[X-treme] F4R 730 Revisie

Vertel hier alles over je project.
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Omdat mijn motor ongeveer 1l. olie op 800 km verbruikt en de bougie van cilinder 2 steeds verbrandde ben ik maar begonnen met de revisie van mijn motor.
Heb de auto destijds gekocht en er zat een rekening bij uit 2010 van 2800 euro waar de motor gereviseerd is of althans gedeeltelijk (1 nieuwe zuiger, zuigerveren, drijfstanglagers en koprevisie)
Na demontage van de motor bleek dat de klepgeleiders van cilinder 2 onnoemelijk veel speling hadden, vandaar dus het hoge olieverbruik.
Heb zelf 8 jaar als revisiemonteur in een revisiebedrijf gewerkt, en werk nu alweer 3 jaar als dieselmonteur dus die kennis komt dan weer goed van pas.

Eerst de motor eruit:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0475.jpg[/img]

Ik denk bij nader inzien dat het handiger was geweest om de motor compleet met subframe uit te bouwen, dus zal het subframe er ook nog onderuit halen alvorens hij weer ingebouwd wordt.

motor demonteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0465.jpg[/img]

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0467.jpg[/img]

Ik had eigenlijk een vreter of in ieder geval slechte zuigerveren verwacht, gezien mijn grote olieverbruik, maar dit bleek mee te vallen. Er waren wel enkele sporen in de cilinders te zien, maar de zuigerveren waren nog best ok. Maar toch zag je duidelijk bij de 2e cilinder (waar mijn bougie dus steeds verbrandde) duidelijk ingebrandde koolaanslag aan de kleppen, dus duidelijk olieverbruik.
Na demontage van de kleppen vond ik dan toch de echte oorzaak, veel te veel speling!!
de klepsteel van deze renault motoren heeft een diameter van 5,5 mm en het gat van de geleider was inmiddels zo groot dat er een klep van 6 mm in past. Ook raar was dat de geleleider naar alle kanten toe te groot was, terwijl normale geleiderslijtage alleen naar voor en achter toe meer speling gaat geven.... Dus gepruts bij de vorige revisieman, jammer jammer....

Hierna het onderblok gereinigd en naar de revisiewerkplaats gebracht om de cilinderwanden en krukas op te laten meten en de cilinderkop in orde te laten maken. Helaas werk ik zelf niet meer in de revisie dus moest ik dit uitbesteden.
Gelukkig was er al snel goed nieuws, de cilinders waren nog binnen de maat, net als de krukas.
Ik had nog een sloopblokje op de kop getikt en hiervan waren de zuigers nog zo goed als nieuw dus dat scheelt ook weer 600 euro.
Verder zijn er in de kop nu ook 16 nieuwe geleiders gemonteerd (Deze keer met de juiste speling -.-** )en is de kop lichtjes gevlakt.
Het blok werd opnieuw gehoont en ook lichtjes gevlakt.

Dus nu kon ik de onderdelen bestellen:
setje zuigerveren, drijfstang en hoofdlagers, distributiesetje, oliepompje, 4 nieuwe sproeiers van de zuigerkoeling (die moeten uitgeboort worden om ze te demonteren, typisch renault... :/ ), waterpomp, pakkingsset, nokkenasversteller ook maar gelijk nieuw gepakt voordat die dalijk begint te rammelen, thermostaat, koppeling en nog wat kleinmateriaal..

De versnellingsbak lekte ook aan alle kanten en de syncromeshringen waren ook ver op dus die ook maar gelijk onder handen laten nemen, nieuwe lagers, nieuwe synchromeshringen en opnieuw afgedicht.

Daarna onderdelen poetsen en alles netjes uitsorteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0510.jpg[/img]

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0509.jpg[/img]

nieuwe oliesproeiers gemonteerd:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0512.jpg[/img]

lagerspelingen controleren en zuigerveren monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0513.jpg[/img]

Krukas monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0514.jpg[/img]

Axiaal speling ook perfect:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0515.jpg[/img]

Zuigers erin:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0520.jpg[/img]

Oliepompje monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0518.jpg[/img]

Carterpan erop:

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0519.jpg[/img]

De gereviseerde kop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0521.jpg[/img]

Kop erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0525.jpg[/img]

Nokkenassen erin:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0527.jpg[/img]

Kleppendeksel insauzen:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0528.jpg[/img]

Kleppendeksel erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0530.jpg[/img]

Distributieriempje erop:

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0531.jpg[/img]

Inlaat erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0532.jpg[/img]

