Clio II slechte koude start, probleem opgelost

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Even een vraagje aan de experts (I)

Ik heb een Clio II 1.6 16V uit 2002 en deze heeft sinds 1 maand problemen met een koude start. Vaak start hij pas na de 2e of 3e keer en slaat vaak in de eerst 10 meter af. Daarna rijdt de Clio gewoon goed en slaat niet af. Zou de oorzaak de koelvloeistofsensor zijn? Zo ja, waar zit deze bij mijn Clio en is deze gemakkelijk te vervangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Stefan
Laatst gewijzigd door Stefan S. op vr 22 feb 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Begin eens met het reinigen van je gasklephuis...
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Misschien nog even handig om erbij te melden dat de Clio 1 week was uitgelezen bij de Reno dealer, maar het systeem gaf geen foutmelding.
Ik kon de Clio wel laten staan bij de Reno dealer, maar ze konden niet aangeven hoelang ik de Clio kwijt was en hoeveel de kosten zouden zijn.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als ze zo beginnen, kun je beter zo'n diagnose apparaatje kopen van Fastchip. Kun je voortaan alle parameters in de gaten houden en weet je wat er echt mis is.
Betaal je een keer geld en heb je er nog wat aan, i.p.v. wat weg te geven aan de Renault garage.
Marco (ClioII)
Berichten: 820
Lid geworden op: wo 4 okt 2006 19:30
Locatie: Leeuwarden

Stefan S. schreef:Even een vraagje aan de experts (I)

Ik heb een Clio II 1.6 16V uit 2002 en deze heeft sinds 1 maand problemen met een koude start. Vaak start hij pas na de 2e of 3e keer en slaat vaak in de eerst 10 meter af. Daarna rijdt de Clio gewoon goed en slaat niet af. Zou de oorzaak de koelvloeistofsensor zijn? Zo ja, waar zit deze bij mijn Clio en is deze gemakkelijk te vervangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Stefan
Dit heb ik ook gehad met mijn Clio. Ik moest bij het starten constant gas bijgeven om de motor draaiende te houden. Met warme motor was er niks aan de hand. Ze hebben toen het gasklephuis gereinigd en het euvel was verholpen. :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je koelvloeistofsensor kapot is, dan zal de computer geen automatische choke gebruiken en zal hij dus bij koude motor zeer laag in de toeren lopen en vaak afslaan. Slecht starten is ook 1 van de symptomen.

Maar als ie eenmaal gestart is, loopt ie dan wel gewoon goed?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Stefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
@merijn, dat woordje choke, dat gebruikte je vroeger om de luchtstroom te knijpen (choken=stikken) waardoor het mengsel wat rijker werdt. Tegenwoordig heeft de ecu daar een koudestartprogramma voor in zijn chip staan, er wordt zo meer benzine ingespoten om het verlies van gecondenseerde benzine aan de wand te compenseren :)

Tegenwoordig is een koudestartprogramme niet direct nodig om te kunnen starten (met mpi lukt dit altijd wel, je injecteert immers op de klep), maar meer om milieueisen te halen: snellere opwarming van kat, motor en lambdasonde. Daarom loopt ie hoger stationair.

@stefan
Die koelvloeistofsensor haal je er zelf bij ;)

Als dat ding na 10meter wel goed loopt, zal de koude start nog altijd wel functioneren. Hij heeft andere euveltjes lijkt het wel. Daarom zou ik eerst eens even je gasklephuis eraf halen en zelf lekker schoonmaken. Erop zetten en nog eens proberen ;)
Laatst gewijzigd door Riël op do 7 feb 2008 6:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Merijn schreef:Als je koelvloeistofsensor kapot is, dan zal de computer geen automatische choke gebruiken en zal hij dus bij koude motor zeer laag in de toeren lopen en vaak afslaan. Slecht starten is ook 1 van de symptomen.

Maar als ie eenmaal gestart is, loopt ie dan wel gewoon goed?
Bij het starten moet ik echt het gaspedaal ingetrapt houden, anders slaat deze gelijk af. Vaak de eerste keer is het gelijk starten en afslaan. Rijd ik onze afrit af en op de openbare weg, dan rijd de Clio als een zonnetje. Als ik bij een stoplicht stil staat, dan loopt ie netjes gestationeerd en slaat niet af.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Riël Notermans schreef:
Stefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Die koelvloeistofsensor haal je er zelf bij ;)
Heel scherp Riël :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als de gasklep goed is:


probeer de volgende keer eesn de auto alleen op contact te draaien (even 3 seconden vast houden, niet starten), dan weer van contact af, weer op contact, vast houden, weer af, en nog een keer. Daarna meteen doorstarten.


Misschien is er iets met het relais van je benzinepomp, zodat je geen benzinedruk hebt de eerste keer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marco (ClioII)
Berichten: 820
Lid geworden op: wo 4 okt 2006 19:30
Locatie: Leeuwarden

Stefan S. schreef:Oké, zo te lezen moet ik dus mijn geld zetten op de koelvloeistofsensor of het reinigen van het gasklephuis. @Marco, wat zijn ongeveer de kosten van het reiningen?
Dit kostte mij bij de dealer €73.50
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Nog een tip: laat na het schoonmaken van het smoorklephuis de motor zeker een paar minuten stationair lopen ,zodat deze zich weer kan initaliseren.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Probleem is opgelost, het smoorklephuis was behoorlijk smerig en door een grondige schoonmaakbeurt, start en rijdt mijn Clio weer vanouds :worship:

Bedankt voor jullie adviezen! (Y)
Plaats reactie