Even een vraagje aan de experts
Ik heb een Clio II 1.6 16V uit 2002 en deze heeft sinds 1 maand problemen met een koude start. Vaak start hij pas na de 2e of 3e keer en slaat vaak in de eerst 10 meter af. Daarna rijdt de Clio gewoon goed en slaat niet af. Zou de oorzaak de koelvloeistofsensor zijn? Zo ja, waar zit deze bij mijn Clio en is deze gemakkelijk te vervangen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Stefan
Clio II slechte koude start, probleem opgelost
Misschien nog even handig om erbij te melden dat de Clio 1 week was uitgelezen bij de Reno dealer, maar het systeem gaf geen foutmelding.
Ik kon de Clio wel laten staan bij de Reno dealer, maar ze konden niet aangeven hoelang ik de Clio kwijt was en hoeveel de kosten zouden zijn.
Ik kon de Clio wel laten staan bij de Reno dealer, maar ze konden niet aangeven hoelang ik de Clio kwijt was en hoeveel de kosten zouden zijn.
Als ze zo beginnen, kun je beter zo'n diagnose apparaatje kopen van Fastchip. Kun je voortaan alle parameters in de gaten houden en weet je wat er echt mis is.
Betaal je een keer geld en heb je er nog wat aan, i.p.v. wat weg te geven aan de Renault garage.
Betaal je een keer geld en heb je er nog wat aan, i.p.v. wat weg te geven aan de Renault garage.
-
- Berichten: 820
- Lid geworden op: wo 4 okt 2006 19:30
- Locatie: Leeuwarden
Dit heb ik ook gehad met mijn Clio. Ik moest bij het starten constant gas bijgeven om de motor draaiende te houden. Met warme motor was er niks aan de hand. Ze hebben toen het gasklephuis gereinigd en het euvel was verholpen.Stefan S. schreef:Even een vraagje aan de experts
Ik heb een Clio II 1.6 16V uit 2002 en deze heeft sinds 1 maand problemen met een koude start. Vaak start hij pas na de 2e of 3e keer en slaat vaak in de eerst 10 meter af. Daarna rijdt de Clio gewoon goed en slaat niet af. Zou de oorzaak de koelvloeistofsensor zijn? Zo ja, waar zit deze bij mijn Clio en is deze gemakkelijk te vervangen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Stefan
Als je koelvloeistofsensor kapot is, dan zal de computer geen automatische choke gebruiken en zal hij dus bij koude motor zeer laag in de toeren lopen en vaak afslaan. Slecht starten is ook 1 van de symptomen.
Maar als ie eenmaal gestart is, loopt ie dan wel gewoon goed?
Maar als ie eenmaal gestart is, loopt ie dan wel gewoon goed?
@merijn, dat woordje choke, dat gebruikte je vroeger om de luchtstroom te knijpen (choken=stikken) waardoor het mengsel wat rijker werdt. Tegenwoordig heeft de ecu daar een koudestartprogramma voor in zijn chip staan, er wordt zo meer benzine ingespoten om het verlies van gecondenseerde benzine aan de wand te compenserenStefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Tegenwoordig is een koudestartprogramme niet direct nodig om te kunnen starten (met mpi lukt dit altijd wel, je injecteert immers op de klep), maar meer om milieueisen te halen: snellere opwarming van kat, motor en lambdasonde. Daarom loopt ie hoger stationair.
@stefan
Die koelvloeistofsensor haal je er zelf bij
Als dat ding na 10meter wel goed loopt, zal de koude start nog altijd wel functioneren. Hij heeft andere euveltjes lijkt het wel. Daarom zou ik eerst eens even je gasklephuis eraf halen en zelf lekker schoonmaken. Erop zetten en nog eens proberen
Laatst gewijzigd door Riël op do 7 feb 2008 6:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het starten moet ik echt het gaspedaal ingetrapt houden, anders slaat deze gelijk af. Vaak de eerste keer is het gelijk starten en afslaan. Rijd ik onze afrit af en op de openbare weg, dan rijd de Clio als een zonnetje. Als ik bij een stoplicht stil staat, dan loopt ie netjes gestationeerd en slaat niet af.Merijn schreef:Als je koelvloeistofsensor kapot is, dan zal de computer geen automatische choke gebruiken en zal hij dus bij koude motor zeer laag in de toeren lopen en vaak afslaan. Slecht starten is ook 1 van de symptomen.
Maar als ie eenmaal gestart is, loopt ie dan wel gewoon goed?
Heel scherp RiëlRiël Notermans schreef:Die koelvloeistofsensor haal je er zelf bijStefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Als de gasklep goed is:
probeer de volgende keer eesn de auto alleen op contact te draaien (even 3 seconden vast houden, niet starten), dan weer van contact af, weer op contact, vast houden, weer af, en nog een keer. Daarna meteen doorstarten.
Misschien is er iets met het relais van je benzinepomp, zodat je geen benzinedruk hebt de eerste keer.
probeer de volgende keer eesn de auto alleen op contact te draaien (even 3 seconden vast houden, niet starten), dan weer van contact af, weer op contact, vast houden, weer af, en nog een keer. Daarna meteen doorstarten.
Misschien is er iets met het relais van je benzinepomp, zodat je geen benzinedruk hebt de eerste keer.
-
- Berichten: 820
- Lid geworden op: wo 4 okt 2006 19:30
- Locatie: Leeuwarden
Dit kostte mij bij de dealer 73.50Stefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Nog een tip: laat na het schoonmaken van het smoorklephuis de motor zeker een paar minuten stationair lopen ,zodat deze zich weer kan initaliseren.