Dat was het dan effe voor vandaag, morgenavond gaan we verder :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mooi werk zeg (Y) . Je pakt het netjes aan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Je pakt het gelijk goed aan ! (Y)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Balen van het gepruts bij de vorige revisie.
Je pakt het goed aan, mooit stukje vakwerk! (Y)
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Tnx :) ik maak nogal wat kilometers in het weekend, dus ik heb gewoon een betrouwbare wagen nodig, dus had weinig zin in om gewoon een sloopblokkie in te bouwen, om dan na 10.000 km weer een andere erin te bouwen...
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Dat ziet er echt lekker fris uit zeg !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Leuk topic. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

naais! (Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mooi werk. En nu zie je ook eens een F4R van binnen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi! (Y)

waar bestel je die nokkenasversteller en wat kost zon ding nu?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Zo dan dat pak je effe goed aan (Y) (Y)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

goed bezig!!!! en mooi spul die loctite 518 of nie? ruikt ook zo lekker vind ik ..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:mooi! (Y)

waar bestel je die nokkenasversteller en wat kost zon ding nu?
die kun je nooit op een niet verstelbare blok monteren.. het ding word via olie druk geregeld. dmv een holle nokkenas en een plunjer in de kop

ik heb er 1 over trouwens mark
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Goed bezig :worship: (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dit heb je netjes gedaan zeg! Heb kort geleden ook zelf een blokje aangepakt alleen dan een F7R. Vond het erg leuk om te doen!

Die oliesproeiers is trouwens niet typisch Renault want bij de F7 kun je ze gewoon los halen...

Hoeveel km was er trouwens mee gereden? Vreemd dat hij al een revisie heeft gehad! Ik heb een F7R (2.0 williams) die 325 dkm gedraaid heeft zonder revisie en die vebruikt ong. 1L op 2000km (afhankelijk van gebruik).

Succes met afbouwen (Y)
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

mark 5t schreef:mooi! (Y)

waar bestel je die nokkenasversteller en wat kost zon ding nu?
Nokkenasversteller heb ik bij renault besteld, is niet in de aftermarkt verkrijgbaar. Heb er met wat korting 140 euro voor betaald.
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Na het werk nog effe wat gehobbyt, heb alles nu zover klaar, morgen kan ik hem inbouwen :)

nog ff wat foto's:

Injectoren voor de zekerheid getest en ultrasoon gereinigd:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0508.jpg[/img]

Inlaatspruitstuk erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0534.jpg[/img]

Dynamo heb ik ook maar gelijk vervangen door een nieuwe, die is in de wagen namelijk lastig te vervangen:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0536.jpg[/img]

Bak ertegen:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0538.jpg[/img]

De startmotor is ook voorzien van een nieuwe bendix en een nieuw relais:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0539.jpg[/img]

En als we toch bezig zijn, de krukassensor ook maar gelijk vervangen door een nieuwe, voordat ik eerdaags stilsta ^^
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0541.jpg[/img]


Morgenavond weer verder :)
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Kan ik die van mij er niet naast zetten :P
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je pakt het inderdaad zeer grondig aan. Het blijft leerzaam een topic over een blok op bouwen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Gaat idd lekker vlot zo (Y) :D
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zo gelijk goed aangepakt prachtig!
Anything worth doing is worth doing right!.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Blok is echt een gevalletje nieuwstaat zo zeg! :worship:
Erg grondig aangepakt!
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

mooi man!
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Aangezien het toch niet erg druk was heb ik een halve dag vrijgenomen om aan de clio te werken en met resultaat, de motor draait, moet alleen nog de motorkap, voorfront en bumper monteren :)

Zoals eerder gezegd heb ik als eerste het subframe uitgebouwd om dan daarop de motor te monteren en het geheel dan in te bouwen.

Hier het subframe met de motor erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0549.jpg[/img]

Gelijk maar even de kabelboom gemonteerd en een multiriem setje bij renault gehaald. Wel vreemd trouwens, het set bestaat uit de complete spaninrichting, de looprol en de multiriem. Als set heb ik met wat korting 80 euro betaald, terwijl de losse spanner alleen al bijna 200 euro kost.. dus dat is wel iets om te overwegen als je je multiriem gaat vervangen!

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0550.jpg[/img]

De radiateur heb ik er ook maar gelijk al aangehangen want nu kom je gemakkelijker aan de slangen. Filter/droger van de airco ook gelijk nieuw gezet en alle o-ringen vervangen aangezien mijn airco ook al langer lekte...

