Rij ik hier de straat in, licht mijn laadstroomlampje op. Gebeurde bij ongeveer 6000 rpm en verdween meteen toen ik gas losliet. Begint de dynamo gewoon een beetje aan zijn einde te raken of zou een slippende snaar de oorzaak kunnen zijn ? Hoorde trouwens niets slippen/gieren.
-
Wellicht slappe riem, of licht versleten sleepkontakten in spanningsrelais, die stiften.
Dat weet ik. Maar het is niet super simpel om hem te vervangen. Ik heb nog een 90 amp dynamo liggen. Die wil ik er eigenlijk nog een keer opknallen. Maar daarvoor moeten ff wat beugeltjes aangepast worden. Ga morgen nog wel ff alles checken (riemspanning/koolborstels/draden).
Koolborstels zitten dus in de spanningsregelaar ? Misschien stomme vraag, maar het is alweer een hele tijd gelden dat ik een dynamo uit elkaar gepeuterd heb. En heeft een Brezan/Lasaulec zoiets gewoon liggen ?
-----------------
Veel lawaai maakt nog geen muziek !
<font size=1>[ This message was edited by: turbo_arie on 2001-11-29 20:51 ]</font>
-----------------
Veel lawaai maakt nog geen muziek !
<font size=1>[ This message was edited by: turbo_arie on 2001-11-29 20:51 ]</font>
Bij de vrienden van de Brezan natuurlijk.
Die borstels moeten zo lang zijn dat ze nog stevig op de sleepringen gedrukt worden. Even ter vergelijk: heb er hier een liggen waarbij ze nog 5,5 mm uitsteken. Die doet 't dus nog wel, maar nieuw zijn ze een stuk langer.
Die borstels moeten zo lang zijn dat ze nog stevig op de sleepringen gedrukt worden. Even ter vergelijk: heb er hier een liggen waarbij ze nog 5,5 mm uitsteken. Die doet 't dus nog wel, maar nieuw zijn ze een stuk langer.
rev it like a rental
Zo dat zit weer !! Voor 50 tientjes ben ik weer de man. Geen gekke lampjes meer enzo.
En het mooiste van alles: gooi de laatste sleutel in de kist en het begint te pleuren. Dat is bij mij altijd andersom. Ik pak de eerste sleutel en het plenst, al ben ik in de Sahara.
Is trouwens wel ff andere koek dan bij een GT, zo'n dynamo verwijderen. Voor mijn gevoel moest de halve auto uitelkaar.
En het mooiste van alles: gooi de laatste sleutel in de kist en het begint te pleuren. Dat is bij mij altijd andersom. Ik pak de eerste sleutel en het plenst, al ben ik in de Sahara.
Is trouwens wel ff andere koek dan bij een GT, zo'n dynamo verwijderen. Voor mijn gevoel moest de halve auto uitelkaar.
Vandaag heb ik, voor de zoveelste keer, de spanningsregelaar van mijn 19 vervangen. Gisteren ging opeens mijn laadstroomlampje branden. Ik meten.....stond er zo'n 18v op de accu. Gelukkig past de regelaar van de dynamo van een 11 turbo
Ik kan in ieder geval weer rijden, alleen zonder radio, want er zal wel een zekering doorgeknald zijn.
Maar nu ff de vraag: is er een reden te verzinnen waarom toch steeds mijn spanningsregelaar en/of dynamo naar de eeuwige jachtvelden gaan?

Ik kan in ieder geval weer rijden, alleen zonder radio, want er zal wel een zekering doorgeknald zijn.
Maar nu ff de vraag: is er een reden te verzinnen waarom toch steeds mijn spanningsregelaar en/of dynamo naar de eeuwige jachtvelden gaan?
Met dezelfde accu steedS?
Ik noem maar wat hoor: Mischien ontlaad dat ding zich op 1 of andere manier, met uiteraard als gevolg dat het ding zich ook weer oplaad, dat opladen veroorzaakt een (korttijdige) sluiting, m.a.g dat je daardoor de electrische installatie van je auto gigantisch belast met een gare spanningsregelaar als gevolg...? Mischien zou je het ding eens moeten loskoppelen, en ff tijdje zonder rijden.
Gr Bart
Gr Bart