bij het kloten aan m'n auto (ivm nieuwe turbo) dacht ik, laat ik m'n expansievat maar eens ff cleanen!! nu blijkt dat er allemaal karton achtige troep in zit.... heeft iemand enig idee wat dit is? ik heb wel eens gehoord dat het iets met je koppakking te maken kan hebben..... hoop het niet!!! En iemand anders zei tegen me dat het zou kunnen zijn dat een of andere klooio er ooit eens gewoon water in heeft gepleurd.
M'n expansie vat is nu schoon maar zit deze troep nu mischien ook in m'n radiator etc???
ThnX & GreeTz
als het inderdaad uitziet als iets donkerdere mayo zou het inderdaad je koppakking zijn. Maar dat gaat hier denk ik niet op. Wanneer je koppaking kapot is wordt olie en water gemengd, daardoor krijg je de vieze gele troep. Bij jou is de turbo kapot(geweest), en deze kan dus ook ervoor hebben gezorgd dat zich water bij de olie mengd. En dus zou dat de troep verklaren. Ik zou de onderste slang van de radiateur eraf halen en het hele koelsysteem eens goed schoonmaken met water.Daarna weer vullen en afpersen.
groetjes
groetjes
kartonachtige troep? wat je wel eens ziet is een soort vlokken/schilfers, beetje lijkend op papiersnippers. Dit is de aanslag die neerslaat op bv de wand van 't expantievaatje. Als dit los begint te laten zie je 't in je vaatje drijven. Geen idee of dit ook op andere plekken ontstaat, maar een keertje doorspoelen kan nooit kwaad.
rev it like a rental
ThnX allemaal!!!
Nog ff een vraagje: hoe gaat dat doorspoelen?
Kan ik gewoon zoals MClain zei die onderste slang van de radiator er af halen en dan daar de tuinslang inproppen en spoelen maar? Of moet het op een andere manier?
En MClain wat houd dat afpersen precies in?
ThnX again!!
&
GreetZ!!!
-----------------
Happy 5GTTurbo Owner
Nog ff een vraagje: hoe gaat dat doorspoelen?
Kan ik gewoon zoals MClain zei die onderste slang van de radiator er af halen en dan daar de tuinslang inproppen en spoelen maar? Of moet het op een andere manier?
En MClain wat houd dat afpersen precies in?
ThnX again!!
&
GreetZ!!!
-----------------
Happy 5GTTurbo Owner

Laatst gewijzigd door Zj*rZ op ma 23 jul 2001 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Die zooi zit er bij mij ook in.
de koppakking hoeft er nog niet uit te liggen.
Het wijst er wel op dat dat elk moment kan gebeuren.
Het zou ook een lekke oliekoeler kunnen zijn.
Mzzl Peter's 16v
de koppakking hoeft er nog niet uit te liggen.
Het wijst er wel op dat dat elk moment kan gebeuren.
Het zou ook een lekke oliekoeler kunnen zijn.
Mzzl Peter's 16v
Hey Zjorz,das een goeie. Ik heb het bij mijn 19 16V ook gedaan,de slangen van de radiateur afhalen en deze ook schoon spoelen,ALLEEN MET WATER!!! Dan vanaf de slangen bij het exp-vat beginnen en zolang doorgaan dat er alleen maar schoon water uitkomt.
Greetz
Greetz
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
afpersen = ontluchten
expantie vat omhoog houden 3/2 ontluchtingsnippels los draaien wachten op vloeistof ontluchtingsnippels dicht draaien en koelvloeistof bijvullen
expantie vat omhoog houden 3/2 ontluchtingsnippels los draaien wachten op vloeistof ontluchtingsnippels dicht draaien en koelvloeistof bijvullen
he afpersen is niet ontluchten , je kan mij veel vertellen maar het is iets heel anders!! afpersen is druk op het systeem zetten zodat je kunt zien of het systeem lek is ja of nee!!! en ontluchten is wat het woord al zegt lucht uit het systeem halen!! dusss. duidelijk of niet ??
Ik heb het zelfde gehad.
En het kwam omdat ik ooit eens een keer water bij de koelvloeistof had gedaan.
Eerst was er schuim en toen vlokken
-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
En het kwam omdat ik ooit eens een keer water bij de koelvloeistof had gedaan.
Eerst was er schuim en toen vlokken
-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 24 jul 2001 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja en als er dus druk op je systeem staat gaat de lucht omhoog en eruit als je de nipels open draait , slimpie
Hallo daar Renault fans, just registered this site.
Papierachtige troep in het koelwatervaatje is altijd neergeslagen radiator afdichtmiddel. Het gebeurt vaak dat het afdichtmiddel in het vaatje wordt gedaan, terwijl het vaatje niet in het hoofdkoelcirquit zit. (zoals bij mijn R5AT). Fout dus, en de veel te hoge concentratie spul slaat neer als een soort papier. In dit geval had het middel in de radiator geprutst moeten worden.
Remedie: netjes schoonspoelen, afvullen met koelmiddel en bedacht zijn op een eventueel lek in het koelsysteem. Want het spul is er niet voor nix een keer ingegoten.
Over de koppakking zou ik me nog geen zorgen maken, als olie/water mengt krijg je andere viezigheid, en dat lijkt helemaal niet op papier.
succes enzo,
robert
Papierachtige troep in het koelwatervaatje is altijd neergeslagen radiator afdichtmiddel. Het gebeurt vaak dat het afdichtmiddel in het vaatje wordt gedaan, terwijl het vaatje niet in het hoofdkoelcirquit zit. (zoals bij mijn R5AT). Fout dus, en de veel te hoge concentratie spul slaat neer als een soort papier. In dit geval had het middel in de radiator geprutst moeten worden.
