Als je wil weten hoe het zit, kost dat teveel tijd, want dan kan ik hier dus een artikel gaan schrijven.
dat vind mijn baas nie goed. Ben toch al enigszins over de limit lately...
ok grapje dan:
pompverliezen = delta CASH(kroeg1, kroegN)
-----------------
*** no cash - no problem ***
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-12-03 13:31 ]</font>
als je het een klein beetje wil weten, kan ik het hier wel uitleggen. Als je wil weten hoe het zit, kost dat teveel tijd, want dan kan ik hier dus een artikel gaan schrijven.
dat vind mijn baas nie goed. Ben toch al enigszins over de limit lately...
ok grapje dan:
pompverliezen = delta CASH(kroeg1, kroegN)
-----------------
*** no cash - no problem ***
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-12-03 13:31 ]</font>
Oke dan, dit is wat ik begrepen heb:
In een motor is er sprake van verschillende verliezen. Onder meer veroorzaakt door het aandrijven van dynamo, waterpomp enzovoort. Tevens wrijving van zuigers in de cylinders. Transmissieverlies.Enzovoort. Ook is er sprake van pompverlies. Voor zover ik het begrijp wordt dit veroorzaakt door het op druk moeten brengen van de olie en door de carterventilatie. Ik neem tenminste aan dat onder de zuiger geen vacuum bestaat. Dus wanneer de zuiger naar beneden gaat moet die lucht ook "verpompt" worden.
Zit ik er nu helemaal naast, of stiekem toch niet. Ik hoef er echt niet het fijne van te weten, maar het komt een aantal keren terug in het boek. Het wordt verder niet uitgelegd. Staat alleen nog dat je de pompverliezen terug kunt brengen door schotten in het carter te plaatsen en de drijfstangen en krukwangen te polijsten.
In een motor is er sprake van verschillende verliezen. Onder meer veroorzaakt door het aandrijven van dynamo, waterpomp enzovoort. Tevens wrijving van zuigers in de cylinders. Transmissieverlies.Enzovoort. Ook is er sprake van pompverlies. Voor zover ik het begrijp wordt dit veroorzaakt door het op druk moeten brengen van de olie en door de carterventilatie. Ik neem tenminste aan dat onder de zuiger geen vacuum bestaat. Dus wanneer de zuiger naar beneden gaat moet die lucht ook "verpompt" worden.
Zit ik er nu helemaal naast, of stiekem toch niet. Ik hoef er echt niet het fijne van te weten, maar het komt een aantal keren terug in het boek. Het wordt verder niet uitgelegd. Staat alleen nog dat je de pompverliezen terug kunt brengen door schotten in het carter te plaatsen en de drijfstangen en krukwangen te polijsten.
D'r is ook een ander verhaal van pompverliezen:
Op een dag reed Jantje in z'n auto. In ene een knal, en in z'n binnenspiegel zag ie iets over de snelweg weg stuiteren. De motor sloeg direct af, jaja beste lezers, dit was weer een gevalletje van pomp-verliezen
Op een dag reed Jantje in z'n auto. In ene een knal, en in z'n binnenspiegel zag ie iets over de snelweg weg stuiteren. De motor sloeg direct af, jaja beste lezers, dit was weer een gevalletje van pomp-verliezen

rev it like a rental
Dus moeten die pompen er uit! 



prsies,
ff heel simpel gezegd: de motor kan je zien als een luchtpomp.
pompt lucht van inlaat naar binnen: kost energie,
en pompt uitlaatgas naar buiten, kost ook energie.
Op als je rustig rijdt, lage motorbelasting dus, en dus met veel vacuum in het spruitstuk zijn dus de pompverliezen hoog. Immers de zuiger moet, ondanks het hoge vacuum, toch lucht naar binnen trekken. (populair gezegd)
Een dieselmotor heeft geen smoorklep, en op lage motorbelasting ook geen inlaat vacuum. De pompverliezen zijn hier dus veel minder. Das een van de redenen waarom een diesel op lage last zuiniger is dan een benzinemotor!
Het heen en weer verplaatsen van de lucht in het carter geeft weinig verlies. (bij een 4cil druk de lucht niet in !)
Als het om de aller-aller-allerlaatste promille gaat, dan gaat men het carter stromingsgunstig maken. Want de lucht/olie mist moet wel van de cil 1/4 naar cil 2/3 en terug 'gepompt worden'. Maar deze verliezen, samen met het onnodig geklots van de olie heten eigenijk karnverliezen. Een oplossing is de zg 'dry sump' carter, de olie diep onderin uit de buurt van de bewegende delen opbergen.
r
ff heel simpel gezegd: de motor kan je zien als een luchtpomp.
pompt lucht van inlaat naar binnen: kost energie,
en pompt uitlaatgas naar buiten, kost ook energie.
Op als je rustig rijdt, lage motorbelasting dus, en dus met veel vacuum in het spruitstuk zijn dus de pompverliezen hoog. Immers de zuiger moet, ondanks het hoge vacuum, toch lucht naar binnen trekken. (populair gezegd)
Een dieselmotor heeft geen smoorklep, en op lage motorbelasting ook geen inlaat vacuum. De pompverliezen zijn hier dus veel minder. Das een van de redenen waarom een diesel op lage last zuiniger is dan een benzinemotor!
Het heen en weer verplaatsen van de lucht in het carter geeft weinig verlies. (bij een 4cil druk de lucht niet in !)
Als het om de aller-aller-allerlaatste promille gaat, dan gaat men het carter stromingsgunstig maken. Want de lucht/olie mist moet wel van de cil 1/4 naar cil 2/3 en terug 'gepompt worden'. Maar deze verliezen, samen met het onnodig geklots van de olie heten eigenijk karnverliezen. Een oplossing is de zg 'dry sump' carter, de olie diep onderin uit de buurt van de bewegende delen opbergen.
r