Heb de auto destijds gekocht en er zat een rekening bij uit 2010 van 2800 euro waar de motor gereviseerd is of althans gedeeltelijk (1 nieuwe zuiger, zuigerveren, drijfstanglagers en koprevisie)
Na demontage van de motor bleek dat de klepgeleiders van cilinder 2 onnoemelijk veel speling hadden, vandaar dus het hoge olieverbruik.
Heb zelf 8 jaar als revisiemonteur in een revisiebedrijf gewerkt, en werk nu alweer 3 jaar als dieselmonteur dus die kennis komt dan weer goed van pas.
Eerst de motor eruit:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0475.jpg[/img]
Ik denk bij nader inzien dat het handiger was geweest om de motor compleet met subframe uit te bouwen, dus zal het subframe er ook nog onderuit halen alvorens hij weer ingebouwd wordt.
motor demonteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0465.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0467.jpg[/img]
Ik had eigenlijk een vreter of in ieder geval slechte zuigerveren verwacht, gezien mijn grote olieverbruik, maar dit bleek mee te vallen. Er waren wel enkele sporen in de cilinders te zien, maar de zuigerveren waren nog best ok. Maar toch zag je duidelijk bij de 2e cilinder (waar mijn bougie dus steeds verbrandde) duidelijk ingebrandde koolaanslag aan de kleppen, dus duidelijk olieverbruik.
Na demontage van de kleppen vond ik dan toch de echte oorzaak, veel te veel speling!!
de klepsteel van deze renault motoren heeft een diameter van 5,5 mm en het gat van de geleider was inmiddels zo groot dat er een klep van 6 mm in past. Ook raar was dat de geleleider naar alle kanten toe te groot was, terwijl normale geleiderslijtage alleen naar voor en achter toe meer speling gaat geven.... Dus gepruts bij de vorige revisieman, jammer jammer....
Hierna het onderblok gereinigd en naar de revisiewerkplaats gebracht om de cilinderwanden en krukas op te laten meten en de cilinderkop in orde te laten maken. Helaas werk ik zelf niet meer in de revisie dus moest ik dit uitbesteden.
Gelukkig was er al snel goed nieuws, de cilinders waren nog binnen de maat, net als de krukas.
Ik had nog een sloopblokje op de kop getikt en hiervan waren de zuigers nog zo goed als nieuw dus dat scheelt ook weer 600 euro.
Verder zijn er in de kop nu ook 16 nieuwe geleiders gemonteerd (Deze keer met de juiste speling -.-** )en is de kop lichtjes gevlakt.
Het blok werd opnieuw gehoont en ook lichtjes gevlakt.
Dus nu kon ik de onderdelen bestellen:
setje zuigerveren, drijfstang en hoofdlagers, distributiesetje, oliepompje, 4 nieuwe sproeiers van de zuigerkoeling (die moeten uitgeboort worden om ze te demonteren, typisch renault... :/ ), waterpomp, pakkingsset, nokkenasversteller ook maar gelijk nieuw gepakt voordat die dalijk begint te rammelen, thermostaat, koppeling en nog wat kleinmateriaal..
De versnellingsbak lekte ook aan alle kanten en de syncromeshringen waren ook ver op dus die ook maar gelijk onder handen laten nemen, nieuwe lagers, nieuwe synchromeshringen en opnieuw afgedicht.
Daarna onderdelen poetsen en alles netjes uitsorteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0510.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0509.jpg[/img]
nieuwe oliesproeiers gemonteerd:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0512.jpg[/img]
lagerspelingen controleren en zuigerveren monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0513.jpg[/img]
Krukas monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0514.jpg[/img]
Axiaal speling ook perfect:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0515.jpg[/img]
Zuigers erin:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0520.jpg[/img]
Oliepompje monteren:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0518.jpg[/img]
Carterpan erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0519.jpg[/img]
De gereviseerde kop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0521.jpg[/img]
Kop erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0525.jpg[/img]
Nokkenassen erin:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0527.jpg[/img]
Kleppendeksel insauzen:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0528.jpg[/img]
Kleppendeksel erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0530.jpg[/img]
Distributieriempje erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0531.jpg[/img]
Inlaat erop:
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... G_0532.jpg[/img]
Dat was het dan effe voor vandaag, morgenavond gaan we verder