Remedie: netjes schoonspoelen, afvullen met koelmiddel en bedacht zijn op een eventueel lek in het koelsysteem. Want het spul is er niet voor nix een keer ingegoten.
Over de koppakking zou ik me nog geen zorgen maken, als olie/water mengt krijg je andere viezigheid, en dat lijkt helemaal niet op papier.
succes enzo,
robert
Owkee Dan!!!
Bedankt Robert! Is het dan mischien verstandig dat ik zo'n afdichtmiddel door de radiator heen spoel (ik heb nu namelijk de slangen nog los hangen nadat ik de boel gisteravond heb doorgespoelt).
Of is het zo dat dan m'n koelsysteem alleem maar verstopt zou kunnen raken door dat spul? Ik hou een eventueel lek wel in de gaten maar tot nu toe (1.5 jaar) heeft ie nog nooit koelvloeistof gelekt (ff afkloppen).
Groeten!
Bedankt Robert! Is het dan mischien verstandig dat ik zo'n afdichtmiddel door de radiator heen spoel (ik heb nu namelijk de slangen nog los hangen nadat ik de boel gisteravond heb doorgespoelt).
Of is het zo dat dan m'n koelsysteem alleem maar verstopt zou kunnen raken door dat spul? Ik hou een eventueel lek wel in de gaten maar tot nu toe (1.5 jaar) heeft ie nog nooit koelvloeistof gelekt (ff afkloppen).
Groeten!
Alleen dat spul erin gooien als je radiateur lekt, je kan namelijk inderdaad je radiateur verstoppen. Eigenlijk moet je dat soort spulletjes (zeker bij een GTturbo) alleen in echte nood gebruiken. Als je radiateur lek is kun je beter een andere (gereviseerde) kopen voor nog geen 300,- dan weet je zeker dat je radiateur in ieder geval goed is, dat rijdt een stuk relaxeter.
Yup ben ik met je eens Grossie, ik heb alleen geen idee waarom die troep er ooit ingegooid is! Die radiator is volgens mij echt niet lek, maar ik was al een hele tijd van plan om er een radiator met apparte olie koeler op te zetten en een paar mooie nieuwe slangen er op te gooien. maar ik wilde hier nog even mee wachten tot de Engelse pond een stukkie goedkoper werd (pasen en pinksteren op een dag vallen) omdat ik eentje bij gttuning wil halen. Maar weet iemand in NL een goed adresje waar ze die Radiator + apparte oliekoelers verkopen dan hoor ik het graag!!!!
MassoLL!
MassoLL!
Bij <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.improve-tuning.nl" TARGET="_blank">Improve Tuning</A><!-- BBCode End --> kun je in ieder geval de oliekoelertjes kopen. radiateuren weet ik niet precies, maar het feit dat je de olie apart koelt maakt de originele radiateur al effectiever.
He daar, wat een snelle respons.
o ja, die radiatortroep, dat heb ik wel bij me, maar voor nood. Het koelsysteem van men R5AT is in goeie conditie, dus ik gebruik gewoon groene koelvbloeistof. Ken je leuk zien of er andere viezigheid (zoals koppijn/pakking problemen en dus olie) in het koelwater komt.
Ik heb eens een hele ouwe
**off topic alert ->**
fiat gehad, waarvan het koelsysteem zeg ma gewoon rot was. Daar deed ik het meteen maar in. Maar das geen probleem meer nu, want fiat reeds naar hoogovens. RIP.
**<- off topic alert **
Trouwens ook leuke jongens, die R**n**lt ingenieurs, plaatsen ze het koelwater vaatje onder het niveau van de kachel (och?) en de kop (arch!!). Dus als je een lekje hebt in de kachel, dan loopt de kachel (och?) en de kop leeg (AARRCCHH!!). Nou ja leeg, veel lucht dan, en de koeling van de kop is dan K*T.
Heb ik opgelost door een tubeless-ventiel in het watervaatje te trekken. Systeem op 0.3 bar zetten. ontluchten=nu eitje. Als er een lekje is loopt er water uit ipv lucht in. dat valt beter op, niveau in vaatje zakt + al die tijd nog goeie koeling.
enzo.
dag, robert.
btw, ben ff 2 weken weg want ik ga de peage wat berubberen.
SU
o ja, die radiatortroep, dat heb ik wel bij me, maar voor nood. Het koelsysteem van men R5AT is in goeie conditie, dus ik gebruik gewoon groene koelvbloeistof. Ken je leuk zien of er andere viezigheid (zoals koppijn/pakking problemen en dus olie) in het koelwater komt.
Ik heb eens een hele ouwe
**off topic alert ->**
fiat gehad, waarvan het koelsysteem zeg ma gewoon rot was. Daar deed ik het meteen maar in. Maar das geen probleem meer nu, want fiat reeds naar hoogovens. RIP.
**<- off topic alert **
Trouwens ook leuke jongens, die R**n**lt ingenieurs, plaatsen ze het koelwater vaatje onder het niveau van de kachel (och?) en de kop (arch!!). Dus als je een lekje hebt in de kachel, dan loopt de kachel (och?) en de kop leeg (AARRCCHH!!). Nou ja leeg, veel lucht dan, en de koeling van de kop is dan K*T.
Heb ik opgelost door een tubeless-ventiel in het watervaatje te trekken. Systeem op 0.3 bar zetten. ontluchten=nu eitje. Als er een lekje is loopt er water uit ipv lucht in. dat valt beter op, niveau in vaatje zakt + al die tijd nog goeie koeling.
enzo.
dag, robert.
btw, ben ff 2 weken weg want ik ga de peage wat berubberen.
SU