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0551.jpg[/img]

Aandrijfassen erop, bak gevult en uitlaat gemonteerd:

[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0552.jpg[/img]

En klaar voor de inbouw:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0553.jpg[/img]

Helaas heb ik hierna geen foto's meer gemaakt, maar als het subframe eenmaal netjes op zijn plek hangt is het alleen nog maar 2 koelslangen van de kachelradiator monteren, uitlaat vastmaken, schakelstang monteren, kabelboom aansluiten en de fusees aan de veerpoot monteren....

Motor draait zover lekker geen gekke geluiden of iets, er komt alleen een raar geluid uit de versnellingsbak, een of andere tik, lijkt alsof het achter het deksel van de vijfde versnelling vandaan komt. Als ik de koppeling intrap is het weg.. Verder lijkt het alsof de vijfde versnelling een beetje 'de hoek om gaat' . Als ik naar de 5 schakel gaat de pook zodra de versnelling erin is iets naar links, heel raar gevoel, hetzelfde heb ik in de achteruit..... Morgen maar es kijken of het aan de afstelling van de schakelstang ligt en anders maar eens bij het revisiebedrijf langs die de bak gemaakt hebben.
Heb wel gelijk een MB shortshifter gemonteerd nu de uitlaat toch weg was, zou het daar nog aan kunnen liggen?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het zal in ieder geval wel effe wennen zijn met schakelen. Eerst nog maar eens goed afstellen. Dat kan nog wel eens een paar pogingen kosten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ligt aan de shortshifter.
afstellen van de schakelstang komt nu er precies best met 2 man doen.

lawaai druklager? of deuk in de stalen kap van de bak waar de 5 achter zit?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Lag inderdaad aan de afstelling van de shortshifter, schakelt nu perfect :)
Alleen de pook (shortshifter zelf dus) trilt als een malle tijdens het rijden, echt een enorme resonantie. heb er nu een elastiek om gedaan nu is het weg, volgens mij is het gewoon die aluminium 'bal' waarin hij scharniert. daar moet ik echt nog een goeie oplossing voor vinden want dat is echt knap irritant.

Druklager is nieuw dus dat kan het niet zijn, verder hoor je een druklager meestal als je de koppeling intrapt en dan is mijn geluid juist weg. Ben nog even bij dat bedrijf geweest die de bak gemaakt hebben, en hij zei rij maar es een paar 100 km ermee. Zal morgen iig eens effe checken of er idd geen deuk in die deksel zit das een goeie!

Heb nu een kilometer of 50 ermee gereden en de motor loopt echt perfect,maar helaas moet ik morgen weer de brug op, want de aandrijfaskeerring rechts lekt als een zeef, vraag me af waar die revisiekloot mee bezig was toen hij die bak maakte, grrrrrrrr.......
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

je hoort je druklager juist niet als je de koppeling intrapt, maar juist als hij in zijn vrij staat.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

ow geloof me as je druklager echt kapot is hoor je m as je m intrapt hoor :) als je koppeling niet ingetrapt is wordt je druklager toch niet belast, loopt hooguit een beetje tegen je drukgroep aan ;)
rzb1988
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jan 2012 17:55
Locatie: Zwartsluis

Ziet er goed uit! mooi dat men ouwe blokkie toch nog een beetje fatsoenlijk terecht komt :p
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

mooi werk man!

dit is een fijne mod op de pook van een clio:

http://www.dp-automotive.hu/dpa_developments.html#q2
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Effe een update van mijn kant :) 1 jaar later en dik 40.000 km verder looptie nog steeds als een tiet! Zowel motor als versnellingsbak nog altjid kurkdroog en een olieverbruik van ongeveer 1 liter op 7000 km met stevig doorrijden (veel in duitsland onderweg). Enige probleem dat ik nog gehad heb is dat wederom mijn middenpijp het begeven heeft. De nieuwe heb ik nu verstevigd en heb een ophangpunt voor de einddemper bijgemaakt. Hopelijk houdt hij nu langer! Zal in de loop van de week wel wat fotos plaatsen van hoe het blokje er nu bijhangt :)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Top man!
Ben nu met het zelfde bezig (Y)
Zie je auto wel eens in Simpelveld staan als je bij Glenn bent ;-)
Maak ook even een foto van de middenpijp en waar je die beugel hebt gemaakt.
Racing is the best way to convert money into noise
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

ja zal ik doen :) dan zul je mijn auto morgen of overmorgen weer zien, dan ben ik met de bus van glenn weg voor een beurt :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Lijt wel een nieuwe motor zo, netjes hoor.
Ik durf het niet aan. :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie